کد خبر ۶۸۰۱۴ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۵۲
بعداز آتش‌بار مخالفان، موافقان مونوریل وارد گود می‌شوند؛

ذوالنور: جانمایی مونوریل تصمیم اشتباه مسئولان استانی بود نه دولت قبل/ آتش‌زر: منوریل باید به صورت کامل اجرا شود

با فروکش کردن هجمه‌هایی که به دنبال انتقام‌جویی‌ افراد و رسانه‌های وابسته به جرانات سیاسی در روزهای اخیر از دولت سابق به بهانه مونوریل شد، حامیان مونوریل قم و دوستان سابق دولت قبل را به واکنش وا داشته تا به انتقادات و مخالفت‌ها که رنگ و بوی سیاسی داشت، پاسخ دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی خبرقم (قم‌نا)، کلنگ مونوریل قم در سال 88 به زمین زده شد تا طی 30 ماه بخش عمده‌ای از بار ترافیکی شهر را بکاهد، اما با گذشت بیش از 100 ماه از آغاز این پروژه و 220 میلیارد تومان هزینه از بیت المال، مونوریل در ایستگاه وزن‌کشیِ سیاسی برخی مسئولان استان و کشور، متوقف شد تا مردم این شهر سیاسی-مذهبی، بیش از پیش از درگیری‌های سیاسیون متحمل رنج و محنت باشند.

در حالی که در روزهای اخیر شاهد هجمه‌های سنگین برخی چهره‌ها و مسئولان مخالف احداث مونوریل قم در فضای رسانه‌ای استان بودیم، هم‌اکنون حامیان سابق و نسبتاً کنونی مونوریل قم لب به سخن گشوده و به انتقادات و مخالفت‌ها که رنگ و بوی سیاسی دارد، پاسخ می‌دهند.

 

جانمایی مونوریل اشتباه دولت قبل نبوده است/ دولت قبل هزینه ساخت این طرح را متحمل شد

"حجت‌الاسلام‌ مجتبی ذوالنور"، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به معضلات ترافیکی شهر قم و چاره اندیشی اصولی برای حل گره‌های ترافیکی قم، می‌گوید: این وضعیت منوریل آینه دق شهر قم است، حقیقت این بوده که دولت قبلی هزینه ساخت این طرح را متحمل شد اما جانمایی این طرح توسط دولت قبلی نبوده و مشکلات از تصمیمات اشتباه مسئولان استانی ناشی شده است.

 

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: جانمایی منوریل قم اشتباه بوده و در مسیری این طرح اجرا شده که جذابیت‌های حمل‌ و نقلی نداشته و هزینه‌های سنگین نگهداری بر آن مترتب می‌شود، باید اعتراف کنیم با این طرح ناقص، گره‌ای از گره‌های ترافیکی شهر قم باز نمی‌شود.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی به صرفه جویی بالا در هزینه‌های مونوریل نسبت به مترو اشاره کرد و افزود: احداث هر یک کیلومتر مترو 200 میلیارد تومان هزینه دارد در حالی‌که برای احداث هر کیلومتر منوریل 70 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و از این منظر نسبت به مترو توجیه‌ پذیرتر است.

وی تصریح کرد: برای تعیین تکلیف این طرح گزینه‌هایی مانند تعطیلی کامل پروژه در دستور کار بوده که به‌ هیچ‌ وجه نمی‌توان به آن عمل کرد چرا که تبعات بسیار سنگین اجتماعی را به همراه خواهد داشت، راه‌اندازی منوریل تا میدان مطهری و میدان مصلی از دیگر پیشنهادات برای سرنوشت منوریل بوده که به‌ هیچ‌ وجه صرفه اقتصادی ندارد.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: واگذاری منوریل به بخش خصوصی و ایجاد جذابیت‌های تفریحی به‌صورت فراخوان ملی یکی دیگر از راهکارها اصلی در زمینه تعیین تکلیف منوریل بوده است.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از اجرای ناقص پروژه مونوریل، بیان کرد: ادامه مترو قم به سمت پردیسان و فرودگاه از طرح‌های مثبتی بوده که باید در مدیریت شهری به آن توجه شود.

 

باید مونوریل قم تمام شود

"آیت‌الله سیدمحمد سعیدی"، امام جمعه قم در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته با اشاره به وضعیت ناتمام پروژه مونوریل قم تاکید می‌کند: مسئولان نظام باید توجه داشته باشند که شهر قم حرم اهل بیت(ع) است؛ تا کی باید پروژه های نیمه تمام مستهلک شوند. باید مونوریل تمام شود و باید راهکار لازم برای برون رفت از مشکلات اندیشیده شود.

 

منوریل باید به صورت کامل تا پردیسان اجرا شود/ امکان عبور منوریل از مقابل حرم مطهر وجود دارد

اما "حجت‌الاسلام سید محمد آتش زر" رئیس سابق شورای اسلامی شهر قم و رئیس کنونی شورای اسلامی استان که از اصلی ترین موافقان و حامیان سابق و کنونی مونوریل قم می‌باشد، خواستار اجرای کامل مونوریل تا پردیسان است. وی معتقد است که مونوریل بدون خدشه به دید بارگاه مطهر حضرت معصومه(س) امکان گذر از مقابل حرم مطهر را دارد.

