کد خبر ۶۸۴۴۸ انتشار : ۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰

تعریف شهید صدر از آیت الله هاشمی شاهرودی

ماجد غماس: توصیه آیت‌الله شاهرودی، ولایت‌مداری برای شکل‌گیری وحدت در عراق بود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از مشرق، شهید صدر او را ثمره وجودش نامیده بود. همین ارتباط ویژه با استاد موجب نقش‌آفرینی او در مبارزات علیه رژیم بعث شد. حال شاگرد به دیدار استادش رفته تا در محضر الهی شاهد نتایج تلاش‌های خود در راه اعتلای اسلام و تشیع و پیروزی حق بر باطل باشند.

در اوایل دهه ۸۰ میلادی ارتش آزادی‌بخش اسلامی در عراق متأثر از رخداد انقلاب اسلامی در ایران تشکیل شد که در پی آن، هسته «جماعت علمای مجاهد» شکل گرفت و سرانجام در قالب «مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق» فعالیت خود را در ابعاد سیاسی، تبلیغی، فرهنگی، نظامی و خدماتی آغاز کرد.

بیشتر بخوانید:

نگاهی به جایگاه علمی و فقهی آیت‌الله هاشمی شاهرودی مراسم بزرگداشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی با حضور امام خامنه‌ای برگزار شد آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی در حرم مطهر کریمه اهل بیت (ع) آرام گرفت +فیلم و عکس

یکی از موسسان و افراد تأثیرگذار در شکل‌گیری مجلس اعلای عراق که امروز بزرگ‌ترین حزب در مجلس نمایندگان عراق است، شاگرد خاص شهید صدر بود. او به‌دلیل رشد علمی شگفت‌انگیز توانست قبل از ۳۰ سالگی از استادش شهید صدر اجازه اجتهاد دریافت کند. صحبت از مجاهد در راه خدا آیت‌الله هاشمی شاهرودی است.

ارتباط وی با شهید صدر بیش از دیگران بود و او را در زمره اصحاب نزدیک آن مرجع شهید قرار داده بود. از این رو در دوران مبارزات نهضت اسلامی نیز، واسطه مکاتبات امام خمینی؟ ره؟ و شهید صدر بود و نظریات شهید صدر درباره امور مهم مربوط به امت اسلام از جمله فشارهای رژیم بعث به حوزه نجف، اخراج، دستگیری و اعدام علما و اقدامات صدام علیه مراسمات مذهبی شیعیان را به امام راحل منتقل می‌کرد. آیت‌الله هاشمی شاهرودی سابقه مبارزه با رژیم بعث عراق و تشکیل مجلس اعلای عراق و برگزاری کنفرانس جنایات صدام در ایران نقش مؤثری داشت. به همین جهت رژیم بعث همواره در پی ضربه زدن به آیت‌الله شاهرودی و خانواده ایشان بود که سه برادر وی (سیدمصطفی، سیدهادی و سیدمحسن‌) بر اثر شکنجه‌های رژیم آل‌بعث در زندان‌های عراق به شهادت رسیدند که در بخشی از پیام روز گذشته رهبر انقلاب به شهادت سه برادر آیت‌الله هاشمی شاهرودی اشاره شده است. با پیروزی انقلاب اسلامی، تظاهرات گسترده‌ای در شهرهای عراق خصوصاً در نجف اشرف در تأیید انقلاب اسلامی و رهبری امام خمینی؟ ره؟ برگزار شد. رژیم صدام و مأموران امنیتی آن جست‌وجوی گسترده‌ای را برای دستگیری علمای مبارز نجف از جمله مرحوم هاشمی شاهرودی آغاز کردند. وی با درخواست شهید صدر از عراق خارج شد و پس از رفتن به کویت، از آنجا به ایران مهاجرت کرد. در پی ناکامی دستگاه‌های امنیتی از دستگیری وی، رژیم صدام سه برادر وی را دستگیر و اعدام کرد و حتی پیکر آن‌ها نیز به دست خانواده‌شان نرسید. در ادامه برای بررسی بیشتر نقش آیت‌الله هاشمی شاهرودی در مجلس اعلای عراق، با ماجد غماس، رییس دفتر مجلس اعلای عراق در تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

