کد خبر ۶۷۶۵۴ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۱۷
پای حرف اهالی پردیسان قم:

منطقه پردیسان فروشگاه ‌ندارد

اختلاف‌نظر چند دستگاه دولتی با شهرداری در صدور مجوز تجاری‌سازی دائم چالش و گرفتاری اجتماعی آزاردهنده‌ای را در کمبود مراکز عرضه و فروشگاه در شهرک پردیسان قم به وجود آورده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، شهرک پردیسان قم یکی از مناطق هشت‌گانه شهر قم بوده که در حال حاضر بیش از 200 هزار نفر جمعیت را در دل خود جا داده و با روند کنونی و سیر صعودی مهاجرت پیش‌بینی می‌شود جمعیت این شهرک در آینده‌ای نه‌چندان دور به بیش از 300 هزار نفر افزایش پیدا کند.

شهرک پردیسان نمونه تمام‌عیاری از مهری‌های مسکن مهر در قم بوده که به دلیل سیاست‌های مخالف دولت فعلی با دولت قبل روند تکمیل زیرساخت‌ها و تحویل کلید خانه‌های برخی از متقاضیان باگذشت بیش از یک دهه همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، این منطقه از شهر قم با مشکلات عدیده‌ای ازنظر زیرساخت‌های حیاتی مانند نبود شبکه فاضلاب، کمبود مراکز آموزشی ویژه دانش آموزان، عدم تناسب جمعیتی و برخی از چالش‌های دیگر اجتماعی روبه است که دراین‌بین کمبود مراکز عرضه و فروشگاه به یکی از معضلات روزمره و دائمی شهروندان این منطقه تبدیل‌شده است.

مشکلات تجاری‌سازی و کمبود مراکز عرضه در پردیسان از آنجایی ناشی می‌شود که مطابق قانون و مقررات 10 درصد از اراضی این شهرک به‌صورت مطلق به شهرداری تعلق می‌گیرد اما در سازمان زمین شهری این 10 درصد صرفاً به اراضی مسکونی تعلق‌گرفته و تجاری‌سازی‌های پردیسان به‌هیچ‌وجه در حوزه اختیار شهرداری قرار نگرفته است.

طبق این تفسیر تجاری‌سازی و صدور مجوز مراکز تجاری در حوزه اختیارات شهرداری نبوده و از همین رو کمبود مراکز عرضه کالا و فروشگاه در این شهرک به‌صورت محسوسی احساس شده و شهروندان در تهیه مایحتاج روزمره خود با مشکلات و سختی‌هایی روبه‌رو می‌شوند.

حجت الاسلام حبیب محمدی فر از اهالی شهرک پردیسان دراین‌باره اظهار می‌دارد: فاصله نزدیک‌ترین مرکز خرید تا مجتمع مسکونی که در آن زندگی می‌کنیم نزدیک به 2 کیلومتر است به همین دلیل مجبور هستیم برای هر بار خرید مایحتاج خود از خودروی شخصی استفاده کنیم.

وی ادامه می‌دهد: کمبود فروشگاه و مراکز عرضه کالا در پردیسان مسئله کاملاً ملموس و غیرقابل‌انکاری است، متأسفانه در این منطقه شهرداری مجوزی برای تجاری‌سازی دائم به متقاضیان صادر نمی‌کند.

فاطمه احمدی از اهالی دیگر پردیسان نیز معتقد است: مسئولان استانی فهم و درک درستی از عمق مشکلات شهروندان پردیسان در تهیه بی‌دردسر ابتدایی‌ترین نیازهای خود ندارند، متأسفانه هرسال جمعیت این منطقه چندین درصد بیشتر می‌شود اما خبری از افزایش خدمات نیست.

معضل اصلی شهر پردیسان این بوده که در ابتدای تأسیس و ساخت این شهرک مباحث اصولی و منطقی شهرسازی و تجاری را در نظر نگرفته تا که امروز با انبوهی از مشکلات ساختاری و اجتماعی روبه‌رو شده است.

آن چیزی که در مورد کمبود مراکز تجاری و عرضه کالا در شهرک پردیسان مشخص و غیرقابل‌انکار است عدم همکاری و اختلاف‌نظرهای چند دستگاه استانی بوده که نتایج تلخ و تأسف‌بار آن نصیب شهروندانی شده که اصولاً هیچ جایگاهی در این قبیل بخشی نگری‌ها و اندیشه‌های سطحی دستگاه‌های مربوطه نداشته و صرفاً قربانی شده‌اند.

در چنین وضعیتی و در شرایطی که اداره کل راه و شهرسازی و سازمان زمین شهری در صدور تجاری‌سازی دائم هیچ‌گونه تعامل و اقدامی ندارند شهرداری قم به‌صورت 3 ساله مجوزهای تجاری‌سازی موقت در این شهرک صادر کرده که همین مسئله نیز به‌نوبه انتظارات دیگری را در بین متقاضیان به وجود آورده است.

