کد خبر ۶۶۳۴۳ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۶

اعتراض ارگان کارگزاران به تکثیر نوبخت در کابینه/ بانک‌ها برای سفر دلار نمی‌دهند/ رأی قطعی بزرگترین پرونده قاچاق کشور

محافل رسانه‌ای براساس آخرین گمانه‌زنی‌ها درباره تغییرات کابینه می‌گویند این تغییرات به نفع تیم نوبخت (دبیرکل حزب اعتدال و توسعه) است.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*****

کیهان

ادعا: کاهش تحریم‌ها با FATF/ واقعیت: تشدید تحریم‌ها


همکاری‌های اطلاعاتی با FATF، راه‌ دور زدن تحریم‌های نامشروع آمریکا را برای کشورمان سخت می‌کند.


روزنامه جام‌جم در گزارشی نوشت: در دوره قبلی تحریم‌ها، ایران با استفاده از ظرفیت شرکت‌های صوری و پوششی  اقدام به دور زدن تحریم‌های آمریکا می‌کرد؛ اما با احاطه اف.ای.تی.اف  به تراکنش‌های  پولی در داخل ایران و احتمال انتقال این اطلاعات به دشمنان خارجی، ارتباط این شرکت‌های صوری با نهادهای تحریمی لو می‌رود. مثلا از آنجا که وزارت ارشاد یا وزارت دفاع از سوی آمریکا در فهرست تحریم قرار دارند، هیچ شرکت خارجی اقلام مورد نیاز این وزارتخانه‌ها را به آنها نمی‌فروشد؛ اما ایران با استفاده از ظرفیت شرکت‌های پوششی، اقلام مذکور را توسط این شرکت‌ها خریداری کرده سپس آنها را در اختیار این دو وزارتخانه قرار می‌داد. از این پس اف.ای.تی.اف با احاطه‌ای که بر تراکنش‌های بانکی ایران پیدا می‌کند، به وابستگی این شرکت‌های پوششی به نهادهای تحریمی ایران پی برده و در صورت درز این اطلاعات به آمریکا، شرکت‌های پوششی مذکور هم به راحتی در فهرست تحریم قرار می‌گیرند.


پاییز سال گذشته بود که برخی نمایندگان مجلس همچون حسینعلی حاجی‌دلیگانی خبر دادند نرم‌افزاری به نام سرند وارد شده و طبق اطلاعات اولیه روی پست بانک و بانک تجارت نصب شده است که از این طریق تمام تراکنش‌های مالی را کنترل می‌کند که در واقع به معنای خودتحریمی است.


به گفته نمایندگان مجلس، بانک مرکزی سیاست‌های اف.ای.تی.اف را به بانک‌های کشور ابلاغ کرده و در این ارتباط بسیاری از بانک‌ها در حال پیاده‌سازی این سیاست‌ها هستند؛ یکی از این ابزارها نیز نصب نرم‌افزارهای شناخت نهادهای تحریمی است که به موجب اجرایی شدن این نرم‌افزارها بانک‌های کشور خودمان نیز از ارائه خدمت به نهادهای تحریمی موجود در فهرست تحریم، محروم می‌شوند!
این مطلب همان زمان از سوی مدیرعامل پست بانک تایید شد. خسرو فرحی با اشاره به اجرای دستورالعمل اف.ای.تی.اف توسط بانک‌های ایرانی، به عیارآنلاین گفت: نرم‌افزارهای شناخت نهادهای تحریمی در سیستم هر بانکی به فراخور فعالیت‌هایش نصب شده است و اشخاصی را که تحریم هستند یا امکان فعالیت‌های بانکی با آنها نیست، شناسایی می‌کند.
 


خسارت هنگفت‌ ده‌ها هزار میلیاردی نتیجه حذف سامانه‌های اطلاعات اقتصادی


داستان کم‌توجهی  مدیران دولت به نقش و ارزش سامانه‌های اطلاعات اقتصادی در مدیریت بهینه امور، نتیجه‌ای جز افزایش قاچاق و نابسامانی در بازار نداشت. یک روز طرح شبنم در وزارت صنعت کنار گذاشته شد و روز دیگر وزیر نفت کارت سوخت را طرحی بی‌فایده خواند و گفت «کارت سوخت هیچ‌گونه تاثیری در کنترل مصرف سوخت ندارد؛ چرا ما می‌خواهیم مردم را اذیت کنیم؟» اما حالا و بعد از دو سال قرار است کارت سوخت مجدد احیا شود.


