کد خبر ۶۶۳۴۱ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۱

از فشار پشت پرده برای جابه‌جایی مدیرکل تا احکام 20 دقیقه‌ای عیسی کلانتری/ استاندار ‏زنجان از چه کسی حرف شنوی دارد؟

انتصاب مدیرکل محیط زیست استان زنجان از ابتدای آغاز دولت یازدهم حاشیه ساز بوده و این حاشیه‌ها حتی پای ‏مرد شماره یک سازمان محیط زیست کشور یعنی عیسی کلانتری را هم به میان کشیده و ‏نکته تاسف بار این که محیط زیست این بار هم قربانی این حاشیه ها شده است.‏

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; 10 خرداد ماه 95 بود که سیدرضا موسوی مشکینی از مدیران بومی و متخصص این ‏حوزه مدیرکل محیط زیست استان زنجان شد، وی این سمت را از ناصر جعفری تحویل ‏گرفت که ماه‌ها به عنوان سرپرست فعالیت داشت.‏

اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در دولت یازدهم و دوازهم 6 مدیر را به خود ‏دیده، که آماری بس تاسف انگیز برای مدیریت یک اداره کل مهم است.

امیرمهدویانی، قربانعلی محمدپور، ناصر جعفری، سیدرضا موسوی مشکینی، حسن عباس ‏نژاد و حسین آبسالان مدیرانی هستند که در دولت های یازدهم و دوازدهم نامشان به عنوان ‏مدیرکل محیط زیست استان زنجان ثبت شده است.‏

تغییر این تعداد مدیر در یک سازمان طی سال های 93 تاکنون نشان می‌دهد که این اداره کل ‏ثباتی در مدیریت نداشته و مشخص است که همیشه حواشی پیرامون مدیریت محیط زیست استان زنجان ‏بر اصل قضایای این مجموعه می چربد.

گذشته از همه اینها رفتن سیدرضا موسوی از استان زنجان و قبول مدیرکلی محیط ‏زیست استان قم سوالات زیادی را درافکار عمومی علاقه مندان محیط زیست ایجاد کرد و حتی منابع آگاه مدعی اند موسوی با رفتن از ‏زنجان به نوعی ارتقا نیافته است!

حال سوالی که ذهن علاقه مندان محیط زیست را مشغول می‌کند، این است که ‏موسوی به چه دلیل از زنجان جابه جا شده و به قم رفته است؟

ارزیابی هایی که در این موضوع توسط خبرنگار موج رسا انجام گرفته، نخستین جوابی که می‌توان ‏به این سوال داد فشارهایی است که روی مسئولان استان و همچنین محیط زیست درباره ‏مقاومت موسوی در کوتاه نیامدن در خصوص مسائل زیست محیطی ‏است.‏

بر اساس اطلاعات به دست آمده موسوی خود مایل به رفتن از زنجان نبوده و بنا به گفته منابع آگاه وی ‏با درخواست سازمان حفاظت محیط زیست مجبور شده راهی قم شود، هرچند که این جابه ‏جایی به طبع یک شبه صورت نگرفته است.‏

به راستی این فشارها که در یافته ها و صحبت های درگوشی مطلعان شنیده می شود، از کجا نشات گرفته و نقش ‏مسئولان استانی در رفتن موسوی از زنجان تا چه میزان بوده است؟

یا شاید بهتر است ‏بگوییم مسئولان اجرایی استان چرا تن به چنین تغییراتی می دهند، که بنا به اطلاع منابع آگاه و یافته های خبرنگار موج رسا ‏درخواست جابه جایی مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان زنجان را کرده‌اند.‏

سیدرضا موسوی به مدت دو سال در استان زنجان مدیر بوده و بنا به گفته ‏کارشناسان این حوزه این مدت برای مدیریت حوزه‌ای همچون محیط زیست زمان کوتاهی ‏است.‏

البته ظاهرا شرکت ‏آب منطقه‌ای بعد از رفتن سیدرضا موسوی نفس راحتی کشیده است، چرا که گویا با ‏موسوی در مورد موضوعاتی همچون فروچاله‌ها و سدها اختلافاتی داشته‌اند.‏

یکی از ادعاهایی که درباره رفتن موسوی می شود این است که برخی ها ادعا می کنند، کسانی که با وجود موسوی در گرفتن مجوز از محیط زیست با مشکلاتی ‏روبرو بودند اکنون به راحتی مجوز دریافت می‌کنند.

مسئولان محیط زیست و استان باید به نحو شایسته و قانع کننده این ادعاها را پاسخ دهند تا چنین شائبه هایی در استان جا نداشته باشد.

