کد خبر ۶۷۸۸۷ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۱۷

105 هزار هکتار از اراضی استان قم به کانون گردوغبار تبدیل‌شده است

- اخبار استانها -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، سید محمدتقی سجادی عصر امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران که در سالن امام جواد(ع) استانداری برگزار شد، اظهار داشت: 105 هزار هکتار از اراضی استان به کانون گردوغبار تبدیل‌شده است، همچنین بزرگ‌ترین کانون گردوغبار در مرکز کشور به وسعت 50 هزار هکتار در دشت مسیله در شرق استان قم واقع‌شده است.

وی افزود: 25 هزار هکتار در شمال غربی استان قم در منطقه کوه نمک و جاده جعفریه، 22 هزار هکتار در جنوب شرقی استان در منطقه حسین‌آباد میش مست و 8 هزار هکتار از دشت‌های پیرامونی قم به‌عنوان کانون‌های گردوغبار به حساب می‌آیند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با اشاره به اجرای پروژه‌های نهال‌کاری در کانون‌های گردوغبار استان قم، از توسعه نهال‌کاری در دشت مسیله در سال جاری خبر داد و گفت: بزرگ‌ترین پخش سیلاب در مرکز کشور با استفاده از رودخانه شور تنها شریان زنده دشت مسیله در وسعت 30 هزار هکتار با هدف تقویت پوشش گیاهی در این منطقه و کنترل گردوغبار انجام می‌شود.

گردوغبار مدارس سردشت را به تعطیلی کشاندآسمان از خشکی یزد رنگ باخت/‌گردوغبار‌ آسمان یزد را تیره و تار کردگردوغبار لرستان را فرامی‌گیرد

ضرورت افزایش اعتبارات استانی و ملی برای مقابله با گردوغبار در استان قم

 مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم نیز در این جلسه گفت: باید جلسات منظم و مستمر با حضور مسئولان ملی برای بررسی موضوع گردوغبار در استان قم برگزار شود.

 سید رضا موسوی مشکینی عنوان کرد: خشکسالی و قطع حقابه های زیست‌محیطی استان قم، کانون‌های گردوغبار در مرکز کشور را بسیار گسترش داده و با ادامه این روند با چالش‌های جدی مواجه خواهیم شد.

وی با انتقاد از نحوه عملکرد دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با پدیده گردوغبار در کشور، وظایف و تکالیف دستگاه‌های اجرایی در این آئین‌نامه را موردتوجه قرار داد و خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی استان قم باید برنامه‌های خود برای برطرف کردن این معضل را با توجه به شرایط به‌روزرسانی کنند، همچنین راه‌اندازی و استفاده مستمر از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در شهر قم نیازمند تخصیص اعتبارات لازم است.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com