رجانیوز با اشاره به اظهارات مقامات دولتی درباره احیای کارت سوخت خودروها می‌نویسد:  نابسامانی امروز در بازار و افزایش قاچاق سوخت به تصمیم دو سال قبل وزارت نفت بازمی‌گردد. تنها دو سال بعد از توقف عجیب اجرای طرح‌های شبنم و ایران کد که نقش مهمی در جلوگیری از قاچاق کالا ایفا می‌کرد، کارت هوشمند سوخت نیز که نقش مهمی در جلوگیری از قاچاق بنزین و شفافیت عرضه و تقاضای این فرآورده نفتی ایفا می‌کند تعطیل شد. محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت 13 مهر 95 سوت پایان کارت سوخت را به صدا درآورد و گفته بود: «ابلاغیه حذف کارت سوخت از سوی رئیس‌جمهوری صادر شده و اجرای آن برعهده شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است».


ریشه این تصمیم را می‌توان در مصاحبه 7 مهر وزیر نفت در آن سال مشاهده کرد. در آن مقطع زنگنه در مصاحبه با ایسنا با تاکید بر لازم نبودن استفاده از کارت سوخت در مورد بنزین، عنوان کرده بود: چرا ما می‌خواهیم مردم را اذیت کنیم؟ این برای مردمی که مصرف معقول دارند نوعی آزار است که بگوییم حتما با کارت سوخت بنزین مصرف کنند، چرا که به طور متوسط مردم از 60 لیتر نیز بیشتر مصرف نمی‌کنند.


با این حال بلافاصله با حذف کارت سوخت الگوی مصرف بنزین تغییر کرد. تا جایی که در روز سی و یکم تیرماه سال جاری با ثبت مصرف 121 میلیون و 800 هزار لیتر در یک شبانه روز رکورد جدیدی در تاریخ مصرف بنزین کشور ثبت شد.


با این حال وزارت نفت در ادامه شفافیت‌زدایی، آمار مصرف بنزین را محرمانه اعلام کرد و این آمار تا امروز محرمانه مانده بود، اما بالاخره امروز آمار جدید از سوی دولت اعلام شد. هم‌اکنون مصرف بنزین 91 میلیون لیتر در روز است. این رقم با وجود پایان یافتن سفرهای تابستانی و کاهش ترددهای بین شهری، رشد غیرعادی را نسبت به متوسط مصرف 80 میلیون لیتر 6 ماه پیش نشان می‌دهد. اگر ادعای روزنامه دولتی ایران را مبنای محاسبه قرار دهیم که 5 هزار تومان یارانه پنهان هر لیتر بنزین است، با یک حساب سرانگشتی خسارت حذف کارت سوخت رقمی بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان به اقتصاد ملی در چهارماه اخیر بوده است.


شاید هضم و بکارگیری فناوری‌های جدید و IT محور به کار رفته در طرح‌هایی مانند شبنم، ایران کد و کارت سوخت توسط مدیران قدیمی دولت که درک دقیقی از این فناوری‌ها و همچنین مدیریت مسائل کشور در شرایط جدید با استفاده از آنها ندارند، کمی سخت و حتی نامفهوم باشد اما در کشورمان که بسیاری از مشکلات حاد آن با استفاده از این فناوری‌ها و  زیرساخت‌ سامانه‌های اطلاعات اقتصادی محسوب می‌شوند، قابل حل است، مدیران آنالوگ باید یا خود را به روز کنند یا کنار بکشند و یا جلوی تداوم استفاده از این فناوری‌ها را برای مدیریت بهینه کشور نگیرد.
 


اعتراض ارگان کارگزاران به تکثیر نوبخت در کابینه


محافل رسانه‌ای براساس آخرین گمانه‌زنی‌ها درباره تغییرات کابینه می‌گویند این تغییرات به نفع تیم نوبخت (دبیرکل حزب اعتدال و توسعه) است.


روزنامه فرهیختگان در این‌باره نوشت: دولت بالاخره به لزوم ایجاد تغییرات در کابینه پی برده؛ تغییراتی که در یک مقطع تلاش می‌شد پرونده‌اش صرفا با کنار گذاشتن محمدباقر نوبخت از سخن‌گویی دولت، سرهم آید.


