کد خبر ۶۷۶۲۸ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۵
ویژه برنامه‌های سالروز ورود حضرت معصومه به قم؛

قــم گُل‌باران شد؛ صفا گرفت تا که نهادی تو پا به قم...

همزمان با سالروز ورود حضرت معصومه (س) به شهر مقدس قم، کاروان نمادین ورود بانوی کرامت به این شهر، به سمت حرم مطهر آن حضرت حرکت کرد. در این مراسم چهارهزار شاخه‌گل و یک تن شکلات توزیع شد. سالروز ورود حضرت معصومه (س) به قم، "روز قم" نامگذاری شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی خبرقم (قم‌نا)، همزمان با سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه (س) به شهر مقدس قم، مراسمی از سوی آستان مقدسه قم از ساعت 8 صبح با تجمع مردمی در میدان معصومیه آغاز شد و محبان بانوی کرامت متشکل از زائران و مجاوران کریمه اهل بیت (س) از کاروان نمادین ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به قم، استقبال کردند.

شرکت کنندگان پس از طی مسیرهای بلوار آیت الله کاشانی، خیابان امام خمینی، میدان سعیدی، چهارراه غفاری، خیابان اراک، میدان شهید مطهری، چهارراه بازار، میدان آستانه وارد صحن امام رضای (ع) حرم مطهر شدند و در جشن فاطمی شرکت نمودند.

در این مراسم باشکوه که با حضور مردم قم و زائران کریمه اهل بیت (س) و با مدیحه‌سرایی حاج احمد واعظی برگزار شد، چهار هزار شاخه‌گل و نزدیک به یک تن شکلات به مناسبت سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه (س) در میان زائران و مجاوران توزیع شد.

بر اساس اعلام آستان حضرت فاطمه معصومه (س)، 370 خادم افتخاری و رسمی در برپایی کاروان نمادین ورود حضرت معصومه سلام‌الله علیها به شهر قم مشارکت داشتند.

گفتنی است که شورای فرهنگ عمومی استان قم سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم را، "روز قم" نامگذاری کرده است.


حضرت فاطمه معصومه(س) در روز اول ذی‌قعده سال ۱۷۳ قمری در مدینه دیده به جهان گشودند. پدر بزرگوار آن حضرت، امام موسی کاظم(ع) و مادر گرامی ایشان نجمه خاتون بود.

حضرت فاطمه معصومه(س) با امام رضا(ع) خواهر و برادر ابوینی هستند یعنی پدر و مادر هر در دو بزرگوار یکی هست.

در سال ۲۰۱ قمری در پی انتقال اجباری امام رضا(ع) به خراسان، حضرت معصومه(س) بعد از یک سال تحمل دوری برادر بزرگوارشان از مدینه منوره عازم خراسان شدند.

از آن جایی که حضرت فاطمه معصومه(س) پیام آور فرهنگ و معارف اهل بیت(س) و مدافع مظلومیت امامان شیعه و تداوم بخش راه پدر بزرگوارش در مبارزه با طاغوت‌های زمان بودند، عوامل حکومتی بنی عباس، در شهر ساوه به کاروان حامل آن حضرت حمله کرده و همراهان ایشان را به شهادت رساندند.

حتی طبق نوشته استاد محقق شیخ جعفر مرتضی عاملی در کتاب «حیاة الامام الرضا(ع)»، آن حضرت را نیز مسموم کردند.

حضرت فاطمه معصومه(س) بر اثر مسمومیت و شدت غم و اندوه در شهر ساوه بیمار شدند و فرمودند که مرا به شهر قم ببرید زیرا از پدرم شنیدم که می‌فرمود که «شهر قم مرکز شیعیان ماست».

در 23 ربيع الاوّل سال 201 هجری قمری، حضرت فاطمه معصومه (سلام الله عليها) كه به قصد عزيمت به خراسان و ديدار برادر ترك ديار نموده بودند، وارد قم شدند.

 خبر ورود آن حضرت به قم براى همه مسرّت آفرين و هيجان انگيز بود. بزرگان و ساير مردم، به استقبال آن حضرت آمدند و پروانه وار و مشتاقانه ايشان را در ميان گرفتند.

آن بزرگوار بعد از ۱۷ روز اقامت در منزل موسی بن خزرج که به «بیت النور» شهرت یافت، در دهم ربیع الثانی سال ۲۰۱ هجری دیده از جهان فرو بسته و در «باغ بابلان» محل فعلی مزار آن حضرت دفن شدند.

در روايتي از امام رضا (ع) درباره فضيلت زيارت حضرت معصومه (س) چنين امده است:  «مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّة: هر كس او را -در حاليكه به حقيقت ايشان شناخت دارد- زيارت كند، بهشت بر او واجب مي شود.» مستدرك‏ الوسائل ج 10 ص 368 باب 74.

در روايتي از حضرت جواد ع در اين باره آمده است : «مَنْ زَارَ عَمَّتِي بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ ـــ هر كس عمه ام را در قم زيارت كند بهشت بر او واجب است.»  بحارالأنوار ج 48 ص 316.


گفتنی است که آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام، بازدید از موزه آستان مقدس کریمه اهل بیت(س)، در سالروز ورود پر خیر و برکت بانوی کرامت به قم (دهم آذرماه) رایگان است و تا سالروز رحلت این بانوی بزرگوار، بلیت موزه با تخفیف ویژه توزیع می گردد.

موزه آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها واقع در میدان آستانه، همه روزه از ساعت ۸ الی ۱۲ و ۱۳ الی ۱۶:۳۰ در معرض دید علاقه مندان قرار دارد.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com