کد خبر ۶۷۷۵۷ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۸
در آستانه ارائه بودجه سال ۹۸ به مجلس؛

کاهش بودجه دفاعی کشور برخلاف سیاست‌های نظام است / انتقاد نمایندگان از کاهش بودجه دفاعی

بودجه سال ۹۸ کشورمان طی روزهای آینده تقدیم بهارستانی‌ها می‌شود اما بر اساس اخبار منتشرشده رقم بودجه دفاعی چندان قابل‌قبول نیست که همین مهم صدای نمایندگان مجلس را درآورده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، رئیس‌جمهور روز یکشنبه ۲۵ آذرماه با حضور در مجلس، لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور را تقدیم می‌کند، بودجه‌ای که قرار است کشور را در برابر تحریم‌ها محافظت کند و البته معیارهای دیگری را نیز رعایت کند.
بر اساس اظهارات نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور قرار است در بودجه سال 98 بین 10 تا 15 هزار میلیارد تومان برای بسته‌های حمایتی در نظر گرفته‌شده است.
در این میان نکته مهم میزان بودجه دفاعی و نظامی کشور است که این روزها خبرساز شده است به‌طوری‌که برخی شنیده‌ها حاکی از پایین بودن آن دارد.
احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار قم فردا در این خصوص اظهار داشت: در بودجه سال 98 باید به دنبال این باشیم تا دشمن را مأیوس کنیم.
وی ادامه داد: بهترین پیام بودجه می‌تواند این باشد که تحریم‌ها تاثیرگذارنبوده و دولت مراقبت کند بودجه دفاعی و عمرانی کاهش نداشته باشد.


کاهش سهم بودجه دفاعی در بودجه سال آینده مغایر باسیاست‌های کلی نظام است


نگرانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از کاهش بودجه نظامی کشور به همین‌جا ختم نمی‌شود چراکه فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی از زمزمه‌های مرتبط با بودجه دفاعی کشور برای سال آینده گفت: لایحه بودجه 1398 در دولت در حالی تصویب‌شده است که علی‌رغم توصیه‌ها و هشدارهای لازم اخبار خوشایند و مناسبی از وضعیت بودجه دفاعی شنیده نمی‌شود و این موضوع به یک نگرانی جدی برای ما تبدیل‌شده است.
وی بابیان این‌که کاهش سهم بودجه دفاعی در بودجه سال آینده، مغایر باسیاست‌های کلی نظام و برنامه ششم توسعه است، گفت: طبق برنامه ششم توسعه حداقل باید 5 درصد بودجه عمومی، بودجه به بخش دفاع اختصاص داده شود چراکه دفاع و امنیت یکی از ستون‌های اصلی در بودجه و مسئله بسیار مهمی برای کشور است.
بابیان این‌که جای سؤال دارد که دولت چرا به وظیفه خود در تأمین بودجه دفاعی به حد لازم عمل نمی‌کند، بیان کرد: ما در مجلس شورای اسلامی پیش از آن‌که لایحه بودجه در دولت تصویب شود چندین جلسه با مسئولان مربوطه دولتی داشتیم و حتی یک روز جلسه کمیسیون را با آقای نوبخت درباره بخش امنیت و دفاع صحبت کردیم که دولتی‌ها به ما وعده‌هایی دادند اما امروز اخباری که به گوش می‌رسد مغایر با وعده‌های دولت است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه انتظار از دولت تقویت بودجه دفاعی است، تصریح کرد: اخباری که از بودجه دفاعی به گوش می‌رسد مغایر با شاخص‌ها و مؤلفه‌های امنیت ملی ما است که امیدواریم این مسئله در مراحل بعد تصحیح و اصلاح شود.


آمریکا: گزینه نظامی علیه ایران روی میز است


این در حالی است که همین چند روز پیش «برایان هوک» رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت امور خارجه آمریکا جمهوری اسلامی ایران را تهدید کرد و در اظهارات گستاخانه‌ای بیان داشت: «ما به رژیم ایران بسیار شفاف گفته‌ایم که اگر منافع ما تهدید شود، برای استفاده از نیروی نظامی تعلل نخواهیم کرد. گمان می‌کنم آن‌ها این را فهمیده‌اند. خیلی شفاف هم فهمیده‌اند».
هوک با تأکید بر اینکه گزینه نظامی علیه تهران هنوز روی میز آمریکا است، افزود: «گمان می‌کنم اکنون‌که هنوز گزینه نظامی روی میز است، ترجیح ما این است که از تمام ابزارهای دیپلماتیکی که در اختیارداریم، استفاده کنیم».
از سوی دیگر نباید از خیره‌سری‌های حاکمان تازه به دوران رسیده‌ای مانند محمد بن سلمان نیز در منطقه غافل شد که هرروز یک کشور را در منطقه به آشوب و هرج‌ومرج می‌کشاند.
نکته دیگر این‌که تقویت بنیه دفاعی و رزمی کشور تنها مربوط به کشورمان نمی‌شود بلکه تمامی کشورهای دنیا بیشترین بودجه خود را معطوف به تقویت بنیه دفاعی خود می‌کنند و در این میان کشورمان که همواره با تهدیدات هرچند توخالی ایالات‌متحده روبرو است نباید از این مهم غافل شود.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com