کد خبر ۶۷۷۴۸ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۲
گفتگو با برترین نخبگان بسیجی در سراسر کشور؛

از اختراع دستگاهی برای کاهش 70 درصدی آلایندگی خودروها تا ابداع ربات زیردریایی با قابلیت‌های پهپاد/ استعدادهای جوان کشور همچنان چشم‌انتظار توجه مسئولان!

بسیجیان با تخصص‎ها و توانایی‎های مختلف در عرصه وسیعی از فعالیت‎ها، همواره سعی کرده‎اند در جهت رفع نیازهای موجود گامی عملی و کاربردی بردارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آنچه که جوانان نخبه بسیجی را متمایز می‎کند وجود روحیه تخصص و تعهد در یافتن عملی‎ترین راه‎حل‎ها برای کم کردن فاصله‎های علمی، اقتصادی و ... با کشورهای پیشرفته است. همین روحیه موجب می‎شود، در کنار رفع نیازها و حتی پیشرفت‎های قابل توجه در برخی عرصه‎ها، هیچگاه استقلال و عزت ایران اسلامی را معامله نکند. 

 

البرز

مقابله با اختلاس و آینده نگری استارت آپ ها با پروژه  

نخبه بسیجی البرزی: مقابله با اختلاس و آینده‎نگری استارت آپ‎ها با پروژه تحلیل "big data"/ ثبات بازار سکه و ارز در گرو تحقق دولت الکترونیک است/ عدم وابستگی سیستم‎های اطلاعاتی در پسا تحریم با "کلان داده ها"

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از گروه استانی تیتریک، عصر انفجار اطلاعات را می توان به دوره ای اطلاق کرد که حجم بالای داده ها هزینه بر شده و دنیا نمی توانست آن را با استفاده از روش‎های سنتی اندازه گیری و نگهداری کند.

در این عصر مفهومی به نام big data یا کلان داده کشف شد و اهمیت آن بگونه ای پیش رفت که در آینده می تواند با ارزش تر از نفت باشد، دنیا پس از کشف این مفهوم در سازمان ها، ابزارهایی معرفی کرد تا بتوان با مفهوم مذکور کار کرد.

اگر چه در ایران این روش تجاری سازی نشده و غالب سیستم ها در دستگاه ها و ادارات سنتی است اما "شروین سوری" جوان بسیجی کرجی و رئیس هیات مدیره شرکت پردازش هوشمند البرز که کارشناس ارشد مهندسی نرم افزار است در قالب یک گروه 8 نفره برای این حوزه علمی راهکار ارائه کرده است.

این نخبه البرزی درباره جزئیات پروژه تحلیل کلان داده ها و کاربردهای آن به خبرنگار تیتریک، می گوید: در سازمان ها و فضاهای آموزشی اعم از مدارس دنیا روی این موضوع سرمایه گذاری می شود و ماشین ها به کمک انسان می آیند تا تصمیم های مبتنی بر قطعیت بگیرند. 

مقابله با اختلاس و آینده نگری استارت آپ ها با پروژه

مدیران ما می توانند بر اساس این پروژه آینده سازمان خود را ترسیم کنند، در ایران این روش تجاری سازی نشده است و سیستم ها غالبا سنتی است اما به این مسیر حرکت می کند، اگر شرکت ها وارد این حوزه شوند می توان از این ثروت بزرگ استفاده کرد.

تخصص مجموعه پردازش هوشمند در استان البرز روی داده ها است، پیش از این روی داده های سنتی کار کردیم اما با توجه به اینکه تز پائین نامه های ما داده های حجیم بود علاقه مند شدیم روی این مبحث بیشتر کار کنیم و در نهایت توانستیم در ابعاد آزمایشگاهی به این محصولات برسیم، به این معنا که در سطح استانی و به اندازه یک داده 10 میلیون رکوردی فعالیت مذکور را انجام دادیم.

با همکاری بسیج توانستیم پروژه فوق را برای استارت آپ های استان اجرایی کنیم که در نمایشگاه جهادگران علم و فناوری استان البرز نیز رونمایی شد و به دنبال توسعه و استفاده آن در صنایع هستیم.

آینده نگری برای موفقیت یا عدم موفقیت استارت آپ یا کسب و کار مدیران مهم ترین هدفی است که در پروژه big data دنبال می شود، مشاهده آینده بر مبنای قطعیت است، ماشین این نتایج را ارائه کرده و احساسی در کار نخواهد بود. 

مقابله با اختلاس و آینده نگری استارت آپ ها با پروژه

اگر طرح مذکور در سیستم های مدیریتی مورد استفاده قرار گیرد مسلما متحمل برخی خسارت ها نخواهیم شد، در البرز تنها گروهی هستیم که روی این موضوع کار می کنیم.

سرنوشت جنگ ها با پروژه تحلیل کلان داده ها ارزیابی می شود، اگر چه برای رسیدن به درجه پختگی باید روی آن سرمایه گذاری کرد و درصد خطای کم آن را پذیرفت.

غالب سازمان ها با شرکت های اماراتی و پاکستانی در حوزه big data قرارداد منعقد کرده اند و معتقد هستند آنها تجربه دارند، درحالیکه جوانان ایرانی هم دانش لازم را دارند اما نیازمند کسب تجربه و ارائه فرصت و سرمایه گذاری هستند.

باید در کنار ساختارهای سنتی داشبوردهایی که بر مبنای داده های کلان هستند قرار گیرد و وزارت کشور، وزارت دفاع و ارشاد می توانند از این پروژه استفاده کنند.

اگر چه مجموعه ما یک سال در این حوزه فعالیت داشته و نمی توان آن را با شرکتی که 6 سال محصول به فروش می رساند مقایسه شود اما متاسفانه در انعقا قرارداد با شرکت های امارتی یا پاکستانی پشتیبانی داده ها در اختیار آنها قرار می گیرد. 

مقابله با اختلاس و آینده نگری استارت آپ ها با پروژه

شرکت اماراتی با دلار 1200 تومانی خدمات ارائه می دهد و با رسیدن دلار به مرز 3 و 10 هزار تومان، دستگاه های ایرانی باید 400 میلیون در سال را به ازای خدمات هزینه کرده و این مبلغ ممکن است به یک میلیارد تومان نیز برسد.

کار به جایی می رسد که دستگاه ها نمی توانند هزینه پشتیبانی را به شرکت های خارجی پرداخت کنند و در نهایت سیستم آن ها دپو می شود لذا علی رغم ارائه خدمات خوب شرکت های خارجی این سوال در ذهن متبادر می شود که آیا اگر در شرایط تحریم به امارات اعلام شود نمی تواند به ایران خدمات ارائه دهد، در کنار ایران می می ماند؟

اگر ما صرفا از دانش و تجارب کشورها خارجی استفاده کنیم، می توانیم با آموزش نیرو و توانمند کردن جوانان ایرانی در شرایط جنگ اعم از تحریم از این سرمایه ها استفاده کنیم لذا تنها مسئله مهمی که باید به آن توجه داشت سرمایه گذاری بلند مدت برای تحقق پروژه کلان داده ها است.

در برخی قراردادها که توسط شرکت های های خارجی با ایران منعقد شده است پیمانکار اطلاعات نمی تواند شاخص های اندازه گیری شده را مورد توجه قرار ندهد زیرا به واقع وی یک شخص خارجی است و همیشه احتمال دارد یک پیشنهاد بهتر داشته باشد. 

مقابله با اختلاس و آینده نگری استارت آپ ها با پروژه

تلاش ما بر این است که با برگزاری کنفرانس ها، پروژه کلان داده ها را برای مدیران البرزی تبیین کنیم زیرا ماشین توان اختلاس، پارتی و خطا ندارد و اگر به آن اعتماد کنیم می توانیم بسیاری از مسائل را حل کنیم.

اگر سامانه ها درست و بر مبنای اصول پیاده سازی شوند، امکان دخالت انسانی وجود ندارد، ماشین ها تخلفی نداشته و سلیقه ای عمل نمی کنند و صرفا آمار واحدی را به ما در راستای صعود و نزول داده و آسیب های مسیر را قاطعانه مشخص می کنند.

سیستم های اطلاعاتی برای نقطه امن حائز اهمیت است لذا با توجه به وضعیت ارز و سکه در ماه های اخیر می توان قاطعانه گفت: کشور ما باید به سمت نظام جامع دولت الکترونیک برود.

بسیجی سازمان علمی پروهشی استان البرز در خاتمه کلامش متعقد است در آینده ای نچندان دور اگر فرهنگ پروژه تحلیل کلان داده ها را بپذیریم و جامعه بپذیرد این طرح به سود کشور خواهد بود، بخش خصوصی پتانسلی بالقوه خوبی برای اجرایی کردن این فرایند داشته و منجر به اشتغالزایی جوانان خواهد شد. 

 

یزد

گفتگو با مخترع بسیجی دیوارهای عایق ساختمان

مخترع بسیجی یزدی؛ محمد زارعین کارشناس عمران و کارشناس ارشد معماری، در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، افزود: امروزه در ساختمان با بحثی که مواجه هستیم عایق کردن دیوارهای  داخلی و خارجی ساختمان می باشد. در آپارتمان‎ها دیوارهای داخلی بسیار ساده صدا را از خود عبور می‎دهند و همچنین دیوارهای خارجی هم معضلی که دارند این است که گرما و سرما در آنها  نفوذپذیر بوده و باعث می شود که پرت انرژی زیادی داشته باشیم. 

زارعین با بیان اینکه مسئله ای که امروزه در صنعت ساختمان‎سازی داریم عایق کردن ساختمان‎ها است، تاکید کرد: حدود ۶۰ درصد مصرف انرژی در بخش ساختمان می‎باشد که اگر بتوانم ساختمان های خود را عایق کنیم به مصرف آب و انرژی صرفه‎جویی خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: این موضوع و اتلاف انرژی سبب شد که این فکر برسم که دیوارهای طراحی کنم که در ساختمان ها هم از داخل و هم از خارج عایق شوند.

زارعین اضافه کرد: در حال حاضر عایق‎هایی که استفاده می شود به این گونه است که یک لایه دیوار ده سانتی متری چیده شده بعد یک لایه فوم سه سانتی و پس از آن یک لایه دیوار ده سانتی دیگر چیده می‌شود. عملاً ضخامت دیوار ۲۳ سانتی متر می شود.

وی گفت: اولین عیب این نوع دیوارها ضخامت زیاد آن بود و احتمال اینکه دیوار دوم نیز فرو بریزد بالاست و همچنین اجرای آن هزینه بر و  زمان بر می باشد و با توجه به متراژ و قیمت آپارتمان ها هرچقدرکه فضای مفید بیشتر باشد بهتر است زیاد کارایی ندارد.

مبتکر یزدی با بیان اینکه این ایده در ذهنم بود که در اختراع خود دو بار دیوار چینی را حذف کنم، افزود: با کمک و حمایت های مرکز پژوهشی بسیج قالب و نمونه آجر طرح خود را ساختم و به تولید رساندم. این دیوارها عملا تمام عایق بوده به طوری که ضخامت آنها نیز ۱۳ سانتی متر می باشد.

زارعین ادامه داد: در این طرح خیلی آسان فوم و آجر با هم درگیر شده و با یک  بار دیوار چینی انجام می شود و کلیه پل های حرارتی که بین دیوار ایجاد می شود حذف می شود از اتلاف انرژی جلوگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حدود دو سال است که اختراع خود را به ثبت رسانده ام، گفت: مرکز تحقیقات تهران این اختراع را پذیرفته و برای اینکه تست های جانبی و ضربه روی آن انجام شود درخواست هزینه حدود ۸ میلیون تومان کرده است.

زارعین ابراز کرد: در ابتدا مرکز تحقیقات هم ایراد گرفته بودند که ضخامت این دیوارها کم است و امکان دارد دیوارها روی هم جفت نشود. با توجه به اینکه  اندازه قالب دست خودمان  بود دو سانتی متر اندازه آن را بیشتر گرفتیم و مورد تایید شد و برای این که تاییدیه مرکز  تحقیقات را داشته باشد قرار شد نمونه‌ای از این دیوارها ساخته و تست های جانبی و ضربه روی آن انجام گیرد.

وی در پایان با بیان اینکه این اختراع  در صورتی می تواند به تولید انبوه برسد که مسئولین نظام مهندسی، شهرداری، مرکز تحقیقات، مسکن شهرسازی و غیره از این طرح حمایت کنند و آن را به کار گیرند، افزود: امیدورام ادارات با همدیگر تعامل داشته باشند و به یکدیگر به چشم رقیب نگاه نکنند.

 

سیستان و بلوچستان

  مدال افتخار سازمان بسیج بر گردن نخبه زاهدانی/ از انرژی تا تجهیزات پزشکی میدانی در سیطره مخترع بسیجی به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  عصرهامون، سعید قفلی مخترع بسیجی 29ساله زاهدانی است که از سال88با توکل برخدا، پشتکار، هدف گذاری و برنامه ریزی دقیق توانست پله های ترقی و پیشرفت را طی کند به گونه ای که موفق شد در مسابقات نیمه نخست اردیبهشت ماه سال 91 که زیر نظر مستقیم دولت فدرال سوئیس و شهردار ژنو با حمایت سازمان مالکیت فکری ملل متحد( WIPO) و حمایت فدراسیون جهانی مخترعین( IFIA) برگزار شد شرکت و اولین اختراع خود را تحت عنوان «طراحی سیستم هیبویدهیدرولیک در اتوبوس درون شهری» به نمایش گذارد.
این مخترع جوان در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون اظهار کرد: در این طرح انرژی تلف شده در اتوبوس درون شهری که به علت توقف حاصل می شود جذب شده و مجددا مورد استفاده  سیستم قرار می گیرد که نتیجه آن کاهش مصرف سوخت به کمتر از 2/1 درصد است.
وی با اشاره به ثبت این اختراع در کنفدراسیون جهانی مخترعان گفت: برای ساخت ماکت و نمونه اصلی شبیه سازی شده این اختراع بیش از 30 میلیون ریال هزینه شده است.
قفلی تاکنون موفق به ثبت چندین اختراع تحت عنوان تولید الکتریسیته با استفاده از سیستم هیبویدهیدرولیک، ساخت تجهیزات جراحی برای جلوگیری از خطای پزشکی، تولید نان پروبیوتیک سنتی و دستگاه صنعتی نان پروبیوتیک سنتی شده است و اختراعات دیگری را در دست طراحی و ساخت دارد.
این جوان نخبه در ادامه با بیان اینکه هم اکنون مشغول به تحصیل در رشته مدیریت دولتی در دانشگاه تهران می باشد، افزود: علاوه بر اینکه پژوهشگر و مخترع برتر دانشگاه آزاد اسلامی شدم، توانستم مدال نقره را از طرف بسیح در اولین اختراع خود کسب کنم که در همین راستا جا دارد از حمایت‌های دانشگاه علوم پزشکی، سازمان بسیج، بسیج علمی پژوهشی، بسیج مهندسین صنعت و بسیج دانشجویی قدردانی کنم.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: از آنجایی که سیستان و بلوچستان با کمبودها و مشکلات زیادی مواجه می باشد یکی از اهداف مهم بنده این است که اقدام به راه اندازی شرکت طراحی صنعتی موفقی کنم تا با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت ایده جوانان استان در این زمینه، علاوه بر اینکه طرحم را توسعه می دهم افرادی را در این خصوص نیز پرورش دهم.
     

مرکزی

اختراع نرم‌افزار پیش‌بینی اقتصادی با استفاده از هوش مصنوعی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  دیار آفتاب؛ محمد عظیمی یکی از جوانان نخبه و تلاشگر استان مرکزی است که با عزمی راسخ در عرصه نوآوری و فناوری و علم و آموزش خوش درخشیده و باوجود مشکلات فراوان توانسته نمونه یک جوان موفق ایرانی باشد.

محمد عظیمی استاد دانشگاه، نخبه بسیجی و دبیر کارگروه صنعت بسیج استان در گفتگو با دیار آفتاب؛ ضمن اشاره به مقالات منتشرشده خود عنوان کرد: بنده بیش از ۳۰ مقاله در بخش‌های مختلف که عمدتاً در حوزه مدیریت ارتباط با مشتری است در سال‌های اخیر منتشر کرده‌ام.

عظیمی  با اشاره به اینکه متأسفانه در کشور ما بسیاری از مقالات پس از ارائه به دست فراموشی سپرده می‌شود و استفاده‌ای از آن‌ها نمی‌شود اظهار کرد: همین موضوع باعث شد تا پس از ارائه مقالات متعدد درزمینهٔ های علمی، پژوهشی، به فکر استفاده از مقالات و عملیاتی کردن آن‌ها باشم.

وی افزود: با تلاش‌های شبانه‌روزی و بهره‌گیری از مقالاتی که قبلاً منتشر کرده بودم موفق شدم برای اولین بار نرم‌افزاری بنویسم که می‌تواند میزان فروش محصولات شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی را با توجه به اطلاعات فروش سال‌های قبل آن‌ها پیش‌بینی کند.

عظیمی ادامه داد: برای نوشتن این نرم‌افزار از هوش مصنوعی و روش‌های متاهیوریستیک یا فرا ابتکاری استفاده‌شده است که جزو روش‌های نوین در دنیا محسوب می‌شود.

عظیمی در رابطه با مخاطب نرم‌افزار خود گفت: در شرایط نامطلوب اقتصادی امروز که بسیاری از ارگان‌ها، سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در حال ضرر هستند می‌توانند با استفاده از این محصول آینده اقتصادی خود را پیش‌بینی کنند و درنهایت بجای ضرر به سودآوری قابل‌توجهی برسند.

این نخبه بسیجی با تأکید بر اینکه این نرم‌افزار کاربردی است عنوان کرد: در حال حاضر این پکیج نرم‌افزاری در یک شرکت بزرگ صنعتی اجراشده و نتایج بسیار خوبی هم داشته است و با یکی از بانک‌های کشور هم در حال عقد قرارداد هستیم.

وی در رابطه با تأثیر روحیه بسیجی بر روند کار تصریح کرد: برای شروع کار واقعاً با دست‌خالی پیش رفتیم و توانستیم با اتکا به دانش داخلی نرم‌افزاری تولید کنیم که تابه‌حال مشابهی برای آن وجود نداشته است و با توجه به‌پیش بینی اقتصادی که در نرم‌افزار وجود دارد قطعاً شرکت‌های خارجی نیز خواستار این محصول هستند و حتی حاضرند برای استفاده از آن میلیون‌ها دلار هزینه کنند.

عظیمی خاطرنشان کرد: با توجه به موفقیت‌آمیز بودن ایده به دنبال تجاری‌سازی آن هستیم.

 

ایلام

با حمایت بسیج فیلتر پایین‎گذر مایکرواستریپ اختراع شد/مخترع بسیجی: حمایت‎های بسیج انگیزه ام را بیشتر کرده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  ایلام بیدار، "احسان باباخانی"، متولد 1369 شهر ایوان و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق-الکترونیک با معدل الف است؛ وی هم اکنون مدرس دانشگاه‎های آزاد ایوان و ایلام و علمی کاربردی، عضو انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران شاخه غرب کشور و عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ایلام است.

وی در رابطه با اختراع خود می‎گوید: موضوع اختراع بنده طراحی و ساخت فیلتر پایین گذر مایکرواستریپ با استفاده از رزوناتور پروانه ای و لوزوی با باند گذار تیز می باشد.

با توجه به رشد مخابرات سیار و ارتباطات رادیویی، نیاز به ساختارهای با عملکرد بالا، اندازه فیزیکی مناسب و کوچکتر جهت کاربرد در مدارات مجتمع یکپارچه مایکروویو، روز به روز در حال افزایش است؛ بنابراین مدارات مجتمع یکپارچه نیازمند المان های غیر فعال با کار آیی بالا می باشند.

با توجه به تقسیم باندهای فرکانسی جهت کاربردهای مختلف نیاز به یک فیلتر با کارآیی بالا جهت حذف سیگنال های مزاحم و عبور سیگنال های مورد انتظار جهت ورود به گیرنده از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

با توجه به اینکه استفاده از عناصر گسترده در مدارات مجتمع مایکروویو دارای خطای زیادی جهت اهداف فرکانس بالا بوده و مدار مورد نظر نیز دارای ابعاد فیزیکی غیر قابل قبولی می گردد، بنابراین المان های مایکرو استریپ به لحاظ اینکه، ساختار مایکرو استریپ روی یک ساب استریت از جنس دی الکتریک ساخته می شود بسیار مناسب جهت کاربرد در مدارات مجتمع یکپارچه مایکروویو می باشند.

وقتی مشکل پهنای باند قطع محدود حل می شود

در این پروژه فیلتر پایین گذر طراحی‌شده، علاوه بر حل مشکل پهنای باند قطع محدود، توانسته که یک فیلتر پایین گذر با باند عبور وسیع را ارایه کند که می تواند علاوه بر کاربرد در سیستم های مخابرات سیارموجود، نیاز های سیستم های مخابراتی و رادیویی طیف گسترده به جهت نیاز به فیلتر های با حساسیت بالا را تامین کند.

در عین حال اندازه مداری بسیار کوچک این رزوناتور در مقایسه با سایر رزوناتورهای موجود که دارای ساختاری مشابه هستند،آن را جهت کاربری در مدارات مجتمع یکپارچه مایکروویو مناسب می سازدکه فیلتر ها و سایر عناصر غیر فعال مورد نیاز در حوزه مایکروویو را می توان به صورت یکپارچه و روی یک برد مدار چاپی با استفاده از تکنولوژی میکرو الکترونیک سنتز نموده و ساخت.

حمایت های بسیج انگیزه ام را بیشتر کرده است

وی در ادامه سخنان خود می گوید: شاید یکی از دغدغه های اصلی تمام مخترعین عدم حمایت از سوی مسئولان باشد همانطور که در مطالب فوق مطرخ کردم اختراع بنده می تواند در زمینه مخابرات مثمر ثمر واقع شود اما متاسفانه هرچه زدم به دار بسته خوردم وهنوز هیچ مسولی و هیچ نهادیاز پروزژهبنده حمایت نکردند الا حمایت های بسیج که واقعا اشتیاقم را نیز بیشتر کرد.

این مخترع بسیجی در پایان گفت: یک بسیجی هیچگاه ناامید نمی شود. بنده به عنوان یک بسیجی در تلاش هستم بیشتر در عرصه علم خودم را نشان بدهم و امیدوارم با توکل بر خدا بتوانم مشکلات پیش رویم را یک به یک حل و فصل کنم.

 

 

سیستان و بلوچستان در گفت‎وگو با نخبه و مخترع بسیجی عنوان شد؛ تولید برق ورزشگاه‎های جام جهانی با انرژی جنبشی تماشاگران/به مردم سرزمینم مدیون هستم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  عصرهامون، احمد فدایی محمدآبادی؛ جوان نخبه و بسیجی منطقه سیستان است در طی سال ها تلاش و کوشش توانسته است به یکی از افتخارات مردم سیستان تبدیل شود، این جوان نخبه تا کنون اختراعات گوناگونی را به ثبت رسانده است که هر یک از مدال های رنگارنگ او در مسابقات بین المللی یک افتخار محسوب می شود.

مدیر عامل شرکت آریا الکترونیک هیرمند (شرکت دانش بنیان برتر سال ۹۳)، کسب سه مدال طلا و دو تندیس افتخار و دیپلم افتخار در نمایشگاه اختراعات کشور کره جنوبی-سئول، کسب جایزه برتر اختراعات کشور رومانی، مدال طلای اختراعات و تکنولوژی های نو در سوئیس ژنو،کسب جایزه ویژه اختراعات کشور روسیه،دارنده مدال طلا و جایزه ویژه اختراعات کشور لهستان، کسب دو مدال طلای مسابقات اختراعات کویت، کسب مدال طلا و دیپلم افتخار از کشور تایوان،ثبت۲۳ اختراع داخلی و ۴ اختراع بین المللی، جوان برتر کشور، پژوهشگر برتر نیروی انتظامی و پژوهشگر برگزیده، کار آفرین برتر کشور در سال ۹۴، تولید کننده برتر محصولات اختراعی دانش بنیان صادراتی، جوان برتر کشور در سالهای ۸۸ و ۹۴ بخشی از افتخارات این نخبه سیستانی در سال های اخیر بوده است.
 

 


 

احمد فدایی محمدآبادی در گفت‎وگو با خبرنگار ما گفت: در اولین روز از آخرین ماه بهار سال ٦٨ در شهرستان زابل به دنیا آمده ام، اولین اختراع تقریبا حدود ١٥ سال پیش به ثبت رسید که به نوعی طرحی نظامی محسوب می شد.

مخترع جوان سیستانی افزود: نقطه شروع کار همان حس کنجکاوی بچگی بود و اینکه می توان بسیاری از چیزها را تعییر داد برای استفاده بهتر مردم از آن وسیله،در نوجوانی دست به ابتکارات زیادی می زدم و همیشه سعی داشتم متفاوت باشم.

مدیر عامل شرکت آریا الکترونیک هیرمند در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث ایجاد انگیزه برای ایجاد اختراعات جدیدمی شود تصریح کرد: به نوعی انگار دنیا از دید من جور دیگری بود اما من دلیل تمام این نوع طرز فکر را به سیستانی و بلوچستانی بودن خود ربط می دهم، زیرا اعتقاد دارم درون بچه های این استان استعدادهای زیادی نهفته است.

وی بیان داشت: من در دوران دبیرستان در رشته تجربی تحصیل کرده ام چون آرزویم این بود که دکتر قلب بشم اما نتوانستم به این آرزو دست یابم، کما اینکه اگر به این آرزو دست پیدا می کردم احساس می کنم جزو برترین جراحان و ایده پردازان در این عرصه می شدم.
وی ادامه داد: در دوران دانشگاه برای ادامه تحصیل و همچنین با وجود ربط اختراعاتم به رشته الکترونیک تصمیم به ادامه تحصیل در رشته اکترونیک گرفتم، تنها انگیزه ای که مرا به جلو هل می دهد مثمر ثمر بودن برای مردم و جامعه هست زیرا می دانم تنها زمانی ارزش پیدا خواهم کرد که در قلب مردم محبوب باشم و بتوانم دردی را از روی دوش آنها بردارم.


فدایی خاطرنشان کرد: در مورد ایده ها باید بگویم همیشه برای خود بنده هم عجیب است چون اگر همین الان کسی بخواهد اختراعی ثبت کند می توانم ده ها طرح نو به او پیشنهاد کنم، نمی دانم شاید بخاطر نگاه متفاوتی است که به اطرافم دارم.

دارنده جایزه برتر اختراعات کشور رومانی بیان کرد: تمام هزینه های مسابقات را خود بنده با فروشی که از محصولات خود در شرکت دانش بنیانی که دارم تامین نموده ام، اما چندی پیش بعضی از مسئولین شهرستان زابل در بحث شرکت در مسابقات امریکا کمک هایی به بنده کردند، از جمله دادستان دکتر سرگزی و امام جمعه محترم شهرستان زابل و همچنین ریاست اداره ورزش و جوانان زابل که چه در بحث مادی و چه معنوی کمک هایی را صورت دادند و جا دارد از همه آنها تشکر کنم.

این نخبه سیستانی اظهار داشت: در حال حاضر ده‎ها اختراع را در اداره مالکیت های صنعتی به ثبت رسانده ام و ده‌ها اختراع دیگر در مراحل پایانی ثبت دارم. همچنین چندین اختراع که در مسابقات جهانی رتبه دار هستند ثبت بین المللی شده اند، اما ثبت اختراع دیگر برایم اولویت نیست و عقیده ام این است که هر ایده ای داشته باشید و آن را تولید و وارد بازار کنید صاحب آن خواهید بود.

وی گفت: هزینه های ثبت و شرکت در مسابقات را تماما از سود حاصل از فروش محصولات خود تامین می کنم.

نخبه سیستانی در پاسخ به این سوال که چه توقعی از مسئولین دولتی دارید گفت: هیچ صحبتی با مسئولین ندارم زیرا تا کنون هیچ نفع مادی و معنوی از آنها به من نرسیده اما هنوز هستند افرادی که دلسوز این شهر و استان که امیدوارم خداوند به آنها توفیق عطا کند.



 

 

وی ادامه داد: سیستانی بودن من هویت ایرانی بودن من است،و خداوند را شاکرم که فرزند این دیارم دیاری که جایگاه مردان مرد و پهلوانان نامدار است، دیاری که تمدن چندین هزار ساله آن گواه از گذشته درخشان آن دارد، به جرات میتوانم بگویم اگر در حال حاضر ذره ای موفقم تنها به واسطه این دیار و سختی هایش است.

فدایی بیان داشت: در تمام زندگی اولویتم مردم کشور و شهر و دیارم بوده است، عدم مهاجرتم دلیلی بر این گواه است وگرنه تاکنون و در حال حاضر موقعیت های زیادی در خارج از مرزهای این کشور برایم فراهم بوده، اما تنها بخاطر مردم و خانواده ام با تمام سختی ها و ناملایمات کنار آمده ام.

وی اظهار کرد: ای کاش فرصت های بزرگ و سرمایه هایی صرف این جوانان میشد تا مشاهده می کردند که چطور سیستان به روزهای اوج خود باز خواهد گشت، بعضی مواقع از دست خودم ناراحتم که چرا با وجود همه این بی اعتنایی ها هنوز مانده ام اما وقتی مردمم را در ذهن مرور می کنم احساس می کنم به آنها مدیونم، تنها کاری که می توانستم انجام بدهم فروش و یا هدیه برخی از مدال ها و یا فروش بعضی از اختراعاتم برای مردمم بوده و ای کاش می توانستم بیشتر از این جان را فدای این مردم کنم، البته در ماه های آینده برنامه هایی برای احداث کارگاه های زنجیره ای تحت عنوان کارگاه های نجات سیستان دارم که امید است با موسساتی که اعلام آمادگی کرده اند اجرایی گردد.

این نخبه بسیجی در توصیف وجود و فلسفه بسیج گفت: همواره بر گردن من یک پلاک جنگی است که متعلق به پدرم برای حضور در هشت سال جبهه جنگ است، این یک پلاک عادی برای من نیست نشانگر غیرت جوانان و مردان و زنان این دیار و مرز و بوم است.

وی گفت: به خود می بالم که فرزند یک رزمنده دفاع مقدس هستم، اکنون که این پلاک به من رسیده احساس می کنم که در میدان جنگ حضور دارم و برای رسیدن به اهدافم جهت شکوفایی شهر و دیارم با همه ی سختی ها مبارزه خواهم کرد.

فدایی اظهار داشت: امروز جهادگران بسیجی نقش بسزایی در مسئله محرومیت زدایی در استان ایفا کرده اند، امیدوارم خداوند تمام انسان های پاکی که در جهت خدمت به این مردم مظلوم بسیج شده اند را قدرت ببخشد تا بتوانند بیش از پیش خدمت گزار مردم باشند.

وی همچنین از برنامه های آینده خود خبر داد و گفت: مسابقات جهانی اختراعات هر ساله در کشور های مختلفی برگزار می گردد در این مسابقات مخترعینی از ٣٦ کشور دنیا حضور دارند .در تاریخ ١٢ بهمن ماه مسابقات جهانی اختراعات در شهر بانکوک تایلند برگذار خواهد شد که در این دوره از مسابقات با طرحی تحت عنوان تولید انرژی الکتریسیته به وسیله فشار با تکنولوژی پیشرفته ای شرکت خواهم کرد، این طرح اهدافی را دنبال می کند و از مهمترین آنها می توان به استفاده از آن در رقابت های جام جهانی فوتبال که ٢٠٢٠ در کشور قطر برگذار خواهد شد اشاره نمود.

این نخبه سیستانی اظهار کرد: با استفاده از این تکنولوژی می توان برق عمده و انرژی مورد نیاز ورزشگاهها را تنها با استفاده از جنب و جوش تماشاچیان تامین نمود، مکاتباتی در قالب شرکت خود بنده با طرف های خارجی انجام گرفته که امید است بتوان به عنوان طرحی شاخص از آن در این رویداد مهم بهره گرفت.

فدایی بیان داشت: همچنین استفاده از این طرح در معابر پر تردد و عمومی و جاده ها می تواند راهی نوین برای تولید انرژی مورد نیاز منطقه خاصی محسوب گردد ،این طرح دارای تکنولوژی کاملا متفاوت و نو نسبت به طرح های مشابه می باشد.

وی کسب افتخار را از مهمترین اهداف خود برای شرکت در مسابات بین المللی تایلند عنوان کرد و افزود: تصمیم دارم تا عوایدی که از این مسابقات بدست می آید ، چه در بحث جوایز نقدی و چه فروش طرح و یا اجرای آن در هر جای دنیا را صرف احداث خانه جوان و نخبگان در استان کنم تا بتوان از جوانان نخبه در عرصه های مختلف همچون فرهنگی ، ورزشی علمی برای معرفی و ارائه خودشان در مجامع داخلی و بین المللی بهره گرفت. همچنین با ایجاد چنین موسسه ای راهی برای حمایت و جذب سرمایه جهت حمایت از این جوانان ایجاد کنیم،تا جوانان ما همچون بنده در چنین مواقعی برای شرکت در مسابقه و یا مواردی مشابه کاسه گدایی بدست نگیرند و شخصیتشان که آبروی این شهر و دیار است زیر سوال نرود.

وی در پایان گفت: ما در این راه استواریم و امید داریم که با استفاده از افرادی که در حوزه سیاسی استان فعالیت دارند به این هدف دست پیدا خواهیم کرد، امیدوارم با حمایت افرادی که دغدغه فرزندان این استان را دارند با شرکت در این مسابقات بتوانم به هدف بزرگی که دارم دست پیدا کنم.
 

یزد

دستیابی به فناوری جدید نانو در یزد و رفع اصلی‌ترین دغدغه صنایع کاشی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  یزدرسا،محسن خواجه امینیان، دارای مدرک دکترا و عضو هیات علمی دانشگاه یزد یکی از بسیجیان یزی هم اکنون یک آزمایشگاه پژوهشی مرتبط با نانوفناوری را اداره می­نماید.

وی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، گفت: در حوزه نانو فناوری فعالیت دارم و هم اکنون یک آزمایشگاه پژوهشی مرتبط با نانوفناوری را اداره می­نمایم. بطور خاص در زمینه نانو مواد و نانو پوشش­های سرامیکی بیشتر فعالیت دارم. 

خواجه امینیان در خصوص دستاوردهای جدید خود توضیح داد: با توجه به اینکه در استان یزد تعداد زیادی کارخانه سرامیکی متمرکز شده است و استان یزد به عنوان قطب صنعت سرامیک ایران معرفی می شود، فعالیت اینجانب بیشتر به ساخت لعاب­های جدید و نانوپوشش­های سرامیکی اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه در زمینه ساخت نانو رنگدانه­‏‎های سرامیکی 6 سال تجربه داریم، اذعان کرد: خوشبختانه گروه پژوهشی همکار ما تاکنون توانسته است 5 نوع نانو رنگدانه با 5 رنگ، ویژه دستگاه چاپ دیجیتال روی سرامیک را بسازد.   

عضو هیات علمی دانشگاه یزد به چگونه ورود خود به سمت این حوزه اشاره کرد و گفت: با رایج شدن صنعت چاپ دیجیتال سعی کردیم یک آزمایشگاه و گروهی را برای کار در این زمینه راه اندازی کنیم.  

وی با بیان اینکه کاربرد این رنگدانه ها در صنعت چاپ بر روی سرامیک است، افزود: هم اکنون در مقیاس نیمه صنعتی ساخت این رنگدانه ها انجام شده است و منتظر سرمایه­‌گذاری برای تولید انبوه آن هستیم.