گذشته از همه اینها چند مطلع دیگر مدعی اند که یکی از افراد ‏پرنفوذ و صاحب صنایع استان نیز در زمان مدیریت موسوی با مشکلاتی روبرو بوده و به گفته منابع ‏آگاه بیشتر واحدهای تولیدی این شخص جزو آلوده‌ترین واحدهای صنعتی هستند.

طبق شنیده‌های موثق از جمله مقاومت‌هایی که موسوی در زمان مدیریتش برای ندادن مجوز داشت، مربوط ‏به شهرک برق و آی تی، راشا کاسپین، طرح سد ایالو، برخی واحدهای صنعتی مربوط به ‏شهرستان ایجرود بوده است.‏

‏ یکی دیگر از نکاتی که در خصوص جابه‌جایی‌ها در اداره کل محیط زیست استان زنجان ‏می‌توان به آن اشاره کرد، مربوط به سرپرستی چند دقیقه ای ناصر جعفری است که بعد از ‏گرفتن حکم سرپرستی بعد از چند دقیقه این حکم توسط سازمان حفاظت محیط زیست ‏کشور لغو می‌شود!

همچنین این موضوع را هم باید یادآور شد که حسن عباس نژاد هم که ‏تنها چند روز به عنوان مدیرکل محیط زیست استان زنجان انتخاب شد بعد از اعتراض ‏نمایندگان استان از سمتش کنار گذاشته شده بود.

حال سوال اینجاست که این انتصابات که برای استان پرحاشیه بوده، ‏با چه هدف و منطقی انجام شده است؟ چرا حق مردم با این عزل و نصب های بی موقع باید پایمال شود؟ اگر فرد منتخب فرد

لایقی نبوده چرا نصب شده، اگر بوده چرا عزل شده؟ چرا باید همیشه دود کم کاری ها و بعضا سیاسی کاری ها یا سفارشی کاری ها باید به چشم مردم برود؟

حسین آب سالان که زمانی در خراسان شمالی مدیرکل بوده و ‏بعدها به عنوان کارشناس در سازمان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی فعالیت داشته ‏به عنوان سرپرست محیط زیست استان زنجان انتخاب شد.

سوال اینجاست که این ‏انتصابات پرحاشیه و جابه‌جایی‌ها چرا باید در استانی صورت گیرد که برخی تهدیدات ‏زیست محیطی سال ها آن را درگیر خود کرده است، به طوری که این جابه‌جایی ها و نابسامانی‌ها تنها به ‏نفع سودجویان تمام شود، نه مردم؟

عدم ثبات مدیریت‌ها در استان ‏زنجان به طوری است که در زمان حضور اسدا... درویش‌امیری مدیران زیادی (حدود 56 مدیر) در استان ‏تغییر یافته اند.

موضوع دیگر پسماندهای شهرک صنعی روی زنجان است که از سالیان پیش مطرح ‏بوده و در زمان دولت های یازدهم و دوازهم 2 استاندار این دولت با وجود شعارهای زیادی که داده اند، اما ‏هنوز تکلیف این پسماندها را مشخص نکردند و با توجه به بازنشستگی درویش ‏امیری باید منتظر استاندار سوم دولت و وعده‌های او باشیم.

طبق گفته برخی کارشناسان ‏میزان این پسماندها به هفت میلیون تن رسیده است.‏

در خصوص مخالفت نمایندگان استان با عملکرد موسوی نیز این سوال مطرح ‏است که آیا مخالفت اکثر آنها در جهت منافع برخی صاحبان صنایع بوده یا به واقع عملکرد ‏مدیرکل سابق محیط زیست استان زنجان قابل دفاع نیست؟ یا اینکه مدیرکل جدید ‏قوی‌تر از سیدرضا موسوی است که ارزش به جان خرید این همه حاشیه را داشت؟

و نکته آخری که لازم است به آن اشاره شود، بی تفاوتی رسانه‌های استان نسبت به این ‏تغییرات و جابه‌جایی های ممتد است، همچنین باید گفت که سازمان محیط زیست به عنوان متولی ‏سلامت محیط زیست چرا در مقابل این فشارها ایستادگی نکرده و از مدیر منتصب خود حمایت نمی کند؟ بدتر اینکه چرا ‏مسئولان استانی بر سر برخی پست ها و مدیریت‌ها حساسیت آنچنانی ندارند تا از مدیر استانی خود حمایت کنند و اینکه باید پرسید جواب ‏آیندگان را با این شرایط پیش آمده چگونه خواهیم داد؟

گزارش از علی الماسی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com