کد خبر ۶۶۶۰۳ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۹
اسکان 140 هزار زائر اربعین حسینی در مصلای قم؛

حال و هوای حسینی در شهر، همزمان با ورود زائران اربعین به قم

این روزها قم جلوه‌ای از زیبایی آئین اربعین در عراق را به خود گرفته است. حرم مطهر و مرکز شهر قم مملو از زائران ایرانی و غیر ایرانی است که با همان شمایل زوار اربعین عراق دیده می‌شوند. پیش‌بینی شده امسال ۷۰ هزار زائر پاکستانی عازم کربلا شوند که شهر قم نیز میزبان این جمعیت زائر اربعین خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی خبرقم (قم‌نا)، این روزها شهر مقدس قم جلوه‌ای از زیبایی آئین اربعین در عراق را به خود گرفته است. حرم مطهر و مرکز شهر قم مملو از زائران ایرانی و غیر ایرانی است که با همان شمایل زوار اربعین عراق دیده می‌شوند.

از این رو مردم شریف قم، آستان مقدسه حضرت معصومه(س) ، تولیت مسجد مقدس جمکران، ستاد اربعین و همچنین قرارگاه حوزوی و دانشگاهی اربعین، به تکاپو برای خدمت رسانی به زوار اباعبدالله (ع) افتاده اند.


بنابر اعلام گزارشات رسمی، پیش‌بینی شده امسال ۷۰ هزار زائر پاکستانی اربعین حسینی از طریق سیستان و بلوچستان عازم کربلا شوند که شهر قم نیز میزبان این جمعیت زائر اربعین خواهد بود.

 

 

علاوه بر زائران پاکستانی، شیعیان جمهوری آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان، هند و دیگر کشورها، این روزها در قم دیده می‌شوند که در حال عزیمت به عراق، شهر کریمه اهل بیت (ع) را مکانی امن و آرام برای استراحت و زیارت برگزیده‌اند.


بر همین اساس، قرارگاه اربعین استان قم، اعلام کرده که امسال آمادگی پذیرائی و خدمت رسانی به 140 هزار زائر را دارد. زائرانی که از 16 کشور مختلف جهان به ایران  و قم می‌آیند و سپس عازم عراق می‌شوند.


قرارگاه اربعین قم که سومین سال خدمت رسانی به زائران ایرانی و خارجی اربعین را سپری می‌کند، متشکل از 1200 خادم که از آقایان و خانم‌های طلبه و دانشجو، در قالب 15 کمیته برادران و 7 کمیته خواهران و 108 واحد ساماندهی شده است.


بر اساس اعلام مسئول قرارگاه اربعین قم، ظرفیت پذیرایی شبانه روزی از زائران در قرارگاه صحن جوادالائمه 2 هزار نفر و ظرفیت شبستان مصلای قدس نیز 7 هزار نفر  (مجموعا 9 هزار نفر) است که زائران در شبانه روز می‌توانند در این فضا از 23 مهرماه تا 14 آبان، اسکان و پذیرایی شوند.


نمایندگی قرارگاه اربعین قم در برخی از استان‌ها به خصوص استان های مرزی با پاکستان، به شکل سیستماتیک ایجاد شده و زائران امکان ثبت نام و پذیرش دارند تا پس از ورود به قم بلافاصله اسکان داده شوند.


علاوه بر زائرانی که در سامانه پذیرش قرارگاه اربعین قم ثبت نام کرده‌اند، آن دسته از زائرانی که با کدملی ثبت نام نکرده باشند، 24 ساعت برای ایرانی‌ها و 72 ساعت برای خارجی‌ها پذیرایی و اسکان کاملا رایگان می‌باشد.


فعالیت های فرهنگی و تبلیغی در کنار خدمت‌رسانی و پذیرائی از زائران اربعین، بخش دیگر از خدمات قرارگاه اربعین می‌باشد که توسط روحانیون تبلیغی انجام می‌پذیرد.


گفتنی است که در این حرکت گسترده و مردمی، بر حسب وظیفه دینی و انسانی، نهادهایی از جمله سپاه قم، شهرداری، استانداری، فرمانداری، ستاد بازسازی عتبات عالیات، خیرین، مصلی قدس و حرم مطهر و همچنین نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی همکاری می‌کنند.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com