کد خبر ۶۷۲۶۷ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۱
کاظمی قمی:

سفر برهم صالح به ایران چه پیامی دارد؟

از نگاه عراق، تامین منافع ملی این کشور در گرو همکاری با همسایگان به ویژه ایران است. آنها در مواضع رسمی‌شان نیز گفته‌اند به منافع ملی توجه دارند تا خواسته‌های تحمیلی دیگران. سفر کنونی رئیس‌جمهور عراق به تهران نیز بیانگر همین مواضع و پاسخ منفی عراق به خواسته نامربوط و نامشروع ایالات متحده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از پایگاه 598، حسن کاظمی قمی به نخستین سفر برهم صالح به عنوان رئیس‌جمهور عراق به تهران اشاره کرد و گفت: با تشکیل دولت جدید عراق، سفر مقام‌ها و سران این کشور به کشورهای مختلف منطقه به ویژه جمهوری اسلامی ایران آغاز شده که در جهت پیشرفت، تحکیم و تعمیق همکاری‌های همه‌جانبه دو کشور است.

تامین منافع ملی عراق در گرو همکاری با همسایگان به ویژه ایران است
وی با اشاره به تشدید فشارهای ایالات متحده به کشورها به ویژه عراق برای همراهی با تحریم‌ها و فشار به ایران اظهار داشت: انجام سفر برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق به تهران در شرایطی انجام می‌شود که امریکا به دنبال تشدید تحریم‌ها علیه ملت ایران و فشار هرچه بیشتر علیه نظام جمهوری اسلامی ایران است و در این چارچوب، به کشورهای مختلف دنیا و همچنین منطقه به ویژه عراق برای همسویی با تحریم‌ها فشار می‌آورد.

سفیر پیشین ایران در عراق با بیان اینکه سفر برهم صالح در مقطع کنونی بیانگر واکنش منفی بغداد به خواسته‌های نامشروع واشنگتن است، تصریح کرد: از نگاه عراق، تامین منافع ملی این کشور در گرو همکاری با همسایگان به ویژه ایران است. آنها در مواضع رسمی‌شان نیز گفته‌اند به منافع ملی توجه دارند تا خواسته‌های تحمیلی دیگران. سفر کنونی رئیس‌جمهور عراق به تهران نیز بیانگر همین مواضع و پاسخ منفی عراق به خواسته نامربوط و نامشروع ایالات متحده است.

سفر برهم صالح در تقویت همکاری‌های دوجانبه موثر است
کاظمی قمی با بیان اینکه خواست عراق تقویت همکاری‌ها با ایران است، خاطرنشان کرد: ملت و دولت عراق در طول دهه‌های گذشته آنچه از ایران و سیاست‌های ایران مشاهده کرده‌اند، این بوده است که ایران صادقانه، خالصانه و سخاوتمندانه در سخت‌ترین شرایط به کمک آنها شتافته و به ساخت عراق جدید بر پایه مرد‌م‌سالاری کمک کرده است. همچنین آنها مشاهده کرده‌اند در شرایط اشغال و عدم اجازه امریکا به کمک‌رسانی‌ها، این ایران بود که به ارسال خدمات و تامین نیازهای اساسی اقدام کرد و در زمانی که داعش به کمک ایالات متحده در حال نابودی عراق بود، ایران تنها کشوری بود که به صورت تمام قد به حمایت از دولت و ملت عراق برای حفظ تمامیت ارضی و استقلال پرداخت و در این راه، خون هم داد.

وی با تاکید بر اینکه از رهگذر همکاری‌های ایران و عراق، دو کشور منتفع شده و منطقه به سمت ثبات و شکوفایی می‌رود، ابراز داشت: سفر برهم صالح و مذاکراتی که وی با مسئولان ایران داشته است، بی‌تردید در تقویت همکاری‌های دوجانبه به ویژه تبادلات اقتصادی و همچنین ثبات و امنیت منطقه موثر است.

چشم‌انداز همکاری‌های ایران و عراق رشد چشم‌‌گیری دارد
سفیر اسبق ایران در بغداد با بیان اینکه روند همکاری‌های ایران و عراق نشان می‌دهد چشم‌انداز همکاری‌ها رشد چشم‌‌گیری دارد، عنوان کرد: ما امسال نسبت به سال گذشته شاهد افزایش همکاری‌ها در همه عرصه‌ها هستیم. این مسئله می‌تواند سنگ‌بنای پیشرفت‌های بیشتری در مناسبات میان دو کشور باشد.

کاظمی قمی مواضع ایران نسبت به عراق را روشن دانست و یادآور شد: جمهوری اسلامی از هر اقدامی که موجب ثبات، استقلال، امنیت و توسعه عراق شود، حمایت می‌کند و معتقد همگرایی دو کشور در مناسبات منطقه‌ای می‌تواند در تقویت مناسبات و همکاری‌ها موثر باشد.

منبع:ایلنا

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com