کد خبر ۶۷۹۲۴ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۳
آیت الله مکارم شیرازی:

دولت برای بازار نابسامان کاغذ و کتاب چاره اندیشی کند

یکی از مراجع تقلید با تاکید بر اینکه باید بر روند واردات و عرضه کاغذ در کشور نظارت بیشتری از سوی دولت صورت گیرد، گفت: عده زیادی از ارز دولتی سوء استفاده کرده و یا پولش را به بازار نمی‌آورند و یا اجناس وارد شده با ارز دولتی را با قیمت چند برابر به مردم می‌فروشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم، آیت الله ناصر مکارم شیرازی صبح امروز در جلسه درس خارج فقه در مسجد اعظم قم از وضعیت بازار کتاب و نشر انتقاد کرد و گفت: به دلایل مختلف شاهد هستیم که تعداد افراد کتابخوان در جامعه کم شده و هرچه که تعداد این افراد کم شود جامعه از نظر فرهنگی و دینی عقب گرد خواهد داشت.

وی نقش فضای مجازی را در بی رونق شدن کتابخوانی مهم دانست و تاکید کرد: شاهد هستیم که بخشی از افراد چند ساعت از وقت خود را در فضای مجازی تلف می کنند؛ آن هم در فضا و شبکه‌هایی که سراسر اخبار و مطالب دروغ منتشر می‌کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به خبر منتشر شده از صدای آمریکا اظهار کرد: درباره ما خبری منتشر کرده بودند که در چند خط آن بیش از 10 دروغ وجود داشت و اینها واقعا در دروغ گویی مهارت بسیاری دارند.

وی از گرانی کاغذ و کتاب به عنوان عامل دیگری در خصوص کم شدن تعداد افراد کتابخوان یاد کرد و افزود: مردم در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند و توان خرید کتاب به قیمت گران را ندارند و همین مسئله نیز موجب افزایش فاصله بین آنها با کتاب شده است.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه فردی مطلع می‌گفت که دولت برای واردات کاغذ ارز 4200 تومانی در اختیار تجار قرار می‌دهد اما آنها کاغذ را به چندین برابر می فروشند، یادآور شد: اگر چنین مسئله ای واقعیت دارد چرا دولت بر این مسئله نظارتی ندارد؟

وی با تاکید بر اینکه باید بر روند واردات و عرضه کاغذ در کشور نظارت بیشتری از سوی دولت صورت گیرد، گفت: عده زیادی از ارز دولتی سوء استفاده کرده و یا پولش را به بازار نمی‌آورند و یا اجناس وارد شده با ارز دولتی را با قیمت چند برابر به مردم می‌فروشند.

استاد حوزه علمیه قم ضرورت رسیدگی به این مسئله از سوی وزارت ارشاد را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: اعتقاد داریم که در این بخش نظارت‌ها ضعیف بوده و برخی نیز معتقد هستند که اصلا نظارتی در کار نیست. در این زمینه پیغام دادیم و قول هم داده شده است ولی اتفاقی نیفتاده است.

وی گفت: دولت باید مسئله کاغذ را حل کرده و با توجه به اینکه خوراک روحی و معنوی مردم از خوراک جسمی به مراتب مهم‌تر است، در این زمینه اقدام لازم صورت گیرد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com