کد خبر ۶۶۴۱۰ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۴
امیرآبادی در برنامه زنده مناظره از شبکه یک:

مردم نمایندگان شجاع می‌خواهند/ برخی از ترس، مخالف شفافیت هستند!

نماینده قم: مخالفان "شفافیت آراء" چند گروهند: افرادی که نسبت به حزب حامی‌شان نگرانند، برخی از ترس فراکسیون‌شان، تعدادی از ترس وزراء و برخی دیگر از ترس اقشار که زمان رای‌گیری درباره فرهنگیان، قضات، دانشجویان و... نگران از دست دادن رای آنها هستند.

به گزارش  پایگاه اطلاع‌رسانی خبرقم (قم‌نا)، برنامه زنده تلویزیونی مناظره با عنوان «شفافیت آراء نمایندگان» با حضور "احمد امیرآبادی فراهانی" نماینده مردم قم و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و "حسینعلی حاجی دلیگانی"، نماینده شاهین‌شهر، میمه و برخوار به عنوان موافق این طرح و "محمدمحمودی شاه‌نشین"، نماینده مردم شهریار و "غلامرضا کاتب"، نماینده مردم گرمسار در مجلس به عنوان مخالفان طرح شفافیت به مناظره و گفتگو پرداختند.


امیرآبادی، نماینده مردم قم و عضو هیئت رئیسه مجلس در برنامه زنده تلویزیونی مناظره که شامگاه جمعه از شبکه یک سیما پخش شد، مهمترین اطلاعات نمایندگان را آرای آنها به طرح‌ها و لوایح های مختلف دانست و گفت: رای هر نماینده بیانگر موضع وی در قِبال مسایل کشور است.


به گزارش روابط عمومی دفتر احمد امیرآبادی‌فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس در این برنامه زنده تلویزیونی ادامه داد: شفافیت آراء موجب می‌شود تا موکلان از رای نماینده خود آگاه شوند، در اکثر کشورهای دنیا اصل بر شفافیت آراست. حتی در مواد ۱۲۲، ۱۲۳ و ۱۲۴ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اصل بر شفافیت آراء بوده و الکترونیکی شدن رای برای مخفی ماندن آن نیست بلکه به عنوان یک وسیله برای انجام رای‌گیری است.


نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده معتقدم حتی تمام مذاکرات در شورای نگهبان، شوراهای شهر سراسر کشور، خبرگان رهبری، دولت و… باید به صورت شفاف برای مردم پخش شود.


عضو هیئت رئیسه مجلس در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اصل ۸۶ قانون اساسی اظهار کرد: نمایندگان مجلس در بیان نظرات و آراء خود آزادند و نمی توان به سبب آرا و نظراتشان آنها را توقیف کرد بنا بر این مردم هم نماینده ای شجاع می خواهند و برای دفاع از حقوق آنها باید شجاع بود.


امیرآبادی‌فراهانی در واکنش به سخنان یکی از نمایندگان حاضر که اعلام کرد طیف شما به دنبال اقدامات پوپولیستی است، بیان کرد: طیف ما بیشتر به دنبال طرح های اقتصادی است و طیف امید به دنبال طرح های ازدواج دختران و اینگونه مسایل است.


وی در پاسخ به ادعای نماینده‌ای مبنی براینکه برخی نمایندگان به دلیل ترس از اینکه یک وزیر کارهای حوزه انتخابیه آنها را انجام ندهند نمی خواهند آرایشان در زمان استیضاح یا رای اعتماد به آن وزیر شفاف باشد، گفت: شخصی را می شناسم که نماینده یک شهر کوچک است و چند دوره رئیس کمیسیون‌های برنامه و بودجه و تلفیق بودجه است اما در زمان استیضاح یک وزیر به عنوان موافق استیضاح وزیر صحبت کرده و کارهای حوزه انتخابیه اش هم انجام می‌شود.

 


عضو هیئت رئیسه مجلس با تاکید براینکه تنها بحث های امنیتی باید مخفی بماند، افزود: مخالفان بحث شفافیت آرا در مجلس چند گروه هستند، افرادی که نسبت به حزب یا گروهی که به آنها رای داده نگران هستند که به دلیل اعلام آرایشان بار دیگر از وی حمایت نکنند، برخی از ترس فراکسیونشان، تعدادی از ترس وزرا و برخی دیگر از ترس اقشار مردم مانند زمان رای گیری درباره قشر فرهنگیان، قضات و دانشجویان نگرانند که دیگر آرای آنها را به دست نیاورند.


وی ادامه داد: بنده معتقدم باید در این مسیر هزینه بدهیم و حتی اگر دیگر به عنوان نماینده مجلس انتخاب نشویم ولی باید آرا شفاف و همه مسایل مشخص شود.


امیرآبادی‌فراهانی در پاسخ به اظهارنظر یکی از نمایندگان که چرا مصوبه اعلام حقوق نمایندگان مجلس در یک سامانه شفاف اجرایی نمی‌شود، بیان کرد: چون برخی نمایندگان حقوق از خارج مجلس هم دریافت می کنند و تمایل بسیاری برای این کار ندارند البته دولت هم باید این سامانه را اعلام کند که هنوز این کار را انجام نداده است.


وی با بیان اینکه بعد از مخالفت نمایندگان در صحن علنی مجلس با طرح شفافیت آرای نمایندگان، کمپین شفافیت آرا را در فضای مجازی به راه انداختم، گفت: در این کمپین ۹۸ نفر از نمایندگان عضو شدند و بعد از رای گیری درباره CFT در مجلس ما از آنها خواستیم که رایشان را به این لایحه شفاف اعلام کنند که این نمایندگان هم پذیرفتند.


وی تصریح کرد: براین اساس ۹۶ نفر از نمایندگان مجلس اعلام کردند که رایشان به این لایحه منفی بوده و با انتشار اسامی خود موافقت کردند و ما هم منتشر کردیم.


عضو هیئت رئیسه مجلس همچنین در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با توجه به نزدیک بودن انتخابات بعدی مجلس آیا شفافیت آرا به ضرر نمایندگان نخواهد بود، اظهار کرد: قطعا نظرات نمایندگان در دور بعدی انتخابات موثر است و تجربه نشان داده نمایندگان از جناح های مختلف زمانی که شفاف عمل کرده و موضع مشخصی نسبت به مسایل داشتند، باز هم در دور بعدی انتخاب شده اند.


نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کسانی که رای شفاف ندارند توسط مردم شناسایی شده و دیگر به وی رای نداده اند.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com