نوبخت یکی از کانون‌های انتقادات نسبت به دولت بود و خیلی از حامیان اصلاح‌طلب دولت، او و عملکردش در سازمان برنامه و بودجه را مسبب بخش عمده‌ای از مشکلات موجود می‌دانستند و هر دو پا در یک کفش بر کنار گذاشتنش از سازمان برنامه مصر بودند. رئیس‌جمهور اما ترجیح داد از میان دو سمت نوبخت، تریبون سخنگویی را از او بگیرد و مطالبات رفقای اصلاح‌طلب  را به طاق بکوبد!


این اولین اکت مستقیم روحانی در جهت تغییر موازنه کابینه در یک سالگی دولت بود؛ موازنه‌ای که از همان ابتدا نیز کفه اعتدال و توسعه و یاران واعظی و نوبخت، نسبت به جهانگیری و کارگزاران و اصلاح‌طلبان در آن سنگین‌تر بود. ادامه حضور نوبخت در سازمان برنامه البته تنها گام برای تثبیت او و جایگاهش در دولت در مقابل حجم سنگین فشارها و انتقادات نبود. مشاهده نام دو تن از مدیران سازمان برنامه و بودجه در میان چهار گزینه احتمالی برای وزارتخانه‌های «صنعت، معدن و تجارت»، «راه و مسکن»،  «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «اقتصاد» نیز این شائبه را تا حد زیادی تقویت کرد.


در این میان علی‌اکبر حاج‌محمدی گزینه احتمالی پیشنهادی برای وزارت راه و شهرسازی، تا پیش از این مشاور عالی سازمان برنامه و بودجه کشور در امور زیربنایی و عمرانی بوده و فرهاد دژپسند که از او به عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت اقتصاد نام برده می‌شود نیز پیش از این معاون هماهنگی برنامه و بودجه نوبخت در سازمان برنامه و بودجه بود. با چنین ترکیبی این گزاره تقویت می‌شود که همه پذیرفته‌اند تا با محمدباقر نوبخت هماهنگ باشند و او رسما فرماندهی اقتصادی دولت را برعهده گیرد.


روزنامه سازندگی ارگان حزب کارگزاران که طی چند ماه اخیر درگیری تند و تیزی با نوبخت داشته، در تیتر اول خود (تکثیر نوبخت در دولت) نوشت: فهرست تایید نشده وزیران تازه پیشنهاد شده دولت به مجلس به این نگرانی دامن می‌زند که ترمیم کابینه فاقد دورنمای استراتژیک است و نهایتا یک تغییر تاکتیکی و تکنیکی است و بس.


وزرای پیشنهاد شده فاقد جذابیت رسانه‌ای و راهبردی هستند. افکار عمومی از اکثریت این افراد تازه شناخت روشنی ندارد و نخبگان نیز کمتر آنان را می‌شناسند. به طور مشخص دو فرد پیشنهادی برای وزارتخانه‌های اقتصاد و راه تقریبا جز نزد یاران دکترمحمدباقر نوبخت ناشناخته‌اند.


اگر این فهرست تایید شود آنچه در عمل رخ خواهد داد «تکثیر بی‌رویه نوبخت در دولت» است. ما البته با هماهنگی در ستاد اقتصادی دولت و فرماندهی سازمان برنامه و بودجه موافقیم اما فکر می‌کنیم با همه احترامی که می‌توان برای شخصیت و سلوک اخلاقی دکترمحمدباقر نوبخت قائل شد ایشان فرمانده مناسبی برای برون‌رفت دولت از این بحران اقتصادی نیستند.


مطلع هستیم نزدیکترین افراد به رئیس سازمان برنامه و بودجه حتی در حزب اعتدال و توسعه از جابه‌جایی او در دولت و مثلا انتقال به یک وزارتخانه فرهنگی مانند آموزش و پرورش (که دارای سابقه در این حوزه هستند) استقبال می‌کنند اما به هر دلیل این اتفاق تاکنون نه تنها رخ نداده بلکه با فهرست اخیر خطر بسط آن احساس می‌شود.


دکتر نوبخت البته خزانه‌دار معتمد شخص رئیس‌جمهور است اما سازمان برنامه و بودجه فراتر از خزانه‌داری است و مهمترین ویژگی آن دیدبانی استراتژیک دولت در مهندسی اقتصاد و توسعه کشور است.