خواجه امینیان تاکید کرد: با تولید انبوه آنها نیاز کشور به واردات میلیون­‌ها دلار جوهر چاپ از خارج کشور مرتفع می شود و یکی از دغدغه های اصلی شرکت های سرامیکی برای تامین جوهر چاپ از بین می رود. 

 

وی اضافه کرد: با توجه به تمایل شرکت­های سرامیکی برای توسعه این دستاوردها به طرح تولید صنعتی، از مسئولان استان تقاضا داریم همت اولیه­‎ای را برای راه اندازی طرح تولید صنعتی آن انجام دهند. با توجه به اینکه شرکت های سرامیکی درباره حمایت از ادامه آن قول داده اند، با سرمایه‎­گذاری خود این طرح را تکمیل خواهند کرد. 

خواجه امینیان در پایان خاطرنشان کرد: بسیج علمی استان یزد در این مسیر دربخش پژوهش و تبدیل دستاوردهای پژوهشی به طرح نیمه صنعتی به ما کمک کرده اند که از آنها تشکر می کنیم.

 

البرز

جوان بسیجی البرزی؛ مخترع تنها سامانه هوشمندساز کشور/ تیغ نبود بازار فروش بر گلوی تولیدات ملی/ "نِویس" ایرانی در برابر سیستم بدون گارانتی چینی قد علم کرده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از گروه استانی تیتریک، کاردانی کامپیوتر دارد و تخصص اصلی اش طراحی صنعتی است، با تمام نامهربانی ها و عدم حمایت مسئولین توانسته است تنها سیستم هوشمندساز کشور را با نام "نویس" برای استفاده مدارس، ادارات و دستگاه های اجرایی تولید کند، سیستمی که نمونه عملیاتی شده آن امروز در اختیار مدارس البرز، تهران و قزوین قرار گرفته است.

32 ساله است و با تفکر بسیجی اش سیستم تعاملی سازی را راه اندازی کرده است که بدون نیاز به کامپیوتر می توان روی دیوار با قلم به نوشتن پرداخت و با باز کردن برنامه های کامپیوتربه صورت لمسی فعالیت کرد.

محمد جواد روستاپیشه، جوان البرزی که عضو سازمان بسیج مهندسین صنعتی البرز است و با همراهی دوستش علیرضا چگینی طرح عملیاتی مذکور را ارائه کرده است، درباره جزئیات سیستم هوشمندساز نویس به خبرنگار تیتریک، می گوید: ویدئو پروژکتور صرفا یک دستگاه نمایش دهنده است، اما در طرح ما نوری که روی دیوار یا پرده یا تخته می افتد به صفحه ای لمسی با قلم تبدیل می شود. 

 

جوان بسیجی البرزی؛ مخترع تنها سامانه هوشمندساز کشور/ تیغ نبود بازار فروش بر گلوی تولیدات ملی/

 

اگرچه این طرح عملیاتی شده، به تولید رسیده و در حال حاضر به فروش می رسد اما پس از ارائه آن به آموزش و پرورش، آنها استاندارد این سیستم را از ما مطالبه کردند در حالی که نمونه های چینی مورد استفاده در مدارس فاقد استانداردهای لازم است.

تعدادی از سیستم های مذکور به مدارس غیر انتفاعی فروخته شد، متاسفانه غالب مدارس از مدل چینی استفاده می کنند درحالیکه ضربه پذیر است زیرا یک صفحه لمسی با ضربه دانش آموز از بین می رود اما سیستم ایرانی هوشمندساز نویس مسیر حرکت قلم روی تخته یا دیوار را پردازش کرده و آن را به مکان نمای موس تبدیل می کند.

قیمت تخته های چینی 3 الی 4 میلیون تومان و قیمت مدل ایرانی یک میلیون و 200 هزار تومان است، در مدارسی که از سیستم های چینی استفاده می کند متاسفانه از 10 کلاس چند سیستم خراب بوده و قابل تعمیر نیست و خدماتی ارائه نمی شود، درحالی هوشمندساز نویس ایرانی قابل تعمیر بوده و گارانتی لازم را دارد. 

 

جوان بسیجی البرزی؛ مخترع تنها سامانه هوشمندساز کشور/ تیغ نبود بازار فروش بر گلوی تولیدات ملی/

 

مدارس دولتی به وی اعلام کردند که اگر به آنها فاکتور خرید تحویل دهیم آموزش و پرورش با آنها تسویه نمی کند زیرا مدارس باید از یک مدل خاص خریداری کنند.

از سال 92 این دستگاه ایرانی تولید شد اما با ممانعت هایی مواجه شد در حالی که یک شرکت، دستگاه چینی وارد کرده، به فروش می رساند و درصدهایی نیز برای آنها در نظر گرفته می شود.

سیستم هوشمندساز نویس در آزمایشگاه فیزیک، شیمی، الکترونیک در قالب نرم افزار برای دانش آموزان کارایی دارد و سالن های کنفرانس نیز می توانند استفاده کنند.

متاسفانه ثبت اختراع عملا کاربردی ندارد و من از آن استقبال نکردم چرا که پس از ثبت اختراع طرح ما با کمی تغییرات با نام دیگری ثبت اختراع می شود.

هزینه ساخت طرح قریب به 900 هزار تومان است، اما صرفا بسیج از ما حمایت کرد و در مرکز رشد علمی فضایی به ما اختصاص داد.

 

جوان بسیجی البرزی؛ مخترع تنها سامانه هوشمندساز کشور/ تیغ نبود بازار فروش بر گلوی تولیدات ملی/

 

بنیاد ملی نخبگان هیچ حمایتی نکرده است، طرح ما نمونه داخلی ندارد، پیش از این مادیران صفحه های لمسی را وارد می کرد و با یک نرم افزار اقدام به تولید سیستم می کرد اما ما از صفر تا 100 طراحی مدار چاپی تا برنامه نویسی را شخصا انجام می دهیم.

طرح ما تنها نمونه تولیدی در کشور است اما هیچ گونه حمایتی از ما نمی شود و همواره از جانب بازار فروش مشکل داریم، کیفیت و سرعت سیستم هوشمند ما مورد بررسی قرار گرفته و تا کنون هیچ خرابی نداشته است اما طمانی که برای فروش با شرکت ها صحبت می کنیم می گویند نمی توانیم به فروش برسانیم چون برندی ندارد.

جوان بسیجی البرزی؛ مخترع تنها سامانه هوشمندساز کشور/ تیغ نبود بازار فروش بر گلوی تولیدات ملی/

با مراجعه به آموزش و پرورش، آنها مجوز فناری اطلاعات استان را مطالبه کردند و در نهایت فناوری اطلاعات استان به ما اعلام کرد که صرفا می توانیم از تخته های چینی استفاده کنیم و شما باید باید برای طرحتان استاندارد دریافت کنید در حالی که سیستم های چینی استاندارد لازم ندارد و در عین حال مصرف کننده های محصولات ما از آن راضی هستند.

ختم کلان این جوان نخبه البرزی این است که اگر مطمئن باشم بازار فروش وجود دارد برای تولید بیشتر اقدام کرده سرمایه گذاران را پای کار می آورم اما متاسفانه در این بخش هیچ اقدامی توسط مسئولین صورت نمی گیرد.

 

خراسان رضوی

مخترع مشهدی:
اختراع دستگاهی برای کاهش 70 درصدیی آلایندگی خودروها/گلایه از بی‌مهری مسئولان

مجید تشرفی راد، یکی از مخترعین خوش ذوق و بسیجی در گفت‌و‌گو با صبح توس پیرامون اختراع خود اظهار کرد: ما سیستمی را طراحی کردیم که داخل وسایل نقلیه سبک و سنگین قابل‌ نصب است و با استفاده از دستگاه رابط، حرارت ایجاد شده در اگزوز را کاهش می‌‌دهد تا گازهای آلاینده را مهار کنیم و در آینده املاح سنگین در اگزوز را مثل گوگرد، مس و آلومینیوم را برای ساخت کودهای کشاورزی یا تقویت گیاهان استفاده کنیم.

وی افزود: متاسفانه در جلسه‌ای که پیرامون این مسئله در دانشگاه فردوسی برپاشده بود، اعلام شد که ما توانایی ساخت کودهای شیمیایی را نداریم و به بنده نیز کمک نکردند تا طرح اجرایی شود.

مخترع مشهدی با اعلام اینکه هدف اصلی بنده مهار گازهای سمی است، گفت: بر اساس آزمایش‌های محیط‌زیست که مورد تائید دانشگاه فردوسی مشهد و پارک علم و فناوری است، در صورت استفاده از این دستگاه 20 درصد منوکسید کربن و 50 درصد گازهای نسوخته کاهش پیدا می‌کند و علاوه بر کمک به کاهش دمای زمین، برف و باران نیز افزایش می‌یابد.

تشرفی راد ادامه داد: این میزان کاهش آلودگی در دنیا سابقه نداشته است و بنده اولین فردی هستم که این روش را ثبت کردم؛ هزینه استفاده از این طرح 300 هزار تومان است که علاوه بر کاهش آلودگی هوا، مصرف سوخت را کاهش داده و عمر روغن ماشین را افزایش می‌دهد.

وی اظهار کرد: با اجرایی شدن این طرح عمر روغن خودرو تا پنج ماه افزایش می‌یابد، ولی متأسفانه تاکنون نتوانستم مسئولین را به اجرایی شدن طرحم قانع کنم؛ صحبت بنده با سازمان بازرسی این است که اگر این طرح قابلیت اجرایی شدن ندارد پس چرا محیط‌زیست و دانشگاه فردوسی آن را تائید کردند؟

مخترع مشهدی بیان کرد: متأسفانه محیط‌زیست همکاری لازم را با بنده در جهت تولید انبوه این اختراع را نداشت، تاکنون هیچ کمکی در کشور نشده است؛ چهار سال است که بر روی ساخت این اختراع زمان صرف کرده‌ام.

تشرفی راد با تأکید بر اینکه ایده و فکر من خلاقانه است و می‌دانم که می‌شود این کار را انجام داد، بیان کرد: شرکت‌های خودروسازی اعلام کردند که نمی‌توانند دستگاهی اضافه بر روی خودرو نصب کنند، حتی در جواب سؤال اینکه اجازه دهید دستگاه بر روی خودروهای شما امتحان شود نیز با مخالفت مواجه شدم.

وی افزود: اگر این دستگاه روی تمامی خودروهای کشور نصب شود، موجب کاهش سوخت، کاهش فروش روغن خودرو موجب صرفه‌جویی اقتصادی می‌شود.

مخترع مشهدی اظهار کرد: در طول یک سال، چهار داور در صندوق پژوهش‌های ریاست جمهوری عوض شد ولی درنهایت گفتند داوری ندارند که در مورد اختراع بنده نظر دهد که آیا استحقاق ثبت جهانی دارد یا خیر؛ متأسفانه در کشور ما سنگ‌اندازی صورت می‌گیرد و حتی در کمیسیون آلودگی هوا اعلام شد نمی‌توانند اقدام و عمل خاصی انجام دهند.

تشرفی راد تصریح کرد: به بنده اعلام کردند چون طرحم «هایتک» نیست و امکان کپی‌برداری از آن وجود دارد، نمی‌توانند به بنده کمک کنند؛ سؤال این است که چرا از دستگاهی که می‌تواند آلودگی هوا را کاهش دهد به بهانه هایتک نبودن به‌سادگی عبور می‌کنند؟

وی بابیان اینکه یکی از افراد مسئول در استانداری خراسان رضوی اعلام کرد من نمی‌گذارم این طرح در کشور اجرایی شود، گفت: رئیس شورای شهر مشهد گفت شما نمی‌خواهد آلودگی هوا را نجات دهی، برو به خانواده‌ات برس و حتی شهردار سابق مشهد نیز گفت ضایعات جمع کن و به فکر آلودگی هوا نباش.

مخترع مشهدی خبر داد: طرح را برای کارخانه بنز آلمان فرستادم، همچنین کشور عراق به من درخواست داده که با آن‌ها همکاری کنم.

لازم به ذکر است برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این اختراع با ایمیل majidtasharofirad41@gmail.com ارتباط بگیرید.

 

خراسان جنوبی

اراده جوان بسیجی در تحقق اقتصاد مقاومتی با ثبت 3 اختراع/توسعه دستگاه "آرم‌پد" ارگونومیک در انتظار توجه وزارت بهداشت

بسیج سازندگی با ارائه تسهیلات و راهنمایی‌های لازم فرصت دوباره‌ای برای کارآفرینی و تحقق اقتصاد مقاومتی در جامعه ایجاد کرده است؛ بسیج انقلابی‌گری و کارآفرینی یکی از شعارهای ایام هفته بسیج عنوان شده است.

این شعار یادآور پیوند ناگسستنی همه پیروان تفکر بسیجی با مقام ولایت و تأکیدی دوباره بر اهمیت نقش بسیج در زمینه اشتغالزایی و کارآفرینی است چرا که از رهگذار فرهنگ و تفکر بسیجی می‌توان به بهبود و توسعه فضای کسب و کار کشور یاری رساند.

مصطفی وقاری‌مقدم یکی از جوانان بسیجی است که با همت خود توجه به ظرفیت‌های داخلی را معنا کرده و در راستای توجه به توانمندی و تولید داخلی گام برداشته و موفق به اختراع آرم‌پد ارگونومیک شده است.

این تولیدکننده برتر بسیجی در گفت‌وگو با خاورستان، گفت: با توجه به وجود مشکلات عدیده در حوزه سلامت کارمندان، علاقه‌مند شدم در این زمینه رشته‌ای را انتخاب کنم تا بتوان در راستای تأمین سلامت کارمندان گام برداشت.

وی افزود: در حوزه سلامت در محیط کار و تطابق محیط کار با نیروی انسانی، بحث‌های بسیاری وجود دارد و ارگونومی علمی است که به تطابق محیط کار با انسان می‌پردازد.

این مخترع بیرجندی با بیان این‌که امروزه افراد بیشترین وقت خود را در حالت نشسته می‌گذرانند، گفت: معمولاً روال بدین صورت است که در محیط کار، افراد خود را با شرایط محیطی وفق می‌دهند و با تجهیزات موجود از قبیل میز و صندلی و ... سازگار می‌شوند؛ اما ارگونومی به این موضوع می‌پردازد که چگونه می‌توان محیط را با توجه به خصوصیات فیزیکی بدن انسان به گونه‌ای تنظیم نمود که اسباب آسایش و راحتی را برای فرد فراهم نماید.

وقاری‌مقدم تعداد اختراعات خود را سه اختراع عنوان کرد و افزود: گروه کاری ما متشکل از 4 نفر است که به صورت تخصصی در حیطه ساخت محصولات ارگونومیک فعالیت می‌کند، مقصود و هدف ما این است که سلامت را در محیط کاری ارتقاء دهیم و همچنین با ساخت محصولات ارگونومیک، اسباب آسایش را حتی در محیط زندگی شخصی افراد فراهم کنیم.

 وی با بیان این‌که محصولات ارگونومیک جنبه درمانی و پیشگیری دارد، خاطرنشان کرد: بخشی از کار ما مربوط به همکاری با سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری است که مخترعین و مبتکرینی که برای ثبت اختراع به سازمان مراجعه می‌کنند، به منظور طراحی نقشه‌های صنعتی و امور ثبت اختراع ارجاع داده می‌شوند.

تولیدکننده برتر بسیجی ادامه داد: تیم طراحی نقشه‌های فنی مورد نیاز را تهیه و ایده‌های خام را با استفاده از نرم‌افزار طراحی و  پس از آن تا جایی که امکان داشته باشد، نمونه اولیه با استفاده از دستگاه پرینتر سه بعدی ساخته و در صورتی که کارایی و استقبال لازم را داشته باشد از طریق سازمان بسیج علمی و پژوهشی برای تولید انبوه اقدام می‌شود.

وقاری‌مقدم عنوان کرد: یکی از محصولاتی که در مجموعه خود روی آن ایده‌پردازی کردیم، طراحی و ساخت آرم‌پد ارگونومیک است.

وی با اشاره به چگونگی ایده طراحی این محصول، گفت: وقتی فردی پشت سیستم می‌نشیند برای مثال ساعد دست با لبه‌های تیز میز برخورد می‌کند، همچنین به هنگام کار با صفحه کلید حالت غیراستانداری ایجاد می‌شود که باعث ایجاد حس ناراحتی در مچ دست می‌گردد؛ لذا برای رفع این مشکل و ناراحتی، به فکر طراحی محصولی افتادیم که حس درد را ایجاد نکند.

مدیر مجموعه طراحی و تولید محصولات ارگونومیک خراسان‌جنوبی تصریح کرد: این وسیله نمونه اولیه‌ای است که با استفاده از پرینتر سه بعدی ساخته شده و از یک بازو، گیره‌ای که به میز وصل می‌شود و یک پد که دست روی آن قرار می گیرد، تشکیل شده و بعد از اینکه توانستیم ایرادات اولیه آن را رفع کنیم برای ساخت نمونه صنعتی آن اقدام کردیم.

وقاری‌مقدم با بیان این‌که آرم پد ارگونومیک هنوز تجاری سازی نشده است و نیازمند سرمایه‌گذار هستیم، خاطرنشان کرد: ساخت نمونه صنعتی آن را، با استفاده از آلومینیوم و دستگاه CNC انجام دادیم که این نمونه در حال حاضر نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. 

وی به اختراعات دیگر خود اشاره کرد و گفت: از دیگر محصولات پشتی‌های ماساژور و انواع موس‌های طبی می‌باشد که متناسب با آسیب فرد تجویز می‌شود.

مدیر مجموعه طراحی و تولید محصولات ارگونومیک با اشاره به وجود مشکلات، تصریح کرد: یک فیزیوتراپ هنگامی که مدرک خود را می‌گیرد اجازه دارد برای خود کلینیک فیزیوتراپی بزند اما به یک کارشناس‌ارشد ارگونومیک هستم مجوز کلینیک تخصصی نمی‌دهند و از آنجایی که رویکرد ما پیشگیری است،بایستی در جامعه سبک زندگی سالم به همه سنین آموزش داده شود و افرادی که دچار عوارض شده‌اند فیزیوتراپی به تنهایی کافی نیست و فرد باید در کنار درمان از وسایل ارگونومی استفاده کند.

وقاری‌مقدم در مورد مجوز کلینیک، گفت: در وزارت بهداشت هیچ سازمان متولی برای دادن مجوز کلینیک ارگونومی وجود ندارد.

وی افزود: شرکت ارگونومی و شرکت بهداشت حرفه ای داشتیم و برای شرکت ارگونومی اقدام به گرفتن مجوز از وزارت بهداشت و معاونت علوم‌پزشکی دانشگاه بیرجند کردیم و گفتند چیزی به عنوان ارگونومی نداریم و بایستی ارگونومی را در بهداشت حرفه‌ای بگنجانید.

مدیر مجموعه طراحی و تولید محصولات ارگونومیک از وزارت بهداشت خواست تا تمهیدات لازم جهت دادن مجوز کلینیک به کارشناسان ارگونومیک انجام شود. 

وقاری‌مقدم خاطر‌نشان کرد: کار تیم در این مجموعه حفظ سلامت در محیط کاری افزایش بهره‌وری از طریق مداخلات ارگونومیک، تولید محصولات ارگونومیک و ارائه یک سری محصولات ارگونومیک است که به وسیله آن بتوان محیط کار را متناسب با  کارمندان ایجاد کرد.

 

ایلام

دانش آموز مخترع ایلامی:
جرقه اختراعاتم در بسیج زده شد/چگونگی ابداع ربات زیردریایی با قابلیت‌های پهپاد+تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  ایلام بیدار، نخبه پروری و شناسایی نخبگان یکی از مواردی است که رهبر انقلاب همواره برآن تاکید داشته اند وبرای بقای هرکشوری تربیت وبکار گیری نخبگان در عرصه های مختلف لازم وضروری بوده وباید درتمامی زمینه ها استعدادهای نخبگان شناسایی وبه کار گیری شوند.

برای تحقق بخشیدن به حمایت از کالای ایرانی ابتدا باید تولید ملی را راه اندازی کرد و تولید ملی جزبا نیروی انسانی خلاق وکارآمد تحقق نمی یابد؛ بنابراین تربیت نخبگان وشناسایی آن ها امری مهم وحیاتی به شمار می آید.

هرچه نخبه پروری در جامعه بیشتر باشد آن جامعه بیشتر پیشرفت خواهد کرد زیرا ایده های نو زودتر پا به عرصه کار خواهد گذاشت وانجام کارها را سریعتر وراحتر خواهد کرد.

مسلما پیشرفت آینده ایران اسلامی در گرو توجه به نخبگان واستفاده از نوآوری در کارها است تا بتوانیم کالاهای مورد نیاز خود را خودمان تولید کنیم.

"احمد رضا شریفی" یکی از بسیجیان شهرستان چرداول است که استعداد خاصی در طراحی ربات ها دارد از این رو توانسته به موفقیت هایی نیز دست پیدا کند؛ اختراعات این بسیجی چرداولی ما را بر این داشت تا مصاحبه ای با او داشته باشیم. این‌ گفت‌وگو را بخوانید.

***

این جوان مخترع ایلامی می‌گوید: احمد رضا شریفی هستم ساکن روستای باغله از توابع شهرستان چرداول ودانش آموز پایه اول دوره دوم دبیرستان ودر یکی از مناطق محروم شهرستان که دسترسی به امکانات مورد نیاز کمی سخت بود.

از دوران کودکی از طریق برنامه ای با ربات ها آشنا شدم وبه آن ها علاقه پیدا کردم واین باعث شد تا کم کم شروع به طراحی آن ها بکنم والان به مدت 3 سال است که شروع کرده وبا استفاده از تحقیق وتفحص درباره ربات ها توانستم ربات اختراع کنم.

ماجرای اختراع ربات کوهنورد

با مطالعه و پشتکار از طریقی که توانستم مطالب درباره طراحی پهپادها و ربات‌ها پیدا کنم و با آزمون وخطا سرانجام موفق شدم. مهم ترین اختراع بنده ربات کوهنورد است که قابلیت حرکت تا شیب 40 درصد را داشته وضد آب و ضد گردوخاک بوده که قابلیت فیلم برداری ، آوار بردار ی ودر مواردی فوتبال را دارد. و جالب اینکه طراحی این ربات کاملا بومی است وبا ساده ترین امکانات می شود اختراعات بزرگی طراحی کرد.

ربات زیردریایی با قابلیت حرکت زیردریا وفیلمبرداری پهباد با قابلیت فیلمبرداری و برد 50 متر قایق سرعتی ماشین مسابقه (Off-Road) پیش گوشتی برقی لوله بازکن؛ یکی از جالب ترین اختراع ها پنکه ای که از 24 ساعت فقط یک دقیقه خاموش می شود بدون هیچ گونه شارژری به نظر جالب ترین اختراع می باشد که با استفاده از یک سیستم مکانیکی برق خود را تامین می کند وبه شارژ نیاز ندارد.

وی درباره اصلی‌ترین حامی‌اش در دستیابی به موفقیت‌هایش گفت: در درجه اول پدر ومادر وسپس سپاه وبسیج به عنوان یکی از حامیان اصلی که جرقه اختراع ربات را در ذهن من ایجاد کردند وآموزش وپرورش وهمچنین پژوهش سرای باقرالعلوم از جمله اشخاص ونهادهایی بودند که تا این لحظه از بنده حمایت کردند.

اما مشکلاتی هم بوده که از عدم حمایت کامل نهادهای مسئول می‌توان اشاره کرد تا دشواری‌های طراحی ساخت رباتها که نیاز به هزینه فراوان دارد و جداً دراین خصوص به حمایت نهادهای مسئول نیاز داریم. مسلما آزمایشگاههای مجهز می تواند در تولید ربات ها نقش به سزایی داشته باشد وبه کارسرعت بخشد.

شریفی از برنامه‌های آینده‌اش چنین می‌گوید: هرکسی می تواند در اعتلای اهداف کشور نقش به سزایی داشته باشد وبنا به توانش این وظیفه را ادا کند، بنابراین طراحی ربات های صنعتی در تمامی زمینه های مورد نیاز وکمک به تولید ملی از اهداف بنده می باشد که سربلندی ایران اسلامی در تمامی محافل بین الملل را به دنبال خواهد داشت.

استفاده از توان نخبگان واستعداد های کشور در بستری که بسیج فراهم کرده می تواند فرصت خوبی باشد برای ساختن آینده ای بهتر برای ایران اسلامی رسیدن به تولید ملی در گرو توجه به جوانان است تا بتوانند شگفتی بیافرینند در پایان باید گفت که با حمایت از این گونه جوانان می توان به رشد فردای ایران اسلامی کمک شایانی کرد و در تمامی زمینه ها به شکوفایی ورشد رسید که لازمه آن فقط اجرای دقیق وظایف نهادهای مسئول است.

 

یزد

گفتگو با نخبه بسیجی یزدی مدال‌آور المپیاد جهانی نجوم

محمد صدرا حیدری یکی از دانشجویان بسیجی یزدی که در رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه شریف مشغول به تحصیل است با همت خود موفق به کسب مدال طلای کشوری سال ۹۶ المپیاد نجوم و همچنین مدال نقره المپیاد جهانی نجوم سال ۲۰۱۸ شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، اظهار کرد: در مسابقات المپیاد جهانی نجوم در مقطع فیزیک  که دوازدهمین دوره این مسابقات در کشور چین برگزار شد تیم ایران با ۹ نفر در این المپیاد شرکت کرد موفق شد شش مدال طلا و سه نقره را برای کشور به ارمغان بیاورد.

حیدری در ادامه گفت: یکی از کارهای اصلی من در کنار تحصیل بحث تدریس می باشد که در زمینه المپیاد نجوم و کلا نجوم به دانش آموزان است.

وی خاطرنشان کرد: نکته ای که وجود دارد المپیاد نجوم و نجوم در ایران خیلی شناخته شده نیست و مردم تصور اشتباهی از آن دارند به صورتی که اگر از آنها سوال شود که  نجوم چیست در پاسخ خواهید شنید،  چیزهایی که در آسمان مانند ماه و ستاره وجود دارد. 

این نخبه بسیجی اذعان کرد: نجوم بخش کوچکی از آسمان را تشکیل می‌دهد. در صورتیکه بخش های خیلی بزرگتری وجود دارد که متاسفانه در کشور ناشناخته است.

 

 

وی افزود: در استان یزد به علت فضایی که داشته و بیشتر به سمت کنکور بودنش کلا از المپیاد به ویژه المپیاد نجوم فاصله دارد.

حیدری ابراز داشت: یکی از دلایلی که المپیاد نجوم نا آشناست این است که دیگر المپیادها درس مرتبط با خود را در مدرسه دارد مثلاً ریاضی و فیزیک ولی درس مستقیم در ارتباط با نجوم وجود نداشته و آشنایی با آن در کشور به خصوص استان یزد کم می‌باشد.

وی به راه و رمز موفقیت خود در این مسیر اشاره کرد و افزود: علاقه و پشتکار مهمترین عاملی بود که توانستم در حوزه کشوری و جهانی به موفقیت دست یابم.

حیدری اضافه کرد: پیشنهاد من به دانش آموزان، دانشجویان و محصلان این است که همیشه  به دنبال علاقه خود باشند و هیچ وقت از کاری که می خواهم انجام بدهند ناامید نباشند.

وی در پایان گفت: از پدر و مادر خود تشکر و قدردانی می کنم که  زحمات زیادی کشیدند و سبب موفقیت من شدند.

 

خراسان جنوبی

کاهش زمان جراحی با اختراع سوزن‌گیر مغناطیسی/ کاغذبازی‌های سرسام‌آور ادارات جوانان را ناامید می‌کند

طی سال‌های اخیر علی‌رغم تلاش همه جانبه دشمنان برای متوقف کردن روند توسعه و رشد علمی در کشور، شاهد شکوفایی استعدادهای جوانان در عرصه‌های مختلف بوده‌ایم که هیچگاه دست از تلاش برای نوآوری و پیشرفت برنداشته‌اند.

در مسیر شکوفایی استعدادهای جوانان سازمان‌های مختلفی ایفای نقش کرده تا یاری‌گر جوانان باشند و مسیر پیشرفت را برای جوانان هموار کنند.

سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری یکی از سازمان هایی است که برای شناسایی و حمایت از ایده‌ها و خلاقیت نوآورانه افراد شکل گرفته و با هدایت و پشتیبانی از طرح‌های مخترعان، مبتکران، محققان و نخبگان علمی، پژوهشی و فناوری کمک ویژه‌ای به شکوفایی استعداد جوانان کرده است.

محمدابراهیم روانبخش یکی از جوانانی است که گام‌هایی استوار در راه هدفی بزرگ برداشته و با حمایت از سازمان علمی پژوهشی بسیج اختراع خود را به ثبت رسانده است.

این جوان بیرجندی در رشته پزشکی مشغول به تحصیل بوده و موفق به اختراع سوزن‌گیر مغناطیسی شده است؛ دستگاهی که کمک مفیدی برای پزشکان و مردم است و حتی در شرایط نبود امکانات شهری، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

محمدابراهیم روانبخش در خصوص اختراع خود در گفت‌و گو با خاورستان،  با بیان این‎که این دستگاه از دو قسمت تشکیل شده که یک قسمت آن یک مدار الکتریکی است، اظهار کرد: زمانی‌که سوزن یا هر جسم فلزی دیگر وارد بدن شده باشد و مکان آن مشخص نیست، این دستگاه مکان آن جسم را شناسایی و آلارم آن به صدا درد می‌آید.

وی با بیان این‌که قابلیت دقت تشخیص دستگاه، یک در یک سانتی‌متر مکعب است که این دقت متناسب با محدوده مورد نظر می‌تواند تغییر کند، گفت: این دستگاه زمانی ارزش پیدا می‌کند که امکاناتی مانند امکانات عکسبرداری در دسترس نباشد.

این مخترع جوان در خصوص اهمیت این دستگاه، گفت: بعد از پیدا کردن مکان شی مرحله بیرون آوردن  شی به راحتی انجام می‌شود اما اگر مکان شی مشخص نباشد امکان خونریزی وجود دارد و ممکن است عمل آن ساعت‌ها نیز طول بکشد.

روانبخش با اشاره به ویژگی دیگر این دستگاه، افزود: قسمت دوم دستگاه شبیه به آهن‌ربا است و وقتی وارد بدن می‌شود سر استریل آن که قابل تعویض نیز می‌باشد، جسم را بیرون می‌کشد.

وی به حمایت‌های بسیج  اشاره و  اظهار کرد: خوشبختانه میزان همکاری بسیج با این طرح بسیار خوب بوده و حتی کارگاه‌هایی را در اختیار این پروژه قرار داد.

این مخترع جوان عنوان کرد:  نیاز به حمایت مالی در این پروژه‌ها وجود دارد و بسیاری از نهادها با دوندگی و کاغذبازی‌های سرسام‌آور این حمایت را انجام می‌دهند و جوانان را خسته و ناامید می‌کنند اما بسیج پروسه راحت و روال عادی برای حمایت از این طرح‌ها دارد که بسیار حائز اهمیت است.

روانبخش با اشاره به این‌که برای پیشرفت این طرح نیاز به حمایت وزارت بهداشت داریم، افزود: به عنوان حمایت اولیه این وزارت‌خانه می‌توانست طی ابلاغیه‌ای به بیمارستان‌ها استفاده از این دستگاه را مطرح تا این دستگاه بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به هزینه  کم و منطقی تهیه این دستگاه، گفت: هزینه خرید این دستگاه زیاد نبوده و امکان تهیه آن در تعداد زیاد برای بیمارستان‌ها وجود دارد.

 

قم با استعدادی که بسیجی ها دارند نباید یک بیکار در کشور داشته باشیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  به مناسبت هفته بسیج با مخترع بسیجی که  همسر و پسر وی نیز از مخترعان بسیجی استان قم هستند به گفتگو نشستیم.

خودتان را معرفی کنید؟

سیده فاطمه کریمی فوق‌دیپلم روانشناسی که مدیرعامل شرکت ماهان انرژی پیشگام ایرانیان هستم.

چند سال است در بسیج فعالیت دارید چه نوع فعالیتی دارید؟

پانزده سال بسیجی هستم و با ورود در بسیج فعالیت فرهنگی را شروع کردم؛ شش سال مسئول فرهنگی وچهار سال فرمانده پایگاه بودم.

از خانواده خود بگویید ، از بیوگرافی همسرتان و پسرتان و اینکه آن‌ها هم بسیجی هستند؟

همسرم و پسرم هم بسیجی هستند همسرم مسئول فنی شرکت نایلکس قم بود و همیشه شاهد بروز شدن دستگاه های شرکت توسط ایشان بودم خوشحال بودم  وقتی می دیدم همسرم  بدون کوچکترین کمکی دستگاه ها را راه اندازی می کرد ومشکلات دستگاه را  طوری حل می کرد که خارجی ها تعجب می کردند درواقع با کمی تفکر مشکل دستگاه ها را عیب یابی می کرد و چیز جدیدی اختراع می کرد.

در مورد  فعالیت های که با همسر و پسرتان در زمینه اختراع انجام می دهید توضیح دهید.

بعد از مدت زمان کوتاهی که از فعالیت های فنی ما گذشت با قسمت پژوهش  بسیج ارتباط برقرار کردم آن زمان آقای شیخیانی مسئول پژوهش سپاه بود با کمک این برادر بسیار خوب تونستم اولین اختراع را ثبت کنیم همسرم فقط از طرح دفاع کرد و من در کنارش برخی کارها را  یاد گرفتم و گاهی هم ایده می‌دادم پسرم  را به  آقای شیخیانی معرفی کردم با حمایت او توانستیم با حمایت معنوی که مهمتر ازحمایت مالی بود کارمان را ادامه بدیم در حال حاضر بالای ده‌ها اختراع ثبت شده داریم و اکنون  در زمینه مدیریت انرژی فعالیت داریم اخر این هفته هم قراردادی با گرجستان می بندیم و البته شرکتی در عمان در حال ثبت داریم تا فعالیت خود را به دیگر کشورها صادر کنیم.

چه عناوینی کسب کرده اید؟

خانواده ما به خاطر اختراعاتشان از ارگان های مختلف تقدیر نامه و لوح دریافته کرده اند، در سراسر ایران فعالیت داریم شرکت "سن اج فیروزکوه" کمبود  دیمات داشت یا به اصطلاح کمبود برق داشت  کمک کردیم و حتی باعث  کاهش هزینه 20درصدی آن‌ها شدیم با شرکت "فولاد خوزستان" در خصوص  مدیریت مصرف وارد همکاری شدیم و توانستیم  بیش از سی‌وچهار درصد هزینه هایشان را کاهش دهیم.

وقتی استعداد همسر و بچه‌هایم را شناسایی کردم یک شرکت ثبت کردم و چند وقت در سپاه  قم یک کارگاه گرفتم  که توانستیم خوب کارکنیم.

تفکر بسیجی تا چه میزان می تواند باعث پیشرفت های علمی و تولیدی شود؟

تفکر بسیجی صد درصد در همه زمینه ها  کارساز است به شرطی که واقعاً بسیجی باشیم، به خاطر شغلی که دارم سراسر ایران را سفرکرده‌ام من به‌جرئت قسم می‌خورم که  باوجوداین همه استعداد یک بیکار هم نباید داشته باشیم .

