کد خبر ۶۹۰۷۶ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۷

مشکل کمبود مواد اولیه هزینه تولید فرش را در استان زنجان افزایش داده است

معاون صنعت و معدن استان زنجان با اشاره به اینکه تولیدکنندگان فرش با کمبود مواد اولیه مواجه هستند گفت: مشکل کمبود مواد اولیه فرش هزینه تولید را در استان زنجان افزایش داده است.
- اخبار استانها -

امیرعلی مسیبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زنجان، با اشاره به اینکه چند مورد از آمارهایی مانند میزان صادرات فرش و محصولات کشاورزی که در بحث صادرات در استان ارائه می‌شود برآوردی است اظهار داشت: در استان زنجان تاجر فعالی که در کار صادرات فرش فعال باشد وجود ندارد.

وی تصریح کرد: ساز و کار صادرات فرش از گمرک استان زنجان ایجاد شده ولی تاجر فعالی در این حوزه در استان زنجان نداریم.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان بیان کرد: صادرات فرش زنجان عمدتا از استان قم انجام می‌شود و بیشتر تاجرانی که در استان قم فعالیت دارند زنجانی هستند و به جرات می‌تواند گفت بیشتر فرش‌هایی که از استان قم صادر می‌شود در زنجان بافته شده است.

مسیبی با اشاره به اینکه استان قم و تبریز در چند سال گذشته در حوزه فرش بهتر ورود کردند افزود: باید قبول کنیم که در حوزه صادرات فرش در استان زنجان ضعف داریم. در تلاش هستیم تاجران فعال زنجانی که در استان قم فعالیت دارند را به استان بیاوریم ولی متاسفانه صادرات فرش زنجان کماکان از استان قم انجام می‌شود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در مورد حل مشکلات مواد اولیه فرشبافان ابراز کرد: پیشنهاداتی در جلسه‌ای با حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران مطرح شد که به اتحادیه‌های بزرگ کشوری کمک مالی شود و با تا بتوانند در حوزه تامین مواد اولیه فعالیت داشته باشند ولی متاسفانه وعده‌هایی که داده شد تا به امروز محقق نشده است.

وی خاطرنشان کرد: تنها راه چاره حل مشکل مواد اولیه کاهش حقوق ورودی مواد اولیه و دادن تسهیلات کم بهره به وارد کنندگان عمده است. اگر وارد کنندگان مواد اولیه فرش حمایت نشوند قطعا در آینده در تولید فرش با مشکل مواجه خواهیم شد و در حال حاضر نیز با مشکل کمبود مواد اولیه مواجه هستیم.

مددجویان کمیته امداد خراسان جنوبی بیش از 3000 مترمربع فرش بافتندمسابقه سراسری طرح و نقشه فرش دستباف کرمانشاه برگزار می‌شود7 هزار مترمربع فرش دستباف در استان بوشهر تولید شد

وی ابراز کرد: اگر تدابیری برای حل این مشکل اندیشیده نشود در آینده با کاهش تولید و همچنین صادرات فرش دستبافت مواجه خواهیم شد. تحریم‌ها نیز بر بازار فرش تاثیر منفی گذاشته است. کمبود مواد اولیه هزینه‌های تولید فرش ابریشم را افزایش می‌دهد که این امر بر بازار تقاضا نیز تاثیر منفی گذاشته است.

مسیبی به مشکل بیمه فرشبافان اشاره و ابراز کرد: فرشبافان در بحث بیمه با مشکل مواجه هستند که در این راستا به شدت نیازمند حمایت از سوی تامین اجتماعی هستیم.

وی با اشاره به اینکه تامین اجتماعی در بحث بیمه سختگیری‌های خود را کاهش دهد افزود: در برهه‌ای که تولید فرش یک مقدار با مشکل مواجه بوده حداقل بافندگان دغدغه بیمه نداشته باشند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان بیان کرد: در تعریف تامین اجتماعی بافنده در 24 ساعت باید مشغول بافت فرش باشند در حالی که بافندگانی داریم به ویژه در روستاها در کنار بافت فرش کارهای جزئی دیگری هم انجام می‌دهد که نباید بخاطر این کارها بیمه آنها قطع شود.

وی بیان کرد: امیدواریم در این راستا نیز در آینده به یک فهم مشترکی با تامین اجتماعی برسیم تا مشکلات بیمه فرشبافان حل شود.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com