کد خبر ۶۸۹۹۳ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۳

تقدیر از فعالان حوزه چاپ و نشر قرآن و مصححان برگزیده قرآن / معاون سابق سازمان دارالقرآن الکریم: پرداخت قیمت بالای هدیه قرآن در توان عامه مردم نیست

یازدهمین گردهمایی اصحاب چاپ و نشر قرآن کریم با سخنرانی شیخ حسین انصاریان مفسر قرآن کریم و تقدیر از مصححان برگزیده و فعالان حوزه چاپ و نشر مصحف شریف در مجتمع ناشران قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یازدهمین همایش سراسری اصحاب چاپ و نشر قرآن کریم همزمان با چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی چهارشنبه ۱۹ دی ماه به همت سازمان دارالقرآن الکریم در قم برگزار شد.

در این همایش که با حضور اساتید برجسته قرآنی در مجتمع ناشران قم برگزار شد علی اصفر شعاعی به تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید پرداخت و محمدرضا پورمعین رییس انجمن خادمان قرآن کریم نیز اجرای مراسم را بر عهده گرفت.

در ادامه مراسم مهدی قره شیخلو رییس سازمان دارالقرآن الکریم به ارائه گزارشی از عملکرد حوزه چاپ و نشر پرداخت و گفت:چاپ و نشر قرآن کریم به برکت انقلاب اسلامی رونق خوبی گرفته است که به همین بهانه نمایشگاهی در حاشیه این همایش  از قرآن هایی با قطع ها و خط های متفاوتی در بیش از سی سال فعالیت در این حوزه به نمایش گذاشته شده است.

سپس پس از پخش مستندی تصویری در خصوص معرفی فعالیت های معاونت نظارت برچاپ و نشر قرآن کریم، مرتضی نجفی قدسی پیام آیت الله سبحانی به این همایش را قرائت کرد. آیت‌الله سبحانی در این پیام لزوم دقت کارشناسانه و محققانه به منظور پیش‌بینی سیاست‌های اجرایی واحد از سوی مراجع تصمیم‌گیر و قانونگذار و توجه به ضرورت وحدت نظر و دوری از تشتت و چندگانگی را از نکات حائز اهمیت در عرصه چاپ و نشر قرآن کریم برشمرد.

در ادامه این مراسم از فعالان حوزه چاپ و نشر قرآن و مصححان برگزیده قرآن تقدیر به عمل آمد.

مهدی زمانی‌پور، مدیر نشر فاطمه الزهرا با بیش از ۲۸ سال سابقه به عنوان منتخب ناشران خصوصی، ناصر بابامحمدی، مدیر نشر اسوه به عنوان منتخب ناشران دولتی، حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا صفوی، مترجم قرآن کریم با بیش از ۲۲ سال سابقه، سیدابوالقاسم حسینی، مدیر چاپخانه گلبان، سیدعبدالمهدی حسن‌زاده، هنرمند خوشنویس قرآن کریم با بیش از ۲۰ سال سابقه در بخش مترجم، خطاط، چاپخانه و ناشربرتر تجلیل شدند.

همچنین در بخش کارشناسان تصحیح قرآن کریم علی مشهدپور و الهه جباری به عنوان مصحح قرآن کریم مورد تجلیل قرار گرفتند.

بعد از اهدای جوائز نیز حجت‌الاسلام حسین انصاریان با تحسین فعالان حوزه چاپ و نشر قرآن گفت: قرآن نتیجه بعثت بود؛ کتابی که کلام پروردگار است و خداوند آن را بر قلب پیامبر نازل کرد و شما آن را با سعی خود به طرز صحیحش به مردم منتقل می‌کنید.

انصاریان با اشاره به حدیثی از حضرت علی(ع) در نهج البلاغه گفت: امام اول شیعیان  در نهج‌البلاغه می‌فرماید: «هوشیار باشید که دانش کل آینده در این کتاب است. تمام گزارش‌های گذشته تا ابتدای خلقت در قرآن آمده است. این کتاب مایه برقراری نظم در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی شماست و داروی همه بیماری‌های فکری و روحی شما در قرآن ذکر شده است».در حوزه قرآن پنجاه سال فعالیت میکنم و به این فرموده امیرالمومنین(ع) ایمان آورده ام و توانستم برای جوانانی که به من مراجعه میکنند با استناد از قرآن راه حلی شفابخش به آن ها بیان نمایم.

استفاده از رنگ های متنوع در قرآن تاثیر بسزایی در جذب مردم دارد

وی گفت: مشکل جوانان بسیاری را که اختلافات زناشویی داشتند حل کردم و به جای رجوع وقت‌گیر به دادگاه خانواده و تشکیل پرونده ظرف دوهفته با رجوع به قرآن معضل آن‌ها حل شد. لذا تمنا می‌کنم که کوشش کنید قرآن از مهجوریت کنونی خارج شود.

انصاریان در ادامه گفت: در حوزه رنگ سفارش‌های فراوانی در اسلام هست و اگر شما از رنگ‌های متنوع در طبع قرآن استفاده کنید، تأثیر بسزایی در جذب مردم به قرآن دارد.