از فعالیت پسرتان توضیح بیشتری بدهید

پسرم متولد 68 است و از سیزده‌سالگی طرح‌ها و ایده های مختلفی داشت اولین طرحی که ارائه داد کلاس دوم راهنمایی بود، وی هم‌اکنون  هفده اختراع دارد، لیسانس معماری و  فوق لیسانش شهرسازی از دانشگاه هنر تهران است،  ده اختراع پسرم ثبت‌شده و همسرم پنج و شش اختراع ثبت‌شده دارد و بالای بیست اختراع  در دست اقدام برای ثبت داریم.

از اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشتید سپاسگذارم.

من هم از شما سپاس گذارم.

از دیگر اختراعات این خانواده بسیجی :

انتی شوک فست  (مدیریت مصرف برق اختراع محمد اخترشناس

 ساخت ضربه گیر سریع ری اکتیو وکاهش دهندهجریان کابلی اختراع یوسف اخترشناس، محمد اخترشناس و سیده فاطمه کریمی

  ساخت کنترل سایزرپلاستیک نایلکس ونایلوناختراع  یوسف اخترشناس ومحمد اخترشناس

  سنگ مصنوعی اختراع یوسف اخترشناس ،غلامرضا اختر شناس ومحمد اخترشناس

  ساخت ماردنهای صنعتی بسیار دقیق اختراع محمد اخترشناس ویوسف اخترشناس

 الکتروموتورهیبریدی اختراع  یوسف اخترشناس

دستگاه فن هوشمند جهت تشخیص گازهای مخرب اختراع محمد اخترشناس

 

لرستان

درخواست مبتکرلرستانی از مسئولان؛ لزوم حمایت از مخترعان جهت تجاری‌سازی

شهاب رشنو، مخترع لرستانی و کارشناس ارشد رشته مهندسی برق صبح امروز در گفت‌وگو با سفیرافلاک اظهار داشت: 14 اختراع  به ثبت رسانده‌ام  و  2 اختراع در حال ثبت اختراع  در حوزه برق الکترونیک و مکانیک با کاربردهایی  در صنعت، برق، ماشین‌آلات کشاورزی  و کاربردهای عمومی دارم.

درخواست مبتکرلرستانی از مسئولان؛لزوم حمایت از مخترعان جهت تجاری‌سازی

به گفته وی سیستم پایشگر دیجیتالی کمباین جز طرح‌های برگزیده جشنواره رویش زاگرس سال گذشته بوده که در پنجمین نمایشگاه تخصصی ماشین‌آلات کشاورزی نیز توسط معاون وزیر کشاورزی مورد تقدیر قرار گرفت.

این مخترع لرستانی اظهارداشت: ژنراتور سه فاز ولتاژ پایین با کاربردهای آزمایشگاهی و ساخت سیستم حفاظت کننده مشخصه‌های امپدانس‌ها در شبکه‌های سه فاز به‌صورت هوشمند، طراحی و ساخت  موتور القاییsolid rotor با سرعت‌بالا از دیگر اختراعاتم بوده است.

به گفته رشنو ژنراتور سه فاز ولتاژ پایین با کاربردهای آزمایشگاهی جهت بهبود آموزش‌های عملی رشته‌های برق با فیوز تمام‌اتوماتیک با کاربردهای AC_DC  در صنعت خودرو به‌صورت هوشمند می‌تواند تمام المان‌ها را به‌طور خودکار در مقابل اضافه جریان و اضافه‌بار کنترل کند و به‌صورت هوشمند بعد از رفع نقص مجدد وارد مدار شود.

وی با بیان این که طراحی و ساخت  موتور القاییsolid rotor با سرعت‌بالا کاربردهای زیادی دارد، گفت: این موتورها  می‌توانند برای کاربردهای دستگاه‌های دمنده، فن‌ها و کمپرسورهای فشرده‌سازی هوا، پمپ‌ها، توربین‌ها و کاربردهای نظامی به دلیل عملکرد بالای سرعت خود و قابلیت اطمینان بالا می‌توانند جایگزین مناسبی برای موتورهای قدیمی شوند.

این بسیجی نخبه دلیل استفاده از فرکانس‌هایی در محدوده 200 هرتز تا 1 کیلوهرتز راه اندازی سریع‌ترین حالت ممکن دانست و تصریح کرد:  این موتور می‌تواند در ساخت ژایرسکوپ یا ژیروسکوپ‌های هواپیماهای جنگنده کاربرد داشته باشد و همچنین  در دورهای 60هزار R.P.M   در سیستم‌های گریز از مرکز کاربرد دارد.

وی در رابطه با دستگاه پایشگر دیجیتال مخزن کمباین اظهار داشت: یکی اختراعات پایشگر دیجیتال مخزن کمباین است که استفاده مؤثر و مفید از کمباین کاه کوب موجب کاهش 50درصد هزینه جمع‌آوری محصول کشاورزی و حذف عملیات بسته‌بندی، جمع‌آوری و خرمن‌کوبی شده است که این کار سودآوری زمین کشاورزی را دو برابر کرده است.

این مخترع لرستانی در رابطه با ویژگی‌های این اختراع بیان کرد: نمایش محتوای مخزن بر روی LCD به‌صورت درصد و نجومی، ذخیره مخزن‌های تخلیه‌شده را شمارش و در حافظه، ثبت زمان و تاریخ هر مخزن خالی‌شده، امکان دسترسی به حافظه دستگاه در حالت عادی جهت ثبت در دفترچه کار روزانه راننده کمباین همراه با ساعت، تاریخ و شماره مخزن و خطاها را تشخیص دهد که اگر درب باز بود یا مخزن خوب خالی نشد را به کاربر اطلاع دهد.

وی عنوان کرد: این سیستم ازلحاظ امنیتی قابل‌اعتماد است یعنی با دادن رمز می‌توان اطلاعات ذخیره‌شده را حذف کرد، قابلیت ذخیره‌سازی 800 مخزن کاه، همراه با شماره مخزن، ساعت خالی شدن مخزن، تاریخ خالی شدن مخزن، دارای صفحه‌کلید ضد گردوغبار، دارای نمایشگر LCD، دارای ساعت، ضد نفوذ گردوغبار و آب، پیغام باز بودن یا بسته بودن درب به‌صورت خودکار روی LCD و به‌صورت آلارم، مشاهده تصویری خالی شدن مخزن روی LCD و چراغ‌های کوچک روی هیئت‌رئیسه دستگاه، در صورت خوب تخلیه نشدن مخزن پیغام خطا گرفته می‌شود و کاربر بایستی مخزن را مجدد خالی کند.

رشنو اظهارداشت: در صورت پر شدن مخزن امکانی فراهم‌شده علاوه بر صفحه دیجیتالی، بوق کمباین هم به‌صورت لحظه‌ای فعال شود و صفحه‌کلید این امکان را به کاربر می‌دهد شماره مخزن مدنظر را شماره‌گیری و دکمه تائید را فشار دهد، خیلی سریع اطلاعات آن نمایش داده می‌شود.

وی در رابطه با نحوه کارکرد سیستم پایش الکترونیکی مخزن کاه کمباین گفت: این دستگاه امکان کنترل وضعیت لحظه‌به‌لحظه مخزن کاه را فراهم می‌دهد تا از سرریز کاه درون مخزن دانه جلوگیری شود.

این مخترع لرستانی افزود: دستگاه با یک آلارم کاربر را متوجه می‌کند و روی نمایشگر LCD، وضعیت پر شدن مخزن نمایش می‌دهد و امکان ذخیره حجم مخزن و نمایش تعداد مخازن تخلیه‌شده را برای محاسبه و آمارگیری برای کاربر مهیا می‌سازد و همچنین کاربر متوجه می‌شود که چه زمانی مخزن با چه مقداری تخلیه‌شده و کاربر تمام مقادیر ذخیره‌شده را با اطلاعاتی از قبیل زمان و تاریخ مخزن تخلیه‌شده و همچنین حجم مخزن را برای دسترسی دوباره برای کاربر بعدی فراهم شود است.

وی عنوان کرد: این سیستم قابلیت ارسال عملکرد آنلاین برداشت محصولات کشاورزی را به مراکز ترویج جهاد کشاورزی دارد و با این فنّاوری به‌صورت آنلاین میزان برداشت در استان را درصورتی‌که تمام کمباین‌ها مجهز به این سیستم باشند به‌صورت آنی و دقیق در اختیار دستگاه‌های مربوطه قرار دهد و تدابیر لازم برای پدافند غیرعامل نیز محسوب می‌شود.

رشنو گفت: با این فنّاوری می‌توان تدابیری از مدیریت الگوی برداشت را برای سال زراعی بعدی جهت بالا بردن و بهره‌وری مناسب محصولات کشاورزی اتخاذ کرد.

وی در رابطه با دیگر اختراع خود بانام سیستم  حفاظت کننده مشخصه‌های امپدانس‌ها در شبکه‌های سه فاز به‌صورت هوشمند ، تصریح کرد: این سیستم به‌طور هوشمند تمامی مشخصه‌ها و پارامترهای مربوط به حوزه توان و حفاظت  از خطوط توان و مصرف‌کننده‌ها را به‌طور هم‌زمان  کنترل  و تمامی این فرایندها را به واحدهای  تصمیم سازی  انتقال می‌دهد.

این مخترع لرستانی عنوان کرد: حمایت‌ها مادی از دید من دو جنبه دارند،حمایت‌های سطحی و تجاری‌سازی که حمایت‌های سطحی جهت ساخت نمونه آزمایشگاهی انجام‌شده اما برای تجاری‌سازی و  بهره‌گیری از این طرح‌ها هیچ‌گونه حمایت عملی از متولیان حمایت از مخترعان صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه ما در دورانی زندگی می‌کنیم که تکنولوژی‌ها خیلی سریع‌تر از آنچه که فکر می‌کنیم در حال تغییر هستند، گفت: طول عمر تکنولوژی در  اختراعات  زیر 6 ماه است و در ایران نیز رشد علوم بالا رفته و اگر این تکنولوژی‌ها در زمان مشخص مورداستفاده قرار نگیرند و حمایت نشوند مسلماً تاریخ انقضای آن‌ها سر رفته و در کشورهای پیشرفته‌تر به این تکنولوژی و حتی بهتر ازاین‌دست خواهند یافت.

رشنو تصریح کرد: اختراعاتی که در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد برای مهندسین و طراحان انگیزه بیشتری به وجود می‌آورد و می‌توانند زمینه‌ساز اختراعات دیگری باشد و در ایران متأسفانه به علت عدم‌حمایت کافی مخترعان دلسرد شده و پیگیر ادامه اختراعات یا ابتکارات خود نمی‌شوند.

 وی با اشاره به اینکه بسیج مهندسی حمایت هایی برای ساخت اختراع و امکانات آزمایشگاهی جهت پیاده سازی ایده ها به پدیده در اختیار مخترعان  و به ویژه بنده قرار داده است،  گفت:امکانات برای انجام کارها ،لازم و کافی نبوده حمایت ها باید تداوم داشته باشد تا مخترع ایده ها را پیاده سازی کند که تا پایان طرح مخترع به مشکل مالی بر نخورد، مسلما نتیجه بهتری خواهد داشت.

وی حمایت از جوانان نخبه را در ایجاد انگیزه تاثیرگذار دانست و گفت: انسان همیشه نمی تواند طرح جدیدی ارائه دهد چراکه یک جوان ممکن است در طول زندگی  فقط 5 طرح موفق داشته باشد ولی وقتی  ببیند  که توان مالی به اجرایی رساندن آن را ندارد سرغ همان یکی هم نمی رود چه برسد  به آن که بخواهد انگیزه داشته باشد و بخواهد طرح های دیگری را ارائه دهد؛برای یک طرح ممکن است  بتواند به هر زحمتی که شده هزینه ها را تامین کند اما هزینه طرح های بعدی را مسلما نمی تواند خود به تنهایی تامین کند و نیاز به حمایت مسئولین دارد

 

خراسان رضوی

گفت‌وگویی صمیمی با یکی از نخبگان علمی کشور؛ از پایگاه بسیج تا رتبه یک کنکور

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  صبح توس؛ ساعت حدود 9 صبح روز نهم مردادماه بود که بر اساس اعلام سازمان سنجش رتبه نخست کنکور سراسری در رشته زبان انگلیسی و همچنین رتبه دوم رشته علوم تجربی را متوجه علی عبداله زاده از دانش آموزان دبییرستان استعدادهای درخشان تربت حیدریه دانست.

از پایگاه بسیج تا رتبه یک کنکور

علی عبداله زاده دارنده رتبه نخست زبان انگلیسی و همچنین رتبه دوم علوم تجربی بصورت همزمان در کنکور سراسری سال 1397 به خاطر وجود نازنین حضرت ثامن الحجج علیه السلام و سفارش پدیش دانشگاه فردوسی مشهد را مقصد تحصیل خود انتخاب کرد.

حمایت خانواده و معلمان و تلاشم منجر به این نتیجه شد/پزشکی دانشگاه مشهد مقصد آینده تحصیلی

این دانش آموز موفق در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه دوران تحصیل ابتدایی را در آموزشگاه شهید فلاحی سپری کرده، افزود: به دلیل استعداد بالا و نمرات ممتاز دوران راهنمایی و دبیریستان را در آموزشگاه استعدادهای درخشان شهید بهشتی تحصیل کردم.

وی که متولد سال ۱۳۷۸ و علاقمند به رشته فوتسال و پینگ پنگ است در تشریح علت موفقیتش می افزاید: در اینحا جا دارد از حمایت های پدر و مادرم و همچنین رییس و پرسنل و معلمان دبیرستان استعدادهای درخشان که حمایت همه جانبه از من داشتند و باعث کسب این موفقیت شدم قدردانی کنم.

عبداله زاده در خصوص رتبه نخست زبان انگلیسی در کنکور سراسری گفت: با توجه به اینکه در برنامه نویسی کامپیوتر فعالیت داشتم به ناچار و برای کسب اطلاعات باید به منابع انگلیسی مراجعه می کردم، لذا بصورت خودجوش و بدون دبیر و کلاس متفرقه به فراگیری زبان انگلیسی پرداختم.

وی که عضو حلقه صالحین شهید احمدی روشن بسیج دانش آموزی شهر تربت حیدریه است، در خصوص چگونگی ورود به حلقات صالحین می افزاید: از طریق یکی از دوستانم با این حلقه های صالحین آشنا شدم با توجه به اینکه برایم جذاب بود و مطالب مفیدی در این حلقات توسط سرگروه ارائه می شد مشتاق شدم تا در ادامه در این برنامه فعالیت مستمر داشته باشم.

این نخبه علمی با بیان اینکه دورهمی ما در حلقه های صالحین بسیج  مختص هم کلاسی ها و هم مدرسه هایمان بوده لذا ارتباط بهتر و بیشتری با هم داشتیم هرچند که در سال آخر (کنکور) حضور کم رنگ تری داشتم

عبداله زاده در خصوص موفقیتش می افزاید: هیچ کلاس متفرقه ای حضور پیدا نکردم و فقط کتاب های درسی و همچنین کتاب های تستی را نیز مطالعه کردم و لذا توصیه ام به کنکوری ها در مرحله نخست کتب درسی است که می تواند منجر به نتایج مطلوب شود.

در مجموع این افراد خروجی ها حلقات صالحین شهید احمدی روشن بسیج دانش آموزی هستند که توانستند علاوه بر حضور در برنامه های فرهنگی و تربیتی بسیج حائز عناوین برتر علمی در بزرگترین تورنمنت علمی کشور شوند.

اکنون که شهرستان تربت حیدریه آن هم با امکانات محدود که به فراتر آن در مراکز استان و حتی تهران این امکانات به وفور یافت می شود استعدادهای بالقوه خود را به فعلیت رسانیده، می طلبد تا نظام تعلیم و تربیت و  در راس آن وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  نگاه خاص و بیشتری به لحاظ ردیف اعتبارات و همچنین فراهم کردن برخی امکانات در این شهرستان داشته باشد.

 

۳۵ هزار و ۷۶۹ دانش آموز در ۳۱۶ آموزشگاه و یک هزار و ۶۶۶ کلاس درس، توسط دو هزار و ۵۰۰ نفر معلم در تربت حیدریه تحصیل می کنند.

 

گیلان

تولید «بتن بدون سیمان» انقلابی بزرگ در صنعت ساخت و ساز/ از وعده های توخالی دولت تا دعوت نامه ژاپنی ها برای جذب جوان نخبه گیلانی/ کسب عنوان «مدیر برتر بین المللی» بین کشورهای اوراسیا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  ۸دی، “مهدی موید مقدم” جوان ۲۹ ساله گیلانی است یا به عبارتی مدیر جوان گیلانی است که سابقه عضویتش در بسیج مهندسین به بیش از ۹ سال می گذرد.

وی شرکت “صلب آزمون” را در سال ۸۹ تأسیس کرده است و شرکتش در ۳ محور ساخت ابنیه ساختمانی، آزمایشگاه بتن و تولید فراورده های بتنی فعالیت می کند.

این مدیر جوان گیلانی در سال ۹۶ جز ۱۰۰ مدیر شایسته ملی قرار گرفت و در سال ۹۷ نیز توانست عنوان مدیر برتر بین المللی را بین ۲۰ کشور اوراسیا کسب کند.

گپ و گفت دوستانه ما با “مهدی موید مقدم” که با حضور این جوان گیلانی در تحریریه ۸دی همراه شد به خوبی گویای روند پیشرفت و موفقیتش در سال های مهم زندگی او است زیرا “مهدی” هم ایده پرداز است، هم تیم تولید دارد، هم کارفرما است و هم مدیری است شایسته.

 

 

۸دی: از اقدامات شرکت “صلب آزمون” بگویید و اینکه در چه زمینه فعالیت می کنید:

شرکت “صلب آزمون” در ۳ محور ساخت ابنیه ساختمانی، آزمایشگاه بتن و تولید فراورده های بتنی فعالیت دارد.

طرف قراردادهای ما تولید کنندگان بتن آماده استان و تولید کننده های فراورده های بتنی هستند که حدود ۲۰۰ واحد را پوشش می دهیم که در واقع ۱۰ درصد از کل استان است.

اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی گیلان نیز برای کنترل کیفیت واحدهای تحت پوشش خود با شرکت ما همکاری دارد زیرا ما موفق شدیم که ۶ سال به عنوان آزمایشگاه معتمد و همکار اداره کل استاندارد استان فعالیت کنیم و در مبحث کنترل کیفیت محصولات بتنی با اداره استاندارد همکاری داریم.

امسال نیز موفق شدیم گواهینامه تأیید سلامت وزارت راه و شهرسازی را دریافت کنیم و خیلی از کارفرماها برای کنترل کیفیت بتن ساختمان خود با ما همکاری می کنند و آزمایشگاه معتمد سازمان نظام مهندسی گیلان هم هستیم.

از طرفی دیگر توانستیم ۵ واحد مسکونی در اطراف روستاهای خمام با مساحت ۵۰ تا ۵۵ متر مربع ظرف مدت ۶ ماه در بخش پیمانکاری ساختمان با مشارکت کمیته امداد به صورت فی سبیل الله انجام دهیم به دلیل اینکه مجموعه ما مجموعه ای است که معتقد به این سبک کارها است.

** تولید بتن بدون سیمان توسط جوانان گیلانی

۸دی: محصولات و تولیدات شرکت شما ساخته و پرداخته ایده های نوین خودتان است در این رابطه بیشتر توضیح دهید؟!

ما محصولات زیادی داشته ایم همراه با کادر مجرب، فنی و علمی مان که از جوانان و دانشجویان تشکیل شده است اخیرا نیز توانستیم “بتن بدون سیمان” تولید کنیم که اسم فنی آن ژئوپلمیری است که یکی از مزایای آن نداشتن سیمان است که در مقیاس بزرگتر کمک به حفظ اکوسیستم منطقه است.

 

 

این بتن را به استانداری معرفی کردیم و مراجع صدور پروانه وعده دادند که به نام خودمان به ثبت برسد تا بتوانیم انقلاب بزرگی در صنعت ساخت وساز خاورمیانه انجام بدهیم.

به وزارت راه و شهرسازی هم اعلام شد و گفتند تلاش می کنند این مهم انجام شود اما حقیقت این است بیش از ۵ماه است که قرار بود تسهیلات برای انبوه سازی این محصول پرداخت کننو اما تاکنون پرداخت که نشده است.

هدف اصلی ما این است که بار را از روی دوش دولت برداریم و بتوانیم‌جوانان همان منطقه را جذب کنیم و این جدا از بحث مالی یک افتخار و اعتبار است اما به تنهایی نمی شود ما نیازمند حمایت هستیم، وظیفه مان را انجام می دهیم اما باید به ما کمک کنند.

اکنون بازار در خفقان قرار گرفته اما این مشکل برای همه وجود دارد برای برون رفت از این معضل نیازمند کمک دسته جمعی هستیم اگر من مدیر به اندازه خودم تلاش کنم این فرصت هست که جوانان دیگر هم با ذهن باز تلاش کنند.

** کسب عنوان مدیر شایسته ملی و مدیر برتر بین المللی بین ۲۰ کشور اوراسیا توسط جوان نخبه گیلانی

۸دی: کسب عناوین مدیر شایسته ملی و مدیر برتر بین المللی چگونه رقم خورد؟

در سال۹۶ طی پروسه ای انتخاب ۱۰۰ مدیر شایسته ملی انجام می شد و ۶ ممیزی داشت، ۳ ممیزی را شخصا باید برای مصاحبه به تهران می رفتم و ۳ممیزی دیگر را آن ها برای نظارت بر کسب و کار،  بدهی مالیاتی، بیمه پرسنل، رضایت یا شکایت مشتری و استانداردها انجام شد و به دقت تحلیل کردند در این میان یکی از مواردی که که امتیاز آور بود سن بود که الحمدالله موفق شدم در رتبه برتر را کسب کنم و به عنوان یکی از مدیران شایسته ملی انتخاب شدم.

 

 

همیشه در ذهنم بود با استانداردهای جهانی کارم را جلو ببرم و چون ۲ استاندارد ایزو۹۰۰۱ و ۱۷۰۲۵ را مستقر کرده بودم این ها نیز جز امتیازاتم محسوب شد.

در سال ۹۷ نیز به عنوان مدیر برتر بین المللی در بین ۲۰ کشور اوراسیا قرار گرفتیم.

۸دی: بازخوردهای این موفقیت در استان چطور بود؟!

چه بگویم به نظرم تنها نمی خواستند قبول کنند بلکه این قضیه را می خواستند کمرنگ جلوه بدهند.

** قبل از رفتن به خدمت سربازی راهم را پیدا کرده و شرکتم را هم ثبت کرده بودم/ اگر بتوانم جوانان منطقه ام را وارد کار کنم دیگر چیزی از خدا نمی خواهم

۸دی: یکی از تفاوت های شما به عنوان یک جوان نابغه و مخترع تحصیل در رشته فنی و حرفه ای است، برخلاف عرف جامعه که بر حضور افراد نابغه در رشته های ریاضی فیزیک و علوم تجربی تأکید دارد، این انتخاب چگونه رقم خورد؟!

در دوران دبیرستان خیلی ها با اینکه اهل فن نبودند با این حال دورس فنی را انتخاب می کردند، اما من زمان انتخاب رشته با فضای بازی که توسط خانواده ام ایجاد شد، رشته ام را انتخاب کردم و در فنی حرفه ای رشته ساختمان را خواندم، بلافاصله در دانشگاه کاردانی شهید چمران رشت قبول شدم و در دوران دانشگاه نکات اساتید را در ذهن خودم طبقه بندی می کردم و در دوران دانشجویی برای حداقل ۸ سال آینده برنامه گرفتم.

ایده کارم هم کارگاه بلوک زنی پدربزرگم بود، تصمیم گرفتم یک سری عملکردهای فنی نوین روی آن انجام دهم تا محور فعالیت آن زیاد شود، مقطع کارشناسی را با رتبه ۱۵۱ کشوری قبول شدم و پس از آن خدمت مقدس سربازی رفتم اما قبل از خدمت سربازی شرکت را به ثبت رسانده بودم و بلافاصله بعد از خدمت ایده های ذهنی ام را با تنگناهای مالی و  گذشتن از تفریحات و رفاه شخصی در داخل کارگاه پیاده سازی کردم، کم کم کارگاه را به دست گرفتم و به مرور پرسنل وارد کار شد و اکنون ۱۵ پرسنل در آن فعالیت می کنند.

کارگاه فنی ما در یکی از روستاهای سنگر به نام “سوکاچا” قرار دارد، اگر من بتوانم جوانان همین  منطقه را وارد کار کنم دیگر چیزی از خدا نمی خواهم و همین برای من کافی است اما به تنهایی نمی شود و به حمایت دولت نیاز داریم.

 

 

میکسر آزمایشگاهی ملات با ظرفیت ۸ لیتر توسط گروه تولید تجهیزات آزمایشگاهی شرکت صلب آزمون ساخته شد

۸دی: چرا آرزوی جوانی به سن و سال شما که مراحل موفقیت را طی کرده ایجاد اشتغال برای دیگران است؟!

جنبه اعتباری قصیه برایم مهم است و از سویی دیگر به این نتیجه رسیده ام که هرچقدر کسب و کار رونق داشته باشد به همان اندازه به انسان برمی گردد و خدا هم خیلی از جاها کمک می کند.

** وعده های تسهیلاتی دولت جز سرگردانی چیزی عایدمان نکرد

۸دی: تاکنون کمکی از سوی دولت انجام شده؟!

تا الان اصلا و ابدا کمکی از سمت دولت نشده است و ریالی تسهیلات نگرفته ایم، یک سال است که دیدم  برای ادامه اهداف شرکت به تسهیلات نیاز دارم و تسهیلات ما باید به شکل تسهیلات کم بهره باشد اما هیچ اتفاقی نیفتاده است، یک سال است که جز وعده چیزی نشنیدیم، ای کاش این حرف ها زده نمی شد زیرا این سرگردانی درست نیست.

** از تو حرکت از خدا برکت/ خداوند راه هایی جلوی راهمان باز می کند که خودمان متعجب می شویم

۸دی: به جوانان هم سن و سال خود چه توصیه دارید؟!

به جوانان هم سن و سالم می گویم که همیشه چراغ راه، نصیحت های والدین است این که با بزرگان مشورت کنیم نه تنها اشکالی ندارد بلکه در یک زمانی به کمک ما می آیند، اگر هر زمان با خانواده در هر زمینه ای مشورت کنید قطعا به موفقیت می رسید،
همیشه یادتان باشد در همان نقطه ای که هستید هیچ وقت قرار نمی گیرید، انسان میل به حرکت دارد فقط جرقه اول دست خودمان است و خدای متعال راه هایی جلوی ما باز می کند که خودمان متعجب می شویم.

و دیگر اینکه به چیزی که فراگیر است توجه نکنید، رکود و تورم برای همه است و فراگیر است خیلی وارد نشوید با استنتاج ذهنی و مغزی از این قضیه عبور کنید.

**  مسئولین بیشتر مطالعه کنند

۸دی: و توصیه که به مدیران و مسئولان دارید چیست؟!

از مسئولین نیز تقاضا دارم بیشتر مطالعه کنند و از جوانان خداترس مدیر انتخاب کنند به نظر من مردم این منطقه وفادارترینند مشروط به اینکه عملکردشان طوری باشد که رضایت بخش باشد.

 

 

همه می گویند که چرا از ایران نمی روی؟!/ دعوت نامه ژاپنی ها برای جذب جوان نخبه گیلان

۸دی: آیا تا به حال به خاطر وجود مشکلاتی که مطرح کردید به فکر رفتن از ایران و اقامت در کشوری دیگر افتاده اید؟!

راستش را بگویم این سؤالی است که در طول هفته چندین مرتبه از من می پرسند که چرا از ایران نمی روی؟!

دعوت نامه های مختلفی داشتم از هند و ژاپن و… دانشگاه «می کی موتو ژاپن» متوجه شد چنین بتنی را تولید کرده ایم و بارها دعوت نامه را ایمیل کرده اما من حتی جواب آنهارا نداده ام.

** خاک ما شرف ما است/ در خاک خودم با مشکلات پیشرفت کنم بهتر است که کشور دیگر را به پیشرفت برسانم

ژاپنی ها به جد پای این قضیه هستند اما من چراغم داخل این منطقه است، من دوست دارم اگر پیشرفتی هست داخل ایران باشد، خاک ما شرف ما است اگر در خاک خودم این محصول را درست کنم خیلی بهتر است.

شاید رفتن به خارج برای من با پیشرفت همراه باشد و بتوانم به کسب و کارم رونق زیادی بدهم اما اگر در خاک خودم با مشکلات پیشرفت کنم بهتر است که کشور دیگر را به پیشرفت برسانم.

  مازندران

اختراع دستگاه آب شیرین‌کن توسط جوان بسیجی مازندرانی/تولید 170 لیتر آب آشامیدنی در هر ساعت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  بلاغ، دستاوردهای جوانان نخبه نشان می‌دهد ما می‌توانیم دانش روز را در سطح کره زمین که اندیشمندان فعالند، بگسترانیم.
شاید در وهلهٔ اول به نظر برسد نخبه، گرچه در راس هرم شایستگی قرار دارد اما فاصلهٔ آن با گروه‌های بعدی چندان زیاد نیست و لذا تفاوت آن‌ها به همان میزان اختلاف آن‌ها است.
به همین سبب، دغدغه نخبگان در مسائل مختلف جامعه موجب خلق ایده و ایجاد امکانات و ابداعات مناسب در موضوعی خاص می شود.
از جمله مشکلات اخیر در جوامع بشری و خاص تر کشور ایران و استان مازندران، بحران آبی است که پیش بینی ها حکایت از کمبود شدید آن در سال‌های پیش رو دارد.
تنش آب با مشکل یافتن منابع آب شیرین برای استفاده پدید می آید، که علت آن تخلیه منابع است، بحران آب وضعیتی است که در آن آب قابل آشامیدن و غیر آلوده در یک منطقه کمتر از تقاضای آن است.




 

همچنین به علت نبود سرمایه‌گذاری در آب یا نا توانی انسان در برآوردن تقاضای آن، کمبود آب از منظراقتصادی نیز ایجاد می‌شود.
لذا اندیشمندان و نخبگان به ویژه جوانان بسیجی برای راهکار اساسی حل این مشکل، تلاش هایی به عمل آوردند که منجر به شکوفایی در صنعت آب می گردد.
حامد محسنیان کوچکسرایی سرباز جوان و نخبه سپاه کربلای مازندران از جمله نخبگانی است که با تلاش‌های بی‌وقفه خود برای رهایی جامعه از مشکل و معضل آب، دستگاه آب شیرین‌کن دریا را اختراع و به منظور بهره برداری در اختیار متولیان امور آب قرار داد.
به منظور ارج نهادن به مقام نخبگان بسیجی، معرفی آنان و اختراعاتشان، گفتگویی با این سرباز جوان و بسیجی نخبه انجام شد که در ادامه می‌خوانیم.
نخبه متولد اردیبهشت 1370 قائمشهر که در نهاد مقدس سپاه کربلای مازندران مشغول خدمت سربازی است در معرفی علمی خود گفت: دوره کارشناسی ارشد مهندسی شیمی را در گرایش جداسازی، با معدل 17/69 در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل گذراندم که حذف آهن و منگنز از آبهای زیر زمینی بوسیله فرایندهای غشایی(تصفیه آب چاه با فرایند غشایی) موضوع پایان نامه ام بود.
مبتکر خلاق مازندران نیازمندی استان در بخش محیط زیست، تصفیه آب و پساب را زمینه گرایش تحصیلی خود برای تحقیقات در آن موضوع، بهبود شرایط و وضعیت آبی خاکی در دانشگاه یاد کرد و ادامه داد: پس از دوران دانشگاه به سبب علاقمندی در کار و به منظور محقق شدن امر تحقیقاتی موضوع را با برادران علمی پژودهشی سپاه کربلا ، سازمان جهادخودکفایی و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در میان گذاشتم.
محسنیان کوچکسرایی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از فکر، توان و کالای داخلی و همچنین اعتقاد به پیشبرد آرمان های انقلاب اسلامی، اظهار کرد: با توجه به وجود نمونه های دستگاه آب شیرین کن در نقاط مختلف دنیا، با مهندسی معکوس بر روی آن، شروع به طراحی و ساخت سیستم قابل حمل شیرین‌سازی آب دریا جهت استفاده در نوار ساحلی جنوب کشور کردم.
وی در مورد چگونگی مراحل ساخت این دستگاه افزود: با طی مراحل مطالعاتی و تحقیقاتی، شبیه سازی هایی شکل گرفت و برای تکمیل با مشورت شرکت های اجرایی در زمینه تصفیه آب و پساب، بویژه شیرین ساز آب دریا توانستیم با بهره مندی از دانش بومی و سنتز نانو ذره اکسید کننده به منظور بهبود عملکرد، وسیله ای به صورت پایلوت بسازیم که افزایش تاریخ مصرف غشا و تغییر در برخی سیستم های متداول شیرین ساز های آب دریا از مزایای طرح داخلی نسبت به مشابه خارجی آن است.




 

بسیجی نخبه مازندران استفاده از نانو ذره جدید جهت اکسیدکنندگی، بهبود عملکرد، حجم کمتر در فضای عملیاتی نسبت به نمونه مشابه، قابلیت جابجایی و حمل و نقل آسان، همچنین فشار بالاتر و خروجی آب آشامیدنی با کیفیت و مطلوبتر را ازمهمترین ویژگی تولید خود به عنوان دستگاه شیرین ساز آب دریا برشمرد.
محسنیان با اشاره به اینکه این پروژه با تلاش هفت ماهه در سال 96 به نتیجه رسید یادآور شد: هزینه تمام شده ساخت این سیستم 16 میلیون تومان بود که ضمن توجه به برآورد هزینه جاری و هزینه انرژی پس از یکسال استفاده و مقایسه آب مصرفی در این مدت، بهاء هر لیتر آب تولیدی 150 ریال برابر با 15 تومان به عمل می آید.
نخبه جوان قائم‌شهری ضمن بیان اینکه این دستگاه قادر است در هر ساعت 170 لیتر آب آشامیدنی تولید کند، گفت: قیمت دستگاههای مشابه در کشور هایی چون ایالات متحده، آنهم با کیفیتی پائین تر 3875 دلار است.
وی توجه به بحران آب در دنیا و واقع شدن کشور جمهوری اسلامی ایران در منطقه کم آب، همچنین لحاظ آنکه بر اساس پیش بینی ها با درنظر گرفتن رشد جمعیت، اسراف در آب، تخلیه سفره های زیر زمینی و کمبود منابع آب، در زمره کشورهای دچار بحران آبی قرار می گیرد، طراحی یا تهیه دستگاه و سیستم های مدرن تصفیه و شیرین سازی آب در این مناطق را دارای اهمیت زیادی دانست.
جوان نخبه مازندرانی نیاز امروز بخش عمده ای ازکشور های حوزه خلیج فارس را استفاده و تامین این سیستم دانست و گفت: متاسفانه در کشور ما به مسئله شیرین سازی آب دریا توجه چندانی نمی شود و همچنین در واحد های تصفیه آب و پساب عمدتا از روش های سنتی استفاده می شود.




 

محسنیان کوچکسرایی با ابراز امیدواری به پتانسیل جوانان تحصیلکرده و پژوهشگر کشور افزود: توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت به دغدغه جوانان نسبت به تولید داخلی، استفاده از دانش نخبگان و پژوهشگران ایران جهت بهبود وضعیت کلی، به ویژه آب و بحران پیش رو، نیاز است همگان ، خاصه متولیان و مسئولان، تولید و تهیه سیستم شیرین سازی و تصفیه آب و پساب داخلی را بصورت جدی پیگیری و مورد حمایت قرار دهند.  
 

