کد خبر ۶۷۰۲۴ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۴۶

مردم مشهد و قم در عزای امام رضا(ع) به سوگ نشستند

همزمان با سالروز شهادت حضرت ثامن‌الحجج علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع)، مشهد و قم سراسر سیاهپوش شده و به سوگ نشستند.
 
روز پنج‌شنبه 29 صفر مصادف با 17 آبان ماه 1397 شهرهای مشهد و قم در سالگرد شهادت مظلومانه ثامن‌الحجج علی‌بن‌موسی‌الرضا‌(ع)، افزون بر سه میلیون زوار شامل صدها هزار زائر پیاده سوگوار خود را به گرد مضجع شریف امام هشتم شیعیان جهان رسانده و به سوگ و عزاداری پرداختند.
در همین چارچوب 500 ایستگاه صلواتی در ورودی‌های مشهد و خیابان‌های منتهی به بارگاه منور رضوی و اماکن فرهنگی این شهر برای پذیرایی از زائران برپا شد.
در این میان، افزون بر چهار هزار هیئت مذهبی حرکت خود را از خیابان‌های منتهی به حرم مطهر امام رئوف آغاز کرده و بزرگ‌ترین اجتماع سوگواران رضوی در حرم حضرت را برپا کردند.
شب پنج‌شنبه پس از آیین سنتی خطبه‌خوانی شب شهادت نیز بانوان زائر و مجاور بارگاه منور رضوی در ویژه برنامه‌ای با عنوان «در سوگ عرشیان» شرکت کرده و اجتماع بانوان سوگوار رضوی را در رواق حضرت زهرا(س) برپا کردند.
همچنین مراسم ویژه عزاداری برای اردوزبانان، آذری‌زبانان، عرب‌زبانان و افغانستانی‌ها به صورت مجزا در صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر برگزار شد.
همچنین شهر مقدس قم  نیز در شب شهادت حضرت ثامن‌الحجج، امام الرئوف، علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) با میزبانی از زائران و برگزاری آیین‌های مختلف عزاداری، غرق در عزا و ماتم شده بود.
 عزاداران از سراسر کشور و جهان اسلام در این شب غمبار با حضور در بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت(س)، حضرت معصومه(س)، خواهر امام‌رضا(ع)، این غم جانسوز را به ساحت مقدس و نورانی ایشان تسلیت گفتند.
دسته‌های عزاداری با برگزاری آیین‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی در کنار مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) خواهر امام غریب‌الغربا، زیارت‌نامه خوانده و به سوگواری پرداختند.
همچنین عزاداران با حضور در مسجد مقدس جمکران ضمن شرکت در آیین‌های سوگواری، شهادت امام رضا(ع) را به ساحت مقدس صاحب زمان، امام مهدی موعود(عج) تسلیت عرض کردند.
دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم، بیوت مراجع تقلید، بقاع متبرک امامزادگان، مساجد، تکایا و دیگر اماکن مذهبی قم نیز شب پنج‌شنبه با برگزاری آیین‌های مختلف، میزبان عزاداران بودند و مسلمانان خارجی مقیم قم و طلبه‌ها از ملیت‌های مختلف با خانواده خویش در آیین‌های سوگواری سنتی شرکت کردند.
برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com