ماجد غماس‌: نقش آیت‌الله شاهرودی در مجلس اعلا، نمایانگر وحدت حوزه نجف و قم بود

آقای «ماجد غماس» رییس دفتر مجلس اعلای عراق در تهران با اشاره به تلاش‌های آیت‌الله شاهرودی در عرصه سیاسی عراق و انقلاب ایران، به «صبح نو» گفت: «حضرت آیت‌الله شاهرودی از علمای بزرگ ایران و عراق بودند که در نجف متولد شدند و در حوزه نجف به درجه اجتهاد رسیدند و از محضر اساتیدی همچون آیات عظام خمینی، صدر و حائری تلمذ فرمودند.» وی افزود: «ایشان، با حرکت شهید صدر علیه رژیم صدام همراهی می‌کرد و باعث شد که چند تن از برادرانش در دهه ۷۰ در این راه به شهادت برسند. پس از اینکه صدام به مرجعیت صدر فشار آورد، عازم ایران شدند و فعالیت‌های دیگری را علیه رژیم منحوس صدام آغاز کردند تا اینکه مجلس اعلای عراق شکل گرفت و دو دوره ایشان ریاست این مجلس را برعهده داشت.»

نقش‌آفرینی در وحدت حوزه نجف و قم

رییس دفتر مجلس اعلای عراق در تهران، افزود: «بر اساس فرمایشات و درخواست برخی مراجع ایشان در قم شروع به تدریس علوم کردند و برخی مسوولیت‌های سیاسی هم در ایران گرفتند و سهم بسزایی در برخی مؤسسات تاثیرگذار ایران ایفا کردند که آثار و تالیفاتی هم در این باره ازخود برجای گذاشتند.»

«ماجد غماس» گفت: «اما نقش ایشان در مجلس اعلای عراق نمایانگر وحدت دو حوزه نجف و قم است؛ حوزه‌های ایران و عراق که در یک مسلک واحد هستند. ابتدای درس ایشان در عراق بود که بعد به ایران منتقل شدند -که موضوع انسجام دینی در مذهب تشییع را می‌رساند- و فعالیت‌های سیاسی هم داشتند که متحمل زندان و شکنجه در عراق شدند.» وی ادامه داد: «تلاش‌های ایشان برای مجلس اعلای عراق در ایران متشکل شد از طلبه‌ها و شاگردان شهید صدر و حرکت‌های اسلامی برای مبارزه با صدام که در کنار محمدباقر حکیم و علمای دیگر نقش‌آفرینی می‌کرد و به مبارزه علیه رژیم آل‌بعث پرداختند و همگام با آیت‌الله حکیم و آیت‌الله حائری به مبارزه ادامه دادند تا اینکه برای خدمت بیشتر درایران به مسوولیت‌های مختلف مشغول شدند.»

تاکید بر ولایت‌مداری و وحدت در برابر استعمار

غماس با اشاره به تلاش‌های آیت‌الله شاهرودی در مجلس اعلای عراق، تصریح کرد: «در مجلس اعلا در سال‌های ۶۱ تا ۶۴ ایشان دو بار ریاست مجلس اعلا را برعهده گرفتند و فعالیت‌های بسیح مردم عراق و تبلیغات رسانه‌ای و سیاسیموثری در این عرصه داشتند.»

وی ادامه داد: «در سال‌های اخیر ارتباطی با مجلس اعلا نداشتند، ولی رابطه دوستی همچنان ادامه داشت و کسانی که با ایشان هم‌سنگر بودند، همیشه در ارتباط بودند و راهنمایی‌ها را به خاطر تجربیاتی که داشتند به دیگران عنوان می‌کردند.»

رییس دفتر مجلس اعلای عراق در تهران، نسبت‌به خصوصیات شخصیتی آیت‌الله شاهرودی یادآور شد: «ایشان خیلی پای‌بند به آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران بودند و همیشه رهنمودهایی در این باره به رهبران سیاسی می‌کردند که ولایت‌مداری هم باید موردتوجه قرار گیرد. مسأله وحدت‌بخشی در عراق برای اوضاع کنونی عراق را مورد تأکید قرار می‌دادند و اتحاد نیروها در ثبات عراق از هجمه تروریستی و استعمارگران را همیشه گوشزد می‌کردند.»

منبع: صبح نو

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com