9 ماه سکوت وکیل‌الدوله‌ها در قبال عدم اجرای حکم انفصال سیف


مدعیان شعار شفافیت و مبارزه با قانون‌شکنی و رانت، در قبال 6 ماه تاخیر رئیس‌جمهور در اجرای حکم انفصال از خدمت رئیس پیشین بانک مرکزی سکوت کرده‌اند.


عادل آذر رئیس دیوان محاسبات اخیرا خبر داد: هیئت مستشاری و دادستان دیوان محاسبات کشور در بهمن سال 96 تخلفات بانک مرکزی و معاونان ایشان رای داد.


عادل آذر در گفت‌وگوی ویژه خبری با ابراز اینکه دیوان محاسبات نوسانات نرخ ارز و مدیریت منابع ارزی کشور را از آذر پارسال به طور جدی رصد می‌کرد گفت: بانک مرکزی گارد خاصی در برابر نظارت‌های دیوان گرفته بود و به ما اطلاعات و دسترسی‌های لازم را نمی‌داد.


وی اعلام کرد: هیئت مستشاری و دادستان دیوان محاسبات کشور در بهمن سال 96 تخلفات بانک مرکزی را محرز دید و بر انفصال رئیس کل بانک مرکزی و معاونان ایشان رای داد.


رئیس کل دیوان محاسبات کشور یادآور شد: در سال 96، 22 میلیارد دلار ارز مداخله‌ای به بازار تزریق شد.


عادل آذر گفت: در ارتباط با نوسانات نرخ ارز در سال 96 و اوایل سال 97، سه پرونده در دیوان محاسبات تشکیل شده که هیئت مستشاری رای یکی از آنها را صادر کرده و دو پرونده دیگر در دادسرای دیوان در حال بررسی است.


اکنون سؤال این است که مدعیان شعار شفافیت در مجلس، چرا ظرف 9 ماه گذشته درباره این حکم انفصال، سکوت و انفعال به خرج  داده‌اند؟ این درحالی است که «سیف» به عنوان متهم واگذاری رانت 18 میلیارد دلاری با قیمت 4200 تومانی احضار شده است.
 


دولت با این همه پنهانکاری چگونه دم از شفافیت می‌زند


چگونه دولتی که خود از هرگونه اقدام محرمانه و لاپوشانی پرهیز نکرده و هر آن چیزی را که به ضرر مملکت محسوب می‌شده را از چشمان افکار عمومی پنهان کرده، خواهان شفافیت اطلاعات مالی و بانکی تمامی افراد حقیقی و حقوقی ایرانی در بانک‌ها و نهادهای مالی ایرانی برای کشورهای متخاصم و دشمن شده است؟ چگونه می‌توان این تناقض را درک کرد؟ کدام منافع برای این دولت مهم است؛ منافع مردم و ایران یا منافع آمریکا و هم‌پیمانانش؟


رجانیوز ضمن طرح این پرسش‌ها نوشت: جزئیات محرمانه مذاکرات هسته‌ای که در همان ایام تحت عنوان «فکت شیت» سروصدای زیادی را در فضای رسانه‌ای و اذهان عمومی ایجاد کرد ازجمله مهم‌ترین محرمانه‌های دولت روحانی است. در ایام مذاکرات هسته‌ای که ختم به برجام شد، بارها از سوی اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جزئیات توافقات حاصل شده محرمانه خوانده شد تا جایی که کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به عنوان کمیسیون تخصصی بررسی مسائل مربوط به سیاست خارجی کشور، گفت: اخبار مذاکره را به ما منتقل نمی‌کردند، اطلاعات به ما نمی‌دادند، بارها می‌گفتیم چه اتفاقی خواهد افتاد، می‌گفتند هر وقت توافق شد می‌فهمید!


لایحه الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو یکی از جنجالی‌ترین لایحه‌های دولت روحانی بود که از قبل از ارسال به مجلس مورد انتقاد شدید مردمی قرار گرفت و دولت حسن روحانی برای محرمانه ماندن بخش‌هایی از تعهد غیرقابل قبول ایران به این کنوانسیون، در متن اصلی کنوانسیون دست برد و متن آن را آنطور که به نفع دولت‌های غربی بود، ترجمه کرد و به مجلس شورای اسلامی فرستاد که خوشبختانه توسط شورای نگهبان کشف شد و لایحه مورد نظر به تصویب نرسید.