همدان

تحقق اقتصاد مقاومتی هدف اختراع در حوزه گیارهان دارویی بود/60 درصد اسانس‌گیری با این دستگاه ممکن شده است/ایجاد اشتغال برای 40 نفر 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  نافع، اقتصاد مقاومتی مسئله مهمی است که طی سال‌های اخیر همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و بسیاری از برنامه‌های کشور بر این اساس باید بزنامه‌ریزی شود؛ پس از سفارشات و تأکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی یکی از اهداف و رویکردهای اصلی بسیج توجه به اقتصاد مقاومتی بوده و در این راه بسیج سازندگی با حمایت از تولیدکنندگان و تشویق جوانان به تولید داخلی نقشی مهم در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی داشته است.

در ملایر نیز بر اساس سیاست‌های بسیج در کشور حمایت از تولیدکنندگان و کارآفرینان در دستور کار بسیج سازندگی قرار گرفت و یکی از افرادی که در این راه توانسته با توکل به خدا و حمایت‌های بسیج باعث اشتغال 10‌ها نفر شود مهدی پیریایی است.

این کارآفرین جوان ملایری با راه‌اندازی کارگاه کشت و بسته بسته‌بندی گیاهان دارویی کار خود را آغاز کرد و با گسترش آن، اکنون موفق  شده است برای 35 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی کند.

پیریایی از سال 90 کار خود را آغاز کرده است و در استای پیشبرد اهداف کاری خود موفق به اختراع یک دستگاه شد؛ مهدی پیریایی را همه با نام پیبس میوه و بسیجی فعال در زمینه اقتصاد مقاومتی می‌شناسند اما این بار پیریایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار نافع از اختراع خود می‌گوید.

نافع: درباره اختراع خود توضیح می دهید؟

پیریایی: این اختراع در بخش گیاهان دارویی و فرآوری گیاهان دارویی و در واقع اسانس‌گیری این محصولات است؛ در این اختراع برای بهره‌گیری بیشتر از ترکیبات گیاهان توانسته‌ایم با استفاده از بخار آب، درجه اسانس‌گیری محصولات گیاهی را بالا ببریم.

ابتدا این دستگاه را به صورت نمونه آزمایشگاهی ساختیم که خروجی خوبی از آن گرفتیم و یک نمونه شخصی تولید کردیم و در حال حاضر در کارگاه از آن استفاده می‌کنیم.

نافع: آیا برنامه‌ای برای پیشرفت این دستگاه و تولید صنعتی آن به صورت گسترده دارید؟

پیریایی: قطعاً یکی از برنامه‌های اصلی ما همین است، به دنبال ثبت این اختراع هستم تا پس از آن بتوانم در سطح گسترده و صنعتی با ظرفیت بالاتر این محصول را به صورت صنعتی تولید کنیم.

نافع: در توضیحات ابتدایی گفتید دستگاه شما ترکیبات بیشتری از گیاهان دارویی اسانس‌گیری می‌کند، در این باره توضیح بیشتری دهید؛ آیا دستگاه نمونه‌های مشابهی دارد؟

پیریایی: بله دستگاه نمونه‌های دیگری دارد اما ما با تحقیقات و تغییر در دستگاه‌های مشابه توانستیم درصد اسانس‌گیری و بهره‌مندی از محصولات بالا ببریم.

در اصل تفاوت دستگاه در این است که ترکیبات تخصصی گیاهان را بیشتر می‌گیرد، به عنوان مثال ترکبب تخصصی گیاه نعنای دارویی یا فلفلی مواد منتول است و اگر دستگاه‌های دیگر 40 درصد اسانس‌گیری می‌کنند دستگاه ما تا 60 درصد اسانس‌گیری را دارد.

نافع: آیا حمایتی در این خصوص از شما شده است؟

پیریایی: متأسفانه در کشور در بحث گیاهان دارویی ضعیف عمل شده است و اجازه رشد به بحث گیاهان دارویی داده نمی‌شود که این مسئله جای سوال دارد.

 بیشتر به طب نوین و داروهای شیمایی عرصه کار داده می‌شود و با توجه به مزیت های داروهای گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی می‌طلبد که بیشتر به بحث گیاهانن دارویی توجه شود.

نافع: از مزیت‌های گیاهان دارویی نسبت به داروهای شیمیایی بگویید.

پیریایی: گیاهان داروهای با ماهیت بدن سازگار است و  حتی اگر تأثیر نداشته باشد به راحتی از بدن دفع می‌شود، اما داروهای شیمایی گاه می‌تواند یک آسیب جبران‌ناپذیر به بدن وارد کند و حتی داروهایی که برای تأثیرگذاری بر یک قسمت از بدن مناسب است برای سایر قسمت‌ها مضر است.

با توجه به این موارد باید هر چه بیشتر به بحث گیاهان دارویی توجه شده و اقدامات بیشتری در این زمینه صورت گیرد؛ بسیار محدود هستند افرادی که اطلاعات کاملی از گیاهان دارویی داشته باشند و بدانند که هر گیاه چه تأثیری در بدن دارد.

نافع: با این دستگاه تا کنون چه محصولاتی تولید کرده‌اید؟

پیریایی: تاکنون توانسته‌ایم گیاهان نعنا فلفلی، آویشن، گل محمدی و بابونه آلمانی را با درجه بالاتر کیفیت توسط این دستگاه اسانس‌گیری کنیم.

نافع: درباره فعالیت‌هایی که از ابتدا داشته اید توضیح می دهید؟

پیریایی: به دلیل اینکه رشته تحصیلی خودم کشت و فرآوری گیاهان دارویی است و همسرم نیز فوق لیسانس این رشته را داشته، اقدام به تأسیس یک شرکت کردیم، اعضای شرکت  نیز همین رشته را گذرانده‌اند.

ابتدا گیاهان دارویی را  کشت کردیم و به صورت فله‌ای به فروش می‌رساندیم اما برای ایجاد ارزش افزوده یک کارگاه مشاغل خانگی افتتاح کردیم که در این راه بسیج سازندگی ما را بسیار یاری کرد.

نافع: هدف از راه‌اندازی این شرکت چه بود؟

پیریایی: هدف ما از تشکیل شرکت این بود که بتوانیم با رعایت شرایط بهداشتی، یک کار بهداشتی زیر نظر معاونت غذا و دارو انجام دهیم؛ یک دستگاه خشک‌کن خریداری کرده و شروع به کار کردیم.

با خریداری دستگاه خشک‌کن ایده چیپس میوه را با دوستان مطرح کردم، ارائه این طرح برای این بود، بچه‌ها مصرف تنقلات ناسالم که برای سلامتی بسیار مضر است را حذف کنند.

انواع میوه‌ها را پس از طی مراحل بهداشتی و ضد عفونی سازی در دستگاه خشک  کرده و با بسته‌بندی آنها را وارد بازار کردیم، تا محصولی مناسب و سالم جایگزین تنقلات ناسالم باشد.

نافع: آیا موفق به عرضه محصولات خود در سطح کشور شده‌اید؟

پیریایی: بله؛ اکنون در سطح مدارس توزیع شده و توانسته‌ایم این محصول را کل کشور عرضه کنیم

.

نافع: در حال حاضر چه محصولاتی در کارگاه خود تولید می کنید؟

پیریایی: انواع میوه خشک، انواع گیاهان دارویی به صورت خشک، عرقیات، اسانس و عصاره‌های گیاهان دارویی، سبزیجات و صیفی‌جات خشک همچون گوجه و پیاز خش از محصولات تولیدی ماست.

نافع:  چه حمایتی از شما در این راه شده است؟

پیریایی: در این راه سختی‌های زیادی کشیدیم، مهمترین نیاز ما سرمایه های اولیه بود و برای اینکه بتوانیم کار را در سطح کشور پیش ببریم سرمایه زیادی می‌خواست که به کمک بسیج سازندگی تسهیلات زیادی گرفتیم و فعالیت خود را تا کنون ادامه دادیم.

نافع: مهمترین مشکل گریبان‌گیر در عرصه تولید برای شما چیست؟

پیریایی: امروز مهمترین مشکل در کار ما، سود وام‌هاست، با توجه به شرایط بد اقتصادی تنها قادر به پرداخت اقساط تسهیلات دریافتی و حقوق کارگران هستیم.

نافع: سخن پایانی...

پیریایی: بسیار خوشحالم که توانستیم برای 10 نفر به صورت مستقیم و 30 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی کنیم

  چهارمحال و بختیاری درخشش مخترع جوان بسیجی لردگانی با ثبت و تأیید 10 اختراع ابراهیم صالحی مخترع جوان لردگانی متولد سال ۷۱ در گفت‌وگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ اظهار داشت: تا کنون 6 اختراع را ثبت نمودم و 4 اختراع دیگر را به تایید دانشگاه های معتبر کشور رساندم که شامل: ماژول اسلحه، ردیاب خودرو، ردیاب کنترل سوخت و آلودگی هوا، کلاه کاسکت هوشمند ویژه موتور سوران و دستکش مرتعش برای افراد نابینا جزو اختراعاتی هستند که به ثبت رسیده‌اند.
وی ادامه داد: سه اختراع دیگر با عنوان‌های اپلیکیشن کاریابی، اپلیکیشن گردشگری و دریچه تامین هوای احتراق هوشمند و دستگاه جلوگیری از قاچاق چوب در شرف انجام کار و حال گرفتن تاییده از سوی سازمان منابع طبیعی هستم  از جمله اختراعات اینجانب هستند .
دستگاه ماژول اسلحه،
صالحی افزود: زمان و مکان دقیق شلیک را رصد می‌کند، با توجه به بازپرسی‌هایی که پس از شلیک از مأموران پلیس می‌شود این ماژول با رصد دقیق زمان، مکان و فاصله شلیک این مشکل را رفع کرده است.
 
دستگاه هوشمند جلوگیری از سرقت خودرو
مخترع بسیجی لردگانی گفت: این دستگاه بر روی خودرو نصب می‌شود و صاحب خودرو می‌تواند بدون محدودیت زمان و مکان از طریق تلفن همراه خود موقعیت مکانی خودرو را ردیابی کند، هم‌اکنون این دستگاه به تولید انبوه رسیده و در شهرهای مختلف کشور به فروش می رسد که با استقبال خوبی نیز مواجه شده است.
 
   
کنترل سوخت و آلودگی هوا
ابراهیم صالحی افزود: این دستگاه نیز با نصب بر روی خودرو در توقف‌های بالای 25 ثانیه خودرو را در حالت خواب قرار می‌دهد که با فشار دادن پدال بالا فاصله خودرو روشن می‌شود.
کلاه کاسکت ایربگدار
صالحی درباره اختراع دیگر خود گفت: کلاه کاسکت ایربگدار دقیقا مانند مکانیزم ایربگ خودرو است. استفاده از این کلاه سبک، بسیار ساده است و موتورسواران به راحتی می توانند از آن استفاده کنند.
وی افزود: با دیدن تصادفات منجر به فوت گوناگون موتوسیکلت سواران که به دلیل گرم بودن محفظه داخلی کلاه و عدم دید از هر دو طرف و سنگینی کلاه بر روی سر از کلاه کاسکت استفاده نکرده بودند؛ جرقه این ایده به ذهنم خطور کرد.
این مختراع جوان بیان داشت: کلاه کاسکت ایربگدار به صورت یقه به دور گردن راکب موتور بسته می شود و هنگام ضربه  خوردن و زاویه بر سر راکب موتوسیکلت، باز شده و ایمنی آن را می توان پنج تا شش برابر بیش تر از کلاه کاسکتهای  موجود در بازار تضمین کرد.
عملکرد این کلاه دقیقا مانند مکانیزم ایربگ خودرو است. استفاده از این کلاه سبک، بسیار ساده است و موتورسواران به راحتی می توانند از آن استفاده کنند.
   

دریچه تامین هوای احتراق هوشمند
صالحی خاطرنشان کرد: دریچه تامین هوای احتراق هوشمند جهت جلوگیری از خطرات گازگرفتگی و کاهش آمار تلفات ناشی از گازگرفتگی در ساختمان‌ها طراحی شده است و ایده‌ای نو از اکرم جهان‌بخشی بوده که با همکاری وی به مرحله ساخت درآمده است. 
این مخترع جوان گفت: این دریچه به صورت کاملا هوشمند است که در صورت بروز هرگونه نشت گازی شروع به آلارم دادن می‌کند و به صورت اتوماتیک باز می‌شود و اکسیژن را به داخل ساختمان می‌رساند.
وی از ویژگی‌های دیگر این دریچه جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل ساختمان را معرفی کرد و افزود: دیگر نیازی نیست که افراد درب دریچه را در صورت بروز گرد و غبار بپوشانند زیرا دریچه خودش به صورت اتوماتیک بسته می‌شود و در موارد اضطراری حتی در نبود افراد باز می‌شود.
این مخترع جوان در مورد اپلیکیشن کاریابی یادآور شد: این اپلیکیشن به افراد بیکار و کارفرمایان کمک می‌کند تا در صورت نیاز به کار در این اپلیکیشن ثبت نام کنند و توانایی‌های خود را بیان کنند تا کارفرمایان بتوانند فرد مورد نیاز خود را انتخاب کنند کار با اپلیکیشن مانند تلگرام است و کاربران به راحتی می‌توانند اطلاعات را بین هم رد و بدل کنند. 
 

ابراهیم صالحی در ادامه گفت: یک مخترع خوب کسی که هیچ گاه از تلاش دست نکشیده و با امید فراوان به راهش ادامه بدهد. هر ایده نویی که به ذهنش می رسد حداقل در نوع آزمایشی هم که شده بسازد.
این مخترع جوان و بسیجی در  سخن پایانی گفت: از همه عوامل، مسوولان و همچنین شرکت های بزرگ تولیدکننده انتظار می رود همه جوانان با استعداد در این زمینه را حمایت کنند و از آنان در بهبود خطوط تولید بهره ببرند.
گفتنی است ابراهیم صالحی میشانی به عنوان مخترع برتر در دهمین جشنواره جهادگران علم و فناوری استان چهار محال و بختیاری از سوی سپاه حضرت قمر بنی هاشم (ع) منتخب شدند.
برخی از افتخار ابراهیم صالحی به رویت تصویر
 







اردبیل

مخترع اردبیلی اولین کمباین حبوبات کشور را اختراع کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از پایگاه خبری تحلیلی سبلان‌ما، سیدتوحیدحیدریان مخترع بسیجی از استان اردبیل توانسته است برای اولین بار با اندیشه و تفکر خود یک اختراع ناب  را در کشور به ثبت برساند.

به مناسبت هفته بسیج سراغ این مخترع و بسیجی موفق اردبیلی رفتیم که توانسته است برای اولین بار کمباین حبوبات را در کشور طراحی و تولید کند.

حیدریان در گفتگو با سبلان‌ما، اظهارداشت: طراحی و ساخت این دستگاه کمباین از سال 94 کلید خورد و پس از سه سال تلاش و همت در سال 97 به بهره برداری کامل رسیده است.

وی با اشاره به اینکه این دستگاه با هدف آسانتر کردن برداشت محصولات حبوبات از مزارع استان اردبیل طراحی و تولید شده است افزود: در قدیم شاهد برداشت دستی و سنتی محصولات حبوبات از مزارع بودیم که به پورسه زمانی زیادی نیاز داشت، اما با این دستگاه کمباین در دو مرحله کوتاه مدت می توان به سرعت شاهد برداشت این محصولات از مزارع حبوبات کشاورزان شد.

 

 

این مخترع اردبیلی از آزمایش موفقیت امیز دستگاه کمباین در مزارع شهرستان پارس آباد مغان خبرداد وافزود: به یاری خداوند متعال آزمایش دستگاه کمباین حبوبات در مزارع مغان بسیار موفقیت آمیز بود و این یک نوید خوبی است برای برای کشاورزانی که بیشترین محصولاتشان، محصولات حبوبات است.

حیدریان با بیان اینکه این دستگاه هم خرمن‎کوبدار است و هم بدون خرمن‎کوب، تصریح کرد: دستگاه کمباین حبوبات می تواند به راحتی در مرحله فله گذاری و تفکیک برداشت محصولات حبوبات را از زمین های زراعی کشاورزان انجام دهد.

اشتغال آفرینی برای ده ها نفر با راه اندازی خط تولید کمباین

این مخترع بسیجی بیان کرد: باتوجه به اقداماتی که صورت گرفته است به زودی خط تولید این کمباین حبوبات در اردبیل راه اندازی می شود که با  راه اندازی این خط تولید سالانه 15 تا 18 عدد دستگاه کمباین حبوبات ساخته می شود و این روند ده ها جوان اردبیلی  را صاحب شغل خواهد کرد.

سید توحید حیدریان با اشاره به اینکه این کمباین با هزینه بالغ بر 200 میلیون تومان به اتمام رسیده است، افزود: با راه اندازی خط تولید این دستگاه ضروری برای کشاورزان در کشور علاوه بر کمک رسانی به اشتغال آفرینی می توان با تولید انبوه و صادرات گسترده دستگاه کمباین حبوبات به ارز اوری و اقتصاد کشور نیز کمک کرد. 

وی افزود: حمایت ها تاکنون خوب بوده است و با توجه به اینکه این دستگاه به شدت مورد نیاز کشاورزان در استان اردبیل و سراسر کشور نیز است به نظر می رسد بزودی شاهد، تولید انبوه این دستگاه کشاورزی در اردبیل باشیم .

حیدریان گفت: امیدواریم به به آن مرحله از تولید انبوی که هدف ما است در کشور برسیم تا بتوانیم، بازار این دستگاه کمباین حبوبات را در بسیاری از کشورهای خاورمیانه و منطقه با صادارت این دستگاه به دست بیاوریم.

Flash version 10,1 or greater is required You have no flash plugin installed

Click here to download latest version

ایلام

بسیج، نخبگان کارآمد تربیت می کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  ایلام بیدار، خانم رودابه رضایی از جمله نخبگان بسیجی در حوزه علم و پژوهش است که با فعالیت در جبهه های دیگر و حضور فعال و انقلابی در عرصه علمی خوش درخشیده است.

امسال نیز مانند سال های گذشته، رهبری معظم انقلاب با اشراف کامل بر مسائل جاری در کشور، منطقه و جهان، نقشه راه مردم و مسئولین کشور را بر مبنای «حمایت از کالای ایرانی» از مبادی و اصول اساسی اقتصاد مقاومتی است نامگذاری کردند.

اما آنچه در این سال ها بیشتر از همه به چشم آمده است، کوتاهی هایی بوده است که این نامگذاری ها را فقط در بنرها و پوستر ها و در کلام و شعارهای مسئولین بیشتر به نظاره نشسته ایم تا اینکه به عمل برسد و واقعا گرهی از کار بسته اقتصاد ما باز کند.

 

 

اما در مقابل این انفعال، کسانی هستند که با باور قدرت خویش و با لبیک به فرمان رهبری معظم، دست به تغییر معادلات زده اند و با اندک داشته های خود، فتح قله های بزرگ را هدف خویش کرده اند.

جوانانی ساعی، کوشا، با استعداد، متخصص و متعهد که با قوه جهادی خود، “اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال” را در فضای واقعی جامعه به منصه ظهور رسانده اند.

در ابتدا خودتان را معرفی کنید.

اینجانب رودابه رضایی متولد 1360 هستم که مقطع کارشناسی (سطح سه ) را در حوزه جوادالائمه آبدانان ،مقطع کارشناسی ارشد(سطح چهار )در تربیت مدرس قم و مقطع دکترا در رشته تطبیقی تفسیر را در دانشگاه اهواز گذراندم.

بنده تنها طلبه ای خواهری در استان ایلام هستم که عنوان سطح چهار یا دکترای حوزه ای را دریافت کرده ام.

تا کنون چه کتابهاب تالیف و منتشر نموده اید؟

یک جلد کتا ب با عنوان سوءظن در خانواده از منظر آیات و روایات در سال 92 توسط چاپ هاجرمنتشر شد و در حال حاضر دو کتاب با عنوان های بررسی عوامل ایجاد استحکام در خانواده از نظر آیات و روایات و بررسی رابطه دختر و پسر در جامعه امروزی را در دست بررسی و تالیف دارم.

چند مقاله و پژوهشی تا کنون منتشر کرده اید؟

بیش از 12 مقاله و 8پژوهش علمی در سطح استان و کشور منتشر و دو سال نیز به عنوان پژوهشگر برتر کشور معرفی شده ام.

تا کنون در وبلاگ نویسی یک مقام اول وبلاگ نویس حوزه های کشور و یک مقام سومی توانسته ام کسب نمائیم.

در حال حاضر شما چه فعالیتی انجام می دهید؟

به عنوان مدرس در دانشگاه آزاد اسلامی آبدانان و حوزه علمیه تدریس می کنم و در طی 7 سال گذشته به عنوان استاد راهنمایی بیش از 40 پایان نامه را برعهده داشته ام.

امروزه در جامعه جوانان و پژوهشگران با مشکلات عدیده ای روبرو هستند و متولی خاصی برای رفع مشکلات آنها وجود ندارد کشور ما سالیان اخیر با مشکلاتی مواجه شده است که جدی‌ترین آن مسائل اقتصادی است.

تعدادزیادی از کشورهای جهان، بسیاری از الگوهای دینی و فرهنگی جامعه ما را سرلوحه برنامه توسعه خود قرار دادند می طلبد ما نیز توجه بیشتری به این موضوع داشته باشیم و با ایجاد اشتغال در جامعه گردش نظام اقتصادی هم از شرایط مناسب‌تری برخوردار خواهد شد.

جوانان تحصیلکرده و انقلابی در کشور ما زیاد هستند که می طلبد مسئولین با زمینه سازی مناسب و توجه و حمایت های همه جانبه این جوانان را در مسیر تولید و پیشرفت کشور یاری کنند.

مجموعه ما نیز نشان داده که با پشتکار و تخصص و توکل می تواند در زمینه فعالیتی خود در سطح ملی و حتی جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد که امید است با حمایت مسئولین این امر تحقق پیدا کند.

 

 

آذربایجان غربی

توجه مسئولان مهم‌ترین خواسته نخبگان/ حمایت از کالای ایرانی ارجح بر تولیدات خارجی باشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  اروم‌نیوز، مرکز تحقیقات و پژوهش رحیمی افشار جزو مراکز فعال علمی است که در قالب نخبه پروری و نیز عملی ساختن ایده های دانش آموزان اقدام می‌کند.

“مهیار محمودزاده” یکی از اعضای این مرکز، در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، می گوید: تیم مرکز علمی تحقیقاتی رحیمی افشار در دوره دوم متوسطه در حال تحقیق و پژوهش هستند.

وی، می افزاید: این تیم از بهمن ماه سال ۹۶ آغاز به کار کرده و فعالیت اعضا در ابتدا با نوشتن ایده های خود بر روی کاغذ تا مرحله عملیاتی شدن ادامه داشته است.

این مخترع جوان، ابراز می کند: برخی زمینه های فعالیت تجاری و برخی دیگر نظامی بوده که با فعالیت تیم تحقیقاتی متشکل از دانش آموزان پایه دوازدهم آغاز به کار کرده و بدون حمایت از سوی ارگان یا اداره خاصی به پیشرفت های قابل توجهی دست یافته است.

وی، تاکید می کند: بی سیم نوری یکی از دستاوردهای این تیم از جنبه نظامی است که این وسیله با طیف نوری از برجکی به برجک دیگر مخابره شده و قادر به ارسال فایل یا فرکانس به صورت محرمانه بوده به گونه ای که افراد غیر از هدف قادر به شنود نیستند.

محمودزاده، تصریح می کند: دستاورد دیگری که هم جنبه نظامی و هم جنبه تجاری دارد، دستگاه آب ساز است که قادر است روزانه ۳۰ الی ۴۰ لیتر آب تولید کند.

وی، می گوید: در صورتی که سرمایه گذاری کافی انجام شود این دستگاه قادر است روزانه ۸۰۰ تا یک هزار لیتر آب تولید کند که در شرایط فعلی بحران آب می‌تواند بسیار کارساز باشد.

این مخترع جوان، در خصوص جنبه تجاری دستگاه آب ساز، عنوان می‌کند: می توان در مراکز مختلف جهت جلوگیری از سمی کردن آب از این محصول استفاده کرد.

وی، ادامه می دهد: کولر آبی طراحی دیگری است که با جنبه تجاری و صرفه‌جویی در میزان انرژی مصرفی می تواند میزان انرژی مصرفی روزانه از ۱۴۰۰ دقیقه را به ۱۴۰ دقیقه کاهش داده و در میزان مصرف آب و برق صرفه جویی کرده و بازدهی بیشتری نیز داشته باشد.

محمودزاده، ابراز می کند: دیمرها از دیگر دستاوردها است که با راه اندازی بر روی سیستم هایی از جمله سیستم روشنایی اتاق کودک، روشنایی را تنظیم کرده و پس از خواب کودک به طور اتوماتیک خاموش می شود.

وی، اظهار می کند: در ثبت اختراع دارای مشکلاتی هستیم اما امیدوارم قادر به انجام این امر نیز شویم. همچنین امیدوارم دولتمردان و ارگان‌های‌ مرتبط با حمایت از تولید ایرانی و نخبگان در راستای حمایت از کالاهای تولیدی ما گام های موثر بردارند چراکه تاکنون با وجود درخواست های بسیارمان متاسفانه همکاری نداشته اند.

* عدم حمایت مسئولان از نخبگان

“اکبر غنی زاده” مدرس و مسئول مرکز تحقیقات و پژوهش رحیمی افشار است که در گفت و گو با خبرنگار اروم‌نیوز، می گوید: در طول ۷ ماه بیش از ۶۰ ارگان و سازمان مرتبط با تولیدات دانش آموزان مورد مراجعه قرار گرفته اما هیچ پاسخ یا حمایتی دریافت نکردیم و همگی نبود بودجه را عامل این مسئله می دانند.

وی، می افزاید: اگر امروز در این نقطه قرار داریم با همت و تلاش دانش آموزان و پژوهشگران تیم بوده که تمام هزینه ها را خود آن‌ها متقبل شده اند.
وی، می‌گوید: حتی مسئولان آموزش و پرورش نیز قادر به حمایت از این تشکل دانش آموزی نبوده اند.

مدرس و مسئول تیم تحقیقات و پژوهش رحیمی افشار، ابراز می کند: این دانش آموزان حتی قادر به دریافت یک سیستم کامپیوتر برای تحقیقات خود نبوده اند و مشکلات متعددی را دارند که نیازمند توجه بیشتر مسئولان هستند.

در راستای ارتقاء فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی انجام شد؛

 

خراسان رضوی

ساخت بازی رایانه‌ای عفاف و حجاب توسط بسیجی نخبه درگزی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  صبح توس؛ شمیم رضاپور یکی از دانش آموزان بسیجی شهرستان درگز است که با ثبت اختراع خود گام مهمی در جهت ارتقاء فرهنگ ایرانی اسلامی بازیهای رایانه ای برداشته است.

این جوان بسیجی که اکنون در مقطع پیش دانشگاهی در حال تحصیل بوده و خود را برای رقابت تنگاتنگی به نام کنکور آماده می کند در گفتگو با خبرنگار ما گفت: آشنایی من با بسیج دانش آموزی از اوایل دوران راهنمایی شکل گرفت و امروز پس از گذشت تقریبی هفت سال، از اعضای فعال بسیج مدرسه هستم.

وی افزود: دانش آموزان دختر دوران ابتدایی و راهنمایی معمولا در اوقات فراغت خود به دنبال بازیهای دخترانه ای هستند که ضمن پر کردن وقت آنها، مطلب مفیدی را هم برای آموزش در بر داشته باشد، اما با یک جستجوی ساده در دنیای اینترنت خواهید دید اکثر بازیهای دخترانه، دارای کاراکتری به نام "باربی" هستند که نه تنها از لحاظ پوشش، بلکه از نظر سبک زندگی و جریان بازی، هیچ تناسبی با الگوی ایرانی اسلامی ندارد.

 

 

رضاپور تبیین کرد: ایده ساخت بازی عفاف و حجاب دقیقا از همان دوران به ذهن من رسید و تلاش کردم تا با ساخت یک بازی جالب و جذاب، علاوه بر ترویج پوشش اسلامی، سپری در برابر تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمن باشم.

این دانش آموز بسیجی عنوان کرد: با توجه به آشنایی مختصری که با نرم افزارهای طراحی گرافیکی داشتم، پیش نیازهای بازی شامل، مانتو، روسری، شلوار و البسه بیرونی یک دختر ایرانی را طراحی و در متن بازی قرار دادم.

وی تشریح کرد: این بازی بومی شده پس از تایید در شهرستان به چندین مسابقه و جشنواره استانی راه یافت؛ اما برای مراحل کشوری یک سری ایراداتی از طرح گرفته شد که لازم بود مشورت هایی با متخصصین برنامه نویسی و طراحان بازی صورت گیرد.

رضاپور در خصوص مراحل بازی عفاف و حجاب چنین گفت: این بازی دارای 5 مرحله در محیط های مختلف از قبیل پارک، منزل، خیابان و مدرسه است؛ شخصیت بازی یک دختر 9 ساله است که تازه به سن تکلیف رسیده و باید با قرار گرفتن در محیط های مذکور، مناسب ترین پوشش آن محل را انتخاب کند.

وی افزود: در صورتی که شخصیت داستان، گزینه صحیح را انتخاب کند لبخندی برای او به نمایش در می آید؛ در غیر اینصورت انتخاب غلط او با اخطار قرمز رنگی مشخص خواهد شد.

 

 

دانش آموز نخبه بسیجی گفت: متاسفانه امروزه در اکثر منازل وسیله مخربی به نام ماهواره وجود دارد که تاثیر منفی آن بر تربیت و سبک زندگی افراد غیر قابل چشم پوشی است؛ در این میان جای خالی یک سرگرمی که بتواند جایگزین فیلم ها و بازی های غربی شده و مسیر درست را از همان ابتدای امر به کودکان آموزش دهد به شدت احساس می شود.

رضا پور تصریح کرد: به جز جشنوازه جهادگران علم و فناوری و جشنواره خوارزمی که از سوی بسیج در آن شرکت کردم، هیچ نهاد و ارگانی حاضر به حمایت از این طرح نشد؛ طرح بازی عفاف و حجاب در جشنواره جوان خوارزمی از بین نه هزار اثر ارسال شده به دبیرخانه، در بین سیصد طرح اول قرار گرفت.

 

 

وی در پایان ابراز کرد: اگر بخواهیم این بازی جایگاه خوبی در بین کودکان پیدا کرده و ترویج داده شود باید افرادی که دارای مهارت ساخت بازیهای رایانه ای هستند پای کار آمده و مراحل ساخت آن را پیگیری کنند؛ البته این مساله مستلزم صرف هزینه است که امیدواریم مسئولین در خصوص حمایت از چنین طرح ها و ایده هایی کمی دلسوزانه و پدرانه به موضوع نگاه کنند.

 

سمنان

بسیج باعث نظم و ایده پروی در جامعه می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  مرآت، علیرضا ترابی صحن سرائی نخبه بسیجی شهرستان دامغان در گفت و گو با خبرنگار تیتریک گفت: مسابقات علمی کاربردی کار و دانش در چهار مرحله در تیر ماه سال جاری در استان البرز برگزار شد و در رشته تراشکاری CNC به ترتیب در مرحله استانی و کشوری  مقام اول و سوم را کسب کردم.

 

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

 

نخبه بسیجی با اشاره به اینکه تکفر بسیج انسان را به حرکت و جوشش در می آورد مطرح کرد: همان طور که بسیجیان در دوران دفاع مقدس با  وجود تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی دست به کار های بزرگ می زدند ادامه دادن راه شهدا از وظایف جوانان بسیجی به شمار می آید.

ترابی توجه به تاکید های فراوان مقام معظم رهبری به علم پروری و نخبه پروری را از وظیفه تمام بسیجیان دانست و افزود: پیروی  از رهنمود های رهبر انقلاب از دیگر وظایف بسیجیان است.

وی در ادامه اظهار کرد: بسیج باعث نظم و ایده پروی در جامعه می شود و بسیجیان باید ظرفیت های خود را  شناخته و برای زنده نگه داشتن آن تلاش کنند.

نخبه بسیجی مطرح کرد: جوانان با ورود به عرصه علم و فناوری می توانند کشور را به درجه خودکفایی رسانده و در جهان ایرانی ها در عرصه  تولید علم، حرفی برای گفتن دارند.

ترابی در پایان از بسیجیان خواستار شد که با تمام ظرفیت های خود در همه عرصه های فرهنگی، سازندگی، اقتصادی و علمی وارد شوند تا در پویایی و رشد کشور سهیم باشند.

    فارس

موفقیت در عرصه‎های مختلف حاصل پشتکار و تفکر بسیجی است/ برخی مدیران ضعف های موجود را صرفا به تحریم ها ربط می دهند/ نظرات نو و جدید به سرعت رد می شود!   علی مصلی نژاد جوان بسیجی و نخبه علمی جهرمی دوسال است که به عنوان جوان نمونه در حوزه فعالیت های پژوهشی معرفی می شود. با او گفتگویی داشته ایم که در ادامه آمده است:
لطفا خود را بیشتر معرفی و بصورت مختصر فعالیت های پژوهشیتان  را در زمینه های مختلف بیان نمایید؟   علی مصلی نژاد هستم. فارغ التحصیل کارشناسی ارشد تجارت الکترونیکی.
 
اکثر فعالیت های پژوهشی که عموما به صورت تیمی است حول سه موضوع فناوری اطلاعات، مدیریت و اقتصاد می باشد که نتایج آن در قالب بیش از 40 مقاله علمی بین المللی، 12 کتاب ( که تعداد 10 عدد از آن خارج از کشور چاپ شده) و تعداد 10 عدد طرح پژوهشی ارایه شده است. این آثار در اکثر دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی دنیا از جمله، موسسه فناوری ماساچوست، دانشگاه هاردوارد، دانشگاه کمبریج و.. در دسترس دانشجویان و محققان قرار گرفته است.

از کی به پژوهش روی آوردید؟

در زمینه فناوری اطلاعات از زمان ورود به دانشگاه در مقطع کارشناسی فعالیت های پژوهشی خود را شروع کردم.

آیا پژوهش در تحصیلات شما تاثیری داشت؟
بله و باعث شد از همان ابتدا یک دید جامع نسبت به فاصله قابل توجه دانشگاه و صنعت در کشور پیدا کنم. اینکه صرفا فرد یک سری تئوری در دانشگاه  یاد بگیرد و سپس  وارد بازار کار شود برای رویارویی با واقعیت های بازارکار کافی نیست.

