کد خبر ۶۷۸۷۲ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۲
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی قم عنوان کرد؛

باید به منابع خاک قم توجه شود

مرتضوی گفت:در کنار توجه به منابع آب باید به خاک نیز به عنوان ماده‌ای ارزشمند و مهم‌ترین بستر فعالیت‌های حیاتی پرداخته شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از قم، اسدالله مرتضوی مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی استان در مراسم روز جهانی خاک در قم با بیان اینکه مشخص نبودن متولی رسیدگی به امور مرتبط با خاک در استان را یکی از عمده‌ترین مشکلات این حوزه است،گفت: بر اساس اعلام معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، تاسیس دفتر خاک در معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی برای رسیدگی منسجم به امور مرتبط با خاک در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان،اضافه کرد: در کنار توجه به منابع آب باید به خاک نیز به عنوان ماده‌ای ارزشمند و مهم‌ترین بستر فعالیت‌های حیاتی پرداخته شود.

وی ادامه داد: استفاده از آب شور در بخش کشاورزی استان نقش زیادی در آلودگی خاک داشته است، به‌طوری که حدود نیمی از منابع خاک قم کربن آلی کمتر از ۰.۶ درصد دارند.

مرتضوی عنوان کرد: عوامل تخریبی همچون ضایعات پلیمری، پساب فاضلاب و خشکسالی و طوفان‌ها آثار مخربی بر منابع خاکی داشته است.

در این همایش که با حضور کارشناسان خاک، منابع طبیعی، محیط زیست و جمعی از کشاورزان برپا شده بود آخرین مباحث مرتبط با روش‌های حفاظت از خاک، حاصلخیز کردن خاک و آماده سازی خاک برای کشت گیاه (خاک‌ورزی و بی خاک‌ورزی) ارائه شد.

۱۴ آذر روز جهانی خاک نامگذاری شده است.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com