کد خبر ۶۷۹۵۶ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۹

بافت‌های فرسوده ‌شهر‌ قم بازآفرینی می‌شود

در هشتمین کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار، عمران و بازآفرینی شهری نسبت به بازآفرینی بافت‌های فرسوده و حفظ و مرمت خانه‌های تاریخی شهر قم تأکید شد.
- اخبار استانها -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، هشتمین کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار، عمران و بازآفرینی شهری و دومین کنفرانس تخصصی مهندسی پل که طی دو روز در سالن همایش‌های بین‌المللی شهرداری قم برگزار شد.

در این کنفرانس معاون فنی و عمرانی شهرداری قم، اظهار داشت: تبادل‌نظر کارشناسان در مباحث عمرانی باید به‌صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد.

توسعه متوازن و همسان نیاز اساسی شهر قم است

علی‌رضا قاری قرآن با اشاره به مسئله بازآفرینی بافت‌های انبوه فرسوده شهری قم افزود: شهرداری قم رویکرد و سیاست جدی در مباحث بازآفرینی بافت‌های فرسوده و توسعه زیرساخت‌های شهری دارد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم تصریح کرد: توسعه متوازن و همسان با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا و استفاده از مباحث و تبادل‌نظر کارشناسی شده اهمیت ویژه‌ای در مسائل شهرسازی و زیربنایی دارد.

قاری قرآن با اشاره به برخی از نتایج مثبت هشتمین کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار، عمران و بازآفرینی شهری عنوان کرد: این کنفرانس‌ها به‌صورت مستمر و مداوم در هشت سال گذشته برگزار و تاکنون بیش از 200 مقاله در حوزه‌های مختلف شهرسازی به دبیرخانه ارسال‌شده است.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌ها و آسیب‌های اساسی شهر قم مسئله انبوه و قابل‌توجه بافت‌های فرسوده شهری است، بخش عمومی هشتمین کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار، عمران و بازآفرینی شهری به همین مناسبت به این مقوله حساس در قم اختصاص پیداکرده و کارشناسان زبده 5 کشور صاحب‌نظر اروپایی در حوزه شهرسازی نیز به این همایش دعوت‌شده‌اند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با تأکید بر اهمیت توسعه و گسترش شهر با استفاده از مباحث کارشناسی و اصول دقیق علمی و معماری بیان کرد: توسعه متوازن شهر باید با استفاده از نتایج مباحث کارشناسی و علمی توسعه و گسترش پیدا کند.

قاری قرآن ابراز کرد: شهر قم ظرفیت‌های بسیار مهمی در مباحث مربوط به پل‌سازی دارد، در دومین کنفرانس و همایش تخصصی مهندسی نتایج مثبت زیادی در حوزه شهرسازی و معماری حاصل‌شده است.

قم| 54 درصد جمعیت دنیا شهرنشین هستندقم| بازآفرینی بافت‌های فرسوده در 540 شهر کشور در حال اجرا است350 هزار نفر از مردم قم ساکن بافت‌های فرسوده هستند

توسعه شهر قم بر محور حرم مطهر صورت می‌گیرد

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) نیز در این کنفرانس ابراز کرد: شهر مقدس قم به دلیل وجود حرم مطهر، مسجد مقدس جمکران و مراکز و نهادهای مختلف علمی و حوزوی از ظرفیت‌های بسیار بزرگ تاریخی برخوردار است.

علی‌رضا خاکی ادامه داد: سالانه بیش از 20 میلیون گردشگر و زائر وارد شهر قم می‌شود که می‌تواند بستر و ظرفیت مناسبی برای فعالیت‌های گردشگری و پویایی اقتصادی و اشتغال شهر مقدس قم شود.

وی با اشاره به محورهای مهم توسعه‌ای شهر مقدس قم گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی محور توسعه شهر مقدس قم از توسعه بر محور رودخانه قمرود به توسعه در حریم حرم مطهر و شکل دایره‌ای تغییر پیداکرده است.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) ادامه داد: در اجرای پروژه‌های شهری و اجتماعی باید به دنبال محرک‌های اجتماعی و اقتصادی بود، سیاست و رویکرد مهم در مسئله بازآفرینی شهری احیای بافت‌های با هویت گذشته شهری است.

خانه‌های تاریخی شهر قم حفظ و مرمت شود

عضو هیئت‌علمی دانشگاه قم نیز در بخشی از این کنفرانس بیان کرد: برای بازآفرینی شهر قم مسیر طولانی و دشواری در پیش است، امروزه تلاش مدیریت شهری قم باید احیای محورهایی باشد که درگذشته از بین رفته است.

مصطفی سعادت طلب ابراز کرد: جلوگیری از تخریب و تغییر کاربری خانه علامه طباطبایی از کارهای موفق در عرصه بازآفرینی شهری بوده که سبب می‌شود تا چنین بافت‌های مهم تاریخی و ارزشمند از گزند تخریب و نابودی حفظ شود.

عضو سابق شورای شهر قم تأکید کرد: خانه‌ها و بافت‌های تاریخی موجود در شهر باید با حفظ، مرمت و احیا به ظرفیت‌های مهم گردشگری و جذب توریست تبدیل شوند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com