شما به عنوان یک نخبه علمی ریشه مشکلات اقتصادی کشور را چه می دانید آیا فاصله قابل توجه دانشگاه و صنعت؟
فاصله دانشگاه و صنعت که قطعا از مهم ترین دلایل است ولی به طور کلی سه چیز بیشتر به چشم می خورد، ضعف شدید مدیریت، نظارت و ساختار غیر شفاف و معیوب اداری و زیرساختی است موضوعی که ما بیشتر شاهد آن هستیم. شاید مدیریت یک رشته تحصیلی باشد ولی مدیر بودن یک مهارت است تا یک مدرک تحصیلی! حقیقت این است که تخصص و توانایی الزاما در مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی نیست .   متاسفانه بعضی مدیران ضعف های موجود را صرفا به تحریم ها ربط می دهند در صورتی که مدیریت کارآمد مهم ترین اصل اساسی  در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی می باشد. مدیریت کارآمد در بحث منابع مالی یعنی اینکه کاری که می  شود با 1000 تومان انجام داد چرا با 10.000 تومان انجام داد و در بحث منابع انسانی کاری را که می توان با یک نفر انجام داد چرا با 10 نفر انجام داد و در جایی که لازم هست چرا یک نفر به اندازه 10 نفر زیر فشار کار قرار بگیرد در صورتی که آمار بیکاری بالا باشد. این هنر و مهارت مدیران ما است که در شرایط پیچیده بتوانند از منابع مالی و انسانی به صورت بهینه استفاده نمایند.     موفقیت در عرصه های مختلف حاصل پشتکار و تفکر بسیجی است/ برخی مدیران ضعف های موجود را صرفا به تحریم ها ربط می دهند/ نظرات نو و جدید به سرعت رد می شود!     شما در یکی از پژوهش های اخیر خود به موضوع اقتصاد مقاومتی  پرداخته اید در این زمینه توضیح دهید؟   بله اقتصاد مقاومتی به کاهش وابستگی‌ها و تاکید روی مزیت‌های تولید داخل و تلاش برای خود اتکایی دارد، درواقع منظور از اقتصاد مقاومتی، یک اقتصاد فعال و پویاست نه یک اقتصاد منفعل و بسته چنانکه مقاومت برای دفع موانع پیشرفت و کوشش در مسیر حرکت و پیشرفت تعریف می‌شود.    در این نوع اقتصاد تلاش و تاکید بر کاهش فقر در ابعاد مختلف خصوصا آموزشی است لازمه استقلال رای کشور در مقابل جنگ اقتصادی  اتخاذ تدابیری برای بهره گیری از علم و فناوری بومی در کشور می باشد، براین اساس نقش شبکه ملی اطلاعات بیش از پیش نمود پیدا خواهد کرد امروزه با توجه به آمارها و اطلاعات استاندارد جهانی میزان دسترسی مردم به فناوری‌های روز از جمله فناوری اطلاعات، تا حدود زیادی درصد فقر یا ثروت ملتها را در ابعاد گوناگون نشان می‌دهد. در بسیاری از مناطق دنیا، فقرا دسترسی ناچیزی به فناوری های اطلاعاتی دارند که تنها نیازهای اولیه آنها را برطرف می‌کند، برای برطرف کردن نیازهای بیشتر، باید طرح‌هایی تعبیه شود تا به ‌وسیله آن میزان دسترسی فقرا به امکانات اطلاعاتی و ارتباطاتی افزایش یابد.    هرچقدر این دسترسی بیشتر شود، از میزان فقر در ابعاد مختلف اقتصادی، آموزشی و فرهنگی کاسته می‌شود و راه برای توسعه پایدار هموارتر می شود. مثال‌های زیادی در میان کشورهای توسعه ‌نیافته یا در حال توسعه وجود دارد که در آنها سازمان‌های دولتی و غیردولتی طرح‌ هایی را در این زمینه در حال اجرا دارند.    طرح‌های توسعه‌دهنده دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات، میزان مشارکت مردم در حوزه‌های عمومی و دولتی، بهره‌گیری از اطلاعات بازار محصولات کشاورزی و نیز دسترسی به منابع مختلف برای برآورده کردن نیازهای اولیه آنها را افزایش می‌دهد، توسعه مناطق محروم روستایی در سه دهه گذشته به عنوان یکی از اهداف  ثابت در چشم اندازهای کلان انقلاب اسلامی بوده و در این راستا مراکز و نهادهای مختلفی مشغول به خدمت هستند.   اما ایجاد نقشه راهبردی توسعه پایدار روستایی در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و آموزشی بر مبنای فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی با بهره گیری از تجربیات جهانی نیاز به ایجاد ساختاری مستقل و مردم محور دارد که با کمک مردم و برای مردم این راهکارها را پیاده سازی و مدیریت کند.    شبکه ملی اطلاعات به عنوان یک زیرساخت دسترسی همگان به فناوری اطلاعات نقش کلیدی ایفا می نماید از این رو اهمیت روز افزون آن نمایان تر می گردد. ما در کتاب و مقالاتی که هم در ایران و هم در خارج ایران به چاپ رسید به تشریح کامل این موضوع پرداخته ایم
در یکی دیگر از پژوهش های خود به موضوع تولید بهنگام به عنوان روشی نوین در مدیریت و برنامه ریزی تولید پرداخته اید کمی در این زمینه توضیح دهید؟   سیستم تولید بهنگام عبارت از سیستمی است که مواد به موقع و به حد نیاز خریداری  و همزمان در فرآیند تولید، مصرف و به کالای ساخته شده در طی روز تبدیل شود و بلافاصله بسته بندی، بارگیری و برای مشتریان ارسال گردد.    این سیستم از آنجائیکه موجب کاهش موجودیها می¬شود از اشغال فضا و راکد ماندن سرمایه، جلوگیری می کند و موجب افزایش بهره وری می شود.    چنین سیستم بسیار دقیق ، مستلزم برنامه ریزی دقیق، هماهنگی موثر ، همکاری صمیمانه بین کارکنان و مدیران و تمرکز بسیار جدی بر عرضه کنندگان داخلی می باشد و هنگامی تحقق پیدا می کند که فرهنگ سازمانی مطلوب و وجدان کاری واقعی و انضباط پذیری داوطلبانه و خود کنترلی در یک کار گروهی وجود داشته باشد.    اجرای موفقیت آمیز این سیستم نیازمند مشارکت تک تک افراد سازمانی در آن، تولید محصولات با کیفیت بالا، تحویل به موقع محصولات به مشتریان، برنامه ریزی دقیق و فرهنگ سازمانی مطلوبست. به دلیل کاهش فضای مورد نیاز، استفاده از چنین سیستمی به خصوص برای کشورهای کم وسعت که با کمبود فضا یا با شرایط اقتصادی خاص مواجه هستند مفید است و  باعث ایجاد ترویج کارگاه های تولیدی کوچک گردیده و یک موتور محرک در جهت حرکت به سمت برنامه ریزی و مدیریت دقیق در بحث تولید می گردد.    بنابراین اجرای موفق سیستم تولید بهنگام در ایران نیازمند از میان برداشتن موانع و مشکلات بر سر راه تولید ملی می باشد  که این امر محتاج برنامه ریزی بلندمدت و آینده نگری مدیران و مسئولان کشوری است و  نظریه اقتصاد مقاومتی کامل ترین و کارآمد ترین نظریه در این زمینه می باشد.

فعالیت های پژوهشی شما منجر به انتخاب شما به عنوان جوان نمونه در دو سال پیاپی شد . رمز موفقیت خود را در چه میدانید؟
در درجه اول لطف خداوند و حمایت خانواده، و سپس کار و تلاش جدی

در بحث پژوهش چه پیشنهادی در جهت رشد فعالیت های پژوهشی و دانش محور دارید؟   امروز ما با توجه به محدودیت های منابع دولتی نیازمند توسعه موضوع نو پای خیرین پژوهش هستیم. من بارها طی مکاتبات مختلف با رؤسای جمهور و نمایندگان مجلس این موضوع رو مطرح کردم و اقداماتی نیز انجام شده است اما تحقق کامل آن نیاز به عزم ملی دارد.    دولت و مجلس باید بستر را برای حضور بیشتر خیرین در این عرصه مهیا کنند و خیرین باید به این موضوع توجه کنند که پیشرفت علمی و فناوری کشور از اوجب واجبات است.    در شرایط فعلی همانطور که ساخت یک مدرسه توسط خیرین یک کار پسندیده است ساخت پژوهشکده ها و مراکز پژوهشی و دانش بنیان پسندیده تر به نظر می رسد.   موضوع دیگر این است که نظرات نو و جدید به سرعت رد می شود و کاری که در آن نظری نو یا خلاف مشهور است پذیرفته نمی شود یا با مشکلات زیادی مواجه می شود واحیانا به کم رنگ کردن مطالب توصیه می شود، این روند خوبی نیست چون اگر نظرات نو و جدید و خلاف مشهور را نتوانیم منتشر کنیم، خلاقیت و نوآوری از بین می رود و ما همیشه مقلد گذشتگان باقی خواهیم ماند در حالی که علم باید پویایی داشته باشد و لازمه پویایی انتشار نظرات نو است که باعث ایجاد انگیزه در پژوهشگر برای تحقیق و مطالعه می شود.  
شما به عنوان پژوهشگر بسیجی، جایگاه بسیج را در امر پژوهش چگونه ارزیابی می کنید?    قطعا تفکر و روحیه بسیجی که آمیخته با کار و تلاش و از خودگذشتی است نقش بسزایی در پیشبرد برنامه ها دارد بسیج به عنوان عقبه مردمی همه نهادهای نظام در همه عملیات ها قادر به ایفای نقش است، موفقیت های ما در عرصه هسته ای و نظامی حاصل از همین تفکر و روحیه است و باید این روحیه تلاشگر و آمیخته با دانش بومی و با نگاهی جهانی در تمام ساختار های اقتصادی، تولیدی، خدماتی و.. در جهت رشد و بالندگی کشور حاکم شود.
به عنوان یک پژوهشگر جهرمی که سوابق  علمی فراوانی در سطوح مختلف دارید چه پیشنهادی برای رشد اقتصادی شهرستان جهرم دارید؟

به نظر من هر شهری از جمله جهرم باید ابتدا پتانسیل های موجود در آن را شناسایی و سپس برای استفاده از آنها برنامه ریزی راهبردی انجام داد. مثلا اگر شهری مثل جهرم تولید کننده و صادر کننده خرما و مرکبات است باید نقش درآمد حاصل از فروش و صادرات این محصولات در رشد و توسعه شهری پر رنگ تر باشد و اگر کم رنگ است باید تجار و بازرگانان به این امر ترغیب شوند و به میدان بیایند و با راه اندازی کارگاه ها و کارخانه ها در ایجاد اشتغال به دولت کمک کنند. امروز الحمد الله با راه اندازی گمرک جهرم که واقعا یک نگاه استراتژیک و رو به جلو بود  زمینه های خوبی برای صادرات محصولات خصوصا محصولات و خدمات دانش بنیان ایجاد شده است که باید از این فرصت در جهت ایجاد اشتغال استفاده کرد.   موضوع دیگر مراکز درمانی در حال ساخت شهرستان جهرم است، امروز چندین مرکز درمانی در جهرم در حال ساخت است و پیش از این حجم زیادی از مراجعات به مراکز درمانی جهرم از شهرهای اطراف بوده است قطعا با افتتاح و آغاز به کار این مراکز مسئله توریسم درمانی(گردشگری پزشکی) و خدمات مرتبط می تواند فرصت های خوب اقتصادی برای شهرستان ایجاد کند و با راه اندازی مجدد فرودگاه جهرم حلقه های زیرساختی هم برای صادرات و هم برای توریسم درمانی کامل شد.
صحبت پایانی؟ رهبر معظم انقلاب بارها در فرمایشاتشان کلید حل مشکلات کشور در دست جوانان می دانند و لازم است مسئولین به جوانان میدان بدهند جوانان انقلابی با تفکر و روحیه بسیجی است در یک مجاهدت خاموش قادر به فتح قله های موفقیت هستند، چیزی که در آخر لازم می دانم یادآوری کنم این است که باید بخشنامه ها، قوانین ،بروکراسی، و ساختارهای معیوب اصلاح یا حذف شود.    اگر قرار است حرکت جدی انجام شود بایستی از مشاوران فرا رشته ای در حل مشکلات استفاده کرد در بسیاری از مواقع ما شاهد وجود مشکل در محتوا، روند و ساختار هستیم تا فردی که مسولیتی را پذیرفته است. ما نباید به دنبال مقصر باشیم بلکه با همفکری به دنبال راهکارهای مناسب و اصلاح ساختارهای معیوب، بومی سازی دانش، صنعت و فرهنگسازی را سرلوحه کار خود قرار دهیم.   امروز نیاز به  اقتصاد دانش بنیان امری اجتناب ناپذیر است و لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی می باشد دانشگاه ها باید منابع آموزشی را کارآمد و تمرکز جدی بر کار های عملی و افزایش مهارت های شغلی دانشجویان داشته باشند  و دولت و مجلس باید با اصلاح قوانین و ساختارهای معیوب و با تکیه بر سیاست های اقتصاد مقاومتی از تمامی توانمندی های فارغ التحصیلان با ایجاد اشتغال پایدار در جهت پیشبرد اهداف کشور گامی اساسی بردارند. در پایان ضمن تشکر از شما که این وقت را در اختیار بنده قرار دادین؛برای شما و تمامی مردم کشورم آرزوی تندرستی و موفقیت روز افزون دارم .  

 

قزوین

دستگاه پیش‌تقویت‌کننده ویژه پژوهشگاه "چشمه نور" را اختراع کردم/ بسیج علمی در آینده بخش بزرگی از بحث علمی کشور را به‌دست می‌گیرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ هفته بسیج یادآور نام و یاد شهدایی همچون باکری، همت و کاظمی است که با روحیه بسیجی خود حماسه‌ها خلق کردند و با نثار جان خویش برای ایران اسلامی عزت و آبرو خریدند. 

امروز نیز جوانان این مرزوبوم با تاسی بر روحیه بسیجی شهدا، پای بر جای پای آنها گذاشته و با درخشش در عرصه‌های مختلف علمی رهرو راه آنها بوده و نام ایران را پرآوازه‌تر از هر زمان دیگر در جهان طنین انداز کرده‌اند.

 

 

محمد افشار یکی از نخبگان جوان علمی و پژوهشگر حوزه فیزیک کاربردی مهندس هسته‌ای است و عنوان پژوهشگر برتر جشنواره جهادگران علم و فناوری در تهران و طرح برتر نخستین جشنواره دانشجویی کشور که در استان البرز برگزار شد را در کارنامه افتخارات خود دارد. او همچنین در کنگره بین المللی سرطان خون کودکان در بیمارستان محک به عنوان بهترین مقاله در حوزه درمان سرطان حائز رتبه اول شده است. 

او که اکنون به عنوان مسئول مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات فیزیک کاربردی سازمان بسیج علمی مشغول فعالیت است در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: عمده حوزه فعالیت ما در بحث تجهیزات مهندسی هسته‌ای است که یکی از این تجهیزات، سیستم پردازش سیگنال سامانه‌های ایکس‌ری تصویربرداری است که به طور مثال شناسایی و دستگیری شهرام جزایری توسط آن دستگاه ایکس‌ری انجام شد.

وی می‌افزاید: همچنین در حوزه پردازش سیگنال این سیستم‌ها فعالیت می‌کنیم بدین شکل که مولد اشعه ایکس بالا قرار گرفته و به خودرو تابیده می‌شود و آن سوی خودرو به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌شود که با انجام یک سری فعالیت و به تصویر کشیدن آن، محتویات داخل خودرو مشخص شده و نمایش داده می‌شود. 

این نخبه علمی عنوان می‌کند: یکی دیگر از فعالیت‌های ما بحث دزسنجی و آشکار سازی مواد رادیو اکتیو موجود در محیط است؛ برای این کار دستگاه‌های ساختیم که می‌تواند محیط را کاملا اسکن کرده و میزان دز آلودگی محیط را با دقت و سرعت بالا به صورت آنلاین نمایش دهد. 

وی با اشاره به اهمیت تجاری سازی ایده‌ها و ابداعات بیان می‌کند: هرگز کار بیهوده انجام نمی‌دهیم و رویکرد ما اینگونه است که پیش از انعقاد قرارداد فعالیتی را شروع نمی‌کنیم؛ این در حالی است که سالانه چند هزار اختراع توسط سازمان ثبت اختراع به ثبت می‌رسد که فقط تعداد کمی از آن به ثروت تبدیل می‌شود. 

افشار که تاکنون چندین اختراع خود را به ثبت رسانده است؛ می‌گوید: بیشتر به اختراعاتی که قابلیت تجاری شدن و تبدیل به ثروت دارند، اعتقاد دارم چرا که بعضا مشاهده می‌شود فردی با داشتن اختراعات فراوان همچنان بیکار است.

وی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی در دست اجرا عنوان می‌کند: یکی از حوزه‌های فعالیت ما بحث پروتون تراپی و درمان سرطان به کمک پرتو پروتون است که یک جایگزین بسیار موثر برای پرتودرمانی با اشعه ایکس است. 

این کارآفرین بسیجی اضافه می‌کند: در فرآیند درمان سرطان با اشعه ایکس بافت سالم نیز در معرض اشعه قرار می‌گیرد؛ اما در پروتون تراپی با هدف‌گیری دقیق و کاهش تابش اشعه به بافت سالم، فقط تومور و بافت سرطانی مورد هدف و تابش اشعه قرار می‌گیرد. 

به گفته افشار بحث احساس نیاز جامعه به برخی محصولات، عامل اصلی شکل‌گیری اختراعات و ابداعات و ورود او به عرصه علمی بوده است؛ لذا با شناسایی نیازها و در نظرگرفتن میزان امکان سنجی ساخت، در نهایت محصولی با کیفیتی بهتر از نمونه خارجی تولید و به ثبت اختراع می‌رسانیم و به بازار عرضه می‌کنیم. 

وی عنوان می‌کند: اولین ابداعم دستگاه پیش‌تقویت کننده حساس به بار در سال 93 برای پژوهشگاه دانش‌های بنیادی چشمه‌نور است. این دستگاه در واقع واسطی بود که سیگنال را بدون 
آنکه تضعیف کند از آشکارساز دریافت و پردازش کرده و به سیستم دیجیتال منتقل می‌کرد. 

این مخترع قزوینی با اشاره به ضرورت حمایت مسئولان از نخبگان جوان بیان می‌کند: متاسفانه حس مسئولیت در برخی مسئولان استانی وجود ندارد؛ به عبارتی مسئولان، مسئول نیستند و به ظرفیت‌های استان اشراف کاملی ندارند لذا تا زمانیکه مسئولان اهل فن و متخصص نباشند نمی‌توان انتظار انجام اقدام مناسب و سازنده‌ای از سوی آنها بود. 

وی با اشاره به دلیل عضویت در سازمان بسیج می‌گوید: باور به روحیه انقلابی و جهادی که در بسیجی واقعی وجود دارد و اعتقاد راسخ به اینکه فقط با تفکر قوی جهادی می‌توان گره از مشکلات جامعه گشود، باعث شد که وارد این عرصه بزرگ شوم. 

پژوهشگر فیزیکی کاربردی اضافه کرد: پس از ورود به دانشگاه و مشاهده ظرفیت‌های عظیم در سازمان بسیج علمی، بیشتر متوجه توانمندی این نهاد شدم. 

وی سازمان بسیج علمی را یک ظرفیت بالقوه و بالفعل دانسته و عنوان می‌کند: این سازمان از ایده‌ها و طرح‌هایی که نمونه داخلی آن وجود ندارد بلاعوض تا مبلغ 100 میلیون تومان حمایت می‌کند و به عقیده من بسیج علمی تنها سازمانی است که بدون شعار در جهت توانمندسازی مبتکرین و نخبگان فعالیت می‌کند. 

افشار تصریح می‌کند: تصور من این است که بسیج علمی تا چند سال آینده بخش بزرگی از بحث علمی کشور را به دست می‌گیرد؛ زیرا بسیج علمی فعالیت گسترده‌ای در همه حوزه‌ها دارد و با تشکیل کارگروه‌های مختلف در سازمان بسیج علمی کشور در حوزه‌های فناوری های‎تک، فناوری کوانتوم، پلاسما، آبتیک، لیزر و هسته‌ای، امیدواریم طی چند سال آینده همه این فعالیت‌ها را تحت پوشش قرار دهیم. 

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های استان می‌گوید: استان قزوین دارای 4 شهر صنعتی بزرگ است؛ اما متاسفانه به دلیل بی‌تدبیری دولت تدبیر و امید به شهر صنعتی سوله‌ها تبدیل شده است. 

 

نخبه قزوینی می‌گوید: همچنین استان قزوین در بحث کشاورزی و حوزه اتمی و سایر حوزه‌ها دارای ظرفیت‌های منحصر به فردی است؛ اما تا زمانیکه مسئول دلسوز وجود نداشته باشد نمی‌توان از ظرفیت‌ها به شکل شایسته‌ای بهره‌مند شد.

وی با تاکید براینکه بی‌تدبیری‌ها موجب عدم توجه کافی به ظرفیت‌های داخلی می‌شود؛ بیان می‌کند: سرمایه‌های کشور همین جوانان و افراد پژوهشگر و نخبگان و مبتکران هستند که با تکیه به توانایی آنها می‌توان به نتایج سازنده‌ای در بخش‌های مختلف دست یافت. 

این پژوهشگر فیزیک کاربردی بر این باور است که برای ارتقای سطح علمی دانشگاه‌ها باید فعالیت‌ها را سازماندهی و هدفمند کرد به عبارتی باید نیازهای کشور را در همه علوم نظیر علوم مهندسی و انسانی شناسایی و با رایزنی با دانشگاه‌ها، افراد در مسیر برنامه‌های هدفمند شده حرکت کنند تا پایان‌نامه‌های دانشجویان به ویژه در مقطع فوق لیسانس و دکترا بتواند مشکلی از نیاز جامعه را مرتفع کند. 

وی با اشاره به اهمیت اقتصادی ابداعات و اختراعات بیان می‌کند: بر اساس جمله "العلمُ سلطان" اگر علم داشته باشیم بدون شک در همه حوزه‌ها موفق خواهیم بود و هر اندازه به پروژه‌های هایتک و نوآور بها داده شود به همان میزان نیز در سایر ابعاد کشور به رشد و بالندگی دست خواهیم یافت. 

افشار با اشاره به فرمایش امام راحل در مورد بسیج که "افتخارم این است که بسیجی‌ام؛ می‌گوید: بسیج ثمره شجره طیبه است و بسیجی واقعی افرادی همچون شهید باکری و همت هستند که با داشتن روحیه انقلابی کارهای بزرگی انجام دادند. 

وی ادامه می‌دهد: کشورهای غربی و دشمنان همواره در حال تزریق این تصور در بین ایرانیان هستند که شما نمی‌توانید اما با نهادینه شدن تفکر بسیجی واقعی و روحیه جهادی هیچ کار نشدی در کشور وجود نخواهد داشت. 

به گفته این نخبه علمی، ناامیدی هرگز در یک بسیجی رسوخ نمی‌کند و یک بسیجی واقعی تحت تاثیر رسانه‌های معاند قرار نمی‌گیرد؛ چراکه به ایمانش ایمان دارد و هیچ وقت هیچ عاملی باعث نمی‌شود که از مسیری که بدان اعتقاد دارد، منحرف شود. 

وی می‌افزاید: بسیجی واقعی اهل مطالعه، تدبیر و بصیرت بوده، دشمن شناس و اهل تحلیل مباحث روز و قادر به درک سرّ سخنان است، بسیجیان واقعی همچون شهیدان باکری، همت و کاظمی به این ابزار مجهز هستند. 

وی می‌گوید: برای تاثیرگذاری بیشتر بسیج با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری، باید نقشه راهی ترسیم کرد تا متناسب با یک سند مدون و هدفمند به عشق نظام و کشور در مسیر رشد و توسعه کشور قدم برداشت. 

 

کردستان

گفتگو با نخبه ی بسیجی که موفق به تالیف و ترجمه بیش از 19 کتاب شده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  کُردتودی، همزمان با فرارسیدن روز بسیج مستضعفین گفتگویی داریم با یکی از نخبگان بسیجی که توانسته است با کسب موفقیت های متعدد در عرصه های علمی پرچم پرافتخار ایران اسلامی را بر فراز قله های علم و دانش به احتزاز درآورد.

محمد خالدیان رییس اسبق دانشگاه پیام نور شهرستان قروه نخبه ای بسیجی است که موفقیت های پی در پی وی در زمینه های علمی در سرتاسر کشور رقم زده است، وی در گفتگو با خبرنگار ما بیشتر از خود سخن خواهد گفت؛

 

لطفا بیوگرافی خودتان را بفرمایید؟

 بنده محمد خالدیان هستم متولد نخستین روز از مهرماه سال ۱۳۶۰ در روستای تازه آباد سراب قحط از توابع شهرستان قروه.

آقای خالدیان لطفا از موفقیت های علمی که کسب نموده اید بیشتر برایمان توضیح دهید؟

بنده در طول سال هایی که فعالیت علمی داشته ام موفق به تالیف و ترجمه بیش از 19 کتاب ؛ تالیف دو کتاب به زبان انگلیسی، چاپ دو کتاب در کشور آلمان؛ چاپ یک کتاب در کشور آمریکا و چاپ 24 مقاله علمی و پژوهشی در مجلات و فصلنامه های معتبر داخلی و خارجی شده ام.

وی در ادامه گفت: بیش از 8 مقاله ISI در زمینه های اعتیاد، معنویت درمانی، شناخت درمانی، مهارتهای زندگی و همچنین 24 مقاله ISC در زمینه های افسردگی، خلاقیت، اضطراب، معنا درمانی، رفتار درمانی نیز از بنده به چاپ رسیده است.

وی تصریح کرد: 34 مقاله بین المللی در مجلات علمی معتبر بین المللی در زمینه های شخصیت سازگاری و مباحث روانشناسی نیز از بنده به چاپ رسید است.

 

 

گویا شما به عنوان پژوهشگر برتر نیز انتخاب شده اید لطفا در این خصوص توضیح بفرمایید؟

بله بنده برای چندین و چند سال به عنوان پژوهشگر برتر استان انتخاب شدم که تعداد انتخاب به حدی در این عنوان غرور آفرین از حد میگذرد که کمیته پژوهشگر برتر علمی و دانشگاهی، تصمیم به اعطای این مقام به بنده بصورت یکسال در میان میگیرند.

وی با بیان اینکه بیشترین امتیاز در کمیته انتخاب پژوهشگر برتر را از آن خود ساخته افزود: اخیرا نیز موفق به چاپ کتاب حقوق بین الملل محیط زیست، خلاها و راهکارها در کشور آمریکا شده ام.

 

 

گفتنی است هم اکنون محمد خالدیان به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور استان کردستان در شهر سنندج فعالیت دارد.

 

چهارمحال و بختیاری   تولید دستگاه فیلتراسیون مواد معلق مزارع پرورش ماهی توسط مخترع بسیجی چهارمحال و بختیاری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  جهانبین نیوز، میثم حق‎شناس جوان نخبه و مخترع شهرکردی متولد سال ۱۳۶۹ فارق التحصیل مقطع کارشناسی در رشته مهندسی کشاورزی گرایش آب از دانشگاه شهرکرد و فارق التحصیل مقطع کارشناسی ارشد در رشته آبیاری زهکشی از دانشگاه دولتی ملی اراک می باشد.

 

 

این بسیجی نخبه و مخترع موفق شده است برای اولین بار در کشور دستگاه فیلتراسیون مواد معلق مزارع پرورش ماهی را تولید کند.

وی در رابطه با معرفی و عملکرد اختراع خود بیان داشت: دستگاه فیلتراسیون مواد معلق مزارع پرورش ماهی جهت کاهش در صد مواد آلاینده مزارع پرورش ماهی به منظور افزایش راندمان وجلوگیری از تلفات ماهی در استخر های پرورش ماهی به کار میرود.

 

 

این جوان نخبه در مورد نحوه عملکرد محصول خود گفت: دستگاه به صورت چرخشی کار می کند به نحوی که آب مزارع پرورش ماهی از دستگاه عبور کرده و این دستگاه با دارار بودن فیلترهای توری استیل و همچنین سیستم بک واش مواد زائد آب را جدا و آب تسویه شده را از خود عبور میدهد همچنین این دستگاه قابلیت کارکرد فول اتوماتیک و دستی را داراست که با دارابودن سنسورهای حساس در مواقع قطع برق یا سیلابی شدن رودخانه با علائم هشدار دهنده باعث تغییر در سرعت حرکت دستگاه میشود.

 

 

 

حق شناس با اشاره به قیمت بالای نمونه خارجی این محصول گفت : دستگاه تولیدی ما از لحاظ قیمیتی نسبت به نمونه خارجی یک دوم قیمت تمام شده می باشد و استفاده از آن باعث جلوگیری خروج ارز و زخایر مالی از کشور می شود.

این بسیجی نخبه در مورد ایده کار و نهایی کردن ایده خود گفت: در زمان دانشجویی ایده تولید دو دستگاه به ذهنم رسید که اولین اختراع بنده در زمان تحصیل در مقطع کارشناسی دستگاه آبیاری اتوماتیک گلخانه بود که با همکاری دانشجویان دانشگاه شهرکرد این ایده را ثبت اختراع کردیم و مورد بهره برداری قرار گرفته است و اختراع دوم بنده دستگاه فیلتراسیون مواد معلق مزارع پرورش ماهی بود که در دوران تحصیلات تکمیلی این ایده به ذهنم رسید و مرتبط با تز پایان نامه کارشناسی ارشدم نیز بود.

این مخترع جوان در ادامه بیان داشت: ایده تولید این دستگاه پس از ورودم به خدمت مقدس سربازی به سمت نتیجه دادن و نهایی شدن نزدیک شد پس از اینکه به صورت سرباز امریه وارد واحد بسیج علمی پژوهشی سپاه قمر بنی هاشم (ع) چهارمحال و بختیاری شدم و با حمایتی که از طرف کارشناسان و مشاوران مجرب بسیج علمی پژوهشی شدم ایده خود را به سمت عملیاتی کردن نزدیک کردم و با تسهیلاتی که از طرف بسیج علمی پژوهشی گرفتم موفق شدم طرح اولیه و پایلوت محصول خود را تولید کنم.

این مخترع جوان و انقلابی گفت: همزمان با ورود به بسیج علمی پژوهشی وارد مرکز رشد علمی پژوهشی استان نیز شدم و در آنجا ایده اولیه و پایلوت را پرورش دادم و با گرفتن مشاوره و تسهیلات مجددا پس از گذراندن دوره خدمت مقدس سربازی در زمینه صنعتی کردن این اختراع بودم و در نهایت طرح را به مرحله کاربردی و صنعتی رساندیم و در مرحله اول دستگاه به صورت آزمایشی در مزارع پرورش ماهی مورد استفاده قرار گرفت و ایرادات آن برطرف شد و در حال حاضر دستگاه در مرحله تولید انبوه می باشد.
حق شناس با توجه به حمایت بسیج علمی پژوهشی و مرکز رشد استان در نهایی کردن این اختراع و عملیاتی کردن آن گفت: در مراحل کار و اجرایی کردن ایده مرکز علمی پژوهشی بسیج و مرکز رشد کمک فراوانی هم در زمینه کارشناسی و هم تتسهیلات فراهم کردند و کلا همه جوانان و افرادی که دارای ایده و طرحی باشند به این مراکز مراجعه کنند و بدون شک در این مراکز مورد حمایت و پشتیبانی قرار می گیرند .

این جوان مخترع رمز موفقت خود را کار تیمی می داند و اعتقاد دارد: برای به نتیجه رساندن طرح و ایده حتما باید کار به صورت تیمی و کارشناسی انجام شود کما اینکه دوستانی در مراکز رشد و علمی پژوهشی دارای ایده ای قوی وارد می شدند ولی به خاطر کار انفرادی متاسفانه با شکست مواجه می شدند. 

حق شناس همچنین با توجه به اهمیت لزوم بازاریابی و سنجیدن نیاز بازار در هر زمینه ای گفت: یکی از مهمترین بخش های تولید، بازاریابی برای فروش و عرضه محصول می باشد و اول باید در زمینه ایده ای که در نظر داریم مشکلات را بسنجیم و با نگاه دقیق به بازار عرضه و تقاضا وارد شویم.

این مخترع بسیجی در پایان حمایت مسئولان استانی از ایده و اختراع خود را مثبت دانست و گفت: خوشبختانه مسئولین استانی و مسئولین پارک علم و فن آوری استان حمایت خوبی در این زمینه برای تجاری کردن این محصول از من دارند و با برگزاری نمایشگاه ها و همایش ها این تولید را معرفی می کنند.

 

زنجان

وقتی تکنولوژی نانو به کمک کشاورزی می‌آید/ نخبه بسیجی زنجانی توانست محصولش را به مرحله تجاری‌سازی برساند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  موج رسا; نیما نصیری 26 ساله از بسیجیان نخبه استان زنجان بوده که در رشته مهندسی آب و خاک در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شده است.

وی از سال 90 عضو بسیج علمی و پژوهشی استان زنجان بوده و توانسته کار ماندگاری را در عرصه علمی انجام دهد.

نصیری با کمک بسیج علمی پژوهشی طرحی را در حوزه ساخت دستگاه نانو و تولید نانو مواد در حوزه کودها ارائه داد و با پشتیبانی‌هایی که از طرف بسیج انجام شد توانست این دستگاه را به مرحله ساخت برساند.

این نخبه زنجانی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا با اشاره به اقداماتی که در این خصوص انجام داده است، اظهار کرد: نمونه‌هایی که ما برای بحث آزمایشگاه بود را در خارج از زنجان انجام داده و توانستیم گواهینامه‌های مرتبط این کار را دریافت کنیم.

وی بیان کرد: با استقبالی از این کار در استفاده از نانو کودها انجام شد، ما توانستیم این محصول را تجاری سازی کنیم.

نصیری با بیان اینکه در زمینه کشاورزی نیازی اساسی به کود داریم، خاطرنشان کرد: در حالت سنتی ما مقدار زیادی از کودها یا مواد ریزمغزی که برای رشد گیاهان لازم است را به خاک اضافه می‌کردیم که این باعث تخزیب بافت خاک شده و در نتیجه  هزینه زیادی را هم به کشاورزان تحمیل می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه ما با استفاده از تکنولوژی نانو میزان موادی را که برای گیاه استفاده می‌شد را به صورت بهینه درآوردیم، عنوان کرد: ما با استفاده از تکنولوژی نانو توانستیم این مواد را به کمترین میزان خودش در حالت مصرف برسانیم که هیچ آلودگی را برای گیاهان و تخریب را برای خاک نداشته باشد.

این نخبه بسیجی با بیان اینکه این روش برای کشاورزان نیز مقرون به صرفه است، گفت: از طرفی این روش یک تکنولوژی خاص با استفاده از فناوری‌های نوین برای کشاورزی است.

وی با بیان اینکه در بحث معرفی این محصول با راگانهای مختلفی مذاکره داشتیم، ابراز کرد: ما توانستیم در کلاسهای ترویج سازمان جهاد کشاورزی این محصول را معرفی کنیم و با استفاده از گواهینامه‌هایی که اخذ کرده بودیم در نمایشگاه‌های مختلف سطح استان و کشور این محصول را معرفی کرده‌ایم.

نصیری با اشاره به اینکه به دنبال توسعه اقدامات خود هستیم، افزود: به دنبال این هستیم تا در زمینه‌های دیگر تکنولوژی نانو بتوانیم کارهای ماندگاری انجام دهیم.

وی با بیان اینکه از مسئولان اجرایی نیز درخواست حمایت داریم، خاطرنشان کرد: زمینه‌های خوبی برای رشد جوانان در بسیج ایجاد شده و امیدواریم همه مسئولان با توجه به این مسائل در راستای پیشرفت جوانان قدمهای خوبی بردارند.

این نخبه بسیجی با تاکید بر اینکه جوانان بسیجی پشتکار بسیار بالایی دارند، تصریح کرد: این خلوص نیت و اعتقاداتی که در بسیح وجود دارد سبب شده اقدامات ماندگاری انجام دهند و توصیه‌ای که بنده به تمام بسیجیان دارم این است که از مشکلات پیش رو نترسیده و با قدرت رو به جلو حرکت کنند.

