کد خبر ۶۷۸۵۳ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۸
گفتاری به مناسبت ایام حضور بانوی کرامت در قم؛

حضرت معصومه دارای «شان کبیر» و هم طراز با مریم مقدس

حضرت معصومه مقام شفاعت دارند، ایشان از "شاناً من الشان" که همان مقام و شان کبیر است، برخوردارند. اگر تولد حضرت معصومه پیش از نزول قرآن بود، همچون مریم(س)، از این بانو بزرگوار یاد می‌شد و در واقع آیاتی که مریم را در قرآن تقدیس کرده است، ایشان را تقدیس می‌کرد.

پایگاه اطلاع‌رسانی خبرقم (قم‌نا)؛ آنچه پیش روی شماست گفتاری از حجت‌الاسلام عباسی، رئیس اداره پژوهش پژوهشکده آستانه مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، می‌باشد که به مناسبت ایام ورود و حضور بانوی کرامت و شفاعت در قم منتشر می‌شود.

 

طبق متن زیارتنامه حضرت معصومه(س) زائر این بانوی عظیم الشان، مالکیت بهشت را پیدا می کند و کسی که مالک بهشت شود، می تواند دیگران را نیز شفاعت کرده و با خود به بهشت ببرد؛ در واقع زائر این بانوی بزرگوار، خودش می تواند شفیع دیگران شود.

در آیه 128 سوره بقره، حضرت ابراهیم(ع) به عنوان شیخ الانبیاء در نیایشی از خداوند درخواست می کند که " خداوندا من و اسماعیل را برای خودت مُسلم قراربده" که این دعا درواقع برای خودِ حضرت ابراهیم و فرزندش، بدون واسطه درخواست شده است.

حضرت ابراهیم(ع) همین طراز و مکانت را برای "ذریه" خود نیز از خداوند می طلبد که این نشان از توجه یک پیامبر به فرزندان و نسل پس از خودش است؛ این مسئله، همان "مودت فی القربی" است که حضرت ابراهیم(ع) از خداوند درخواست کرده و خداوند نیز، آن را مستجاب می کند. استجابت این دعا، در ذات مقدسِ فرزندان حضرت ابراهیم(ع) از جمله ائمه(ع) و فرزندانشان تجلی پیدا کرده است؛ در میان فرزندان معصومین(ع)، برخی از این چهره های مقدس، جایگاه والایی پیدا می کنند به طوری که در مقام ثبوت، همچون امام معصوم(ع) هستند.


تفاوت جایگاه حضرت معصومه(س) با دیگر فرزندان امام کاظم(ع)

حضرت فاطمه معصومه(س) نیز جزو همین فرزندانی هستند که از مقام ویژه ای برخوردارند، به طوری که اگر شخصی، قصد شناخت این بانوی بزرگوار را دارد، باید آن را از جمال برادر بزرگوارشان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) بشناسد؛ چراکه حضرت معصومه(س) در واقع هم سرشت و هم ذات با امام رضا(ع) است. در زمانی که هنوز حضرت معصومه(س) و حتی پدر بزرگوارشان امام کاظم(ع) متولد نشده بودند، امام صادق(ع) در بیان اوصاف حضرت فاطمه معصومه(س) می فرماید "در زمین قم، از فرزندان من بانویی دفن می شود که نام او فاطمه است و جمیع شیعیان به واسطه شفاعت او، وارد بهشت می شوند".

در برخی روایات 60 فرزند برای حضرت موسی بن جعفر(ع) ذکر شده است، از میان این تعداد از فرزندان امام کاظم(ع)، حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) از نظر برتری جایگاه و مقام قرب الهی، با دیگر فرزندان متفاوت اند؛ گوهر و ذات مقدس فاطمه معصومه(س) به حدی مقدس و والاست که اگر این بانو، در جنسیت یک مرد بودند، مقام "ولایت الله" را پیدا می کردند.


مدد جستن بزرگان دین، از حضرت معصومه(س)

همه بزرگان دین و عارفانی همچون آیت الله بهجت(ره) به محضر این بانوی کرامت، توجه ویژه ای داشتند و بسیاری از مکاشفات علمی خود را با توسل به حضرت فاطمه معصومه(س) و در حرم مطهر ایشان، برخوردار می شدند، که این مسئله نشان از گوهر عرشی این بانوی بزرگوار دارد.

 

حضرت معصومه(س)، هم طراز با بانوی مقدس قرآن

اگر حضرت معصومه(س) پیش از نزول قرآن تولد یافته بودند، همچون حضرت مریم (س) در قرآن کریم، از این بانو بزرگوار یاد می شد و در واقع آیاتی که حضرت مریم را در قرآن تقدیس کرده است، حضرت معصومه(س) را تقدیس می کرد.


اهمیت "سلام"های ذکر شده در زیارتنامه حضرت معصومه(س)

در زیارت نامه حضرت معصومه(س) افق های زیادی مشاهده می شود که یکی از مهم ترین آن ها "سلام"های ویژه ای است که در زیارت نامه این بانوی بزرگوار آمده است؛ چراکه اگر مفهوم این عبارات و "سلام" هایی که در زیارت نامه حضرت معصومه(س) نقل شده است، درک شود، اهمیت والای این زیارت نامه نیز درک می شود.

خداوند در سوره مبارکه قدر، وقتی می خواهد تمامی برکات و نعمات این شب را تایید کرده و مُهر بزند، از کلمه "سلام" بهره می گیرد، چنانکه می فرماید "سلامُ هی حَتی مَطلعِ الفَجر" که این مسئله نیز بازگوی اهمیت کلمه "سلام" در کلام های الهی است؛ زیارتنامه حضرت معصومه(س) نیز مملوء از این سلام های عرشی است.

عبارت "سلام" دو محضر غایب و حاضر دارد که مقام حاضر آن، همان مقام تشرف است؛ برای مثال هنگامی که در زیارت نامه حضرت معصومه می خوانیم "السلام علیک یا رسول الله" این سلام به این معناست که حضرت رسول (ص) را در مقابل ما حضور داشته و به ایشان عرض سلام می کنیم؛ این نوع سلام که محضرِ حاضر دارد، به دلیل مقام والای حضرت معصومه(س) در زیارت نامه ایشان ذکر شده است.


حضرت معصومه (س) دارای صفت "شان کبیر" است

امام رضا(ع) می فرمایند: "هرکس حضرت معصومه(س) را زیارت کند، بهشت برای اوست" در واقع این حقیقت را برای ما بازگو می‌کند که زائر حضرت معصومه(س) مالکیت بهشت را پیدا می‌کند و کسی که مالک بهشت شود، می تواند دیگران را نیز شفاعت کرده و باخود به بهشت ببرد؛ در واقع زائر این بانوی بزرگوار، خودش می تواند شفیع دیگران شود.

در زیارت نامه کریمه اهل بیت آمده است "یافاطمه اشفعی فی الجنه فاِنَّ لکِ عندالله شاناً من الشان"، و این عبارت معنای بسیار فاخری در آن نهادینه شده است که مفهوم آن را می توان از زیارت جامعه کبیره، درک کرد.

در فرازی از زیارت جامعه کبیره، عبارت "والجاهُ العظیم والشان الکبیر و الشفاعه المقبوله" ذکر شده است، به این معنا که "شفاعت قبول" عطف به مقام و شان والاست؛ بنابراین حضرت معصومه(س) نیز مقام شفاعت دارند چراکه طبق زیارتنامه این بزرگوار، ایشان از آن "شاناً من الشان " که همان مقام و شان کبیر است، برخوردار هستند.

منبع: ایسنا قم

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com