کد خبر ۶۶۳۶۸ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۴

تجهیزات آب‌رسانی در قم فرسوده است

در نشست بررسی مشکلات آب و برق استان قم با حضور وزیر نیرو از فرسودگی و مستهلک شدن تجهیزات آب‌رسانی به عنوان یکی از عوامل مهم در افزایش قیمت نهایی انتقال آب یاد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، نشست بررسی مشکلات آب و برق استان ظهر امروز با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو، سید مهدی صادقی استاندار قم، احمد امیرآبادی فراهانی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی ذوالنور نمایندگان قم در مجلس و جمعی از مدیران استانی در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر نیاز اساسی قم به اختصاص حقابه‌های آبی اظهار داشت: مدیران استانی باید در موضوع دفاع از سهم آب قم عزم جدی داشته باشند، همچنان که در مسئله صنعت تمام مدیران حمایت‌های لازم را انجام می‌دهند باید در مورد آب نیز این مسئله اتفاق بیفتد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی ذوالنور با اشاره به مسئله کم‌آبی، توسعه گردشگری و فضای سبز گفت: در هر مکانی که مجوز گردشگری صادر می‌شود باید مسئله فضای سبز و تأمین آب موردنیاز آن نیز سنجیده شود، توسعه گردشگری بدون توسعه و توجه به مسئله فضای سبز ممکن نیست.

وی با اشاره به کم‌آبی ذاتی استان قم ادامه داد: توسعه فضای سبز با وضعیت گرمای هوا اجتناب‌ناپذیر است اما از طرفی نیز ظرفیت‌های آبی استان و منابع زیرزمینی قم محدود است، بنابراین باید وزارت نیرو درزمینهٔ تخصیص آب به قم توجه ویژه‌تری داشته باشد.

تجهیزات آب‌رسانی قم فرسوده شده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم نیز در ادامه این جلسه، خاطرنشان کرد: در بحث آب‌رسانی به قم از سرشاخه‌های رود دز همچنان نواقصی وجود دارد که این امر سبب فرسایش تجهیزات و افزایش قیمت نهایی انتقال آب می‌شود.

احمد حاجی‌حسینی مسگر با انتقاد از نبود سازوکار قانونی در استفاده از پساب‌های شهری در استان بیان کرد: از سال 93 به بعد تخصیص پساب و حوزه مصرف آن از حوزه اختیارات استانی سلب شده و همه امور مربوط به پساب در مرکز تصمیم‌گیری می‌شود.

وی ادامه داد: استان قم با قوانین موجود صرفاً حق استفاده از 60 درصد ظرفیت‌های پساب خود را دارد که نیاز بوده تا تفویض اختیار از تهران به تمام استان‌ها برای استفاده بهینه از پساب‌ها انجام شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم با اشاره به درخواست استان قم از وزارت نیرو برای تأمین بخشی از کسری آب خود تصریح کرد: از محل پر کردن چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از برداشت آب از چاه‌های مجاز، 2 و نیم میلیون مترمکعب درخواست شده تا بخشی از نیازهای صنعتی استان از این طریق تأمین شود که امید می‌رود وزارت نیرو با آن موافقت کند.

حاجی‌حسینی مسگر تأکید کرد: با حذف تصفیه‌خانه ساوه از دستور کار وزارت نیرو باید بخشی از آب این شهر از طریق تصفیه‌خانه قم تأمین شود، تصفیه‌خانه قم ظرفیت لازم برای تأمین آب موردنیاز برای این مسئله را دارا بوده و مشکلی در این زمینه ایجاد نمی‌شود.

اختصاص 40 میلیارد تومان برای انتقال آب به 11 روستای محروم قم

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی قم نیز در بخشی از این جلسه، با اشاره به طرح‌های آب‌رسانی به سه بخش از مناطق محروم قم بیان کرد: برای تأمین آب شرب در سه بخش مهم روستایی قم 55 میلیارد تومان اعتبار موردنیاز است.

محمد احمدی‌جبلی با بیان اعتبارات پروژه قیام این شرکت برای محرومیت‌زدایی از روستاهای محروم قم ادامه داد: 40 میلیارد تومان اعتبار در پروژه قیام برای محرومیت‌زدایی از 11 روستای محروم قم در دستور کار قرارگرفته است.

وی با بیان مشکلات مالی استان در نگهداری و مراقبت از تجهیزات و منابع آبی ابراز کرد: استان در مبحث تعمیر و نگهداری تجهیزات و ماشین‌آلات با مشکلات بسیار جدی روبه‌رو است، سررسید و هزینه‌های تعمیر و نگهداری منابع آبی بسیار سنگین و گزاف است.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی قم عنوان کرد: هزینه‌های آب و فاضلاب روستایی قم در سال گذشته 14 میلیارد تومان بوده درحالی‌که کل درآمدهای این سازمان در سال قبل در حدود 7 میلیارد تومان است.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com