وی با بیان اینکه به سرانجام رساندن یک کار بسیار شیرین است، گفت: بسیجیان با با واژه ما می‌توانیم تا به امروز در عرصه‌های مختلف موفقیت‌های چشمگیری داشتند.

 

کرمانشاه   شکستن انحصار جهانی یک محصول در اوج تحریم‌ها /عدم حمایت دولت از ایده‌ای که جزو 20 طرح ملی است

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  شبکه اطلاع رسانی مرصاد، احسان کرمی نخبه جوان کرمانشاهی است که متولد 65 و فارغ‌التحصیل شیمی تجزیه از دانشگاه رازی کرمانشاه است؛ این جوان نخبه بسیجی شرکت دانش بنیان هایا شیمی رازی را به همراه تیمی از نخبگان استان پیش‌ می‌برد که با طراحی فرموالسیون و تولید موم قالب‌گیری در حوزه تخصصی تولید مواد پیشرفته شیمیایی و پلیمری فعالیت دارد.

آنها موفق شده‌اند برای نخستین بار در کشور نانوکامپوزیت‌های پیشرفته را اختراع و تولید کنند که پیش از این در ایران تولید نمی‌شد و تنها در انحصار چند کشور خاص بوده است.

احسان کرمی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: ما در زمینه ساخت نانوکامپوزیت‌های پیشرفته کار می‌کنیم که در ایران تولید نمی شود؛ موم ریخته‌گری یا قالب‌گیری برای اولین بار در ایران و حتی خاورمیانه تولید می‌شود.

وی ایده کار را از صنایع ریخته‌گری فراگرفته چون در آنجا تجربه کار داشته است؛ می‌گوید چون این ماده در ساخت قطعات اسلحه استفاده می‌شود تنها در پنج کشور تولید می‌شود و این کشورها نیز ماده مذکور را نمی‌فروشند و حالا با این اختراع ایران هم به جمع این پنج کشور افزوده شده است.

این نخبه بسیجی گفت: اگر به روش مهندسی معکوس این محصول تولید می‌شد قیمت تمام شده آن بسیار بیشتر از نمونه خارجی بود و در نتیجه با استفاده از پلیمرهای داخلی این محصول تولید شد و قیمت آن هم به نصف مشابه خارجی می‌رسد و تمام این ماده تولید داخل است.

وی در مورد اهمیت این اختراع تصریح کرد: چون این محصول در داخل تولید نمی‌شود صنایع داخلی هم به دلیل اینکه معمولا از نوع دسته دوم ان استفاده می‌‌کنند با مشکلاتی مواجه هستند و قطعات دقیقی نمی‌توانند بسازنند، اما با این ماده تمام مشکلات حل می‌شود چون تمام فاکتورهای نمونه خارجی را دارد.

کرمی افزود: این ادعا نیست و تمام تست‌های آزمایشگاهی را پشت سر گذاشته‌ایم و حتی صنایع ریخته‌گری هم آنرا تایید کرده‌اند.

حمایتی از دولت ندیدیم /وعده‌های وعید مسئولان

از این مخترع بسیجی در مورد حمایت‌های دولت پرسیدیم که در پاسخ گفت: شرکت ما یک شرکت دانش بنیان است، اما آنگونه که می‌گویند از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت نمی‌کنند، تنها پارک علم و فناوری کرمانشاه که ما عضو آن هستیم حمایت‌هایی از ما کرده است.

وی بیان داشت: ما به شدت نیازمند فضای کارگاهی بودیم و برای ما این موضوع بسیار حائز اهمیت بود و بسیج سازندگی آنرا در اختیار ما گذاشت و این کمک بزرگی برای ما بود؛ تمام دستگاه‌ها را هم خودمان تولید کردیم.

 

ا

 

طرحی که جزو 20 طرح ملی است

کرمی به عناوین کسب شده در جشنواره های مختلف هم اشاره‌ای داشت و تصریح کرد:‌ این محصول را به عنوان حق اختراع ثبت کرده‌ایم و جزو 20 طرح برگزیده ملی انتخاب شده است که رییس جمهور، وزیر کشور، نمایندگان مجلس و... از آن بازدید داشته اند و تنها وعده ای داده اند و رفته اند و همه در حد حرف بوده و عملا چیزی ندیده‌ایم.

به گفته وی، اختراع برتر جشنواره ملی رویش، طرح برتر رشته صنایع اجلاس بین‌المللی فناوری و انرژی سبز، طرح برگزیده فستیوال ملی نواوری صنایع شیمیایی و پلیمری، فناوری منتخب ملی نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار و کارافرین برتر اقتصاد مقاومتی سازمان بسیج سازندگی از جمل دستاوردهای این طرح بوده است.

کرمی در مورد تاثیرات روحیه جهادی و بسیجی خود و همکارانش در پیشبرد امور هم گفت: ما معتقدیم هرکسی هر قدمی در راه خودکفایی و خروج از وابستگی کشور بردارد بسیجی است و اگر روحیه بسیج تیم همکار نبود این کار شدنی نبود با توجه به تمام موانع و مشکلات و سختی‌های پیش روی دانشگاهیان برای ارتباط با صنعت و وارد شدن به این فضا و سیستم باید جهادی کار کند تا کشور را از وابستگی نجات دهد.

وقتی منافع ملی بر منافع فردی ارجحیت می‌یابد

از این نخبه و مخترع جوان پرسیدیم که چرا این اختراعش را در خارج از کشور ثبت نکرده که پاسخ داد: با اولین مشاوری که خودش هم از اهل فن بود در مورد اختراعمان صحبت کردیم پیشنهاد داد که این کار را در ایران انجام ندهیم و در کشور دیگری غیر از ایران آنرا ثبت کنیم چون تنها حق اختراع حتی بدون تولید محصول عواید مالی فراوانی را برای مخترع در بردارد، اما بسیار مسائل هست که آدم وطنش را ترجیح می‌دهد.

وی افزود: من معتقدم که چون ما تمام دانش و هرچه آموخته‌ایم در این مملکت و آب و خاک بوده باید بازخورد و منفعتی هم برای مردم کشورمان داشته باشد و وقتی مشکلی در کشور وجود دارد خیلی برای ما سنگین است که ایده را ببریم در جاهای دیگر انجام دهیم.

کرمی در پایان یک قدردانی هم از همکارانش داشت و گفت: تیم ما متشکل از نخبگان دانشگاهی بود از جمله دکتر روشنی استاد شیمی دانشگاه رازی، خانم دکتر عظیمی عضو هیئت علمی دانشگاه رازی، آقایان محجوب و نصیری و خانم‌ها صیدزاده و خان‌احمدی ما را در این راه کمک کردند و انگیزه های خوبی به ما دادند؛ همچنین بسیج سازندگی هم حمایت‌های خوبی از ما داشت که از همه آنها تشکر می‌کنم.

در معرفی این محصول می‌توان گفت: در تمامی صنایع تولید انبوه قطعات فلزی دارای دقت ابعادی بالا، اشکال پیچیده، ظریف و صافی سطح یکنواخت از روش ریخته‌گری دقیق استفاده می‌شود در صنایع ریخته‌گری دقیق از موم قالب‌گیری به‌عنوان مدل یا الگو استفاده می‌شود.

موم قالب‌گیری یکی از مواد استراتژیک در صنعت کشور است و به دلیل استفاده از این محصول در ساخت قطعات دقیق و پیچیده که اکثر این قطعات مربوط به صنایع نظامی-دفاعی و ساخت جنگ‌افزار هستند  واردات این ماده به داخل کشور بسیار دشوار بوده و شرکته‌ای تولیدکننده این ماده که تنها در کشورهای آمریکا، آلمان و انگلیس مستقر هستند از فروش گریدهای مناسب این ماده به ایران امتناع می‌کنند.

در نتیجه بیشتر شرکت‌های ریخت‌هگری کشور از موم نامناسب استفاده می‌کنند که اکثراً متناسب با شرایط تولید و نوع قطعات تولیدی آنها نیست این امر باعث ایجاد مشکالت عدیدهای ازجمله ضایعات بسیار زیاد، هدررفت نیروی انسانی و سرمایه‌های شرکت، کیفیت نامناسب، سلب اعتماد مشتریان، عدم توانایی در تولید بسیاری از قطعات با پایداری ابعادی و پیچیدگی بالا و ناتوانی در تولید قطعات لوکس و زینتی و...می‌شود.

موم قالب‌گیری تاکنون در خاورمیانه تولید نشده و به طور کلی در دنیا معموالا از ترکیب چند نوع موم طبیعی ساخته می‌شود، اما به دلیل هزینهی بالای واردات این مواد به داخل کشور و همچنین قیمت بالای آنها تولید آن به این روش و با این مواد اولیه به صرفه نیست و شرکت دانش‌بنیان مذکور موفق شده با استفاده از پلیمرهای تولید شده در داخل کشور که بسیار ارزانقیمت هستند فرموالسیونی طراحی کنند که تمام فاکتورهای موردنیاز صنعت را پاسخ داده و بر اساس آنالیز صورت گرفته توسط آزمایشگاه همکار استاندارد مرکز پژوهش و توسعه فناوریهای نفت در بعضی مؤلفه‌ها مثل درصد خاکستر، نقطه اشتعال و نفوذپذیری از نمونههای خارجی نیز مطلوبتر است.

 

گلستان

با حمایت بسیج در مسابقات مختلف رباتیک کشور شرکت کردم/ آرزوی پرکردن خلاهای کشور را دارم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از گلستان ما، مهران مراد زاده مخترع رباتیک شهرستان کلاله در گفتگویی اظهار کرد: از دوران کودکی با کارکردن با وسایل برقی مثل آرمیچر، باتری و چرخ دنده ها و سرهم کردن آنها بر روی وسایل دور ریختی به ساخت ماشین های برقی مشغول شدم.

وی افزود: از جمله اختراعاتم با تفاسیر یاد شده، ماشین برقی کنترلی بود که توانستم رتبه اول شهرستان کلاله و رتبه چهارم استانی را کسب کند.

مخترع شهرستان کلاله گفت: شرکت در مسابقات استانی و شهرستانی باعث رغبتم برای ساخت ربات جنگنده شد و با حمایت های فکری و مالی فرمانده بسیج شهر فراغی ربات جنگنده نازعات را اختراع کردم و در مسابقات کشوری ربات های جنگنده در مشهد، با حضور فرمانده بسیج در این مسابقات شرکت کردم و با گذراندن چندین راند و شکست ربات های حریف، ربات من ربات برتر این مسابقات شد.

 

moradzadeh mokhtareh 8

moradzadeh mokhtareh 2

 

مرادی ادامه داد: چون در زمینه اختراع ایده های زیادی داشتم و مطمئن بودم که مجموعه بسیج پشتوانه من در مراحل مختلف خواهند بود، به فکرشرکت در مسابقات رباتیک جوانان کشور با ساخت رباتی کشاورز که بتواند خلاهای موجود در کشاورزی را پر کند، افتادم و در این زمینه با استفاده از وسایل دورریختنی ربات مدنظر را که 25 کیلوگرم بود و توانایی شخم، چمن زنی، جمع آوری چمن، سم پاشی، آبیاری و کود پاشی و کاشت بذر است، را اختراع کردم و توانستم در مرحله استانی مسابقات خوارزمی رتبه اول را بدست آورم و به مرحله کشوری این مسابقات راه پیدا کنم.

 

moradzadeh mokhtareh 6

 

مخترع رباتیک کلاله ای تصریح کرد: پس از کسب رتبه اول استانی با ساخت ربات کشاورز، به مرحله کشوری دعوت شدم و از اولین فیلتر داوری در دانشگاه شهید رجایی عبور کردم و در دور بعد داوری که متشکل از 8 داور دارای دکتری بود، به دفاع از ربات خود پرداختم و خوشبختانه این ربات باعث هیجان و رضایت داوران شد.

وی تاکید کرد: برای ساخت ربات های مختلف به همکاری خود با مجموعه بسیج ادامه می دهم و امیدوارم ربات ها و تجهیزاتی را اختراع کنم که بتواند خلاهای مختلف کشور را پر کند.

 

moradzadeh mokhtareh 12

moradzadeh mokhtareh 1

 

مازندران

از دریافت جایزه‌ پرفسور حسابی تا اهدای نوبل ایرانی به زلزله‌زدگان کرمانشاه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  بلاغ، محمود مرادی متولد سال 63 دکترای رشته فیزیک و دانشجوی نمونه علمی سال 95 در کشور و پژوهشگر برتر قرآنی استان مازندران در سال 96 از شهرستان نور است که در تمام دوران تحصیل خود دانشجوی نمونه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی بود و تندیس و لوح تقدیر را از معاون اول رئیس جمهور دریافت کرد.

این نخبه کشوری در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: مؤلف بیش از 30 مقاله مختلف بین‌المللی و ملی هستم و 9 جلد کتاب در زمینه علمی، فیزیک، فلسفه فیزیک، نانو و هشت جلد کتاب غیرفیزیکی در زمینه فرهنگی، مذهبی و اجتماعی نوشتم و عضو بنیاد نخبگان کشور، عضو کانون نویسندگان، انجمن اهل قلم، انجمن فیزیک و باشگاه پژوهشگران جوان هستم.

این دانشمند بسیجی از سوی بنیاد ملی نخبگان به عنوان نخبه کشوری به بنیاد فرهنگی البرز معرفی و جایزه بنیاد البرز(نوبل ایرانی) را دریافت و به زلزله‌زدگان کرمانشاه اهدا کرد.

مرادی نویسنده ممتاز انجمن نویسندگان کشور افزود: سال 96 جوان نمونه استان معرفی شدم و جایزه‌ی پرفسور حسابی که به تحقیقات پژوهش نو و بدیع و پایان نامه‌های برتر کشور داده می‌شود را در سال 97 دریافت کردم.

این نخبه بسیجی خاطرنشان کرد: برای ترجمه کتاب الکترو دینامیک از سوی وزارت ارشاد و خانه کتاب ایران برنده جایزه کتاب فصل کشور در سال 91 شدم.

وی افزود: پژوهشگر برتر نیروی زمینی ارتش و عضو بسیج اساتید استان کهگیلویه و بویراحمد بودم و با تشکیل نخستین حلقه علمی در بسیج اساتید در رشته فیزیک معرفی و در جشنواره کشوری در سال 95 به عنوان استاد بسیجی نمونه از سوی سازمان بسیج اساتید استان کهگیلویه و بویراحمد معرفی شدم.

وی دانشجوی نمونه آموزشی در سال‌های 92 و 93 و پژوهشگر برتر دانشگاه یاسوج در سال 93 و 94 و درمقطع دکترا رتبه اول تحصیلی را کسب کرد.

این استاد بسیجی در خصوص سابقه تدریس خود تصریح کرد: سابقه چهار سال تدریس در دانشگاه‌های دولتی یاسوج، غیرانتفاعی دانا و دانشگاه فرهنگیان و دروس فیزیک پایه 1 و2، آزمایشگاه فیزیک، ریاضی فیزیک، مکانیک آماری، الکترو مغناطیسی را دارم.

این نخبه بسیجی با اشاره به اردوهای جهادی خاطرنشان کرد: در اردوهای جهادی از سوی بنیاد نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد شرکت و در مناطق محروم نیز تدریس کردم و داور مجلات و کنفرانس‌های علمی در سال 96 و 97 هستم و در کنفرانس‌های شیمی و فیزیک در اراک و تبریز در سال 96 و97 به طور شفاهی و سخنرانی مقالاتی را ارائه دادم و در حال تألیف کتاب عشق و اتوپیای مولانا و ترجمه کتاب مکانیک کلاسیک گلدشتیان هستم.

گفتنی است از نمونه کتاب‌های چاپ شده این دانشمند بسیجی فیزیک لایه‌های نازک، محمود مرادی و صمد امینی در سال 96، نانو سیستم، محمود مرادی و سمیرا حسینی 96، پلاسمونیک، محمودمرادی و صمد امینی 96، فلسفه غرب،محمودمرادی، صمد امینی و داوود مرادی در سال ‌96 است. 

 

مرکزی

بومی‌سازی تجهیزات نیروگاهی/بی‌نیازی کشور از واردات تجهیزات نیروگاهی پالایشگاهی و پتروشیمی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  دیار آفتاب؛ طی سال‌های اخیر علی‌رغم تلاش همه‌جانبه دشمنان با اعمال تحریم‌های مختلف برای متوقف کردن روند توسعه و رشد علمی در کشور، شاهد شکوفایی استعدادهای جوانان در عرصه‌های مختلف بوده‌ایم که هیچ‌گاه دست از تلاش برای نوآوری و پیشرفت برنداشته‌اند.

در مسیر شکوفایی استعدادهای جوانان سازمان‌های مختلفی ایفای نقش کرده تا یاریگر جوانان باشند و مسیر پیشرفت را برای جوانان هموار کنند.

سال‌هاست که صنعت نفت و گاز در کشور فعالیت می‌کند و بسیاری از بودجه کشور از این طریق تأمین می‌شود اما متأسفانه بسیاری از تجهیزات و قطعات مورداستفاده در این صنعت وارداتی است و ارز بسیاری جهت خرید آن از کشور خارج می‌شود. دراین‌بین نخبگانی هستند که اگر به آن‌ها میدان داده شود می‌توانند کشور را از واردات این تجهیزات بی‌نیاز و از خروج ارز جلوگیری کنند.

شهرجردی استاد دانشگاه، دکترای مکانیک و نخبه بسیجی به همت گروهی از نخبه‌های بسیجی استان، با ساخت تجهیزات نیروگاهی، تجهیزات تحت‌فشار و پروژه‌های EPC کشور از واردات تجهیزات نیروگاهی پالایشگاهی و پتروشیمی بی‌نیاز کردند.

ساخت تجهیزات نیروگاهی، تجهیزات تحت‌فشار و پروژه‌های EPC فعالیت می‌کند

شهرجردی استاد دانشگاه، دکترای مکانیک و نخبه بسیجی در گفتگو با دیار آفتاب؛ با اشاره به کارهای انجام‌شده جهت بی‌نیاز کردن کشور از واردات تجهیزات نفت و گاز گفت: در سال ۱۳۹۰ پس‌ازاینکه مدرک دکتری را از خارج کشور اخذ کردم، به ایران آمدم. پس از مدتی در شرکت صنایع آذرآب اراک که درزمینهٔ ساخت تجهیزات نیروگاهی، تجهیزات تحت‌فشار و پروژه‌های EPC فعالیت می‌کند، با تشکیل گروه تحقیق و توسعه اعلام کردیم می‌توان یک سری از تجهیزات نیروگاهی، پالایشگاهی و پتروشیمی را بومی‌سازی و از واردات آن جلوگیری کرد.

وی افزود: پس از اعلام این موضوع، تعدادی از تجهیزات را به‌عنوان نمونه انتخاب کردیم و با تلاش شبانه‌روزی توانستیم چهار- پنج قطعه را که قبلاً از خارج کشور وارد می‌شد تولید و با این کار از خروج ارز جلوگیری کنیم. به‌عنوان‌مثال توانستیم پکیج‌های شیمیایی شامل چندین پمپ و تجهیزات داخلی را که هرکدام حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار یورو قیمت داشت و از خارج خریداری می‌شد باقیمتی حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان داخلی کنیم و ارزآوری بسیاری برای کشور داشته باشیم.

 

 

این نخبه بسیجی اضافه کرد: وظیفه این محصول تزریق مواد شیمیایی داخل خطوط لوله‌های نفتی و تجهیزات پالایشگاهی جهت جلوگیری از یخ‌زدگی و زنگ‌زدگی آن‌ها است. در این روند سعی کردیم کم‌کم تمام قطعات لازم برای تولید محصول نهایی را خودمان تولید کنیم و در حال حاضر همه قطعات در ایران تولید می‌شود.

شهرجردی با اشاره به محصول دیگری با عنوان دوده زدا تصریح کرد: این قطعه بخار را با سرعت صوت روی لوله‌ها می‌پاشد و با این کار دوده‌ای که روی لوله‌های دیگ بخار هست را از بین می‌برد. این محصول که سال‌های قبل از خارج کشور باقیمت ۱۵ تا ۲۰ هزار یورو خریداری می‌شد را توانستیم باقیمتی معادل ۱۰ میلیون تومان بومی‌سازی کنیم که با این کار مبلغ قابل‌توجهی در مصرف ارز صرفه‌جویی شد.

 

 

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: باید تأکید کنم که تمامی کارهای صورت گرفته نتیجه کار گروهی بوده و بنده تنها مدیریت این گروه را بر عهده داشتم.

این مدرس دانشگاه با اشاره به محصول دیگری با عنوان سایلنسر یا صدا خفه کن اظهار کرد: این قطعه نیز در صنایع نفت و گاز مورداستفاده قرار می‌گیرد که سال‌های گذشته از خارج کشور وارد می‌شد. برخی تجهیزات بکار رفته در صنایع نفت و گاز صدایی با حجم حدود ۱۵۰ دسی‌بل تولید می‌کند که برای شنوایی انسان خطرناک است. صدا خفه کن این مقدار را تا حدود ۸۰ دسی‌بل کاهش می‌دهد تا آسیبی به گوش نرسد. روی این قطعه هم چند کار تحقیقاتی و علمی انجام دادیم و درنهایت توانستیم آن را تولید کنیم.

 

 

وی در مورد همکاری مسئولین و مدیران دولتی در بومی‌سازی تجهیزات عنوان کرد: مجموعه آذر آب از ما حمایت کافی را داشته است اما از آن‌طرف شرکت نفت به‌عنوان کارفرما به دلایل مختلف ازجمله عدم اعتماد به تجهیزات داخلی همچنین جذابیت خرید از خارج کشور، تمایل به استفاده از تجهیزات داخلی نداشت. با تشدید تحریم‌ها، مدیران مجبور به استفاده از تجهیزات داخلی شدند و با دیدن کیفیت مناسب، تجهیزات ساخت داخل مورد استقبال نیز قرار گرفت تا اینکه توانستیم حدود ۶۰-۷۰ درصد قسمتی از تجهیزات را در داخل تولید کنیم.

شهرجردی در مورد چگونگی روند تولید یک قطعه توضیح داد: در تولید یک قطعه هیچ‌گاه کپی کاری نکرده و نمی‌کنیم. جهت این کار ابتدا روی دانش آن قطعه تحقیق می‌کنیم، سپس برای آن نرم‌افزار نوشته و بعد مورد آزمایش قرار می‌دهیم. درنهایت محصول که آماده شد در حضور کارفرما آزمایش نهایی را روی آن انجام داده و در صورت رضایت او قطعه را به تولید انبوه می‌رسانیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر تجهیزات تولیدی توسط تیم ما چهار پنج سال است که در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها کار می‌کند و اگر مشکلی هم پیش بیاید بادانشی که آن را بومی‌سازی کرده‌ایم خودمان آن مشکل را برطرف می‌کنیم.

این استاد مکانیک در پایان با اشاره به سنگ‌اندازی‌های برخی مسئولین خاطرنشان کرد: از دولت خواهان حمایت‌های بیشتر در بخش تولید هستیم. اگر دولت از تولیدات داخلی حمایت کند و به جوانان میدان دهد می‌توان بسیاری از تجهیزات را در داخل تولید کرد و از واردات آن کشور را بی‌نیاز کرد.

 

هرمزگان

پژوهشگر نوجوان بسیجی هرمزگان، منتخب جشنواره سراسری گیاهان دارویی شد

یاهان داربه گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ملیکا چشم به راه، پژوهشگر نوجوان ۱۴ ساله هرمزگانی است که به همراه ایلین رضوانی زاده در چهارمین جشنواره سراسری و دومین جشنواره دانش آموزی گیاهان دارویی و طب سنتی با ارائه اطلس گیاهان دارویی و درمانی استان هرمزگان موفق به کسب رتبه سوم شدند.

ملیکا در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به موفقیت اخیرش اظهار کرد:دومین جشنواره دانش آموزی گیاهان دارویی و طب سنتی با حضور نمایندگان ۳۲استان و ارائه یک هزار طرح برگزار که در مرحله اول ۱۶۰ انتخاب شد که در این راستا نمایشگاهی در مصلی امام خمینی (ره) تهران برگزار شد.

 

پژوهشگر نوجوان بسیجی هرمزگان منتخب جشنواره سراسری گیاهان دارویی شد

 

وی افزود:حدود ۱۶۰تیم به مدت یک هفته در نمایشگاه کارهای خود را ارئه دادند که در نهایت پس از یک هفته داوری کارشناسان دو تیم از هرمزگان موفق به کسب رتبه سوم کشوری شدند.

این نوجوان پژوهشگر اظهار کرد: به واسطه سفرهایی که با همکاری سازمان محیط زیست استان و منابع طبیعی، همراهی ایلین و استاد راهنمایمان حدود یک سال بر روی طب سنتی و گیاهان بومی منطقه گنو تحقیق و پژوهش انجام دادیم که در نهایت اطلس گیاهان دارویی و درمانی برای اولین بار در کشور با استفاده از اصل گیاه تهیه شد.

پژوهشگر بسیجی تصریح کرد:در سال های اخیر پژوهشهای زیادی در زمینه طب سنتی وسلول های بنیادی انجام دادیم و در دومین کنگره بین المللی کشور نیز شرکت کردم همچنین یکی از مقالات گیاه شناسی را برای نشریات فرانسوی نیز ارسال کردم.

ملیکا مشوق اصلی خود را برای موفقیت در این طرح حمایت های بی شائبه خانواده و همراهی مادر در تمامی مراحل پژوهش دانست و تاکید کرد:مادرم علی رغم تمامی دغدغه های زندگی همواره در کنارم حاضر بوده و انتظار می رود سایر خانواده برای موفقیت بیش از پیش فرزندانشان همراه و یاورشان باشند.

 

همدان

رونق اقتصادی رزن بیشتر بر پایه کشاورزی بنا شده است/کشاورزان به کشت و تولید گیاهان دارویی تشویق و سوق داده شوند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  نافع، مصطفی فیروز نخبه علمی اهل رزن و روستا شاهنجرین، متولد 1368 و بسیجی فعال در شهرستان رزن است که با توجه به کسب رتبه‌های بالا در آزمون‌های ارشد و دکتری گفت‌و‌گویی با این جوان بسیجی ترتیب داده شده که می‌خوانید.

نافع: مدرک تحصیلی شما چیست؟

فیروز: لیسانسم را از دانشگاه ملایر گرفتم و در آزمون ارشد با رتبه 19 در دانشگاه تربیت مدرس تهران پذیرفته شدم؛ با معدل 17.5 در رشته مهندسی منابع طبیعی گرایش مرتع و آبخیزداری از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شدم.

در آزمون دکتری هم رتبه 16 کسب کردم اما به دلایلی در مصاحبه پذیرفته نشدم و به دنبال مشورت‌هایی با اساتید در رابطه با فرصت‌های شغلی از ادامه تحصیل دست کشیدم.

نافع: اکنون مشغول چه کاری هستید؟

فیروز: در یک شرکت خصوصی مشغول به کار هستم و در کنار آن یک استارتاپ خوب راه‌اندازی کردیم که به نظرم اگر بیشتر وقت بگذاریم ان شاء‌الله آینده خیلی خوبی خواهد داشت.

نافع: از فعالیت‌هاتون در بسیج بگید و اینکه چطور و از چه زمانی با بسیج آشنا شدید؟

فیروز: از دوران راهنمایی با شرکت در دوره‌های تابستانی بسیج با بسیج آشنا شدم و با توجه به جذابیت‌ها و تنوع فعالیت‌هایی که هر نوجوان 12-13 ساله‌ای را اغنا می‌کند من هم جذب بسیج شدم؛ در دوره دبیرستان و اردوها و دوره‌های چند روزه بیشتر مرا با بسیج اخت داد.

در دوران دانشجویی، بسیج، خط مشی و آرمان‌های آن جزء دغدغه‌هایم شد و تلاش و انگیزه مرا برای پیشبرد این اهداف جدی‌تر کرد.

نافع: در وضعیت کنونی مهمترین رسالت و وظیفه بسیجیان چیست؟

فیروز: نه تنها باید خودمان را بسازیم، بلکه باید چنان رشد کنیم که در جامعه هم تأثیرگذاری داشته و جریان‌ساز باشیم؛ این جامعه می‌تواند از خانواده شروع شود تا به بالا.

باید در جریانات مختلف و اتفاقاتی پیرامون، بصیرت لازم را داشته باشیم و بدانیم در چه موقعیتی چه عکس‌العملی نشان دهیم؛ از طرفی باید سطح مطالبه‌گری از مسئولان را بالا ببریم، ه نظرم همین مطالبه‌گری که رهبر معظم انقلاب از ما انتظار دارند هم یک نوع امر به معروف و نهی از منکر است که در اسلام نیز مورد تأکید است.

نافع: با توجه به شرایط امروی تعریف شما از بصیرت یک بسیجی چیست؟

فیروز: بصیرت یعنی آگاهی از گذشته هم درمورد اشخاص و هم جریان و اتفاقات، درک موقعیت کنونی و اینکه در چه جایگاهی هستیم، پیش‌بینی و نگاه به آینده و اینکه اگر هر اتفاقی در زمان کنونی بیافتد چه آینده‌ای را برایمان رقم خواهد زد؛ اگر جوان مطالعه و شناختش را در مورد اتفاقات گذشته و جاری بالا ببرد، می‌تواند جایگاه خودش را بشناسد و بالطبع وظیفه‌اش را هم می‌تواند به خوبی ایفا کند.

نافع: در مورد شهرستان رزن و مشکلات آن چه نظری دارید؟

فیروز: در شهرستان رزن چندین مشکل عمده وجود دارد که مانع پیشرفت می‌شود، اولین مشکل برخاسته از طرز تفکر مدیران شهرستانی است که هم از خودشان و هم از مدیران بالادستی استانی و کشوری سطح انتظارات پایینی دارند، زود قانع می‌شوند و از جایگاهشان به خوبی استفاده نمی‌کنند. و این امر شاید به دلیل ترس از دست دادن پست و یا ناتوانی در انجام کارهای بزرگ و نداشتن ایده‌های بزرگ است.

مشکل بعدی اپیدمی در آمار و گزارش کار به بالا دستی است که عموماً هم یک گزارش کار دور از واقعیت بوده و این مسئله خود باعث انجام کارهای کوتاه مدت، کم بازده و به اصطلاح دهن پر‌کن می‌شود و ترس از اینکه نکند نان یک کار اساسی و طرح بلند مدت یک مدیر را مدیر بعدی خورده و پز آن را بدهد.

این امر مسئولان را به کارهای کم بهره زود بازده سوق می‌دهد تا مدیر بتواند در کارتابل گزارش کار برگه‌های بیشتری را قرار دهد و این می‌شود که مشکلات عمده و ریشه‌ای که اکثر مدیران هم از آن باخبر هستند، فقط جزء جدایی ناپذیر شعارهای انتخاباتی شده و در همان مقطع جا خشک می‌کند.

مشکل سوم این است که متأسفانه در اکثر ادارات شهرستانی، از مدیر گرفته تا کارمندان جزء، دیدگاه جهادی، خلاقیت و شم ریسک‌پذیری وجود ندارد، این مسئله باعث شده در مدیریت شهرستان و در اکثر ادارات یک خمودی و یکنواختی عجیبی را شاهد باشیم.

به نوعی هر کارمندی حداقلِ انتظارات را برآورده می‌کند و انگار همه از اول ماه فقط منتظر هستند کی آخر ماه برسد که حقوق‌شان واریز شود، کمتر کسی پیدا می‌شود که داوطلبانه پیگیر کار ارباب رجوع بوده، راه‌ها را به ویژه برای جوانان هموار کند و سیستم بروکراسی را به حداقل برساند؛ این امر را می توانید با پیگیری اخذ مجوز راه‌اندازی یک کسب و کار امتحان کنید.

نافع: از معضلات همیشگی شهرستان رزن چیست؟

فیروز: یکی از معضلات همیشگی که مختص شهرستان ما هم نیست این است که نمی‌دانم کجای قانون اساسی هست که با تغییر نماینده مجلس، این همه مدیر و رئیس ادارات تغییر می کنند؟!

آیا این جزو وظایف نماینده است یا به صورت داوطلبانه برای خدمت بیشتر به شهرستان انجام می دهند؟؛ چرا مدیری که کارآیی بالایی دارد و کارنامه‌اش هم این را نشان می‌دهد با اعمال فشار نماینده مجلس باید جایش را به کسی بدهد که نه در حد مدیریت است نه توان آن را دارد بلکه فقط به دلیل هم سلیقگی سیاسی با نماینده آن شهرستان، پستی مهمی را در اختیار می گیرد؟

این موارد است که می‌تواند یک شهرستان پر استعدادی مثل رزن را عقب نگه داشته و استعدادهای خوب شهرستان را مجبور به مهاجرت یا گوشه‌گیری کند.

نافع: چه پیشنهادی در راستای پیشرفت شهرستان دارید؟

فیروز: وقتی مشکلات شناسانده شوند، نیمی از راه حل را رفته‌اید؛ ولی به طور اختصاصی در راستای پیشرفت شهرستان چند پیشنهاد هست که ابتدا تبدیل شدن شهرستان به قطب اول یک محصول صنعتی یا کشاورزی است، یعنی شهرستان رزن حداقل باید در تولید یک یا دو محصول، در مرحله اول قطب اول کشوری و در مرحله بعدی قطب خاورمیانه شده و نام رزن را به همان محصول بشناسند.

 اینکه این محصول چه باشد، باید با مطالعه نخبگان و امکان‌سنجی انجام شود و استعدادهای شهرستان با فاکتورهای گسترده‌ای مورد بررسی قرار گرفته، همه جوانب از آب و هوا و موقعیت جغرافیایی تا نیاز بازار و امکان گسترش بازار فروش در منطقه برای آینده بررسی شود.

راه حل دیگری نیز در راستای رونق اقتصادی شهرستان که بیشتر بر پایه کشاورزی بنا شده است، تشویق و سوق کشاورزان به کشت و تولید گیاهان دارویی است؛ در این راستا می‌توانیم از مرحله آموزش کشت و کار گیاهان دارویی و معطر به کشاورزان تا تهیه نهاده‌های مطمئن، برداشت، فرآوری، بازاریابی و فروش و حتی راه‌اندازی صنایع تبدیلی این محصولات را به شهرستان بیاوریم.

 

یزد

کشف «مولکول ماده اولیه داروی ضد انعقاد خون» توسط بسیجی نخبه یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  یزدرسا، حمید ندری دانشیار شیمی دارویی و مدیر گروه شیمی دارویی دانشکده داروسازی علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، با حمایت های مالی و معنوی بسیج علمی پژوهشی سپاه موفق به تولید مولکول ماده اولیه داروی ضد انعقاد خون شده که جایگزین والفارین می‌باشد که برای بیماری های قلبی عروقی پیشگیری از سکته از آن استفاده می شود.

وی گفتگو با خبرنگار یزدرسا، افزود: ماده اولیه این دارو در کشور وجود ندارد و تمام مواد اولیه آن از خارج از کشور تامین می‌شود به طوری که امسال هزار کیلوگرم از آن وارد کشور شده است. قیمت جهانی این دارو برای هر کیلو گرم آن حدود ۴ هزار دلار می باشد.

به هرحال ما توانستیم مولکول ماده اولیه دارو را تولید کنیم و اکنون هم به دنبال کارهای انبوه سازی  برای تولید این دارو می باشد.

ندری ادامه داد: با توجه به اینکه سالیانه ۴ هزار دلار صرف واردات این دارو می‌شود و چون می‌تواند جایگزین داروی وارفارین شود و قاعدتاً نیاز به این دارو در کشور افزایش پیدا کرده و واردات آن ۳۰۰ برابر شده است صرفه اقتصادی دارد.

