کد خبر ۶۷۷۳۲ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۶

راه اندازی پانزدهمین نمایشگاه فرش دستباف قم

پانزدهمین نمایشگاه فرش دستباف قم، روز سه شنبه در قالب ۱۱۰ غرفه طی آیینی در محل نمایشگاه‌های دائمی استان گشایش یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از قم، پانزدهمین نمایشگاه فرش دستباف قم، در مساحت سه هزار و ۷۰۰ متر مربع با ۱۱۰ غرفه در محل دائمی نمایشگاه‌های قم واقع در انتهای خیابان نواب (خاکفرج) از ۱۳ تا ۱۷ آذرماه از ساعت ۱۵ تا ۲۱  با حضور فرشته دست پاک رئیس مرکز ملی فرش ایران و سید محمدرضا هاشمی سرپرست استانداری در محل نمایشگاه‌ دائمی قم گشایش یافت.

استان قم مهمترین مرکز تولید فرش ابریشم دستباف کشور است و بیش از ۹۰ درصد فرش دستباف تولید شده در این استان به کشور‌های مختلف صادر می‌شود، سالانه به طور متوسط ۴۰ هزار مترمربع فرش ابریشم دستباف در قم تولید و در سال حدود ۱۰ میلیون دلار فرش از استان صادر می‌شود.

۲۷ هزار بافنده، ۳۵۰ واحد تولیدی، ۱۳۰ واحد فروش، ۱۰ کارگاه رنگرزی، ۴۰ کارگاه قالیشویی و ۳۱ کارگاه تعمیر و مرمت، تحت نظارت اتحادیه فرش دستباف قم فعالیت می‌کنند؛ همچنین انجمن هنرمندان طراح و نقاش فرش قم دارای ۲۰۰ عضو و اتحادیه تعاونی‌های تولیدکننده فرش دستباف روستایی استان قم دارای پنج هزار بافنده است.

محمود سیجانی رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت قم در این آیین با بیان اینکه کارگروه ویژه‌ای برای راه اندازی نمایشگاه دائمی فرش قم در این استان ایجاد شده است گفت: تکمیل و راه اندازی نمایشگاه دائمی فرش قم به دلیل اثرگذاری آن بر بازاریابی، فروش و رونق این صنعت در استان، از جمله اولویت‌های نخست این سازمان است.

محمود سیجانی با بیان اینکه رقم صادرات فرش دستباف قم در سال ۹۶ بالغ بر ۷۰ میلیون دلار بوده است، گفت: فرش دستباف از جمله صنایع مهم استان است که نقش مهمی در حوزه اشتغال و صادرات دارد.

وی گفت: از جمله دغدغه صادرکنندگان فرش استان قم این است که این صادرات از طریق گمرکات استان‌های دیگر صورت می‌گیرد که برای رفع این دغده در حال ایجاد زیرساخت‌های لازم برای صادرات فرش قم از مبدا این استان هستیم.

سیجانی تاکید کرد: واگذاری به بخش خصوصی با اولویت واگذاری به فعالان فرش استان برای راه اندازی و فعال کردن این نمایشگاه در حال بررسی است و امیدواریم شانزدهمین نمایشگاه فرش دستباف در سال آینده در محل نمایشگاه دائمی فرش استان گشایش یابد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نوسانات نرخ ارز را مانع اصلی راه اندازی این نمایشگاه دانست و افزود: در سال جاری با وجود محدودیت‌های بودجه ای، ۴۰ میلیارد ریال اسناد خزانه برای تکمیل و راه اندازی این نمایشگاه تخصیص داده شد و اگر به گرانی‌های ماه‌های اخیر برخورد نمی‌کردیم این نمایشگاه در شهریورماه امسال به بهره برداری می‌رسید.

وی افزود: ۲۰ میلیارد ریال برای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای امنیت این نمایشگاه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تایید و ابلاغ شد ضمن اینکه رئیس مرکز ملی فرش نیز قول تخصیص ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این نمایشگاه را داده است.

طرح احداث نمایشگاه دائمی فرش قم نزدیک عوارضی آزادراه قم - تهران با توجه به حضور سالانه ۲۰ میلیون گردشگر در این استان، در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار مصوبه هیات دولت وقت در سال ۱۳۸۹ است که در سال‌های ۹۰ تا ۹۴ مبلغ ۸۶ هزار و ۵۲۰ میلیون ریال برای ساخت آن اختصاص یافت.این طرح تاکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تلاش‌ها برای تکمیل ساختمان، محوطه سازی و انشعاب‌های آن برای بهره برداری در دهه فجر سال جاری ادامه دارد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف قم نیز در این آیین گفت: هنر قالیبافی از جمله هنر‌های با قدمت ایرانی است که مورد توجه مورخان جهان در طول تاریخ قرار گرفته است به گونه‌ای که سابقه قالیبافی در ایران به سال‌ها پیش از میلاد می‌رسد.

ابوالفضل رجبیان با بیان اینکه ممتازترین فرش‌های موجود در موزه‌های جهان متعلق به ایران است افزود: فرش ایرانی به عنوان کالایی هنری و صادراتی مورد توجه کشور‌های خارجی است.

وی سابقه فرش دستباف قم را نزدیک به یک قرن دانست و اظهار داشت: با وجود اینکه این استان سابقه کمتری نسبت به سایر استان‌های کشور در حوزه فرش دستباف دارد، ولی در سال‌های اخیر موفقیت‌های زیادی را کسب کرده است. قم صاحب سبک در فرش دستباف است به گونه‌ای که امروز این استان به اولین مرکز فرش ابریشم دستباف در کشور تبدیل شده است.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com