کد خبر ۶۸۵۲۳ انتشار : ۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۲
آغاز بازسازی کاروانسرای طرلاب پس از گزارش خبرقم؛

کاروان‌سرای طرلاب از نابودی نجات پیدا می‌کند؟

پس از انتشار گزارش تصویری که چندی پیش در وب‌سایت خبرقم از وضعیت بحرانی و روند تخریب کامل کاروانسرای تاریخی طرلاب منتشر شد، امروز مدیرکل میراث فرهنگی استان قم از آغاز مرمت و بازسازی این کاروانسرای تاریخی، خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)؛ به دنبال انتشار تصاویر و گزارشی از وضعیت بحرانی و اسف‌بار کاروانسرای تاریخی طرلاب واقع در محور قم - سلفچگان، امروز مدیرکل میراث فرهنگی استان قم از آغاز مرمت و بازسازی این کاروانسرای تاریخی، به رسانه‌ها خبر داد.


کاروانسرای طرلاب واقع در جاده قم - سلفچگان که متعلق به دوران سلجوقیان می‌باشد و در دوران قاجار بخش الحاقی و داشته و بازسازی شده است، یکی دیگر از کاروانسراهای استان قم می‌باشد که در شرف نابودی کامل است.


این اثر تاریخی و میراث فرهنگی استان در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۶۳۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، و اکنون پس از سال‌ها مورد توجه مسئولان میراث فرهنگی قم واقع شده است!

 

تصاویر آغاز مرمت و بازسازی کاروانسرای طرلاب


اعلام خبر مرمت و بازسازی کاروانسرای طرلاب درحالی امروز توسط حمید یزدانی عنوان شد که تا پیش از این، میراث فرهنگی استان هیچگونه اهتمامی نسبت به حفاظت فیزیکی این بنای تاریخی نداشته است!


بنا به گفته یزدانی، مدیرکل میراث فرهنگی استان قم: این کاروانسرا نیاز به تعمیرات اساسی دارد، چرا که تاکنون هیچ گونه رسیدگی به آن نشده و اگر فاز اول مرمت آن آغاز نمی شد، بیم نابودی و تخریب آن وجود داشت.


تصاویر اختصاصی که پیش از این توسط خبرنگار ما به ثبت رسیده و در خبرقم منتشر شده است، حکایت از وضعیت اسفناکی برای کاروانسرای طرلاب داشته است.

 

گزارش تصویری/ کاروانسرای طرلاب؛ یک گام تا نابودی کامل!

 

بر پایه گزارش چندی پیش خبرنگار ما، این بنای ارزشمند تاریخی به محل تخلیه زباله، نگهداری حیوانات تبدیل شده و مورد استفاده غیرمجاز برخی فروشگاه‌ها و مراکز خدمات بین جاده‌ای برای انبار قرار می‌گرفته است.


مدیرکل میراث فرهنگی استان قم به خبرنگاران گفته است: امیدواریم بتوانیم شأن اینگونه آثار فاخر و ارزشمند که سالها مهجور و متروک مانده اند را حفظ کنیم.


اعتراف حمید یزدانی به عدم اهتمام به ابنیه تاریخی در حالی است که رسانه‌های استان بارها خطر تخریب و از بین رفتن دیگر بناهای تاریخی در استان را گوشزد کرده‌اند!

 

هدف از بازنشر تصاویر اختصاصی خبرقم از وضعیت اسف بار کاروانسرای طرلاب به همراه تصاویر منتشر شده از آغاز عملیات بازسازی این بنای ارزشمند تاریخی این است که مخاطبان پایگاه اطلاع رسانی خبرقم با آسودگی خاطر، پیگیری پروژه مرمت کاروانسرای طرلاب را از تحریریه این رسانه انتظار داشته باشند.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com