در همین دوره پروژه تدوین الگوی جدید قراردادهای نفتی موسوم به IPC، همگام با برجام از سوی تیم زنگنه، به اجرا درآمد و چند ماه پس از تصویب برجام رونمایی شد.


اما در این میان یک نکته جالب وجود داشت و آن اینکه متن این الگو بر طبق اعلام دولت یازدهم «محرمانه» بود و منتقدان را برآشفت و وزارت نفت در هجوم  فشارها مجبور شد بخشی از متن این الگوها را در اختیار برخی نهادها قرار دهد و البته افشا شدن همان و خوانش بیش از 130 اشکال و ایراد قانونی و غیره در الگوی جدید ژنرال‌های نفتی همان.


برجام، قرارداد خرید هواپیما از ایرباس، IPC یا الگوی جدید قراردادهای نفتی، متن قرارداد با شرکت پژو، جریمه ایران در شکایت گازی با ترکیه، روند بررسی پرونده کرسنت، مذاکره با تلگرام و ... تنها بخشی از رفتارهای اقتصادی عمده دو دولت هستند که جزئیات آنها با دستور دولت، محرمانه مانده است. دولت رئیس‌جمهور روحانی صراحتا از علنی شدن مراودات اقتصادی خود با طرف‌های غربی جلوگیری می‌کند و این رفتارهای خویش را محرمانه می‌نامد.


محرمانه‌ها در حالی شکل می‌گیرند که دولت روحانی در 27 مرداد سال 92 و در بند یازدهم منشوری که در جلسه هیئت دولت قرائت شد گفته بودند: «حق مردم در دسترسی به اطلاعات را پاس دارم، شفافیت اطلاعاتی را مبنای عمل قرار دهم، در ارائه اطلاعات به آنان و تعامل با رسانه‌ها فعالانه و با رویکرد مثبت عمل کنم و در این مسیر با نظام اطلاع‌رسانی دولت هماهنگ عمل کنند.»


درحالی‌که دولت تمامی قراردادهای خارجی‌ای که شفافیت در آن مانع از رسیدن به آن می‌شده را برای مردم محرمانه خوانده و غالب این قراردادها به ضرر مردم تمام شده، خواهان شفافیت اطلاعات و تراکنش‌های مالی و بانکی تمامی مشتریان بانک‌های ایرانی برای کشورهای عضو FATF یا به عبارتی دیگر سازمان بین دولتی گروه ویژه اقدام مالی شده است.


در قضیه FATF دولت به دو صورت اقدامات محرمانه انجام داد. یک اینکه اصل مذاکرات خود را با این سازمان بین دولتی پنهان کرد و مذاکرات پس از امضای طیب‌نیا وزیر سابق اقتصاد و امور دارایی دولت یازدهم و انتشار آن در سایت این سازمان افشا شد و دوم اینکه پس از افشا درحالیکه برنامه اجرایی (یا همان Action plan) برای ایران الزام‌آور است، آن را صرفا یک برنامه توصیه‌ای به جامعه معرفی کرد. این «محرمانه برای مردم و آشکار برای غرب...»! این گزاره‌ای است که تقریبا می‌توان در رفتارهای اقتصادی عمده دولت یازدهم به تماشای آن نشست. افشا شدن مفاد این برنامه اجرایی موجب اعتراض شدید مردمی و مخالفت نظام شد. دولت با این وجود اصرار به تصویب ملحقات FATF در مجلس دارد.

ایران

نگرانی نماینده قم بی‌مورد است

خبر اول اینکه ، فرماندار قم در واکنش به اظهارات اخیر مجتبی ذوالنوری، نماینده قم درباره فعالیت مراکز فرهنگی خارجی در روستای مبارک آباد قم می‌گوید: تا جایی که اطلاع دارم، اینها از طرف کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در اینجا فعالیت می‌کنند.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا مجتبی ذوالنوری، اخیراً مدعی شده است «هلند و دانمارک و برخی کشورهای دیگر در روستای مبارک‌آباد قم که بیشتر ساکنانش اتباع افغانستانی هستند، مرکز فرهنگی افتتاح کرده‌اند و با پوشش کار روی مسائل فرهنگی اتباع، شروع به فعالیت کرده‌اند.»این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این اقدام را «مشکوک و غیرمعمول» عنوان کرده است.رضا سیار، فرماندار قم اما می‌گوید: تا جایی که بنده اطلاع دارم این گروه از سوی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای رسیدگی به موضوع اتباع به اینجا مأمور شده‌اند.وی درباره این‌که آیا فعالیت این نهادها قانونی است یا نه، می‌گوید: بله! فعالیت آن در ایران قانونی است و شکی در این باره وجود ندارد.