رئیس شورای اسلامی استان قم با اشاره یه جمعیت استان و همچنین حجم زائران در قم بر تکمیل پروژه مونوریل قم تاکید دارد و می‌گوید: 95 درصد جمعیت استان در شهر قم زندگی می‌کنند و سالیانه 20 میلیون زائر به این شهر می‌آیند، به همین دلیل باید زیرساخت‌های لازم در قم به وجود بیاید، حمل و نقل ریلی درون شهری برای این شهر ضروری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین آتش زر با اشاره به پروژه منوریل قم اظهار می‌دارد: تکمیل پروژه منوریل قم نیاز به میلیاردها تومان اعتبار نیاز دارد و شورای کنونی شهر حاضر به صرف بودجه از شهرداری در این پروژه نیست، باید پروژه منوریل قم تعیین تکلیف شود، احداث این پروژه حتی به اندازه 4.7 کیلومتر هزینه زیادی دارد، البته حمل و نقل ریلی در همه جا دنیا به لحاظ هزینه اقتصادی نیست.

رئیس شورای اسلامی استان قم می‌افزاید: اعتقاد دارم که باید پروژه منوریل قم به صورت کامل و به اندازه 18 کیلومتر احداث شود تا تکمیل آن اقتصادی تر باشد، امکان عبور پروژه منوریل قم از مقابل حرم حضرت معصومه(س) بدون خدشه دار شدن دید به این بارگاه مقدس وجود دارد.

آتش زر منوریل قم را یک وسیله مطمئن برای حمل و نقل مسافر می‌داند و خاطرنشان می‌کند: پروژه منوریل قم به دلیل توقف اجرای چند ساله آن به آینه دق تبدیل شده است، باید ترمینال مرکزی قم در مکانی احداث شود که امکان استفاده از منوریل در آن باشد.

 

امکان واگذاری مونوریل به بخش خصوصی وجود دارد

علی‌رغم انتقام‌جویی‌های سیاسی افراد و رسانه‌های وابسته به جرانات سیاسی که به بهانه مونوریل در روزهای اخیر از دولت سابق شد، اما در آخرین جلسه ویژه استانداری قم که در هفته گذشته برگزار شد، از احتمال واگذاری مونوریل قم به بخش خصوصی خبر داده شد.

"محسن بهشتی" معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم، در حاشیه این جلسه که با حضور سرپرست استانداری، دو نماینده قم در مجلس و نماینده رئیس مجلس شورای اسلامی، شهردار و اعضای شواری شهر برگزار شد، گفت: در اين جلسه گزينه‌هاي مختلف از جمله تغییر کاربری و واگذاري مونوریل به بخش خصوصي در قالب ماده 27 قانون الحاق به صورت ويژه بررسی و مقرر شد در جلسات کارشناسي بعدي، اعضا به صورت دقيق‌تر سایر گزينه‌ها از جمله واگذاري به بخش خصوصي را بررسي کنند.

 

مونوریل قم پروژه‌ای کارشناسی و مطالعه شده است/ نباید پروژه مونوریل تکه تکه شود!

"محسن عابدینی" شهردار وقت قم که پیگیری‌های وی منجر به تصویب دو خط ریلی قم از جمله مونوریل شد بود همچنان از این پروژه دفاع می‌کند و با رد مسائلی همچون غیر کارشناسی و بدون مطالعه بودن و تحمیل این پروژه به قم، می‌گوید: پیگیری‌های فراوان و کمک نمایندگان استان، مدیران استان و اعضای شورای شهر باعث شد که این پروژه‌ها تصویب شود ضمن اینکه سازمان برنامه و بودجه، چنین پروژه‌ای را بدون مطالعه مصوب و ابلاغ نمی‌کند.

شهردار اسبق قم معتقد است اگر پروژه مونوریل از شمال رودخانه قم تا شهرک پردیسان اجرا می‌شد کمک بزرگی به حل مسائل ترافیکی قم به ویژه در بلوار مشکلات بلوار غدیر می‌کرد، خاطرنشان می‌کند: «اگر پروژه‌ای را از ابتدا تا انتها با اهدافی که برای آن تعریف کردید به نتیجه برسانید این پروژه مثمر ثمر خواهد بود اما این پروژه تکه تکه شود و تنها یک تکه از آن اجرا شود طبیعی است که مشکلی را حل نمی‌کند و نتایجی که از آن انتظار می‌رود را برآورده نمی‌کند».



بدیهی است که واگذاری این پروژه به بخش خصوصی، با محدودیت‌هایی که به آن تحمیل شده، هیچ سرمایه‌گذاری را ترغیب به انجام این پروژه اخته شده، نمی‌نماید. ضروری است که به منظور تامین منافع مردم و عدم هد رفت منابع ملی، با رفع محدودیت‌هایی که برای مونوریل قم در نظر گرفته شده و همچنین ایجاد تسهیلات تشویقی، نظر سرمایه‌گذاران را به این پروژه جلب نمایند.

راه‌اندازی پایانه مرکزی قم در ابتدای پروژه و اتصال آن به پردیسان و سپس فرودگاه بین المللی قم، می‌تواند تنها فرصت باقیمانده برای احیای این پروژه عظیم باشد که قربانی اختلافات سیاسی مسئولان بوده است!

بررسی کارشناسی این ابر پروژه و به دور از حب و بغض‌های سیاسی و جناحی به منظور ساماندهی هرچه زودتر وضعیت حمل و نقل شهری قم و جلوگیری از هدررفت سرمایه ملی، تنها راهکار برون رفت از این وضعیت نابسمانی است که جز با ورود امام جمعه محترم، تولیت آستان مقدسه حضرت معصومه(س)، و نمایندگان مردم در مجلس و شورای شهر و همچین کارشناسان خبره در حوزه ترافیک شهری، امکان پذیر نمی‌باشد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com