کد خبر ۶۷۱۱۵ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۰
در دیدار سردار اسکندر مومنی با مراجع و علما مطرح شد:

از ۵۰ برابر شدن تولید مواد مخدر تا ضرورت کنترل بیشتر مرزها

مراجع و علما با تاکید بر اهمیت مبارزه با مواد مخدر بر ضرورت کنترل بیشتر مرزها به خصوص مرز افغانستان تاکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از قم فردا، سردار اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر صبح دیروز در سفر یک روزه به قم با مراجع عظام تقلید و علما دیدار و گفت و گو کرد.


مبارزه با توزیع و قاچاق مواد مخدر و برخورد با افراد فعال در این زمینه در کنار ضرورت کنترل مرزها و مبارزه با قاچاقچیان این عرصه محوری های اصلی دیدارهای دیروز سردار مومنی در قم بود.


آیت الله مکارم شیرازی: مبارزه با مواد مخدر جهاد است
آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید گفت: مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر یک امر جهادی است، زیرا از هدررفت سرمایه های کشور جلوگیری می کند.


وی دوشنبه شب در دیدار دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: نسل جوان و نوجوان کشور از مهمترین سرمایه های مملکت هستند که متأسفانه مواد مخدر آنها را نشانه گرفته است، از این رو همه باید برای مبارزه با مواد مخدر که یک امر جهادی است، اهتمام داشته باشند.


آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: تولید و توزیع مواد مخدر تجارت مرگ است و برخی دولت های استثمارگر همانند رژیم صهیونیستی می خواهند دیگر ملت ها را به مواد مخدر آلوده کنند.


وی با بیان اینکه مصرف مواد مخدر از نظر شرعی از محرمات مسلم است، خاطرنشان کرد: هرچه جوانان به مواد مخدر آلوده شوند، راه برای نفوذ و تحقق اهداف شوم دشمنان بازتر خواهد شد، از این رو همه باید برای مقابله با این پدیده شوم جدیت داشته باشند.


این مرجع تقلید بر ضرورت انجام کارهای فرهنگی به ویژه در رسانه ها به منظور پیشگیری از گسترش اعتیاد در جامعه تأکید کرد و گفت: باید مطالعه وسیعی صورت بپذیرد که چگونه می توان از بعد فرهنگی با معضل مواد مخدر مقابله کرده و عواقب شوم آن برای مردم به نمایش گذاشته شود.


آیت الله نوری همدانی: دولت افغانستان نباید در تولید مواد مخدر نرمش نشان دهد
 آیت‌الله سید حسین نوری همدانی نیز در دیدار دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به خطر مواد مخدر اظهار کرد: مواد مخدر یک بلا است و باید مبارزه با آن ریشه ای صورت بگیرد، در این راستا باید برای جلوگیری از تولید مواد مخدر در افغانستان تلاش کنیم.


وی ادامه داد: دولت افغانستان نباید در خصوص تولید مواد مخدر در این کشور نرمش نشان دهد، قاطعیتی در این زمینه نمی‌بینیم، افغانستان باید جلوی تولید مواد مخدر و قاچاق آن به ایران را بگیرد.


استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: یکی از دلایل طلاق در جامعه مساله اعتیاد است و مفاسد زیادی در اعتیاد به مواد مخدر وجود دارد، مبارزه با مواد مخدر مهم است و این کار عبادت به شمار می‌رود، البته حرف زدن در این زمینه کافی نیست و باید کار عملی در این خصوص صورت بگیرد.


آیت‌الله علوی گرگانی: تقویت کنترل مرزها نخستین گام در مبارزه با مواد مخدر است
آیت‌الله سید محمد علی علوی گرگانی هم در دیدار رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اهمیت مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: خدمتی بالاتر از مبارزه با این مواد مخدر نیست، باید از صاحب نظران در این خصوص استفاده شود تا شاهد موفقیت مبارزه با مواد مخدر باشیم.


وی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم به رسول اکرم(ص) دستور داده است که با دیگران مشورت کند، این مساله باید برای مسلمانان الگویی باشد.


استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: نخستین گام برای مبارزه با مواد مخدر کنترل بیشتر مرزهای کشور است، اگر این کار صورت بگیرد، موفقیت کشورمان در زمینه مبارزه با مواد مخدر بیشتر می‌شود.


