کد خبر ۶۶۴۳۰ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۴

طرح حریم قانونی گسل‌ها در 5 شهر تهیه‌ شده است

دبیر کارگروه ملی زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی گفت: طرح تعیین حریم قانونی گسل‌ها برای نخستین بار در تهران انجام و سپس در شهرهای مشهد، کرج، تبریز و کرمان تهیه شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، علی بیت‌اللهی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان که شامگاه شنبه در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری برگزار شد تعیین حریم گسل‌ها در کلان‌شهر قم را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: عمده شهرهای کشور که خشک و نیمه‌خشک هستند در جوار گسل‌های بزرگ ساخته‌ شده و هر جا که تراکم گسلی هست تراکم جمعیتی نیز در آنجا دیده می‌شود.

وی گفت: جابه‌‌جایی لایه‌های زمین و حرکتی که زمین در مسیر گسل‌ها انجام می‌دهد نیرومند است همین‌طور در کشورهای لرزه‌خیز دیگر زون‌های گسلی را به‌دقت انتخاب کرده و اساساً اجازه ساخت‌ و ساز را نمی‌دهند.

دبیرکارگروه ملی زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی گفت: طرح تعیین حریم قانونی گسل‌ها برای نخستین بار در تهران انجام و سپس در شهرهای مشهد، کرج، تبریز و کرمان تهیه شد.

وی با اشاره به آیین‌نامه حقوقی 2800 ساختمان کشور اظهار داشت: در صفحه 83 این آیین‌نامه بندی آمده که برای کلیه کلان‌شهرها باید مواردی مدنظر قرار بگیرد و بر اساس آن‌ همه مهندسان موظف هستند طبق این آیین‌نامه ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله بسازند.

بیت‌اللهی عنوان کرد: گسل‌هایی که طول آن‌ها 10 کیلومتر و بیشتر باشد ممنوعیت ساخت‌ و ساز وجود دارد برای ساختمان‌های با اهمیت زیاد هم باید این موارد رعایت شود، ساختمان‌هایی مثل رادیو و تلویزیون و استانداری نباید بر روی حریم گسل ساخته شود همچنین ساختمان‌هایی که انواع سموم در آن‌ها باشد مشمول این آیین‌نامه می‌شود.

وی ادامه داد: این کار در چندین شهر طبق مصوبه شورای عالی معماری انجام می‌شود بنابراین این کار برای نخستین بار در قم نبوده است جالب است بدانیم حدود 16 بیمارستان تهران و حتی ساختمان سازمان مدیریت بحران کشور در حریم گسل‌های بزرگ ساخته‌ شده و این مسئله به دلیل نبود این آیین‌نامه درگذشته بوده است.

دبیر کارگروه ملی زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی گفت: از چندین جلسه پیش که کارگروه زلزله استان قم فعال‌ شده خوشبختانه در شورای فنی و مدیریت بحران استان این آیین‌نامه مطرح‌ شده که اجرایی شود شایان‌ ذکر بوده که در شهرهای بزرگ هم تعیین حریم گسل‌های زلزله انجام‌ شده است.

بیت‌اللهی با بیان اینکه محدوده‌ای که برای قم در نظر گرفته‌ شده 10 کیلومتری این استان است افزود: در شورای عالی شهرسازی و معماری بندهای پیشنهادی آمده که محتوای مصوبات این است که طرح تفصیلی شهر قم بر اساس گسل‌ها باید بازنگری شود، زون‌هایی که در تقاطع آب، برق و گاز هست باید تمهیداتی برای آن‌ها اندیشیده شود، و بیمارستان‌های حریم گسل‌ها در اولویت مقاوم‌سازی قرار می‌گیرند.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com