کد خبر ۶۶۵۰۶ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۲

بحران‌آفرینی صنایع شیمیایی بی‌ضابطه‌ در شکوهیه قم

مدیرکل مدیریت بحران استان قم با انتقاد از استقرار انبوه و بی‌ضابطه واحدهای شیمیایی و اشتعال‌زا در شهرک‌های صنعتی استان گفت: استقرار بی‌ضابطه و انبوه واحدهای صنعتی شیمیایی و اشتعال‌زا می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به بحران بزرگی برای استان تبدیل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، محسن اروجی ظهر امروز در هشتمین جلسه کارگروه عمرانی و زیربنایی که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: برای صدور نظر نهایی برای نحوه استفاده از آب اراضی کشاورزی در تغییر کاربری به‌عنوان واحدهای دامداری شرکت آب منطقه‌ای مخالف بوده بنابراین باید این مسئله برمبنای موازین قانونی بررسی‌شده و نظر نهایی درباره آن صادر شود.

وی با انتقاد از مشکلات حل‌نشده بین شرکت آب منطقه‌ای استان و سازمان جهاد کشاورزی قم درزمینهٔ نحوه محاسبه آب اراضی کشاورزی برای تغییر کاربری به‌عنوان واحدهای گاوداری افزود: نحوه محاسبه استفاده کشاورزانی که از آب کشاورزی اراضی شخصی خود برای تغییر کاربری به دامداری  استفاده می‌کنند یکی از اختلاف‌نظرهای بین شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی قم  بوده که متأسفانه هنوز این مشکل در استان حل‌نشده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم با بیان برخی از مهم‌ترین اختلاف‌نظرهای موجود درزمینهٔ تغییر کاربری اراضی کشاورزی به دامداری و چگونگی استفاده از آب، گفت: شرکت آب منطقه‌ای استان درزمینهٔ تغییر کاربری اراضی کشاورزی شخصی به دامداری خواستار بررسی‌های بیشتر برای محدودیت استفاده از آب و توزیع عادلانه آن دارند که جهاد کشاورزی استان با آن مخالف بوده و اصولاً آن را از مصادیق تغییر کاربری نمی‌داند.

اروجی ادامه داد: باید تمام اقدامات حوزه سازمان جهاد کشاورزی بر مبنای نقشه آمایش سرزمینی استان صورت گیرد، چراکه این سند، سند بالادستی توسعه استان را بر مبنای ظرفیت‌های موجود به‌عنوان ملاک عمل مشخص و در اختیار تمام دستگاه‌های استان قرار داده است.

وی عنوان کرد: در برخی از شهرک‌های صنعتی حجم قابل‌توجهی از اراضی برای استقرار برخی واحدهای تولیدی واگذارشده اما هنوز اقدامی برای این مورد انجام‌نشده است، می‌توان از بخشی از ظرفیت‌های شهرک صنعتی چاپ و نشر برای استقرار واحدهای جدید در بخش کفش و دمپایی استفاده کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم با انتقاد از استقرار انبوه و بی‌ضابطه واحدهای شیمیایی و اشتعال‌زا در شهرک‌های صنعتی استان گفت: استقرار بی‌ضابطه و انبوه واحدهای صنعتی شیمیایی و اشتعال‌زا می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به بحران بزرگی برای استان تبدیل شود.

اروجی خاطرنشان کرد: در صورت بروز آتش‌سوزی‌های گسترده در شهرک صنعتی شکوهیه با توجه به نوع کاربری واحدهای مستقر در آن، عملاً کارایی شهرک از بین رفته و امکان مهار آتش در آن بسیار دشوار می‌شود.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته برای انتقال واحدهای سنگ‌بری و گچ‌بری مجوزهایی صادرشده که باید درک درستی از موفقیت و  یا عدم موفقیت این واحدها برای انتقال مجدد واحدهای کفش و دمپایی داشته باشیم تا از این طریق مشکلات زیست‌محیطی بیشتری گریبان گیر استان نشود.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم عنوان کرد: واحدهای کفش و دمپایی باید در فاصله 50 کیلومتری استان و در محدوده شهرک نمونه مستقر شوند تا امر صادرات آن‌ها به استان‌ها و شهرهای مرکزی نیز با تسهیل بیشتری صورت گیرد.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com