سپس عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی و معاون فرهنگی آستان عبدالعظیم حسنی(ع) در ادامه این مراسم به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: بی‌شک قرآن چلچراغ ایمان و منشور بی‌بدیل وحی و در این برهه از زمان قانون اساسی انقلاب اسلامی است که بنا به گفته امام رضا(ع) سخن خداست و برای رستگاری باید در چارچوب آن حرکت کرد و از حدود آن تجاوز نکرد و تمسک به آن مایه نجات همه انسان‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: جای تأسف است که در برابر بیش از دو هزار و ۵۰۰ ترجمه‌ای که از انجیل وجود دارد، سهم قرآن در عرصه ترجمه چیزی کمتر از ۱۵۰ ترجمه است و این امر کار ناشران را دوچندان می‌کند که با وحدت و اتحاد و به دور از سلایق شخصی و هم‌افزایی میان خودتان در راه نشر و ترویج هر چه بیشتر قرآن گام بردارید. البته در این راه نهادهای متولی نیز باید حمایت‌ کنند؛ از جمله تخصیص اعتبار کافی به منظور خرید کاغذ یارانه‌ای و تجهیز و ارتقای فنی چاپخانه‌ها را پیگیر شوند. ضمن آنکه همچنان باید در امر ممانعت از چاپ قرآن‌های غیرمجاز اهتمام ویژه‌ای شود.

وی در پایان خطاب به فعالان حوزه نشر قرآن گفت: هر چند که حمایت‌های سازمان‌ها و نهادهای دولتی در عرصه چاپ و نشر قرآن از اهمیت فراوانی برخوردار است، اما به شما توصیه می‌کنم که چندان به تحقق این حمایت‌ها دل خوش نکنید و بکوشید تا با وحدت و اتحاد و جلب رضایت و تشویق حامیان و خیران عرصه قرآن کریم، اوضاع حوزه چاپ و نشر قرآن را سامان دهید.

سپس در این مراسم از مدیران حوزه نظارتبر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن الکریم تقدیر به عمل آمد.

بدین نحو سید مهدی سیف به مدت یک سال،محمدخواجوی به مدت دو سال، یوسف افراش به مدت دو سال، حسن تفکری به مدت هشت سال و احمد زرنگاربه مدت ۲ سال مدیریت را برعهده داشتند که از زحمات آنان تقدیر شد .

همچنین در انتهای این مراسم نیز قطعنامه ای توسط حمید خرمی رییس اتحادیه ناشران قم قرائت و همچنین از قرآن های علی عبدالحسین زاده و قرآن حزبی علیرضا توتونچی رونمایی شد.

پرداخت قیمت بالای هدیه قرآن در توان عامه مردم نیست

در همین راستا احمد حاجی شریف معاون سابق نظارت و هماهنگی بر چاپ و نشر سازمان دارالقرآن الکریم در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص این همایش گفت: سازمان دارالقرآن الکریم هر ساله برای اصحاب چاپ و نشر قرآن کریم برای هماهنگی های بیشتر در این زمینه همایش هایی را با ناشرین، مترجمین، کاتبین و دست اندرکاران چاپ و نشرقرآن برگزار می کند تا هماهنگی های بیشتری را داشته باشند امسال نیز به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی این همایش گسترده تر برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه چاپ و نشر قرآن کریم رشد خوبی در طول چهل سال داشته ایم افزود: در زمینه ناشرین مترجمین و کتابت قرآن رشد بسیار زیاد و خوبی بعد از انقلاب داشته ایم. بطوریکه ما بیشتر از صد و ده ترجمه قرآن به زبان فارسی بیش از ۳۴ ترجمه به زبان های خارجی و بیش از ۱۱۴کاتب قرآن که کتابهای آنان چاپ شده است را داریم که این مساله در دنیا بی نظیر است.

حاجی شریف با تاکید بر اینکه هنوز نیز مشکلات زیادی سر راه  چاپ قرآن وجود دارد افزود:یکی از مهمترین مشکلاتی برای چاپ قرآن می توان ذکر کرد قیمت بالای هدیه آن است. در حال حاضر در جامعه ما «طرح نور» در مساجد طرح نور اجرا می شود.

وی ادامه داد: بنابر این طرح در هر مسجدی بعد از نماز یک صفحه قرآن تلاوت می شود و این قرآن ها بعد از استفاده زیاد، پاره شده و باید قرآنی نو جایگزین کنند که متاسفانه هدیه قرآن بسیار زیاد است.

این فعال قرآنی در حوزه چاپ و نشر قرآن با اشاره به اینکه  توان عموم مردم برای پرداخت این هدیه  همخوانی ندارد، افزود: باید دولت در این زمینه چاره اندیشی کرده و یارانه ای به این بخش نیز تعلق دهد قبلا کاغذ، یارانه ای بود و کاغذ با قیمت مناسبی در اختیاران ناشرین قرار می گرفت  ولی با بند کاغذی بالای ۲۰۰ هزار تومان کتاب قرآن کمتراز ۲۵ هزار تومان در نمی آید که همین امر را نیز ناشران توانایی هدیه آن را ندارندو دولت باید در این زمینه فکری کند.

وی در پاسخ به سوال اینکه چطور میتوان نقش کاتیان و خوشنویسان قرآنی را در جامعه افزایش داد، اظهار کرد: در همین همایش همین مساله را مطرح کردیم که قبل از انقلاب، بااینکه تعداد ناشرین بسیار محدود بودند اما افتخارشان این بود که خودشان خط قرآنی مخصوص به نشرخود داشته باشند و از خوشنویسان دعوت می کردند برایشان قرآن بنویسند. هم اکنون نیز از ناشرین گرامی تقاضا داریم  که این کار را انجام داده و از خوشنویسان قرآن بخواهند که قران بنویسند البته هنرمندان خوشنویس نیز بایداز لحاظ هزینه ملاحظه ناشر را کرده که دوباره مثل روال سابق چاپ خط های ایرانی زیاد شود.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com