ادعای جدید ضد ایرانی امریکا

دست  آخر اینکه ، گروه اقدام ویژه ایران در وزارت خارجه امریکا با انتشار گزارشی مدعی شد که جمهوری اسلامی از سال ۲۰۱۲ میلادی ۱۶ میلیارد دلار برای حمایت از بشار اسد و گروه‌های مورد حمایت خود در یمن و عراق هزینه کرده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از برخی رسانه‌های خارجی، گزارش گروه اقدام ویژه ایران به روش‌های جمهوری اسلامی برای انتقال پول به گروه‌های مورد حمایت خود و تحریم این شرکت‌ها و نهادهای مالی توسط امریکا اشاره کرده و مدعی شده نیروی قدس سپاه پاسداران برای مبادلات مالی خود از شرکت‌هایی در امارات متحده عربی و همچنین بانک البلاد الاسلامی عراق استفاده کرده است. این گزارش همچنین جمهوری اسلامی را متهم کرده که به اعضای گروه القاعده اجازه اقامت در ایران را داده و آنان از این طریق امکان انتقال نیرو و پول به سوریه و جنوب آسیا را دارند.

وطن امروز

رفع ایرادات شورای نگهبان به 2 لایحه FATF؛ ایرادات مجمع باقی است


سخنگوی شورای نگهبان از رفع ایرادات این شورا به لوایح «پالرمو» و «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» خبر داد و گفت: ایرادات مجمع تشخیص هنوز باقی است، لذا این 2 لایحه به مجلس بازگشت. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از مهر، عباسعلی کدخدایی با اشاره به جلسه روز چهارشنبه شورای نگهبان اظهار داشت: در نشست روز چهارشنبه بخش‌های باقیمانده از لایحه «الحاق دولت ایران به کنوانسیون مقابله با جرائم سازمان‌یافته فراملی» (پالرمو) و لایحه «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» (از لوایح مرتبط با FATF) بررسی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از مهر، وی افزود: با توجه به اصلاحات انجام‌شده در مجلس، ایرادات شورای نگهبان به این 2 لایحه برطرف شده است و از نظر شورا ایرادی وجود ندارد اما نظراتی که مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مغایرت این لوایح با سیاست‌های کلی نظام در بخش امنیتی و اقتصاد مقاومتی وجود داشت، هنوز لحاظ نشده، به همین دلیل این 2 لایحه را به مجلس فرستادیم تا نظرات مجمع را لحاظ و به ما اعلام کنند. سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: بررسی نظرات مجمع تشخیص مصلحت نظام و اعلام لحاظ نشدن آن در مصوبه مجلس از سوی ما، در قالب انطباق یا عدم انطباق مصوبه مجلس با اصل ۱۱۰ قانون اساسی انجام شده است. کدخدایی خاطرنشان کرد: لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) هم که اخیرا در مجلس به تصویب رسیده، در دستور کار امروز شورا نبود. وی افزود: همچنین در جلسات اخیر شورای نگهبان، لایحه ایجاد چند منطقه آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی بررسی شد که مغایر اصل ۷۴ قانون اساسی شناخته شد و برای تامین نظر شورای نگهبان به مجلس بازگشت.

120 نماینده مخالف CFT خواستار علنی شدن آرای خود شدند


۱۲۰ تن از نمایندگان مجلس در نامه‌ای خواستار علنی شدن آرای‌ خود به (CFT) [یکی از لوایح (FATF)] شدند. سیدتقی کبیری، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به مخالفت 120 تن از نمایندگان مجلس با طرح الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT)، گفت: نمایندگانی که با این طرح مخالفت کردند، در نامه‌ای به هیات‌رئیسه مجلس خواستار علنی شدن اسامی‌شان هستند اما این صرفا به این معنی نیست که اسامی‌شان در جلسه علنی مجلس قرائت شود.

