کد خبر ۶۷۸۵۸ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۳۷
بررسی کارنامه مبارزاتی آیت‌الله جنتی از لابه‌لای اسناد ساواک - قسمت پایانی

نگهبان قانون

آیت‌الله جنتی در اسفند ۱۳۵۸ از طرف‌ امام‌(ره) به‌ عضویت‌ شورای‌ نگهبان‌ قانون‌ اساسی‌ درآمد و به‌ همراه‌ آیت‌الله ربانی شیرازی‌، شهید آیت‌الله دکتر  بهشتی‌ و حجت‌الاسلام سیداحمد خمینی‌، در تهیه‌ و تنظیم‌ آیین‌نامه‌ی‌ شورای‌ نگهبان‌ قانون‌ اساسی‌ نقش‌ داشت‌.
آیت‌الله جنتی سپس‌ به‌ امامت‌ جمعه‌‌ی اهواز منصوب‌ شد و مدت‌ کوتاهی‌ هم‌ در این‌ سمت‌ در کرمانشاه‌ خدمت‌ کرد. مدتی‌ بعد از طرف‌ امام‌(ره) به‌ عضویت‌ شورای‌ عالی‌ تبلیغات‌ اسلامی‌ درآمد. در ۱۳۶۸ﻫ ش‌ از طرف‌ امام‌ به‌ ریاست‌ سازمان‌ تبلیغات‌ اسلامی‌ منصوب‌ شد و تا ۱۳۷۱ در آن‌ سمت‌ بود. ایشان از سال ۱۳۶۷ به‌ دبیری‌ شورای‌ نگهبان‌ منصوب شدند‌ و هم اکنون نیز این سمت را عهده‌دار می‌باشند. شوراي‌ نگهبان‌ از نهادهاي‌ مهم‌ انقلاب‌ است‌ كه‌ فلسفه‌ی وجودی آن جلوگیری از توطئه‌هايي‌ مانند دوره مشروطیت است. اين‌ نهاد همواره‌ مورد هجمة‌ دشمنان‌ انقلاب‌ قرار داشته‌ و عملکرد شجاعانه و بدون مماشات آیت‌الله جنتی در برابر ضدانقلاب و منحرفان از نظام، سیل تخریب‌ها علیه ایشان را افزایش داده است. برخي‌ دیگر از فعاليت‌ها و مسئوليت‌هاي‌ آیت‌الله‌ جنتی پس‌ از انقلاب‌ به‌ شرح‌ زير است‌:
1ـ نمايندگي‌ امام‌ و رهبري‌ در اتحادية‌ انجمن‌هاي‌ اسلامي‌ دانش‌‌آموزان‌
2ـ امامت‌ جمعة‌ موقت‌ قم‌ و تهران‌
3ـ عضويت‌ در شوراي‌ پشتيباني‌ جنگ‌
4ـ نمايندگي‌ مجلس‌ خبرگان‌ در دورة‌ اول‌ و دوم‌ از استان‌ خوزستان‌ و در دورة‌ سوم‌ از استان‌ تهران‌ و عضويت‌ در هيأت‌ تحقيق‌ مجلس‌ خبرگان‌
5 ـ عضويت‌ در مجمع‌ تشخيص‌ مصلحت‌ نظام‌
6 ـ عضويت‌ در هيأت‌ مؤسس‌ جامعة‌ الزهرا ـ سلام‌‌الله‌ عليها ـ با حكم‌ امام‌ (ره‌)
7 ـ عضويت‌ در شوراي‌ عالي‌ انقلاب‌ فرهنگي‌ با حكم‌ رهبري‌
8 ـ عضويت‌ در شوراي‌ عالي‌ تبليغات‌ خارجي‌ با حكم‌ رهبري‌
9 ـ مسوؤليت‌ ستاد احياي‌ امر به‌ معروف‌ و نهي‌ از منكر
10ـ عضويت‌ در كميسيون‌ صدا و سيما به‌ عنوان‌ نائب‌ رئيس‌
11ـ نمايندگي‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در كمك‌‌رساني‌ به‌ مردم‌ بوسني‌ و هرزگوين‌
12ـ ریاست مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم.
فعاليت‌هاي‌ علمي‌
و فرهنگي‌
همانگونه که در ابتدا اشاره شد، آیت‌الله جنتی پس از پایان دروس خارج فقه و اصول، تدریس در حوزه علمیه قم را شروع کردند. ایشان در این خصوص گفته است:
«پس از اینکه دوران خارج، فقه و اصول را گذراندم دیگر در درسها شرکت نمی‌کردم و به نظرم می‌آمد آن مقدار وقتی که صرف می‌شد درسها دیگر بازده برای من نداشت بدین جهت بیشتر وقتم را به بحث و مطالعه می‌گذراندم و بعد هم مشغول تدریس شدم.»
ایشان در کنار بزرگانی مانند شهید آیت‌الله سید محمد بهشتی، شهید آیت‌الله علی قدوسی و آیت‌الله محمدتقی مصباح در تأسیس و راه‌اندازی مدرسه علمیه حقانی در قم نقش مهمی بر عهده داشتند:
«همیشه دلم می‌خواست که کارها بصورت منظم و برنامه‌ریزی شده اداره بشود. با دعوتی که جناب آقای بهشتی کردند به مدرسه حقانی رفتم و شروع به تدریس کردم. مدرسه پس از یک دوران 14 ساله که در تمام این مدت من هم در آن فعالیت می‌کردم، موفق شد که یک طلاب نخبه و ممتازی را تربیت بکند و من نمونه‌هائی در این مدرسه دیدم که در جاهای دیگر کمتر دیدم. به هرحال من در حدود 14 سال در این مدرسه با برادران عزیزمان همکاری داشتم و عمده کار من در این مدرسه بود. قسمتی را در تدریس و قسمتی را در مدیریت مدرسه با شهید قدوسی همکاری می‌کردیم»
این مدرسه پویا و نو، تأثیر به سزایى در تربیت طلاّب انقلابى داشت و هر کدام از تربیت‌یافتگان این مدرسه با برکت، در مبارزه علیه دیکتاتورى رژیم پهلوى و تلاش براى پیروزى انقلاب اسلامى و شکل‌گیرى جمهورى اسلامى در ایران نقش به سزایى داشتند.
طلاّب زیادى از محضر درس اساتید این مدرسه فیض برده‌اند که برخى از آنان به فیض شهادت رسیده‌اند که شهیدان ذبیح‌الله کرمى، محمّد شهاب، ناصر بنى‌جمالى، محسن حاجى جعفرى،  عبدالله میثمى،  مصطفى ردانى‌پور، سیّد حسن شاهچراغى و  حسن مهدوى همدانى از آن جمله‌اند.
بسیاری از کسانی که اکنون در دستگاه قضائی و اجرایی کشور فعالیت دارند شاگردان این مدرسه بوده‌اند.
از آيت‌‌الله جنتي‌ تاكنون برخی‌ آثار علمي‌ و فرهنگي‌ به یادگار مانده است که عبارتند از:
ترجمه  اثبات الهداة
ترجمه ایقاظ الهجعة
ترجمه تحف‌العقول
ترجمه الزواج فى الاسلام به نام ازدواج در اسلام
ترجمه اثنا عشریه  به نام نصایح
ترجمه المواعظ العددیه
مقالات، پیام‌ها و مقدمه‌نگارى‌هاى فراوان
برخى از مقاله‌هایى که توسط ایشان به نگارش درآمده است در «مجموعه سخنرانى‌هایى پیرامون ولایت فقیه» چاپ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آمده است.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com