آیت‌الله علوی گرگانی با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی در نسل کودک و جوان اظهار کرد: اگر فرهنگ سازی برای این نسل‌ها در خصوص خطر اعتیاد به مواد مخدر صورت بگیرد، تقاضا برای مواد مخدر در جامعه کاهش پیدا می‌کند، باید زیان‌های مواد مخدر برای اقشار مختلف تبیین شود.


نماینده آیت الله سیستانی در ایران: دشمنان برای ایجاد تفرقه میان دو ملت ایران و عراق تلاش می کنند
جت الاسلام و المسلمین محمدجواد شهرستانی دوشنبه شب در دیدار دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: امروز می توان با استفاده از ظرفیت ها و توانمندیهای عظیم رسانه ای در کشور، پیام های زیادی را به سراسر جهان ارسال کنیم.


وی با بیان اینکه باید الگوهای مناسبی همچون اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را به خوبی به مردم و جوانان معرفی کنیم، اظهار داشت: یکی از بسترهای مناسب برای انجام کارهای فرهنگی تأثیرگذار در جامعه، ساخت و ایجاد شبکه های رسانه ای ویژه کودکان است که بدون تردید در بلندمدت می توانیم آثار و برکات آن را مشاهده کنیم.


نماینده آیت الله سیستانی در ایران با بیان اینکه امروز باید به توانمندی خود در عرصه رسانه و برنامه سازی ایمان و اعتقاد داشته باشیم، خاطرنشان کرد: ما می توانیم بهترین و بزرگترین آثار فرهنگی و هنری را برای سنین و ذائقه های مختلف تولید و برای همه جهان عرضه کنیم.


وی در پایان از کم کاری هنرمندان حوزه های مختلف در معرفی حماسه عظیم اربعین انتقاد کرد و گفت: صاحبان فن و ایده باید از همایش بزرگ پیاده روی اربعین مستندسازی کرده و آن را به دنیا معرفی کنند و این پیشنهاد را به برخی از کارگردانان داده ام، چرا که اگر این رویداد متعلق به دشمنان اسلام بود، تمام توان خود را برای تبلیغ آن بسیج می کردند.


دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر: تولید مواد مخدر افغانستان 50 برابر شده است
سردار اسکندر مومنی نیز در این دیدارها با اشاره به وضعیت نامطلوب مصرف مواد مخدر در ایران اظهار کرد: البته کشورهای دیگر در خصوص ارائه اطلاعات دقیق در این خصوص کوتاهی می‌کنند.


وی ادامه داد: تولید مواد مخدر در افغانستان در یک دهه اخیر 50 برابر شده و تولید مواد مخدر در این کشور از 200 تن به 10 هزار تن رسیده است و ایران در مسیر ترانزیتی قاچاق مواد مخدر از افغانستان به کشورهای دیگر جهان قرار دارد.


دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: باید از همه ظرفیت‌های کشور برای مبارزه با مواد مخدر استفاده شود، هزینه مستقیمی که مواد مخدر به کشورمان تحمیل می‌کند، 199 هزار میلیارد تومان است.


مومنی با اشاره به آمار معتادان به مواد مخدر در ایران اظهار کرد: برآورد می‌کنیم که دو میلیون و 800 هزار نفر در کشورمان به مواد مخدر اعتیاد داشته باشند، فرهنگ سازی و پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر جزو اولویت‌های بلند ستاد مبارزه با مواد مخدر است.


وی ادامه داد: تنها حاکمیت و دولت وظیفه مقابله با مواد مخدر را ندارند، خانواده‌ها و همه نهادها و ارگان‌ها به خصوص آموزش و پرورش در این زمینه وظیفه دارند، باید به دنبال استفاده از مبلغان دینی برای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر باشیم.


دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: کشورمان در زمینه مبارزه با مواد مخدر هزینه‌های سنگین مادی و معنوی پرداخت کرده است و ایران در این راه هزاران شهید و جانباز تقدیم کرده است.


مومنی جامعه را نسبت به مساله اعتیاد حساس دانست و تصریح کرد: بیشترین دغدغه و نگرانی مردم براساس نظرسنجی‌ها مربوط به اعتیاد است، البته این ادعا که سن اعتیاد در کشور به 13 سال رسیده، درست نیست، میانگین سن اعتیاد در کشورمان بین 24 سال و 25 سال است.


وی ادامه داد: براساس برآوردها تعداد معتادان مستمر کشورمان در سال 1404 به بیش از سه میلیون نفر می‌رسد که این مساله نگران کننده است.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com