کد خبر ۶۸۵۱۶ انتشار : ۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۵
سهم محرومیت‌زدائی قم در لایحه بودجه روحانی به لاریجانی؛

قــم؛ چهارم در جدول فقـر و آخـر در جدول بودجه کشور!

بر اساس جداول بودجه ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومانی سال ۹۸، استان قم در حالی کمترین سهم را داشته و در انتهای جدول بودجه کشور قرار دارد که در جدول فقر کشور که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شده، رتبه چهارم کشور را از آن خود کرده است!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم  (قم‌نا)؛ به دنبال انتشار لایحه بودجه کشور در سال 98 که 4 دیماه از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، ارقام خرد و کلان بودجه‌های استانی منتشر شد.


بر اساس جداول بودجه ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومانی سال ۹۸ که چهارم دی از سوی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی ارائه شده، استان قم با وجود بیشترین محرومیت، فقر و بیکاری، کمترین سهم را داشته و در انتهای جدول بودجه کشور قرار دارد!

در این جدول بودجه استان خوزستان با دو هزارو ششصد میلیارد تومان رتبه نخست و استان قم با ۳۸۲ میلیارد تومان رتبه آخر را در میان ۳۱ استان دارد.

جدول شماره ۱۰ بودجه، که تصویر کلان بودجه‌های استانی را نشان می‌دهد بودجه هزینه‌ای قم ۲۲۴ میلیارد تومان و بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (عمرانی) ۱۵۸ میلیارد تومان است.

این در حالی است که بر اساس آخرین پژوهش مرکز پژوهش‌های مجلس، نرخ فقر (درصد فقرا) که در استان‌های مختلف کشور در سال ۱۳۹۵ را محاسبه و اعلام کرده است، استان قم چهارمین استان از نظر نرخ بالای فقر می‌باشد.

 

 

بر این اساس چهار استان سیستان و بلوچستان، کرمان، گلستان و قم نرخ فقر بالاتری نسبت به دیگر استان‌های کشور دارند. این نرخ در چهار استان مذکور به ترتیب ۳۸٫۳۱، ۳۲٫۹۰  ۳۰٫۳۸ و  ۲۹٫۹٦ درصد بوده است.

درصد فقرا در سه استان چهارمحال و بختیاری، مازندران و کهگیلویه و بویراحمد نیز کمتر از دیگر استان‌های کشور محاسبه شده است. این نرخ در این سه استان به ترتیب ۱٫۸۷ درصد، ۲٫۰۹ و ۲٫۴۹ درصد بوده است. 

این در حالی است که تحقق فقرزدایی، مبارزه با آسیب‌هایی چون حاشیه نشینی و بیکاری و همچنین طرح‌های کلانی که در توسعه استان قم در نظرگرفته شده است، با اینگونه اختصاص بودجه، دور از ذهن به نظر می‌آید.

 
لازم یه ذکر است که علی لاریجانی، احمد امیرآبادی و مجتبی ذوالنوری سه نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، به ترتیب (رئیس مجلس)، (عضو هیئت رئیسه و کمیسیون امر داخلی کشور و شوراها) و (عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی) می‌باشند. 

 

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com