 

 

وی با بیان این که فرایند ثبت اختراع این مولکول در حال انجام است، افزود: در واقع روش سنتزی که برای این  دارو داشتیم تقریبا روش جدیدی می باشد.

مدیر گروه شیمی دارویی دانشکده داروسازی علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، خاطرنشان کرد: در واقع می توان گفت تمام قسمت هایی که مورد نیاز ما بود تحت حمایت بسیج علمی پژوهشی قرار گرفتیم.

وی به رمز و راه موفقیعت خود اشاره کرد و گفت: هر کاری را می‌توان انجام داد ولی مهم این است که پیگیری واستمرارداشته باشیم وکفش آهنی بپوشیم.

 

 

ندری محیط دانشگاه  را یک فرصت برای دانشجویان دانست و افزود: همین کاری که ما انجام دادیم با کمک سه نفر از دانشجویان بوده است و قطعاً یک زمینه کاری جدیدی می تواند باشد مثلاً برای دانشجویان داروسازی آن چیزی که به عنوان فرصت شغلی آینده شان می‌تواند به دست بیاید راه اندازی یک داروخانه است؛ ولی می‌توان کارهای دیگری انجام داد مثل کاری که ما انجام دادیم. فرصت های شغلی که برایشان در این محیط ها ایجا دمی شود را می توانند بعدا به عنوان یک کارتولیدی داشته باشند.

 

 

وی اذعان کرد: در حیطه های مختلف به طور مثال در صنعت، فرمولاسیون های ترکیبات دارویی وجود دارد که خیلی می‌تواند به آنها کمک کند و بعدا در کنار کارهای دیگر خود به عنوان یک کار اصلی نگاه کنند. فقط همه چیز ختم به داروخانه یا درمان نمی شود و صنعت می تواند قسمتی از آن باشد.

 

گیلان

حضور جوانان گیلانی در صدر مسابقات قرآن کریم/ کسب مقام دوم قرائت روشن‎دلان جهان توسط قاری گیلانی/ سوگند رفیع زاده؛ پدیده سال در حفظ قرآن

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرنگار ۸ دی، فرهاد فلاح پور، در بزرگترین همایش قرآنی سفیران الهی که با تجلیل از ۷۰ حافظ کل قرآن کریم در رشت برگزار شد با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) در رابطه با قرآن کریم اظهار کرد: پیامبر بر چگونگی قرائت قرآن تاکید داشتند زیرا ما عقیده داریم که مردم قرآن را هزاران مدل می خوانند.

وی با بیان اینکه تنها یک مدل از هزاران مدل قرآن خواندن مردم صحیح است و برکت اصلی را دارد اذعان کرد: قرائت قرآن قوت قلبی است و قرائت صحیح آن برکات بسیاری را شامل میشود و کسانی که قرآن را با مدل صحیح آن می خوانند سعادتمند می شوند.

استاد برجسته قرآن کریم با اشاره به اینکه باید طرز صحیح قرائت قرآن را با همه جوانب آن به یکباره و در یک آموزش به کودک داد گفت: باید همه بخش‌های مهم را با تمام ویژگی های آن را به صورت یک لقمه به بچه ها بدهیم زیرا اگر اینطور نباشد فرد با آموزش نادرست حرکت میکند و دیگر نمی‌توان آن را تغییر داد زیرا در ذهن کودک هک می‌شود.

 

 

فلاح پور نوع آموزش را علت علاقه کودکان به کلاسهای قرآن معرفی کرد و افزود: کودکان با عشق در کلاس قرآن شرکت می کنند و این عشق از حضور آنها در کلاس ها هویدا است.

وی با بیان اینکه سال ۹۶ در سطح کل کشور به صورت انفرادی و تیمی جز بهترین های ایران شدیم و این صدر بودن به دلیل نوع آموزش ما بود ابراز کرد: مهدی عبرتی از کل ایران برای مسابقات جهانی انتخاب می شود که در حفظ ایران بین تمام جوانان مقام اول را کسب کرد و برای مسابقات جهانی دعوت شد.

 

 

استاد برجسته قرآن کریم با اشاره به رضا حقیقی که توانست مقام دوم قرائت روشن دلان جهان را دریافت کند گفت: سوگند رفیع زاده نیز پدیده سال ۹۶ در حفظ قرآن معرفی شد و همچنین او تمام ترجمه قرآن بالغ بر هفت جلد را به پایان رسانده است.

 

اصفهان

تولید پودر تانتالم با خلوص ۹۹/۹۹ درصد به همت مخترع بسیجی اصفهانی/ پیشرفت کشور با وجود تحریم علمی ایران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  صاحب نیوز؛ روزی که دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی در پشت مرزهای این کشور هم قسم شده و به خاک کشورمان تجاوز کردند این ملت بسیجی با تفکر انقلابی و روحیه جهادی مقاومت کرده و توانستند بن بست های جبهه را بشکنند و پیروز میدان شوند، امروز نیز در حلقه تحریم های ناجوانمردانه دشمنان، تفکر انقلابی و روحیه جهادی جوانان بسیجی عامل بزرگ موفقیت و رمز پیروزی کشور در همه عرصه ها است.

امروز نیز بسیجیان با تاسی با شهدا پا در عرصه های جدید جنگ با دشمنان انقلاب گذاشته اند و در جنگ اقتصادی و فرهنگی نیز درخشیده اند.

صادق سلطانی، از دانشجویان جوان پرشور و انقلابی دانشگاه مالک اشتر با تلاش و همت خود موفق شد برای نخستین بار در ایران پودر تانتالم با خلوص 99/99 درصد را تولید کند، در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: کشور ما امروز نیازمند مهارت و دانش است و دانشجویان باید اولویت نخست خود را به کسب علم و مهارت آموزی معطوف کنند.

این مبتکر بسیجی، با بیان اینکه مهندسان ایرانی با انحصارشکنی در زمینه های مختلف علمی و صنعتی توانایی های خود را به رخ جهانیان کشیده اند، اظهار کرد: موارد متعددی وجود دارد که کشور ما در زمینه مواد اولیه و ساخت برخی از نیازمندی های خود با محدودیت مواجه بوده و در برخی از زمینه ها هیچ نوع همکاری از سوی کشورهای دیگر برای تأمین نیاز کشور صورت نمی گرفته است.

وی، تلاش و کار جهادی برای تأمین تکنولوژی و نیازهای داخلی کشور را لازمه حفظ استقلال سیاسی و اقتصادی دانست و ابراز کرد: امروز کشور نسبت به دوران ابتدای پیروزی انقلاب در زمینه های مختلف رشد علمی قابل توجهی داشته و همه این پیشرفت ها در حالی صورت گرفته اند که ایران مورد تحریم های ظالمانه قرار داشته است و دوران سختی های جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشته است.

مبتکر بسیجی، با تاکید بر ارتقای تولید علم و معرفت و پیشرفت همه جانبۀ علمی کشور، داشتن هدف و تلاش برای رسیدن به آن را اولویت اصلی دانشجویان دانست و افزود: به طور قطع همه انسان ها در جستجوی موفقیت هستند اما لزوما تنها تحصیل در یک رشته خاص موفقیت نیست بلکه داشتن هدف و تلاش برای رسیدن به آن لازمه موفقیت است و باید با اندیشه ورزی و پشتکار زیاد به هدف نهایی دست پیدا کرد.

برای نخستین بار تولید پودر تانتالم با خلوص 99/99 درصد در ایران

وی از ابداع روش تولید پودر تانتالم با خلوص 99/99 درصد برای نخستین بار در ایران خبر داد و با اشاره به نوین بودن روش ابداعی خود برای تولید این محصول در کشور، تصریح کرد: برای ساخت قطعات از جنس تانتالم نیاز به کوره های ذوب با درجه حرارت های بسیار بالا داریم که این کوره ها در ایران وجود ندارند، همچنین گاهی نیاز به انرژی و هزینه بالا برای ذوب تانتالم، مقرون به صرفه بودن این عملیات را توجیه نمی کند، بنابراین ما به دنبال روش نوینی برای ساخت قطعات از جنس تانتالم بدون نیاز به ذوب کردن بودیم.

سلطانی، با یادآوری سختی های مسیر و انجام آزمون و خطا و مطالعات گسترده و شبانه روزی برای دستیابی به محصول مورد نظر، افزود: برای رسیدن به هدف از هیچ کوششی فروگذار نبودم بنابراین از براده ها و قراضه های تانتالم برای احیای پودر تانتالم خالص استفاده کردم که البته این پودر برای رسیدن به محصول نهایی باید ویژگی های خاصی داشته باشد که یکی از این موارد این است که میزان اکسیژن موجود در این پودر باید زیر ppm 500 باشد که به بحمدالله این موفقیت حاصل شد و برای اولین بار در کشور توانستیم به این محصول دست پیدا کنیم.

مبتکر بسیجی، با بیان اینکه پودر مورد نظر از کشورهای اروپایی و چین و روسیه خریداری می شود، گفت: این پودر تولید شده نسبت به مشابه خارجی خود که از کشور چین وارد می شود به لحاظ شکل پذیری بالایی که دارد بسیار با کیفیت و مشخصات بهتری دارد و برای کاربرد صنعتی بسیار مناسب است.

وی با اشاره به کاربرد قطعات از جنس تانتالم در محیط های با دما و خوردگی بالا، اظهار کرد: محیط های اسیدی با دمای بالا و بدنه موتورهای جت از جمله موارد کاربرد این قطعات هستند.

سلطانی، ابراز کرد: این ابتکار و روش ساخت به جشنواره جوان خوارزمی هم راه پیدا کرده و به تأیید اولیه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز رسیده است که در ادامه مسیر نیازمند توجه و حمایت مسئولان است.

 

خراسان رضوی

«نیروگاه خورشیدی نوین» بهترین جایگزین سوخت‌های فسیلی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرنگار صبح توس؛ اسماعیل نیکخواه یکی از جوانان بسیجی موفق شهرستان سرخس است که توانسته در رشته تخصصی خود موفقیت های زیادی کسب کند؛ به مناسبت هفته بسیج با این جوان موفق بسیجی به گفتگو نشستیم.

سلام، لطفا خودتان را معرفی کنید؟

با سلام، اسماعیل نیکخواه هستم، دارای مدرک لیسانس فیزیک از دانشگاه بیرجند، طراح و سازنده دقیق ترین ساعت آفتابی کشور در پردیس دانشگاه بیرجند و سابقه ۱۰ سال تدریس نجوم در مراکز علمی در سطح کشور را دارم.

 

«نیروگاه خورشیدی نوین» بهترین جایگزین سوخت‌های فسیلی است

 

چه اقدامات مهمی در زمینه رشته ای که خواندید داشته اید؟

ثبت اختراع در زمینه طراحی و ساخت نیروگاه های خورشیدی بهینه سهموی خطی با تغییر در شیوه جذب نور که نوع جدیدی از نیروگاه های خورشیدی هستند؛ ما برای اولین بار با یکسری تغییر در متریال و تغییر در جذب نور توانستیم بهینه سازی موثری در آنها انجام بدهیم و منجر به تولید دسته جدیدی شده که ثبت اختراع گرفت و این نیروگاه ها بهترین جایگزین سوخت‌های فسیلی هستند.

از کارهای دیگر من، طراحی و ساخت بزرگترین میدان قطب نمای کشور به مساحت ۶۰۰ متر مربع در پادگان شهید هاشمی نژاد شیروان است.

از سوابق کاری و فعالیت هایی که در زمینه های علمی داشته اید بفرمایید؟

عضویت حرفه ای انجمن نجوم ایران از سال ۱۳۹۰(جوانترین عضو حرفه ای )، همکاری با ۱۵ دانشجوی تحصیلات تکمیلی در زمینه استخراج و تحلیل داده های نجومی مربوط به پایان نامه های ارشد و دکتری با بیش از ۱۰۰۰ ساعت داده گیری و عکاسی از سیستم های ستارگان دوتایی گرفتی در رصد خانه دکتر مجتهدی دانشگاه بیرجند، رصد خانه ابوریحان بیرونی دانشگاه شیراز و رصدخانه دانشگاه فردوسی مشهد از سوابق علمی و فعالیت های کاری بنده است.

نویسنده ۷ مقاله چاپ شده در مجلات معتبر داخلی و بین‌المللی در زمینه مباحث تخصصی مربوط به نجوم و اختر فیزیک را در سوابقم دارم و موسس انجمن نجوم شهید تهرانی مقدم دانشگاه بیرجند (از فعال ترین انجمن های نجوم کشور هستم؛ عضویت در ستاد استهلال استان خراسان رضوی از دیگر فعالیت هایم است.

 چه موفقیت هایی در زمینه تخصصی خود کسب کرده اید؟

نفر برگزیده المپیاد دانش آموزی نجوم و اختر فیزیک کشور در سال ۱۳۸۷ و مدیر تیم تحقیقاتی طراحی پهپاد دانشگاه بیرجند از سال ۱۳۹۲تا ۱۳۹۴ بوده ام.

چه برنامه ای برای آینده دارید؟

ان شاء الله ادامه تحصیل تا مقطع دکتری و در کنار آن به دنبال تاسیس شرکت دانش بنیان به منظور فعالیت تخصصی برای ایجاد نیروگاه های خورشیدی نوین با بازدهی بالاتر هستم.

 

سمنان

  هرجا تفکر بسیجی حاکم بوده، پیشرفت اتفاق افتاده است/ حمایت‌های بسیج از مخترعان باید هدفمندتر و بر اساس اولویت‌ها باشد     تصاویر خبری استان سمنان با شبکه اطلاع رسانی مرآت

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  مرآت، در طول چهل‌سال گذشته بار به پیش راندن ایران در مسیر پیشرفت عمدتا بر دوش جوانانی بوده است که تلاشی بی‌وقفه را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند. تقریبا بر کسی پوشیده نیست که آن‌ها در این مسیر با مشکلات بسیاری دست به گریبان بوده‌اند اما این مشکلات نتوانسته روحیه آن‌ها را تضعیف کند و همین تعریف روحیه جهادی و بسیجی است!

مرآت به بهانه هفته بسیج به سراغ یکی از مخترعان بسیجیِ جوان استان سمنان رفته است تا شرح این سختکوشی و تلاش بی‌وقفه را از زبان او با به اشتراک بگذارد. بی‌مقدمه شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می‌کنیم.

مرآت- در ابتدا خود را معرفی بفرمایید.

من مرتضی نظری، متولد 1365 در شهرستان شاهرود هستم. در خانواده‌ای سنتی و مذهبی بزرگ شدم. دوران راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه علامه طباطبایی و استعداد درخشان گذراندم. در مقطع کارشناسی وارد رشته ریاضی کاربردی شدم و اکنون نیز در مقطع دکترا در همین رشته تحصیل می‌کنم. عضو بنیاد ملی نخبگان هستم و دانشجوی استعداد درخشان و برتر مقطع کارشناسی به دکترا.

مرآت- از چه زمانی وارد مجموعه بسیج شدید؟

من از دوران دبیرستان عضو بسیج دانش‌آموزی شدم اما به صورت جدی و کاربردی از مقطع دکترا یعنی در سال 92 فعالیتم را در بسیج آغاز کردم و فرمانده بسیج دانشگاه شدم.

مرآت- فارغ از شعارها، چه چیزی شما را به سمت مجموعه بسیج کشاند؟

فضای سالم اعتقادی، جهادی بودن، بی‌ریا بودن مجموعه بسیج مشهود بود و همین باعث می‌شد که من به این مجموعه گرایش پیدا کنم.

مرآت- حضور در مجموعه بسیج برای شما چه دستاوردهایی داشته است؟

بسیج یک دنیا حرف دارد. وقتی انسان وارد این فضا می‌شود، به نوعی پاکسازی می‌شود! کسانی که به این فضا وارد می‌شوند، به تدریج خود را با ایده‌های حاکم بر بسیج وفق می‌دهند و این، باعث رشد و پیشرفت آن‌ها می‌شود.

مرآت- درباره اختراعاتتان توضیح می‌دهید؟

در مقطع دکترا طبیعتا کارهای پژوهشی جدی‌تر انجام می‌شود. من حدود 20 مقاله ژورنالی و کنفرانسی دارم؛ اما به این امور پژوهشی اکتفا نکردم. من با جمعی از دوستانم که برادرانم در دانشگاه و عضو هیأت علمی بودند، شرکتی را به عنوان شرکت دانش‌بنیان ثبت کردیم و توانستیم مطالعات مربوط به تولید یک محصول دانش‌بنیان را از صفر آغاز کنیم و این شرکت هم‌اکنون به عنوان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان برتر در شاهرود شناخته می‌شود.

محصولات ما به عنوان اختراع هم به ثبت رسیده‌اند.

مرآت- این محصولات شامل چه مواردی هستند؟

این محصولات در واقع شامل کوره‌هایی تحت خلأ هستند که در ابعاد آزمایشگاهی کاربرد دارند و دمایی بین 1500 تا 3000 درجه را به دست می‌دهند. به این محصول، آون یا کوره تحت خلأ گفته می‌شود. این محصول در صنایع هوافضا، موشکی و صنایع آزمایشگاهی داخل کشور کاربرد دارد.

مرآت- قاعدتا کاربرد محصول شما در صنعت، یک امتیاز ویژه برای این محصول تلقی می‌شود.

برای اطلاق صفت دانش‌بنیان به یک محصول، حتما باید کاربرد آن در داخل کشور به اثبات رسیده باشد. بر همین اساس، این محصول کاملا دانش‌بنیان است. در حال حاضر شرکت ما به صورت کاملا صنعتی روی مسأله آب‌شیرین‌کن‌ها کار می‌کند. با توجه به این که استان ما در مضیقه آبی است، این موضوع برای ما اهمیت دوچندان دارد و امیدواریم که بتوانیم این محصول را در سطح انبوه بسازیم.

مرآت- شما محصولات شرکت خود را در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های خارجی نیز عرضه کرده‌اید؟

ما همه‌ساله محصولات خود را در نمایشگاه «ساخت داخل» که در دی‌ماه برگزار می‌شود، ارائه می‌دهیم و همان‌جا محصولاتمان را به فروش می‌رسانیم. هرسال در جریان برگزاری این نمایشگاه سفارش‌هایی نیز دریافت می‌کنیم. دانشگاه‌هایی مثل مالک اشتر، امام حسین(ع) و شهید چمران اهواز محصولات ما را سفارش داده‌اند و در حال ساخت آن هستیم.

مرآت- برای آینده چه ایده‌هایی در ذهن دارید و چه چشم‌اندازی را برای شرکت متصور هستید؟

من عضو کوچکی از جمعی هستم که شرکت دانش‌بنیان ما را راهبری می‌کنند و ایده می‌دهند. چشم‌انداز ما این است که شرکت به طور جدی‌تری وارد فاز تجاری‌سازی شود. در حال حاضر شرکت ما پروژه‌محور است. امیدواریم بتوانیم شرکت خود را گسترش بدهیم و بازار کار مطلوب‌تری فراهم کنیم؛ ضمن آن که مشکلی از مشکلات کشور را حل کنیم.

ما در تلاش هستیم تا روی محصولات جدید و هایتک مطالعاتی انجام دهیم.

مرآت- محصولات شما با نمونه‌های خارجی آن چقدر تفاوت قیمت دارد؟

محصولات ما را کشورهایی مثل آلمان و آمریکا هم تولید می‌کنند مزیت محصولات ما این است که قیمت آن حدود یک‌سوم مشابه خارجی آن است. البته با نرخ کنونی دلار، قیمت محصولات ما یک‌هفتم قیمت مشابه خارجی آن است. ضمن آن که خدمات پس از فروش بهتر و در دسترس‌تری داریم.

مرآت- با توجه به نوسان‌های اقتصادی، احتمالا با مشقت‌های زیادی در مسیر کار خود روبرو بوده‌اید.

بله به ویژه در ماه‌های اخیر با مشکلات زیادی مواجه بوده‌ایم. قیمت بخشی از مواد اولیه موردنیاز ما با قیمت دلار گره خورده است.

مرآت- آن‌چه که تولید می‌کنید کاملا ایرانی است؟

بله محصولات ما به صورت صددرصدی در داخل کشور تولید می‌شود. تمامی مسائل مرتبط با تولید محصولات توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود راهبری می‌شود.

مرآت- مجموعه بسیج چقدر از فعالیت‌های شما حمایت کرده است؟ چه انتظاری از این مجموعه دارید؟

سازمان بسیج علمی از طرح‌های مختلفی حمایت می‌کند. حدود 6 سال قبل که هنوز به لحاظ مالی دچار مشکل بودیم، طرح‌هایی را برای بسیج علمی ارسال کردیم و آن‌ها هم کمکی اندک در حد وسعشان به ما داشتند. اگر حمایت‌ها هدفمندتر و اولویت‌بندی شود، اوضاع بهتر خواهد شد. در حال حاضر موضوع اولویت‌بندی چندان جا نیفتاده است.

کسی که وارد حوزه تولید یک محصول می‌شود، 5 میلیون تومان دردی از او دوا نمی‌کند. به نظر من بهتر است به جای حمایت‌های کوچک از چندین طرح‌ کوچک، بهتر است از طرح‌های اولویت‌دار حمایت‌های بیش‌تری دریافت کنند. در این صورت حمایت‌ها بهتر و مفیدتر خواهد بود.

مرآت- در حال حاضر برای چند نفر شغل ایجاد کرده‌اید؟

در حال حاضر 6 نفر به صورت مستقیم و تخصصی با ما همکاری می‌کنند. این افراد یا دارای مدرک دکتری و یا دانشجوی دکترا هستند. به صورت غیرمستقیم هم حدود 12 نفر در حوزه‌های مختلف کارگاهی مشغول بکار هستند.

مرآت- با مشکلی در حوزه عدم رعایت حق انحصاری تولید محصول مواجه بوده‌اید؟

خوشبختانه ما در این حوزه با مشکلی برخورد نکردیم. شرکت ما یک شرکت دانش‌بنیان است و محصولات آن به صورت خودکار به عنوان اختراع ثبت می‌شود. البته در طول کار مواردی پیش آمد و عده‌ای می‌خواستند ایده‌ها و طرح‌های ما را به نام خود در شهر دیگری ثبت کنند اما با پیگیری‌هایی که داشتیم، این مسأله مرتفع شد. متأسفانه سیستم یکپارچه‌ای برای پایش این موضوع وجود ندارد.

مرآت- انتظاراتتان از دستگاه‌های اجرایی چقدر محقق شده است؟

بسیار کم و در حد صفر! متأسفانه حمایت‌ها اکثرا صرفا در حد حرف است. حتی حمایت‌ها از سوی کسانی که به محصولات ما نیاز دارند نیز کم‌رنگ است. عده‌ای اعتقادی به محصولات تولید داخل ندارند. علیرغم تأکیدات دکتر ستاری بر استفاده از محصولات دانش‌بنیان تولید داخل، متأسفانه برای فرمانداری‌ها و دیگر ارگان‌های مربوطه دشوار است که کار خود را به دست یک شرکت دانش‌بنیان بسپارند.

مرآت-  با توجه به مجموع شرایطی که به آن اشاره کردید، چقدر امیدوارید که محصولاتتان بیش از پیش تجاری‌سازی شود؟

محصولات ما البته به مرحله تجاری‌سازی رسیده است اما انتظار ما این است که این محصولات به صورت انبوه تولید شوند. محصولاتی مشابه محصولات ما از کشورهایی همچون اتریش و آلمان و آمریکا به ایران وارد می‌شود و میزان تولید ما جوابگوی نیاز بازار نیست. ما کمک ویژه‌ای نمی‌خواهیم، فقط می‌خواهیم جلوی رقابت ناسالم را بگیرند.

مرآت- رهبر انقلاب تأکیدات مکرری بر مسأله جهاد علمی داشته‌اند. از دیدگاه شما ما در کجای این مسیر قرار داریم؟ و تعریف شما از فعالیت در ذیل پرچم بسیج علمی چیست؟

رهبر انقلاب یک‌سری شاخص‌ها را برای بسیج علمی مشخص کرده‌اند. اگر این شاخص‌ها مورد توجه قرار بگیرند، ما می‌توانیم طی چند سال آینده به لحاظ علمی بسیاری از کشورها را پشت سر بگذاریم و به رشد علمی بالایی برسیم؛ چنان‌که در برخی از زمینه‌ها از جمله در حوزه نانوتکنولوژی و سلول‌های بنیادی به رشد قابل توجهی دست یافته‌ایم. من اعتقاد دارم که اگر تفکر بسیجی و جهادی پیاده‌سازی شود ما حقیقتا در زمینه پیشرفت علمی که مقدمه پیشرفت اقتصادی است، به قله‌های بلندی خواهیم رسید.

هرجا که تفکر بسیجی حاکم بوده است، پیشرفت اتفاق افتاده است. شهید طهرانی مقدم، صنعت موشکی کشور را از هیچ به مرحله‌ای رساند که اکنون امنیت کشور در گرو آن است. در حوزه‌های مختلف می‌توان از طهرانی‌مقدم‌ها و احمدی‌روشن‌ها نام برد که فعالیتشان حاصل تفکر بسیجی بوده است. اگر مدیران بالادستی و میانی کشور به تفکر بسیجی اعتقاد داشته باشند، شاهد پیشرفت‌های زیادی خواهیم بود.

من همه تلاشم را کرده‌ام که تفکر بسیجی را در خود نهادینه کنم. کار بسیجی به معنای کار بی‌برنامه نیست؛ اتفاقا کار بسیجی یعنی یک کار دقیق، منسجم و منظم تشکیلاتی است.

مرآت- بابت وقت ارزشمندی که در اختیارم قرار دادید سپاسگزارم.

من هم از شما و همکارانتان سپاسگزارم.

 

قزوین

بسیج صددرصد ظرفیت نخبه‌پروری دارد/با تفکر بسیجی می‌توان فرهنگ جامعه را اصلاح کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ ناصر ظاهری از بسیجیان فعال در حوزه فرهنگی است که از سال ۸۱ به صورت فعال در این عرصه ورود پیدا کرده است. 

وی که کارمند کمیته امداد و فرمانده پایگاه بسیج شهید ابراهیم رحمانی است از کودکی با قرآن مانوس بوده و رتبه اول کشوری در رشته قرائت قرآن در سال ۹۱ و رتبه اول مسابقات قرائت قرآن بسیجیان در سطح استان در سال ۷۶ را اخذ کرده همچنین دارای مدرک ممتاز خوشنویسی بوده و سال ۸۵ رتبه دوم رشته نستعلیق در استان را کسب کرده است. 

 


ظاهری در گفت‌‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار کرد: یک بسیجی برای تاثیرگذاری بیشتر در جامعه باید فرمایشات مقام معظم رهبری را سرلوحه فعالیت‌‌های خویش قرار دهد و با شناسایی و رصد مسائل روز، متناسب با نیاز جامعه حرکت کرده و در این عرصه پیشتاز باشد. 

وی افزود: بسیجی شاخص در حوزه فرهنگ برای کارایی بیشتر و تحقق اهداف باید در کنار داشتن تدین و خلوص نیت، دارای تخصص باشد. 

این فعال فرهنگی تصریح کرد: بسیج یعنی داشتن اخلاص و خلوص نیت و انجام کار بدون هیچ‌گونه چشم‌داشت مالی، یک بسیجی واقعی باید متدین و ایثارگر باشد.

وی عنوان کرد: همه افراد در ازای کارهایی که انجام می‌دهند حقوق و مزایا دریافت می‌کنند، اما کارهای بسیجی دلی است و با دیدن آثار و نتایج مثبت فعالیت‌ها برای حضور در صحنه بیشتر ترغیب و تشویق می‌شود. 

ظاهری با اشاره به فعالیت‌های پایگاه بسیج بیان کرد: انجام فعالیت‌های فرهنگی، تشکیل حلقه‌های صالحین، ارائه مباحث معرفتی و بصیرتی، تحلیل مسائل روز و روشنگری، فعالیت‌های قرآنی، ارائه خدمات درمانی و اجتماعی و توزیع بسته‌های حمایتی برای خانواده‌های محروم از جمله اقدامات انجام شده در پایگاه بسیج است. 

وی ادامه داد: اعزام گروه‌های جهادی به مناطق محروم یکی دیگر از کارهایی است که در بسیج انجام می‌شود؛ براین اساس با حضور نمایندگانی از ادارات مختلف همچون هلال احمر، اداره آب و برق و علوم پزشکی و دامپزشکی از مناطق محروم بازدید به عمل آمده تا از نزدیک با مشکلات مردم مناطق محروم آشنا شده و اقدامات لازم در راستای محرومیت زدایی انجام شود. 

فرمانده پایگاه بسیج شهید ابراهیم رحمانی ابراز کرد: به عقیده من بسیج صددرصد ظرفیت نخبه‌پروری دارد؛ چراکه یک بخش از کار بسیج شناسایی افراد نخبه و پرورش استعداد آنها است و در این راستا با مراکز علمی و فرهنگی تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شده و افراد مستعد برای گذراندن دوره‌های آموزشی به مراکز مرتبط معرفی می‌شوند. 

وی تصریح کرد: علی‌رغم آنچه که گفته می‌شود به نظرم در حوزه فرهنگ اقدامات موثری در دوران پس از انقلاب انجام شده که متاسفانه از دید ما غافل مانده است چراکه با بررسی دوران پیش از انقلاب متوجه می‌شویم که ما در بسیاری از سرفصل‌های کار فرهنگی مشکل داشتیم که اکنون به برکت انقلاب مرتفع شده است. 

ظاهری عنوان کرد: مشاهده شهدای مدافع حرم دهه هفتادی که پرورش یافته نسل بعد از انقلاب هستند و عاشقانه و داوطلبانه برای دفاع از ارزش‌‌ها از جان خود گذشتند خود گویای انجام کارهای فرهنگی موثر در جامعه است. 

وی تصریح کرد: جو ایجاد شده مبنی بر اینکه وضعیت فرهنگ جامعه خراب است، حاصل القائات دشمنان است البته ما منکر وجود برخی آسیب‌های اجتماعی و ضعف‌های فرهنگی در جامعه نیستیم اما معتقدیم اقدامات فرهنگی خوبی نیز در این سال‌ها انجام شده است. 
 


این فعال فرهنگی گفت: برگزاری پیاده‌روی اربعین با حضور سیلی از مشتاقان و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع)، برگزاری شب‌های احیا هرسال با شکوه‌تر از سال‌های قبل و شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه و سایر مناسبت‌ها از جمله مصادیق انجام کارهای فرهنگی تاثیرگذار در کشور است. 

وی با بیان اینکه بسیج ظرفیت اصلاح فرهنگ جامعه را داراست، بیان کرد: یکی از ویژ‌گی‌های بسیج، فعالیت داوطلبانه، ایثارگرانه و خالصانه است که اگر همین چند ویژگی شاخص در جامعه به یک فرهنگ تبدیل شود بسیاری از مشکلات کشور رفع می‌شود. 
 

ظاهری با اشاره به برگزاری کنگره سه هزار شهید استان گفت: به عقیده من شهدا زنده یاد نیستند بلکه آنها زنده‌اند بنابراین با تاسی به فرهنگ شهدا که در اوج جوانی از همه خواسته‌های نفسانی خویش گذشتند و جاری و ساری کردن سیره شهدا در زندگی و عمل به وصایای آنها بسیاری از مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و سیاسی کشور حل می‌شود. 

 

کرمان

بسیج علمی بدون بروکراسی اداری از مخترعین و نخبگان حمایت می کند/بسیج می تواند بر اساس نیازهای مردم هر منطقه اشتغال ایجاد کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  راه آرمان؛ سازمان بسیج مستضعفین در پنجم آذر ماه سال ۱۳۵۸ به دستور امام خمینی(ره) تشکیل شد. از جمله اهداف این سازمان می توان به تحقق فرمایشات امام خمینی (ره)، ایجاد توانایی های لازم در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی ، اقتصادی و خدمت رسانی در بین اقشار مختلف مردم است.

سازمان بسیج مستضعفین دارای تشکل های مختلفی بر اساس اقشار گوناگون مردم دارد که از جمله می توان به بسیج دانش آموزی، دانشجویی، جامعه پزشکی،جامعه مهندسین، اساتید، خواهران، ادارات، کارمندی، مساجد و محلات،طلاب و روحانیون، اصناف، کارخانجات و شرکت‌ها،  کارگری و  بسیج ویژه برون مرزی بسیج موقت مورد نیاز در هر مکان وزمان اشاره کرد.

با توجه به آغاز هفته گرامیداشت بسیج با تنی چند از نخبگان و مخترعین بسیجی در خصوص اهم فعالیت هایشان  و نقش بسیج در پیشبرد اهداف پژوهشی ، علمی و فرهنگی نخبگان و مخترعین به گفتگو نشسته ایم که مشروح آن را در گزارش زیر خواهید خواند.

 

کمانداری: بسیج در تمام ابعاد زندگی فرد می تواند موثر باشد

محسن کمانداری نخبه کرمانی در گفتگو با راه آرمان گفت: متولد ۱۳۶۹ در کرمان هستم و مقاطع تحصیلی دانشگاهی را در رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری گذراندم که مقطع کارشناسی در دانشگاه شهید باهنر کرمان، مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه یزد و هم اکنون دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه  فردوسی مشهد هستم.

وی ابراز کرد: عناوینی که بنده در دوران تحصیل کسب کردم شامل برگزیده به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، برگزیده به عنوان پژوهشگر برتر دانشکده علوم انسانی دانشگاه سراسری یزد، کسب رتبه دوم کارشناسی ارشد در بین همه ورودیها، کسب رتبه اول کارشناسی ارشد دانشجویان دانشگاه یزد در گرایش جغرافیا، برگزیده شده در طرح خوشه بندی دانشجویان دکتری استعدادهای درخشان دانشگاه فردوسی مشهد می باشد.

این نخبه کرمانی عنوان کرد: عضویت در انجمن برنامه ریزی شهری ایران، نماینده و مسئول راه اندازی انجمن جغرافیا و برنامه ریزی شهری شاخه استان کرمان، عضویت در کمیته علمی و هیات داوران بیش از ده کنفرانس ملی و بین المللی مرتبط با علوم شهری و معماری از فعالیت های بنده در مجامع علمی مختلف است.

کمانداری در خصوص فعالیتهای پژوهشی خود اظهار کرد: بیش از ۵۰ مقاله علمی-پژوهشی چاپ شده در مجلات معتبر داخلی و خارجی و دو جلد کتاب منتشر شده دارم البته یک کتاب هم از بنده در حال ویرایش نهایی برای چاپ است.

وی ضمن گرامیداشت هفته بسیج و تأکید بر اینکه ما همه بسیجی هستیم، تصریح کرد: افتخار می کنیم در کشور ما نهادی وجود دارد که به واسطه آن فرهنگ همکاری،خود باوری و اتکا به توانایی های خود در آن شکل می گیرد.

این نخبه کرمانی با بیان اینکه بسیج در تمام ابعاد زندگی شخصی افراد می تواند مفید واقع شود، تصریح کرد: چرا که  تمامی  فعالیت های مهم یک زندگی اجتماعی از جمله فعالیت های سیاسی، اجتماعی، علمی و … در این مکتب آموزش داده می شود.

کمانداری افزود:ما هم در این نهاد تمامی این فعالیت ها از جمله فعالیت های اجتماعی که برای همیاری هم نوع خود را فرا گرفته ایم.

