کد خبر ۶۸۷۵۹ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۶
چرا بین مردم و مسئولان در نماز جمعه فاصله افتاد؟

قم از تهران عقب ماند/ باقی ماندن نرده های سرد بین صفوف گرم نمازگزاران

مردم دین‌دار قم، چشم انتظار جمعه ای هستند که در صفوف نماز آن، با نرده های آهنین میان مردم و مسئولین شکافی نباشد و همه دوشادوش یکدیگر و بدون تبعیض در جهت اعتلا و شکوفایی شهر و کشور همت گمارند، تا رسالت نماز جمعه نیز احیا شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)؛ در دهه 60، یکی از حربه های اصلی دشمنان برای مقابله با انقلاب اسلامی ایران،‌ انجام ترورهای کور یا حذف فیزیکی مسئولان و مدیران عالی رتبه بود. هرچند ترور در ایران تنها به مسئولان نظام ختم نشد، بلکه اقدامات کوردلانه گروهک هایی مثل منافقین، به شهادت 17 هزار تن ـ که عموم آنها از مردم عادی بودند ـ منجر شد. در کنار آن ترور شخصیت هایی همچون شهیدان بهشتی، رجایی، ‌باهنر، ‌مطهری، ‌مفتح و بسیاری از مقامات لشکری و کشوری صدمات زیادی را به کشور در آن برهه وارد کرد. شاید یکی از عوامل تسهیل ترورها،‌ عدم حفاظت از مسئولان بود، به گونه ای که بیشتر مسئولان نظام تیم حفاظت نداشتند.

پس از پیروزی انقلاب تا همان سال های اولیه دهه 60 ، شش تن از ائمه جمعه به شهادت رسیدند؛ از جمله آیت الله قاضی طباطبایی (امام جمعه تبریز) 10 آبان 1358، آیت الله دستغیب (امام جمعه شیراز)20آذر1360، آیت الله مدنی (امام جمعه تبریز)21شهریور1360، آیت الله احسان بخش (امام جمعه رشت) 26 فروردین 1361، آیت الله اشرفی اصفهانی (امام جمعه باختران) 23 مهر 1361 و آیت الله صدوقی (امام جمعه یزد)11 تیر 1361. بعد از اقدامات تروریستی متعدد علیه مسئولان و علما بود که حضرت امام خمینی(ره) پیامی صادر کردند و به پاسداران دستور دادند از شخصیت های انقلاب حفاظت کنند.

در بخشی از این پیام آمده است: «... پاسداران انقلاب و رؤسای آنان موظفند از این شخصیت های ارزنده انقلابی حفاظت کنند و رفت و آمدهای مشکوک را تحت نظر بگیرند؛ اگر چه خود آنان راضی نباشند.» بر اساس همین ضرورت حفاظت شخصیت ها و حفاظت فیزیکی از اماکن و مصلاهای نماز جمعه آغاز شد و اوضاع به کنترل درآمد. یکی از این اقدامات برای تأمین امنیت، قرار دادن نرده ها در نماز جمعه و ایجاد فاصله بین مردم و مسئولان بود.

اما پس از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی و ورود به دهه پنجم، بسیاری از مشکلات امنیتی برطرف شده و کشور به ثبات قابل توجهی رسیده است. همین مسأله باعث شد، در یکی دو سال اخیر رفت و آمد برخی مسئولان در کنار سایر مردم عادی بیشتر و بیشتر شود و حتی شنیده شد که دبیر شورای عالی امنیت ملی در نامه ای به رهبر انقلاب، بسیاری از اقدامات حفاظتی برای برخی مسئولان را در شرایط فعلی کشور غیر ضروری بداند.

در سال های اخیر با بصیرت و اندیشه ورزی ائمه جمعه، در شهر های مختلف کشور از جمله تبریز، کرمان، تهران و... نرده های جدا کننده مسئولین و مردم برداشته شد. نمازجمعه تهران که با حضور سران قوا و افراد درجه یک لشکری و کشوری برگزار میشود، از اهمیت ویژه ای جهت تامین امنیت مسئولین برخوردار است. با این حال فاز یک برداشتن نرده های بین مسئولین و مردم اجرایی شده و قرار است با گذراندن مراحل قانونی، فازهای بعدی نیز اجرا شود.



پیشگام بودن شهر مقدس قم در اصلاح امور، قبل حین و بعد از انقلاب اسلامی برچهره تاریخ حک شده است و با توجه به این نکته که حساسیت هایی که در تهران جهت تامین امنیت وجود دارد، در قم نیست، جای تعجب است که این کار پسندیده (که جز رویش انقلاب اسلامی نامی نمیتوان برآن نهاد) با تلاش ائمه جمعه قم و مذاکرات با شورای تامین استان، هنوز به انجام نرسیده است.

 



مردم دین‌دار قم، چشم انتظار جمعه ای هستند که در صفوف نماز آن، با نرده های آهنین میان مردم و مسئولین شکافی نباشد و همه دوشادوش یکدیگر و بدون تبعیض در جهت اعتلا و شکوفایی شهر و کشور همت گمارند، تا رسالت نماز جمعه نیز احیا شود.

*محمد صادق میرزایی امیرآباد

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com