کد خبر ۶۶۳۶۹ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۸

تأکید مدیر حوزه‌های علمیه بر تشکیل گروه‌های علمی در حوزه

مدیر حوزه‌های سراسر کشور گفت: یکی از نتایج مثبت تشکیل گروه‌های علمی در حوزه علمیه امکان نقدپذیری متون حوزوی است، در حال حاضر در دفتر تدوین متون 50 عنوان کتاب تدوین‌شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله علی‌رضا اعرافی ظهر امروز در اجلاسیه اساتید سطح یک حوزه علمیه که در سالن همایش‌های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، اظهار داشت: هدایت‌گری در جان و روح انسان‌های بزرگ است، پیامبر گرامی اسلام(ص) در مسیر هدایت و راهنمایی مردم منتظر آمدن آن‌ها نبود و خود مستقیماً به سراغ آن‌ها می‌رفت.

وی با اشاره به برخی از ویژگی‌های مهم و موردنیاز اساتید حوزوی افزود: از ویژگی‌های اساتید این بوده که مسئله ارشاد و درمان دردهای اعتقادی، روحی و قلبی مردم در دل و در عمق جان آن‌ها رسوخ کرده است، مسائلی چون طبابت، ارشاد و راهنمایی از ویژگی‌های ذاتی یک استاد واقعی بوده و هرگز از وی جدا نمی‌شود.

مدیر حوزه‌های سراسر کشور با اشاره به تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های حوزه علمیه در راستای ترقی و تعالی بیشتر حوزه گفت: با وجود تمام مشکلات و موانعی که در مسیر حوزه‌ها قرار دارد، مدیریت حوزه‌های علمیه با بهره‌گیری از توصیه‌ها و سفارش‌های بزرگان در مسیر ترقی و پیشرفت حرکت می‌کند.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به برخی تدابیر اندیشیده شده برای تعالی و ترقی حوزه‌های علمیه عنوان کرد: از سال‌های گذشته برای تعالی حوزه‌های علمیه طرح‌ها و برنامه‌های زیادی در دست اجرا و پیگیری است، برای توسعه و پیشرفت حوزه‌های علمیه بیش از 20 سند تصویب و ده‌ها طرح و پروژه دیگر نیز در دستور کار قرارگرفته است.

امام‌جمعه قم خاطرنشان کرد: خودکفایی و قطع وابستگی‌های مالی حوزه‌های علمیه به بیرون مسئله مهمی بوده که باید تمام بزرگان و مدیران حوزوی در مسیر آن گام بردارند، در گزارش کمیسیون‌ها نقدها و پیشنهاداتی مطرح شد که مدیران حوزوی باید آن‌ها را در تمام مسائل مورد توجه قرار دهند.

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت هدایت تحصیلی طلاب و صیانت از سنت‌های کهن حوزه‌های علمیه ابراز کرد: هدایت تحصیلی طلاب در پایه‌های پنجم و ششم امری ضروری است، صیانت از سنت‌های کهن حوزه در کنار نظام استاد آزادی باید در حوزه علمیه دنبال شود.

مدیر حوزه‌های سراسر کشور بیان کرد: طرح جامع استادی تا سال آینده تکمیل‌شده و احتمالاً اجرا می‌شود، بسیاری از مجامع علمی جهان اسلام به سمت‌وسوی نظام استادی حوزه‌های علمیه حرکت می‌کنند.

آیت‌الله اعرافی بابیان برخی از ویژگی‌های طرح جامع تربیتی حوزه‌های علمیه ابراز کرد: این طرح در اجرا ممکن بوده با اشکالاتی همراه شود، بنابراین لازم است تا مدیران و عوامل اجرایی برای بهتر اجراشدن این طرح جامع دقت نظر و توجهات لازم را به خرج دهند.

امام‌جمعه قم ادامه داد: طرح گروه‌های علمی در برخی از استان‌های کشور آغاز شده و اقداماتی در این زمینه انجام‌شده که امید می‌رود این طرح در استان قم نیز به‌زودی عملیاتی شود، اصل و اساس مطلب این بوده که متون درسی حوزه‌های علمیه باید توسط اساتید برجسته حوزوی تدوین شود.

وی تأکید کرد: یکی از نتایج مثبت تشکیل گروه‌های علمی در حوزه علمیه امکان نقدپذیری متون حوزوی است، در حال حاضر در دفتر تدوین متون 50 عنوان کتاب تدوین‌شده است، تمام بخش‌های حوزه علمیه باید برنامه‌ای 5 ساله برای خود تدوین کرده و بر مبنای آن حرکت کنند.

مدیر حوزه‌های سراسر کشور بابیان لزوم افزوده شدن برخی پیوست‌های مهم در متون حوزوی بیان کرد: مباحث پژوهشی، اجتماعی سیاسی، پژوهشی، بین‌المللی، کاربردی و مهارتی باید جایگاه خود را در بین متون حوزوی باز کنند.

امام‌جمعه قم تصریح کرد: تدوین کتاب دانش صرف یکی از موفقیت‌های حوزه‌های علمیه بوده که حاصل همکاری و هم‌اندیشی بسیاری از اساتید و علمای برجسته حوزه علمیه است، برای موفقت و توفیق در امور باید نگاهی جهادی برای اجرای طرح‌های حوزوی ایجاد شود.

وی بابیان اهمیت توجه در برابر آسیب‌های احتمالی موجود در حوزه تأکید کرد: برخی آسیب‌های و مشکلات در سطوح یک حوزه‌های علمیه رسوخ کرده که باید با دقت نظر و توجه ویژه اساتید حوزوی در راستای کاهش و حذف این قبیل آسیب‌ها قدم برداریم.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com