وی گفت:اگر ویژگی های بسیجی در افراد شکل بگیرد نه تنها در عرصه های اجتماعی بلکه در عرصه های علمی و پژوهشی نیز می تواند فردی موفق و مفید برای تخصص خود و کمک به جامعه ای که در آن زندگی می کند،مفید واقع شود؛ همیشه از این آموزش های بسیج و فرهنگ بسیجی آموخته ایم.

این نخبه کرمانی در پایان خاطر نشان کرد:روحیه بسیجی حس همدوستی، اتحاد، همدلی را در بین افراد برانگیخته می کند.

 

 

رضائی: بسیج علمی بدون بروکراسی اداری از مخترعین و نخبگان حمایت می کند

مژده رضایی مخترع جوان کرمانی در گفتگو با  راه آرمان ؛ با بیان اینکه دکترای شیمی و تجزیه هستم، گفت: هفت سال به عنوان پژوهشگر برتر و مخترع برتر کشوری انتخاب شدم.

وی با اشاره به اختراعات خود عنوان کرد: تحقیقاتی را در زمینه نیروی دریایی با همکاری بسیج و نیروی دریایی سپاه پاسداران انجام داده ام؛ همچنین طراحی دستگاه آسیاب سایشی را با تیم تحقیقاتی داشته ام که بخشی از ساخت این دستگاه با همکاری بسیج علمی انجام شده است.

رضائی با تأکید بر اینکه بسیج علمی حمایت مادی و معنوی در انجام تحقیقاتم داشته است، ابراز کرد: طی جلساتی مقرر شده است که تیمی متشکل از پنجاه نخبه از استان برای انجام فعالیت های تحقیقاتی منسجم شویم تا بتوانیم یک تیم بسیار قوی علمی و بسیجی را در ایتان کرمان تشکیل دهیم .

این مخترع کرمانی ادامه داد:کار علمی خود را در اولین سال دانشجویی با بسیج آغاز کردم و به طور کلی اولین قدمی که توانستم در زمینه علمی بردارم با حمایت بسیج علمی بوده است و از تمام افرادی که در ابتدای راه هستند و می خواهند فعالیت علمی داشته باشند به آنها بسیج علمی را توصیه می کنم.

وی اظهار کرد: بسیج علمی بدون بروکراسی اداری از مخترعین و نخبگان حمایت می کند ؛ این در حالی است که با مراجعه به ارگان های دیگر قطعا با بروکراسی ادرای مواجه خواهید شد.

رضائی ابراز کرد:بسیج علمی خالصانه کار می کند و بچه ها را از نظر مادی و معنوی به حمایت می کند؛ ایده ها را از زمانی که روی کاغذ باشد تا زمانی که به مرحله عملیات سازی است حمایت می کند؛حتی اگر آن ایده عملی شود بعد از آن حتی جهت قرار داد بستن با صنعت از نخبگان حمایت می کنند.

 

 

کریمی مبارکه:بسیج می تواند بر اساس نیازهای مردم هر منطقه اشتغال ایجاد کند

بهزاد کریمی مبارکه مخترع و دندانپزشک کرمانی در گفتگو با راه آرمان ؛ در خصوص اهم فعالیت های خود گفت: از دوران دبیرستان در تنظیم نشریه و کارهای ژورنالیستی که در راستای اهداف بسیج بود ، فعالیت داشته ام.

وی با تأکید بر اینکه بیشتر فعالیت هایم  در زمینه علمی و تحقیقاتی بوده است و در دوران دبیرستان و دانشجویی ثبت اختراع داشته ام، عنوان کرد: بسیج با فلسفه زیبایی که به وجود آمده است می تواند اقدام بسیاری را انجام دهد.

کریمی مبارکه ابراز کرد: بسیجی واقعی کسی است که نیاز واقعی کشور را درک کند تا در آن زمینه قدم بردارد؛ امروزه مهمترین نیاز ما داشتن بینش و بصیرت قوی است و در هر زمینه برای قوی شدن نیاز به تلاش و مطالعه دارد.

این مخترع کرمانی بیان کرد: اگر هر کدام از ما در حد وسعو سهممان تلاش داشته باشیم؛ تمامی قطره ها بهم میرسند  و دریا می شوند؛ با کنار نشستن و نگاه کردن به خودمان ضربه می زنیم.

کریمی مبارکه اظهار کرد: بیشتر فعالیت من در حوزه علمی است و هر خلاقیتی  را که حس کرده ام مشکلی را بر طرف خواهد کرد؛ عملیاتی کرده ام؛ سه سال است که توانسته ام شرکتی را ثبت کنم و تولیدات خود را به فروش می رسانم؛ چند نفر در این زمینه مشغول به کار شده اند.

وی تأکید کرد: وقتی ملتی بتواند برای خودش کار فراهم کند این کار درآمد را به دنبال دارد و ملتی که در آمد داشته باشد شوق زندگی پیدا می کند.

کریمی مبارکه ادامه داد:بسیج به راحتی می تواند برای ایجاد شغل وارد شود و با  اقدامات و حرکت های بسیجی که دارند نیازهای مردم را شناسایی و با نیاز سنجی استعدادی و شغلی هر منطقه برای افرادی که هستند کار فراهم کنند و بازخورد آن را در عرصه سازندگی و  تولید از آنان خریداری کنند.

این مخترع کرمانی در پایان خاطر نشان کرد:اگر افراد در هر منطقه به امنیت اقتصادی و شغلی مطمئن باشند؛ هیچ گاه از روستا به شهر مهاجرت نخواهد کرد؛ این اقدام یکی از قشنگ ترین کارهایی است که بسیج می تواند به دلیل پتانسیل ها و ظرفیت هایی که وجود دارد، انجام دهد.

 

کرمانشاه

شکستن انحصار جهانی یک محصول در اوج تحریم‌ها /عدم حمایت دولت از ایده‌ای که جزو 20 طرح ملی است

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  شبکه اطلاع رسانی مرصاد، احسان کرمی نخبه جوان کرمانشاهی است که متولد 65 و فارغ‌التحصیل شیمی تجزیه از دانشگاه رازی کرمانشاه است؛ این جوان نخبه بسیجی شرکت دانش بنیان هایا شیمی رازی را به همراه تیمی از نخبگان استان پیش‌ می‌برد که با طراحی فرموالسیون و تولید موم قالب‌گیری در حوزه تخصصی تولید مواد پیشرفته شیمیایی و پلیمری فعالیت دارد.

آنها موفق شده‌اند برای نخستین بار در کشور نانوکامپوزیت‌های پیشرفته را اختراع و تولید کنند که پیش از این در ایران تولید نمی‌شد و تنها در انحصار چند کشور خاص بوده است.

احسان کرمی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: ما در زمینه ساخت نانوکامپوزیت‌های پیشرفته کار می‌کنیم که در ایران تولید نمی شود؛ موم ریخته‌گری یا قالب‌گیری برای اولین بار در ایران و حتی خاورمیانه تولید می‌شود.

وی ایده کار را از صنایع ریخته‌گری فراگرفته چون در آنجا تجربه کار داشته است؛ می‌گوید چون این ماده در ساخت قطعات اسلحه استفاده می‌شود تنها در پنج کشور تولید می‌شود و این کشورها نیز ماده مذکور را نمی‌فروشند و حالا با این اختراع ایران هم به جمع این پنج کشور افزوده شده است.

این نخبه بسیجی گفت: اگر به روش مهندسی معکوس این محصول تولید می‌شد قیمت تمام شده آن بسیار بیشتر از نمونه خارجی بود و در نتیجه با استفاده از پلیمرهای داخلی این محصول تولید شد و قیمت آن هم به نصف مشابه خارجی می‌رسد و تمام این ماده تولید داخل است.

وی در مورد اهمیت این اختراع تصریح کرد: چون این محصول در داخل تولید نمی‌شود صنایع داخلی هم به دلیل اینکه معمولا از نوع دسته دوم ان استفاده می‌‌کنند با مشکلاتی مواجه هستند و قطعات دقیقی نمی‌توانند بسازنند، اما با این ماده تمام مشکلات حل می‌شود چون تمام فاکتورهای نمونه خارجی را دارد.

کرمی افزود: این ادعا نیست و تمام تست‌های آزمایشگاهی را پشت سر گذاشته‌ایم و حتی صنایع ریخته‌گری هم آنرا تایید کرده‌اند.

حمایتی از دولت ندیدیم /وعده‌های وعید مسئولان

از این مخترع بسیجی در مورد حمایت‌های دولت پرسیدیم که در پاسخ گفت: شرکت ما یک شرکت دانش بنیان است، اما آنگونه که می‌گویند از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت نمی‌کنند، تنها پارک علم و فناوری کرمانشاه که ما عضو آن هستیم حمایت‌هایی از ما کرده است.

وی بیان داشت: ما به شدت نیازمند فضای کارگاهی بودیم و برای ما این موضوع بسیار حائز اهمیت بود و بسیج سازندگی آنرا در اختیار ما گذاشت و این کمک بزرگی برای ما بود؛ تمام دستگاه‌ها را هم خودمان تولید کردیم.

 

ا

طرحی که جزو 20 طرح ملی است

کرمی به عناوین کسب شده در جشنواره های مختلف هم اشاره‌ای داشت و تصریح کرد:‌ این محصول را به عنوان حق اختراع ثبت کرده‌ایم و جزو 20 طرح برگزیده ملی انتخاب شده است که رییس جمهور، وزیر کشور، نمایندگان مجلس و... از آن بازدید داشته اند و تنها وعده ای داده اند و رفته اند و همه در حد حرف بوده و عملا چیزی ندیده‌ایم.

به گفته وی، اختراع برتر جشنواره ملی رویش، طرح برتر رشته صنایع اجلاس بین‌المللی فناوری و انرژی سبز، طرح برگزیده فستیوال ملی نواوری صنایع شیمیایی و پلیمری، فناوری منتخب ملی نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار و کارافرین برتر اقتصاد مقاومتی سازمان بسیج سازندگی از جمل دستاوردهای این طرح بوده است.

کرمی در مورد تاثیرات روحیه جهادی و بسیجی خود و همکارانش در پیشبرد امور هم گفت: ما معتقدیم هرکسی هر قدمی در راه خودکفایی و خروج از وابستگی کشور بردارد بسیجی است و اگر روحیه بسیج تیم همکار نبود این کار شدنی نبود با توجه به تمام موانع و مشکلات و سختی‌های پیش روی دانشگاهیان برای ارتباط با صنعت و وارد شدن به این فضا و سیستم باید جهادی کار کند تا کشور را از وابستگی نجات دهد.

وقتی منافع ملی بر منافع فردی ارجحیت می‌یابد

از این نخبه و مخترع جوان پرسیدیم که چرا این اختراعش را در خارج از کشور ثبت نکرده که پاسخ داد: با اولین مشاوری که خودش هم از اهل فن بود در مورد اختراعمان صحبت کردیم پیشنهاد داد که این کار را در ایران انجام ندهیم و در کشور دیگری غیر از ایران آنرا ثبت کنیم چون تنها حق اختراع حتی بدون تولید محصول عواید مالی فراوانی را برای مخترع در بردارد، اما بسیار مسائل هست که آدم وطنش را ترجیح می‌دهد.

وی افزود: من معتقدم که چون ما تمام دانش و هرچه آموخته‌ایم در این مملکت و آب و خاک بوده باید بازخورد و منفعتی هم برای مردم کشورمان داشته باشد و وقتی مشکلی در کشور وجود دارد خیلی برای ما سنگین است که ایده را ببریم در جاهای دیگر انجام دهیم.

کرمی در پایان یک قدردانی هم از همکارانش داشت و گفت: تیم ما متشکل از نخبگان دانشگاهی بود از جمله دکتر روشنی استاد شیمی دانشگاه رازی، خانم دکتر عظیمی عضو هیئت علمی دانشگاه رازی، آقایان محجوب و نصیری و خانم‌ها صیدزاده و خان‌احمدی ما را در این راه کمک کردند و انگیزه های خوبی به ما دادند؛ همچنین بسیج سازندگی هم حمایت‌های خوبی از ما داشت که از همه آنها تشکر می‌کنم.

در معرفی این محصول می‌توان گفت: در تمامی صنایع تولید انبوه قطعات فلزی دارای دقت ابعادی بالا، اشکال پیچیده، ظریف و صافی سطح یکنواخت از روش ریخته‌گری دقیق استفاده می‌شود در صنایع ریخته‌گری دقیق از موم قالب‌گیری به‌عنوان مدل یا الگو استفاده می‌شود.

موم قالب‌گیری یکی از مواد استراتژیک در صنعت کشور است و به دلیل استفاده از این محصول در ساخت قطعات دقیق و پیچیده که اکثر این قطعات مربوط به صنایع نظامی-دفاعی و ساخت جنگ‌افزار هستند  واردات این ماده به داخل کشور بسیار دشوار بوده و شرکته‌ای تولیدکننده این ماده که تنها در کشورهای آمریکا، آلمان و انگلیس مستقر هستند از فروش گریدهای مناسب این ماده به ایران امتناع می‌کنند.

در نتیجه بیشتر شرکت‌های ریخت‌هگری کشور از موم نامناسب استفاده می‌کنند که اکثراً متناسب با شرایط تولید و نوع قطعات تولیدی آنها نیست این امر باعث ایجاد مشکالت عدیدهای ازجمله ضایعات بسیار زیاد، هدررفت نیروی انسانی و سرمایه‌های شرکت، کیفیت نامناسب، سلب اعتماد مشتریان، عدم توانایی در تولید بسیاری از قطعات با پایداری ابعادی و پیچیدگی بالا و ناتوانی در تولید قطعات لوکس و زینتی و...می‌شود.

موم قالب‌گیری تاکنون در خاورمیانه تولید نشده و به طور کلی در دنیا معموالا از ترکیب چند نوع موم طبیعی ساخته می‌شود، اما به دلیل هزینهی بالای واردات این مواد به داخل کشور و همچنین قیمت بالای آنها تولید آن به این روش و با این مواد اولیه به صرفه نیست و شرکت دانش‌بنیان مذکور موفق شده با استفاده از پلیمرهای تولید شده در داخل کشور که بسیار ارزانقیمت هستند فرموالسیونی طراحی کنند که تمام فاکتورهای موردنیاز صنعت را پاسخ داده و بر اساس آنالیز صورت گرفته توسط آزمایشگاه همکار استاندارد مرکز پژوهش و توسعه فناوریهای نفت در بعضی مؤلفه‌ها مثل درصد خاکستر، نقطه اشتعال و نفوذپذیری از نمونههای خارجی نیز مطلوبتر است.

 

کهگیلویه و بویراحمد

معلم بسیجی که از هیچ، همه چیز ساخت/از ساخت فیلم برتر جشنواره رشد با یک گوشی موبایل تا اختراعی که در ایران مطرح شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس؛ دراستان کهگیلویه و بویراحمد، استعدادهای نهفته ی بسیاری وجود دارد که در گمنامی به سر می برند، یکی از آن ها معلمی است که در روستایی دورافتاده که از داشتن آب و برق و گاز محروم است، تدریس می کند و با دستان خالی هم فیلم ساخت است که در جشنواره فیلم رشد جایزه ویژه دریافت کرد و هم به همراه دانش آموزان آن روستای محروم اختراعی انجام دادند که در جشنواره جابربرحیان به عنوان اختراع برگزیده انتخاب شد.

از همین در گفتگو با این معلم نمونه بسیجی با کارهایی که انجام داده است بیشتر آشنا می شویم:

صبح زاگرس: بیوگرافی کوتاهی از خودتان ارائه دهید.

قنبری: ایمان قنبری هستم، متولد 18 آذر 1372 در شهر زیبای دهدشت، دارای مدرک کارشناسی رشته علوم تربیتی، و دانشجوی ترم اول رشته مدیریت در مقطع کارشناسی ارشد و معلم روستای " چم لپو " در شهر چاروسا از توابع شهرستان کهگیلویه.

صبح زاگرس: چند سال است در مدارس روستایی کار میکنید؟

قنبری: تقریبا 2 سال.

صبح زاگرس: به عنوان معلم کار در مدارس روستایی را ترجیح می دهید یا شهری؟

قنبری: مدارس روستایی را ترجیح می دهم، چون در شهر مسلما امکانات زیادی وجود دارد، اما روستا ها نیاز به یک جهادعلمی و مستمر دارد تا درهمه زمینه ها بهبودی حاصل شود.

 

صبح زاگرس: فیلم شما در جشنواره بین المللی فیلم رشد جایزه ویژه را دریافت کرد در این باره توضیح دهید.

قنبری: فیلم "هابیل یا قابیل" تنش میان دو دانش آموز را به نمایش می گذارد، و اینکه تحمل افکار مخالف خود را درکلاس نداشتند. یکی از آنها نقش قابیل و دیگری هابیل را پذیرفت.

هدف فیلم تربیتی است، که دانش آموز وقتی رفتار اشتباه را در فیلم مشاهده می کند به آن پی ببرد.

 

 

صبح زاگرس: درمورد اختراع تخته پاک کن الکتریکی توضیح دهید.

قنبری: کار تخته پاک کن را از سال گذشته شروع کردم، در بعضی از مواقع دانش آموزان تخته را با دست پاک می کردند باتوجه به اینکه جوهر ماژیک سرطان زا است، از دانش آموزان خواستم که تخته را بدون نیاز به دست پاک کنند.

بعد از آن، کار مطالعاتی آن را انجام دادم، بعد از یک ماه با موتور الکتریکی آشنا شدند، بعد از آن با موتور دیسی آشنا شدند.

موتور دیسی امکان برق گرفتگی آن صفر است، حتی اگر یک دانش آموز با موتور دیسی برخورد داشته باشد هیچ گونه صدمه و آسیبی نخواهد دید.

با یک زائده موتور را به تخته پاک کن وصل کردیم و با یک دکمه هم زائده حرکت می کرد و تخته پاک می شد.

 اختراع به وسیله دانش آموزان و راهنمایی من انجام شد.

این اختراع در جشنواره دانش آموزی جابربن حیان که در تبریز برگزار شد شرکت داده شد و در آن جا به عنوان اختراع برگزیده انتخاب شد.

 

 

صبح زاگرس: بسیجی بودن چه تأثیری در روحیه شما داشته است؟

قنبری: بسیجی بودن سبب شد که برای انجام کار جهادی حساب ویژه ای باز کنم، مشی جهادی و بسیجی سبب شد که باوجود امکانات بسیار کم در این روستا تدریس کنم و هیچ گاه خسته نشوم.

بسیاری از معلمان وقتی به یک روستا برای تدریس می روند و با دیدن کمبود امکانات در روستا، دلسرد می شوند، اما یک بسیجی این گونه نیست، بسیجی با روحیه جهادی کار میکند، و همین امکانات کم به او انگیزه می دهد، تا رسالت و وظیفه اش را به نحو احسن به انجام برساند، همان گونه که درجشنواره بین المللی فیلم رشد می بینید، که دوربین های فیلم برداری از فرانسه و اسپانیا و تصویربرداری با هلی کوپتر به ساختن فیلم پرداختند، اما تنها ابزار ما برای ساختن فیلم قابیل و هابیل یک گوشی همراه بوده است.

 

مازندران   ورود تکنولوژی روز دنیا به صنعت زنبورداری توسط بسیجی مازندرانی/حمایت مدیران از کالای ایرانی در حد شعار!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  بلاغ، برای نهادینه کردن کارآفرینی و خودآفرینی چاره‌ای جز اینکه به تولیدگران و جوانان بها داده شود نیست و لازمه این مهم، بها دادن مدیران دستگاه‌های متولی به جوانان خلاق و توانمند است.

حسن عظیمی جوان 33 ساله گلوگاهی است که توانست با همت و پشتکار موفق به اختراع سیستم هوشمند ایمنی زنبور و افزایش عسل برای نخستین‌بار در کشور شود؛ اختراعی که هیچ نمونه خارجی ندارد.




 

وی در این‌باره به خبرنگار ما گفت: از سال 1392 با همکاری دوستانم در شرکت آیگون نیرو نامیه به‌صورت تخصصی وارد بحث تولید مدارات الکترونیکی شدیم و در سال 1394 به پیشنهاد یکی از دوستانم که زنبوردار بود وارد صنعت زنبورداری شدم.

این کارآفرین و مخترع جوان مازندرانی افزود: صنعت زنبورداری علیرغم سابقه طولانی فعالیتش در کشور به‌صورت سنتی اداره می‌شود و با توجه به اینکه هر کجا تکنولوژی وارد صنعتی شد، موجب پیشرفت آن شد ما تکنولوژی را وارد صنعت زنبورداری کردیم.

این جوان گلوگاهی خاطرنشان کرد: با ورود به صنعت زنبورداری و تلاش و تحقیقات فراوان سرانجام موفق شدیم در ششم بهمن‌ماه 1395 اختراع خود را به شماره 91139 به ثبت برسانیم.

عظیمی در توضیح دستگاه هوشمند ایمنی زنبور و افزایش عسل به خبرنگار ما پاسخ داد: این سیستم کارش آن است که رفتار زنبورعسل را در اختیار زنبوردار قرار می‌دهد در حالیکه تا به دیروز این دمای هوای کندو بود که بر رفتار زنبور اثرگذار بود.




 

وی ادامه داد: ما توسط این اختراع با توجه به تحقیقات گسترده سیستمی را طراحی کردیم که می‌تواند دمای داخل کندو را کنترل کند و به این ترتیب بر رفتار زنبورعسل اثر می‌گذارد.

این کارآفرین جوان مازندرانی اضافه کرد: مهمترین گزینه در رفتار زنبور، جدا از دمای داخل کندو، جمعیت هر کندو است؛ چرا که هر چه جمعیت کندو و متعاقبا جمعیت زنبورهای کارگر بیشتر باشد، خروجی کندو که یکی از مهمترین آن‌ها، عسل خواهد بود نیز بیشتر است.

این کارآفرین گلوگاهی با بیان اینکه یکی از بزرگترین آفات زنبور داری، زمستان گذرانی زنبورها است؛ بیان کرد: در فصل سرما به دلیل عدم وجود گل و گیاه و منابع غذایی کافی، زنبور از عسل داخل کندو تغذیه کرده و تولید گرما می‌کنند و این در حالی است که ما سالانه کندوهای بسیار فراوانی را داریم که به دلیل برداشت غیراصولی عسل توسط انسان از کندوها، با کاهش میزان ذخیره لازم عسل برای زنبورها، زنبورهای فراوانی با توجه به کاهش منابع تغذیه و عدم تولید گرما و دمای مناسب تلف می‌شوند و این امر منجر به نابودی این کندوها می‌شود.

عظیمی اعلام کرد: از آن‌جا که ما با این سیستم برای زنبورها دما تعیین می‌کنیم و دمای مطلوبی را برای آن‌ها مهیا می‌سازیم لذا مصرف عسل زنبورها به شدت کاهش می‌یابد و لذا جدا از افزایش خروجی عسل، وقتی دما در کندو یک‌دست می‌باشد، تلفاتی هم نخواهیم داشت.

وی تاکید کرد: با این سیستم، جمعیت و خروجی کندوها تا 40 برابر هم افزایش می‌یابد و جمعیت کندوها به حداکثر میزان خود در یک کندو می‌رسد.

این جوان کارآفرین مازندرانی در خصوص اینکه در این راه آیا از سوی ارگان یا دستگاهی مورد حمایت قرار گرفتید یا خیر، تصریح کرد: یکی از دستگاه‌هایی که به‌طور مستقیم به ما کمک بلاعوض کرد، سازمان علمی پژوهشی سپاه کربلای مازندران بود که شاید اگر این دستگاه نبود ما هم در سال 1392 مثل خیلی از دوستانمان از ایران خارج می‌شدیم.

این مخترع مازندرانی با بیان اینکه ما خیلی جاها برای معرفی اختراع‌مان رفتیم اما متأسفانه هیچ یک از دستگاه‌ها هیچ حمایتی نکردند؛ اعلام کرد: متأسفانه سازمان علمی پژوهشی کشور هم ما را مورد حمایت قرار ندارد و در پاسخ به ما گفتند: " اگر این طرح جواب می‌داد، خارجی‌ها می‌ساختند."

عظیمی با بیان اینکه بزرگترین گلایه ما این است که متأسفانه مدیران هر بخشی، جوانان کشور را قبول ندارند، تصریح کرد: هر کجا این دستگاه را با برچسب ساخت ایران معرفی کردیم با عقب‌نشینی مدیران مواجه شدیم و هر کجا همین دستگاه را با برچسب کشورهای خارجی نظیر کره و آمریکا معرفی کردیم با استقبال مواجه شدیم.




 

وی افزود: حمایت از کالای ایرانی تنها یک شعار بین مدیران ما است.

این کارآفرین بسیجی استان در خصوص بازار فروش این محصول و اینکه آیا اینکار بازدهی خود را داشته است یا خیر، پاسخ داد: خوشبختانه پس از پایان این اختراع و معرفی این سیستم، به طرز گسترده‌ای میان زنبورداران پخش شد و از سراسر نقاط کشور تقاضا داشتیم و هم اکنون نیز در حال استفاده در سراسر کشور است.

این مخترع گلوگاهی متذکر شد: زنبورداران در ابتدا با ترس‌ولرز اقدام به خرید این سیستم ب صورت دانه‌ای کردند اما پس از گذشت یک زمستان، همان زنبورداران در سال بعد اقدام به خرید چند صدتایی این سیستم کردند.

عظیمی در خصوص قیمت حال حاضر این دستگاه در بازار گفت: این اختراع در دو نسخه کنترل 8 تایی و 10 تایی به تولید رسیده است که نسخه کنترل 8 تایی آن 982 هزار تومان و نسخه کنترل 10 تایی آن یک‌میلیون و 132 هزار تومان قیمت دارد.

وی  با بیان اینکه تاکنون موفق به صادرات این محصول به معنای واقعی نشده‌ایم؛ یادآور شد: این سیستم هیچگونه نمونه خارجی ندارد.

به گفته عظیمی، به دلیل عدم حمایت مسئولان گلوگاهی این شرکت در حال حاضر در محمودآباد در حال فعالیت است و 12 نمایندگی فعال در سطح کشور دارد.

 

مازندران

گفت‌وگو با بسیجی مازندرانی که پدیده سال فوتبال ساحلی جهان شد/دوست دارم بهترین بازیکن جهان شوم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، مراسم گالای فوتبال ساحلی جهان پس از برگزاری مسابقات جام بین قاره‌ای و قهرمانی تیم ملی فوتبال ساحلی کشورمان در کشور امارات برگزار شد.

در این مراسم، محمد مرادی، بازیکن جوان تیم ملی فوتبال ساحلی کشورمان به عنوان پدیده سال انتخاب شد و جایزه‌اش را دریافت کرد. در این مراسم تنها محمد مرادی بود که به عنوان یک ایرانی در مراسم گالای فوتبال ساحلی جایزه دریافت کرد تا همین موضوع بهانه ای باشد تا به سراغ این بازیکن مازندرانی برویم و با او به گفتگویی بپردازیم.

*دوست دارم بهترین بازیکن جهان شوم

وی در خصوص سطح بازیهای بین‌قاره‌ای گفت: بازی های بین قاره ای یک گام عقب تر از بازی های جام جهانی است، ولی بهترین تیم های جهان در آن شرکت می کنند و سطح بازی ها هم خیلی بالا بود.

مرادی با بیان اینکه قبلش فکر نمی کردم پدیده جوان شناخته شوم، بیان داشت: یک ساعت مانده بود به مراسم به بنده اطلاع دادند و من هم واقعا نمی دانستم این موضوع را چطور پیش خودم حل کنم چون واقعا برای رسیدن به این جایگاه خیلی زحمت کشیدم و تلاش های زیادی کرده بودم. در آن لحظه حس خیلی خوبی داشتم و وقتی وارد صحنه شده بودم از بس خوشحال بودم نمیتوانستم صحبت کنم.

بازیکن تیم ملی فوتبال ساحلی افزود: برای رسیدن به این جایگاه خیلی تمرین کردم و تمرینات اختصاصی زیادی را داشتم. چه شب چه روز و چه در گرما و چه در سرما من تمرین می کردم و زحماتی که مربیان داخلی و خارجی برای کشیدند و هم خانواده و دوستانم کمکم کردند و حتی آنها هم شاهد هستند که من چقدر سختی کشیده ام.

مرادی از بزرگترین آرزویش هم گفت: مطمئن کسی که پدیده جهان می شود به جایگاه های بالاتر هم فکر می کند و من هم دوست دارم روزی بهترین بازیکن جهان شوم و عنوان آقای گلی در جهان است.

*سطح بازی‌ ایران بالاست

دوست دارم لژیونر بشوم و در کشورهای بزرگ فوتبالم را ادامه دهم ولی این را نباید نا دیده بگیریم که لیگ برتر فوتبال ساحلی ایران دومین لیگ بزرگ در بین کشورهاست. سطح بازی ها در ایران بسیار بالاست و بازی های خوبی در لیگ ما برگزار می شود. من خودم دوست دارم لژیونر بشوم ولی اگر یک درصد لژیونر نشوم از بازی کردن در لیگ ایران به هیچ وجه ناراحت نیستم چون بهترین لیگ در بین کشورهاست.

وی با بیان اینکه پیشنهاد خارجی هم دارد اظهار داشت: چند پیشنهاد خوب خارجی دارم ولی فعلا دارم فکر می کنم تا ببینم شرایطم چگونه است تا بهترین تصمیم را برای این موضوع بگیرم.

مرادی درباره دلایل گرایش و علاقه‌مندی‌اش به فوتبال ساحلی گفت: من قبلا چمنی بازی می کردم ولی یک روزی به ما گفتند که مسابقه ای ساحلی در یزد قرار است برگزار شود و به ما گفتند که شما بیایید و در این مسابقات بازی کنید. من خودم بچه دریا بودم و همیشه کنار ماسه و دریا فوتبال بازی می کردیم برای همین این موضوع برای من سخت نبود که فوتبال ساحلی بازی کنم. در آن مسابقات بازی کردیم و من هم خیلی خوب ظاهر شدم و بزرگانی که آن زمان در فوتبال ساحلی بودند بازی من را دیدند و گفتند که تو می توانی پیشرفت خوبی در این رشته داشته باشی و به موفقیت های بزرگ برسی و همچنین در ساری آقای عبدالله صحرایی که خودش یکی از بزرگان این رشته است به من انگیزه داد و گفت که اگر در فوتبال ساحلی فعالیت کنم می توانم موفق تر شوم. همین انگیزه دادن ها راهی شد تا من وارد فوتبال ساحلی شوم و روز به روز تمرین کردم و دیدم واقعا از این ورزش خوشم آمده است و اینجوری شد که وارد فوتبال ساحلی شدم.

*سرعت پیشرفت در فوتبال ساحلی بالاست

وی افزود: هر ورزشی سختی های خاص خودش را دارد و نمیشود ورزش ها را با هم مقایسه کرد. همه می دانند که در شن راه رفتن هم سخت است چه برسد اینکه بخواهید داخل آن فوتبال بازی کنید و در برابر تیم های بزرگ جهان صف آرایی کنید. این ورزش یک قدرت بدنی بالا میخواهد چون شرایط زمین فوتبال ساحلی با فوتبال چمنی یا سالنی زمین تا آسمان فرق دارد. فوتبال ساحلی استراحت ندارد و دائما در حال حمله یا دفاع هستید و هیچوقت توپ توقف ندارد که بخواهید استراحت کنید. به همین دلیل به نظر من فوتبال ساحلی یکی از سخت ترین رشته های ورزشی است.

پدیده سال فوتبال ساحلی جهان خطاب به جوانان بیان داشت: فوتبال ساحلی به جایگاه بزرگی رسیده و در حال رشد کردن است و الان پیشرفت کردن در این رشته شاید راحت تر از سایر رشته ها باشد. در این رشته ورزشکاران راحت تر می توانند پیشرفت کنند و راحت تر به تیم ملی برسند و خودشان را نشان بدهند. چون ساحلی یک مجموعه کوچکی است و هنوز به مجموعه بزرگی تبدیل نشده است و کسانی که به این رشته علاقنمند باشند میتواند در فوتبال ساحلی پیشرفت داشته باشند.

مرادی در آخر هم از تمام کسانی که در زندگی به پیشرفتش کمک کردند تشکر کرد و گفت: ممنونم از پدر و مادر و برادرم و همه دوستانم و همچنین تشکر ویژه دارم از مربیان باشگاهی و تیم ملی ام که زحمات زیادی برایم کشیدند.

 

مرکزی   قرار گرفتن ایران جزو۱۰ کشور دارنده دستگاه خشک‌کن انجماد خلاء

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از   دیارآفتاب؛ با افزایش تحریم‌ها از سوی غرب، واردات بسیاری از تجهیزات مورداستفاده در صنایع مختلف با مشکلاتی مواجه شد، همین موضوع باعث شد تا نخبگان و متخصصان جوان کشورمان با تکیه‌بر دانش ایرانی بر تحریم‌ها فائق آمده و انحصار بسیاری از تجهیزات را که در دست چند کشور محدود بود بشکنند.

دراین‌بین متخصصان اراکی با بومی‌سازی دستگاه خشک‌کن انجماد خلاء گامی مهم در این زمینه برداشتند.

قرار گرفتن ایران جزو۱۰ کشور دارنده دستگاه خشک‌کن انجماد خلاء

مجتبی ذوالفقاری استاد دانشگاه اراک و فن‌آور بسیجی در گفتگو با  دیارآفتاب؛ ضمن اشاره به تلاش‌های شبانه‌روزی حدود ۳۰ جوان متخصص ایرانی جهت تولید این محصول گفت: طراحی و ساخت خشک‌کن انجماد خلاء حاصل حدود سی‌ودو ماه تلاش نخبگان صنعتی و پژوهشگران دانشگاه اراک است.

 

 

وی افزود: با توجه به پیشرفت تکنولوژی و گسترده شدن جغرافیای جمعیتی و لزوم دسترسی سریع ، آسان و مناسب به منابع غذایی فرآورده‌ای، نگهداری محصولات غذایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این تکنولوژی بومی همچنین در صنایع دارویی نیز کاربرد دارد و با ساخت آن کشورمان در لیست۱۰ کشور دارای تکنولوژی خشک‌کن انجماد خلاء قرار گرفت.

فن‌آور برتر استان مرکزی اضافه کرد: قبل از این، تکنولوژی ساخت و طراحی این دستگاه در انحصار چند کشور محدود غربی بود و در ایران فقط در سایز بسیار کوچک آزمایشگاهی بررسی‌شده بود و در سایزهای بیشتر از ۱۰کیلوگرم هیچ سابقه‌ای ندارد، اما اکنون این دستگاه می‌تواند در روز تا دو تن محصول را نیز تولید کند.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه در ادامه با اشاره به تحریم واردات این دستگاه گفت: دستگاه خشک‌کن انجماد خلاء در لیست تحریم‌های ظالمانه قرار داشته و نمونه‌های موجود در کشور به دلیل قدیمی بودن هزینه‌هایی در پی داشت که با تلاش متخصصان داخلی بومی شد.

 

 

ذوالفقاری ادامه داد: خشک‌کردن محصولات و مواد غذایی، با این دستگاه علاوه بر کاهش حجم مواد، ماندگاری آن‌ها را تا بیست‌وپنج سال بدون هیچ‌گونه مواد نگهدارندِ و یا نگهداری در یخچال تضمین می‌کند.

این استاد دانشگاه در خصوص اشتغال‌زایی این محصول و ارزآوری آن برای کشور اظهار کرد: در صورت تولید انبوه، هر دستگاه زمینه اشتغال ده نفر را فراهم می‌کند و سالانه از خروج میلیون‌ها دلار ارز جلوگیری می‌شود.

 

 
برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com