کد خبر ۶۷۷۸۲ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۴۸
فعال سیاسی و فرهنگی دانشگاه در گفتگو با قم فردا:

شأن و جایگاه دانشجو نباید به پیاده نظام بودن برای جریانات سیاسی تنزّل یابد

یکی از فعالین سیاسی و فرهنگی دانشگاه درباره شأن و جایگاه رفیع دانشجو و دانشگاه گفت: شأن و جایگاه دانشجو فراتر از آن است که بخواهد با سیاسی کاری به پیاده نظام برای جریانات و جناح های سیاسی تبدیل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا کیخا در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به جایگاه و شان دانشجو، اظهار داشت: دانشجو البته باید سیاسی باشد و کار سیاسی را بفهمد؛ اما مشکل اصلی از جایی شروع می شود که برخی دانشجویان نمی توانند بین «کار سیاسی» و « حزبی یا جناحی» تفکیک کنند؛ در حالیکه دانشجو و حرکت های دانشجویی باید مستقل از جریانات سیاسی باشند تا بتوانند موثر واقع شوند.

وی ادامه داد: حضرت امام رحمت الله علیه آنچنان شأن و جایگاه دانشجو و دانشگاه را رفیع می دانند که از آن به عنوان «مبدأ تحولات» یاد می کنند و نام می برند؛ از این رو باید توجه داشت دانشجو در عین حال که باید به وظیفه درس خواندن خود برسد؛ باید بر اساس مقتضای سنّی و رفتاری خود، ایفاگر نقش مهمی باشد که شاید از سایر اقشار انتظار نمی رود.

این فعال سیاسی و فرهنگی همچنین تصریح کرد: روحیه آرمان خواهی و مطالبه گری است که دانشجو را نسبت به سایر اقشار متمایز می کند و بر همین اساس است که رهبر معظم انقلاب حفظه الله تعالی از دانشجو می خواهند که به شأن مطالبه گری و عدالت خواهی دست یابد.

کیخا اضافه کرد: متأسفانه حرکت های دانشجویی در سال های اخیر به دلیل در افتادن در برخی سیاسی کاری ها، به طور نسبی از پیگیری عدالت در جامعه باز مانده اند که این یک خطر بزرگ است؛ در حالیکه دانشجو و دانشگاه باید مطالبه گر عدالت و رفع دردهای جامعه باشد؛ نه تریبون جریانات و جناح های سیاسی.

وی در ادامه بیان داشت: همین دور ماندن از شأن مطالبه گری سبب شد مقام معظم رهبری چند سال قبل و در خطبه های نماز جمعه تصریح بفرمایند که پیشرفت های خوبی در کشور مشاهده می شود؛ اما در مسئله عدالت اجتماعی عقب ماندگی داریم و این امر باید جبران شود.

این فعال فرهنگی سیاسی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما درباره اهمیت تقویت کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها نیز گفت: در این زمینه هم با ایده آل و مطلوب، فاصله داریم و متأسفانه، هم برخی مسئولان به این کرسی ها اعتقاد ندارد یا از آن واهمه دارند و هم این که خود دانشجویان هم نسبت به اهمیت این موضوع، تا حدودی غافل شده اند که امید است با دغدغه دانشجویان متعهد و کوشا و همچنین پیگیری رسانه ها، بتوان کرسی های آزاداندیشی را نیز به جایگاه حقیقی خود رساند.

 

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com