حبیب عمرانی از اهالی پردیسان تأکید می‌کند: حقیقت این بوده که سیاست شهرداری در صدور مجوزهای سه‌ساله تجاری‌سازی موقت نتوانسته گره ای از مشکلات شدید این شهرک را کاهش دهد، باید فکری اساسی برای این منظور صورت بگیرد.

وی عنوان می‌کند: اهالی شهرک پردیسان از کمبود برخی از زیرساخت‌های اساسی شهرنشینی مانند فاضلاب و حمل‌ونقل پایانه‌ای و غیره رنج می‌برند که اصلاح آن‌ها نیازمند اعتبارات میلیاردی است اما مسئله تجاری‌سازی و ایجاد مراکز عرضه کالا برای دستگاه‌های استانی هزینه‌بر نبوده و درامدهایی نیز برای آن‌ها ایجاد می‌کند اما متأسفانه به دلیل اختلافات چند دستگاه استانی در ایجاد مراکز عرضه کالا مشکلات فراوانی به شهروندان تحمیل‌شده است.

یکی از نتایج تلخ و قابل‌توجه کمبود مراکز عرضه کالا در شهرک پردیسان این بوده که برخی از شهروندان برای دریافت مجوزهای موقت تجاری‌سازی اقدام به حذف پارکینگ در برابر دریافت مجوز موقت تجاری می‌کنند که هیچ‌گونه تناسبی با اصول ابتدایی شهرسازی و شهرنشینی ندارد.

شناسایی لکه‌های تجاری پردیسان و صدور مجوزهای تجاری دائم به آن‌ها می‌تواند بخش مهمی از مشکلات مردم پردیسان در دسترسی راحت و بدون دردسر به مراکز عرضه کالا را کاهش دهد، در حال حاضر اغلب افرادی که در این شهرک اقدام به تجاری‌سازی کرده‌اند عملاً پارکینگ را حذف و آن را به واحد کوچک عرضه کالا تبدیل کرده‌اند.

علی بازرگان از اهالی پردیسان با انتقاد از کمبود مراکز کالا ابراز می‌کند: فاصله بسیاری از مجتمع‌های مسکونی پردیسان با مراکز عرضه کالا و فروشگاه زیاد است و مردم برای هر بار خرید کردن مجبور هستند از خودروهای شخصی استفاده کنند.

وی ادامه می‌دهد: اهالی پردیسان بارها برای درخواست و اعتراض به شهرداری برای افزایش مراکز عرضه و فروشگاه مراجعه کرده‌اند اما تاکنون نتیجه مطلوبی حاصل نشده و نوعاً نتیجه درخواست‌ها با دربسته مواجه شده است.

در حال حاضر در حدود 180 واحد و مرکز تجاری موقت در شهرک پردیسان وجود داشته که اغلب به بهای حذف پارکینگ مجوز موقت تجاری‌سازی دریافت کرده‌اند، یکی از چالش‌های مهم چنین رویکرد و سیاستی در صدور مجوزهای موقت در بلندمدت این است که صاحبان این مراکز تجاری موقت در سال‌های بعدی می‌توانند ادعای تجاری‌سازی دائم و مالکیت داشته باشند درحالی‌که سند محضری برای تجاری‌سازی‌های موقت اصولاً صادر نشده و برخی از این واحدهای موقت تجاری به‌هیچ‌وجه تناسب یا تطابقی با نیازسنجی شهروندان و ساکنین پردیسان ندارد.

بیان این نکته نیز حائز اهمیت است که شهرداری قم صدور تجاری‌سازی‌های موقت را بر مبنای خدمات محلی صادر می‌کند که یکی از منابع درامد پایدار شهرداری به‌حساب می‌آید.

امیر وطن پور از اهالی دیگر پردیسان نیز می‌گوید: شهرداری باید فکری به حال مراکز دائمی عرضه کالا و فروشگاه کند، تا آرامش روانی اهالی پردیسان تأمین شود، کمبود مراکز عرضه و فروشگاه به‌نوبه خود می‌تواند یک معضل اجتماعی باشد.

وی بیان می‌کند: در برخی از بخش‌های شهرک پردیسان به دلیل فاصله زیاد بین مراکز عرضه و مجتمع‌های مسکونی شهروندان مجبور هستند بیش از 2 کیلومتر را سپری کنند اگر فردی خودروی شخصی نداشته باشند در خرید و تهیه نیازهای خود کاملاً با دردسر و مشکل روبه‌رو می‌شود.

آن چیزی که مسلم است این است که اختلاف‌نظر چند دستگاه دولتی با شهرداری در صدور مجوز تجاری‌سازی دائم چالش و گرفتاری اجتماعی آزاردهنده‌ای را در کمبود مراکز عرضه و فروشگاه در شهرک پردیسان قم به وجود آورده است.

گزارش از اصغر شهبازی

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com