کمبود آب در کشور جدی است


مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آب شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه کمبود آب در کشور مقطعی نیست و مردم نباید تصور کنند در فصل پاییز نیاز به صرفه‌جویی نیست، از آماده شدن آیین‌نامه حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات کاهنده مصرف آب خبر داد.

علی سیدزاده در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سوال که مردم شهرهایی که در تنش آبی هستند، تصور می‌کنند با عبور از پیک تابستان دیگر نیازی به مدیریت مصرف و صرفه‌جویی نیست، گفت: ایران به دلیل قرار گرفتن در منطقه خشک و نیمه‌خشک و تغییر اقلیم، نیازمند این است که در تمام طول سال مدیریت مصرف آب جدی گرفته شود، پس نباید مدیریت مصرف تنها محدود به فصول گرم سال باشد. وی اظهار داشت: فرهنگ مصرف بهینه آب باید نهادینه شود و اتفاقاً این اقدامات باید از سنین پایین جامعه آغاز شود. وی از تهیه آیین‌نامه برای حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات کاهنده مصرف آب خبر داد و گفت: متن اولیه آیین‌نامه حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات کاهنده مصرف آب آماده شده است تا براساس آن از تولیدکنندگان این تجهیزات حمایت شود.

بانک‌ها برای سفر دلار نمی‌دهند


بانک‌ها دیروز ۱۸ مهرماه، هر یورو را از مردم ۱۱۶۷۰ تومان و هر دلار را ۹۹۵۰ تومان خریداری کرده و در مقابل برای سرفصل‌های بیست‌ویک‌گانه خدماتی از جمله سفر، تنها یورو آن هم به نرخ ۱۲۳۰۰ پرداخت می‌کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از مهر، شعب بانک‌ها دیروز چهارشنبه ۱۸ مهرماه هر دلار آمریکا را از مردم کمتر از 10 هزار تومان و رقمی معادل ۹۹۵۰ تومان خریداری کرده و در مقابل برای سرفصل‌های بیست‌ویک‌گانه خدماتی، هر یورو را ۱۲۳۰۰ تومان محاسبه می‌کردند. بانک‌ها برای سرفصل‌های بیست‌ویک‌گانه از جمله سفرهای خارجی، تنها یورو پرداخت می‌کنند و دلار از این چرخه حذف شده است. همچنین بانک‌ها دیروز هر یورو را ۱۱۶۷۰ تومان از مردم خریداری می‌کردند.

آرمان

تشکیل گروه تخصصی شهرداران و اعضای شوراها

رئیس گروه تخصصی شهرداران و اعضای شورای اسلامی شهرهای کشور گفت: تشکیل این گروه براساس تشخیص نیاز جامعه شهرداران و متناسب با آن، خلأ موجود در این عرصه بوده است. سیروس غفوریان فر افزود: از مدت‌ها قبل شهرداران ادوار مختلف شهرها و اعضای شورای اسلامی شهرها که غالباً از اعضای انجمن متخصصین ایران هستند، پیشنهاد این گروه را ارائه کردند و سرانجام با موافقت دبیرکل‌مجمع، تشکیل این گروه را به موسسه فرهنگی و هنری عصرگفت‌وگوی قلم واگذار نمودند. وی تصریح‌کرد: مدیریت اجرائی گروه ، ایجاد تشکیلات و سازماندهی اعضای آن بر عهده دکتر « ناصر حاج محمدی» بوده که خود از شهرداران با تجربه ادوار مختلف در شهرهای ایران به شمار می‌رود ؛ هچنین شروع عضو گیری و تشکیل بانک اطلاعات مربوط به شهرداران و اعضای شورای اسلامی شهرها از پانزدهم آبان ماه سالجاری به صورت اینترنتی آغاز خواهد شد و اولین نشست هم اندیشی شهرداران نیز تا قبل از پایان سال در دستورکار این گروه قراردارد .

