کد خبر ۶۶۵۲۶ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۲
آیت‌الله میرباقری در اجتماع مجمع‌الذاکرین طلاب در قم؛

فقه اقامه عزای امام حسین(ع) کمتر از فقه الصّلاه نیست

فقه و مناسک اقامه عزاداری سیدالشهداء(ع) کمتر از فقه الصلاه نیست. جایگاه احیای این فقه در حوزه‌های علمیه است و این مناسک باید به همت طلاب إحیاء شود. اگر این اتفاق رُخ دهد آنگاه مدّاحان و شاعران هم سلیقه هایشان را بر همین اساس تنظیم خواهند کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی خبرقم (قم‌نا)، آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم و عضو مجلس خبرگان رهبری، شامگاه سه شنبه در شب هفتم ماه صفر، شب شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) در مصلای قم در اجتماع بزرگ مجمع الذاکرین طلاب قم به سخنرانی پرداخت.


آیت‌الله میرباقری در این مراسم در مصلای قدس شهر قم برگزار شد، اظهار کرد: یک سوی این تفقّه، موضوع شناسی و سوی دیگر آن، حُکم و برنامه شناسی است که باید در یک افق دراز مدت توسط استادان و طلاب حوزه های علمیه به سرانجام برسد تا کم کاری فعلی در این زمینه جبران شود.


عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه فقه و مناسک اقامه عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) کمتر از فقه نماز نیست تصریح کرد: جایگاه احیای این فقه در حوزه های علمیه است و این مناسک باید به همت طلاب إحیاء شود.

 

وی اضافه کرد: اگر این اتفاق مبارک رُخ دهد آنگاه جامعه مدّاحان و شاعران هم سلیقه هایشان را بر اساس همین مناسک و برنامه تنظیم خواهند کرد که یکی از برکت های آن، دوری از انحرافات احتمالی در این عرصه است.


عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به شئونات معصومین (ع) در آینه قرآن و روایات اشاره و اظهار کرد: پیامبر (ص) و امام معصوم (ع)، «کلمه ذکر الهی» و «کلمه تقوا» هستند و دیگران به اندازه ای به این ذکر می رسند که قلبشان به نور الهی و تقوای حقیقی نورانی شده باشد.


وی سپس «ذکر محض»، «طاعت محض» و «شُکر محض» را به عنوان سه مؤلّفه تقوای حقیقی برشمرد و حدّ اعلای این مؤلفه ها را در معصومین (ع) به عنوان اسرار تدبیر الهی دانست.


رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم در عین حال بیان داشت: آن چیزی که با ما توفیق می‌هد تا در کنار معصوم (ع) بمانیم، مقام تسلیم است و این تسلیم به آن معناست که انسان، حَکَم و ترازوی خود را امام معصومش قرار دهد.


مدرس سطح عالی حوزه ادامه داد: خدای متعال بر اساس حق، دنیا را اداره می کند و معصوم (ع) میزان این حق است و از این رو، ما باید خود را بر اساس همین میزان و ترازو تنظیم کنیم؛ به بیان دیگر خداوند دین خود را به رسول و فرستاده خود سپرده و تفویض کرده است و از ما می خواهد تا تسلیم باشیم و البته هرکه بیشتر تسلیم باشد بیشتر اهل سیر و سلوک خواهد بود.


وی با اشاره به صُلح امام حسن مجتبی (ع) و اهمیت این صلح بهنگام و باتدبیر برای حفظ دین خدا، تحلیل برخی از این صُلح را بر مبنای نظرهای شخصی، خطرناک توصیف کرد و گفت: بدیهی است افرادی این گونه تحلیل ها را ارائه می دهند که تنها بر نظر و رأی خود متکّی هستند و خود را تسلیم تدبیر امام معصوم (ع) نمی کنند.


آیت‌الله میرباقری توجه جامعه شیعه به عاشورا را زمینه ساز امکان تسلیم شیعیان توصیف کرد و گفت: این تعبیر به آن معناست که اگر می خواهیم جامعه شیعی را به مقام بلند تسلیم برسانیم می توانیم آن را بیشتر با حماسه عاشورا آشنا کنیم چراکه انس با حضرت سیدالشهداء (ع) باب حیات قلب و تسلیم را برای جامعه مؤمن باز می کند.


وی همچنین تصریح کرد: افرادی که می توانند با نعمت اخلاص، به مقام تقرّب حضرت امام حسین (ع) برسند این توانایی را به دست می آورند که از دیگران هم دستگیری کنند تا سایر مردم هم بتوانند لذت وصل شدن به عاشورا و کربلا را بچشند و با بودن در رکاب امام زمان (عج)، دنباله روی از مکتب عاشورا را در زندگی خود تحقق بخشند.


به گزارش فارس، آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری در پایان سخنان خود در اجتماع مجمع الذاکرین طلاب در مصلای قدس، با خواندن ابیاتی، به ذکر مصیبت ابامحمد، امام حسن بن علی (ع) از زبان خود آن حضرت پرداخت.

 

گفتنی است که پس از سخنان آیت‌الله میرباقری، مداح سرشناس و پیرغلام اباعبدالله(ع)، حاج منصور ارضی، در این مراسم بزرگ که به همت موسسه حداث الحسین(ع) برگزار گردید، به ذکر مصائب اهل بیت و امام حسن مجتبی علیهم السلام پرداخت.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com