رأی قطعی بزرگترین پرونده قاچاق کشور

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان گفت: با صدور رأی دادگاه تجدیدنظر برای پرونده موسوم به 1128 کانتینر کالای قاچاق، متهمین در مجموع به تحمل 5 سال و نیم حبس تعزیری، پرداخت بیش از چهارصد و هفتاد و پنج میلیارد تومان جزای نقدی، محرومیت از هرگونه فعالیت بازرگانی، ممنوعیت خروج از کشور و توقیف اموال محکوم شدند. حجت‌الاسلام والمسلمین اکبری با اعلام این خبر افزود: در راستای عزم راسخ دستگاه قضائی استان هرمزگان به منظور مقابله با مفاسد اقتصادی و پس از تکمیل روند تحقیقات و ختم مراحل دادرسی، رأی بزرگترین پرونده قاچاق کشور، موسوم به پرونده ۱۱۲۸ کانتینری که توسط دادگاه انقلاب بندرعباس صادر شده بود، از سوی دادگاه تجدیدنظر استان هرمزگان مورد تأیید قرار گرفت و هم اکنون لازم الاجرا ست.

لغو معافیت ویزای صربستان برای ایرانیان

دولت صربستان معافیت ویزا برای شهروندان ایران به دلیل سوءاستفاده آنها از این تسهیلات را لغو کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از آناتولی؛ نبوجسا استفانوویچ، وزیر کشور صربستان اعلام کرد: معافیت ویزا برای شهروندان ایران به دلیل سوءاستفاده آنان از این تسهیلات لغو شده است. او با بیان اینکه حکم مذکور امروز در روزنامه رسمی صربستان منتشر شده است، گفت: صربستان از شهروندان ایران بار دیگر درخواست صدور ویزا خواهد کرد. برخی از آنان از معافیت ویزا برای ورود به صربستان سوءاستفاده کرده‌اند. گفتنی است توافق‌نامه معافیت ویزا بین ایران و صربستان سال 2017 امضا و پروازهای مستقیم میان بلگراد و تهران نیز در مارس امسال برقرار شد. تلاش بسیاری از شهروندان ایران برای رفتن به دیگر کشورهای اروپایی از طریق صربستان باعث لغو معافیت ویزا برای آنان شده است.

دستگیری 5 سنگ‌پران به کامیون‌ها

فرمانده انتظامی شهرستان گلپایگان گفت: مدتی بود عده‌ای از مخلان نظم و امنیت عمومی به صورت شبانه در محورهای مواصلاتی شهرستان گلپایگان حضور می‌یافتند و با سنگ‌پرانی به سمت کامیون‌های حامل بار زمینه ناامنی و نارضایتی رانندگان زحمتکش وسایل نقلیه سنگین را فراهم کرده بودند که بررسی موضوع در دستور کار مأموران قرار گرفت. سرهنگ حسین بساطی بیان داشت: مأموران انتظامی این شهرستان پس از انجام یک سری کارهای تخصصی ۵ نفر از عوامل اصلی را در این رابطه شناسایی کردند. این مقام انتظامی بیان داشت: پس از هماهنگی متهمان اصلی دستگیر و پس از اعتراف به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

شهادت یک مأمور ناجا در قاین

یک مأمور انتظامی در درگیری با اخلالگران نظم و امنیت در ایست و بازرسی شهرستان قاین به شهادت رسید. مامور نیروی انتظامی در شهرستان قاین، سه شنبه شب ۱۷ مهرماه، در درگیری با اخلالگران نظم و امنیت در شهرستان قاین به شهادت رسید. شهید ستوان دوم علی غلامی متولد سال ۵۸ اهل روستای ورزگ قاین و دارای ۳ فرزند است که شب گذشته در درگیری با اخلالگران نظم و امنیت در ایست و بازرسی شهرستان قاین به فیض شهادت نائل آمد. در این درگیری دو نفر از اشرار مسلح نیز دستگیر شدند.

اعتراض سلطان سکه به حکم اعدام

سلطان سکه به حکم اعدام خود اعتراض کرد. انصاری معاون نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور اظهار کرد: وحید مظلومین معروف به سلطان سکه طی روزهای گذشته به حکم اعدام خود اعتراض کرده و پرونده به دیوان‌ عالی‌کشور ارجاع شده است. وی ادامه داد: هنوز شعبه رسیدگی کننده به این حکم تعیین نشده است. دوشنبه گذشته بود که محسنی‌اژه‌ای از صدور حکم اعدام برای وحید مظلومین،‌ محمداسماعیل قاسمی و حمید باقری‌درمنی خبر داد.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com