کد خبر ۶۹۱۳۵ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۳
در دیدار استاندار قم مطرح شد

هشدار مراجع تقلید نسبت به تلاش دشمن برای هویت زدایی فرهنگی از قم

مراجع تقلید در دیدار استاندار قم ضمن هشدار نسبت به تلاش و برنامه دشمن برای هویت‌زدایی و تغییر چهره قم، بر ضرورت صیانت از هویت فرهنگی این شهر مقدسه تأکید کردند.

بهرام سرمست، استاندار قم با حضرات آیات صافی گلپایگانی، نوری همدانی، علوی گرگانی، سبحانی، جوادی آملی، مکارم شیرازی، شبیری زنجانی و حجت‌الاسلام شهرستانی نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.
آیت‌الله مکارم شیرازی در این دیدار با‌اشاره به موقعیت و جایگاه ویژه و ممتاز شهر قم، بیان داشت: قم ام القرای جهان تشیع، بارگاه حضرت معصومه(س)، مرکز بزرگ‌ترین حوزه علمیه دنیای اسلام، پایگاه فقاهت و مرجعیت و خاستگاه انقلاب اسلامی است و با دیگر شهرها تفاوت فراوانی دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از رسا، این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: قم سالیانه میزبان میلیون‌ها زائر از داخل و خارج کشور است، وجود بارگاه نورانی کریمه اهل بیت(س)، مسجد مقدس جمکران، صدها مرکز علمی، فرهنگی و پژوهشی و نیز حضور هزاران طلبه در این شهر، جایگاه ممتاز و منحصر بفردی به قم بخشیده است.
وی با ذکر این مقدمه خواستار توجه ویژه مسؤولان و دولتمردان به استان قم شد و اظهار داشت: حوزه علمیه و مرجعیت با وجوهات مردمی نیازهای نظام و دولت اسلامی را در بخش‌های مختلف از جمله ائمه جمعه، عقیدتی سیاسی، قضات و دیگر عرصه‌ها تامین می‌کنند و این خدمت رسانی با پول دولت نیست.
استاد برجسته درس خارج حوزه تاکید کرد: هرچه مسؤولان و دولتمردان به قم توجه کنند، باز هم پاسخگوی این حجم از خدمت نخواهد بود؛ بنابراین قم از دولت طلبکار است نه بدهکار.
آیت‌الله مکارم شیرازی همچنین بر لزوم تسریع در روند احداث فرودگاه قم تاکید و تصریح کرد: احداث فرودگاه روند عمران و آبادانی قم را سرعت می‌بخشد و در این خصوص نیز باید پیگیری‌ها و اقدامات لازم از سوی استانداری صورت گیرد.
این مرجع تقلید هشدار داد: گروهی نفوذی می‌خواهند وضع و چهره قم را تغییر دهند، اینها از این طریق می‌خواهند به نظام اسلامی آسیب برسانند؛ در این خصوص نیز باید هوشیار بود.
همه چیز در کشور داریم؛ مشکل مملکت بی‌عرضگی و بی‌مدیریتی است
آیت‌الله جوادی آملی نیز در دیدار استاندار قم با تاکید بر تقویت مدیریت کارآمد در کشور، اظهار داشت: ما همواره به خصوص در شرایط کنونی به یک مدیریت کارآمد نیازمندیم؛ داشتن رهبر خوب اگر با همراهی و تدبیر کارگزاران همراه نباشد شکست قطعی است، ما به لطف الهی همه چیز در این مملکت داریم و همه منابع در اختیار ماست و از این حیث مشکلی نداریم، مشکل ما بی‌عرضگی و بی‌مدیریتی از یک سو و اختلاس، نجومی و احتکار از سوی دیگر است.
این مرجع تقلید با ‌اشاره به روایتی از نهج‌البلاغه، گفت: حضرت امیر علیه‌السلام، کمیل را مسئول منطقه‌ای نمود، سربازان اموی به این منطقه حمله بردند و آنجا را غارت کردند، حضرت نامه‌ای به کمیل نوشت که این نامه در نهج‌البلاغه آمده است، حضرت در آن نامه می‌فرماید برخی تنها به درد دعای کمیل می‌خورند و این توان را ندارند که مسئولیت‌های اجرایی داشته باشند.
استاد برجسته درس خارج حوزه به پروژه‌های ناتمام در استان قم‌اشاره کرد و ابراز داشت: باید به اندازه بودجه‌ای که در اختیار داریم، پروژه‌ها را آغاز کنیم تا هیچ پروژه‌ای به دلیل اتمام بودجه، نیمه کاره رها نشود و گرفتار استهلاک نگردد.
همچنین، آیت‌الله نوری همدانی در دیدار بهرام سرمست، با ‌اشاره به روایاتی درباره جایگاه شهر مقدس قم، گفت: روایات فراوانی داریم که قم حرم اهل بیت(ع) است، قم شرافت بسیاری دارد و امام صادق(ع) فرمودند قم به این دلیل قم نامیده شده که با امام زمان(ع) قیام کرده و حضرت را یاری می‌کنند و در راه ایشان استقامت خواهند داشت.
این مرجع تقلید با بیان اینکه بر اساس روایات در آخر الزمان بساط علم در قم پهن می‌شود و صدای اسلام از این شهر به کل جهان می‌رسد، اظهار داشت: امام صادق(ع) فرمودند هر جباری که با قصد تخریب به قم نگاه کند، خداوند او را مجازات می‌کند.
وی قم را نیازمند فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های عمرانی و فرهنگی دانست و بر لزوم تعمیر بافت‌های فرسوده قم تأکید کرد.
استاد برجسته درس خارج حوزه گفت: یکی از مسائلی که دشمن بر آن تمرکز دارد، ترویج بد حجابی و بی‌حجابی در قم است تا هویت دینی قم را دچار خدشه کنند، هویت فرهنگی قم بسیار مهم است و مسؤولان باید از آن صیانت کنند.
آیت‌الله علوی گرگانی هم در این دیدار یکی از مشکلات مهم قم را مسئله ریزگردها دانست و ادامه داد: ریزگردها از نظر فضای محیطی برای قم مشکل ساز شده است و باید برای آن فکری اساسی کرد تا مهار شود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از فارس، آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز در دیدار استاندار قم با‌اشاره به جایگاه شهر مقدس قم به عنوان ام القرای جهان تشیع، گفت: مسؤولان استان قم باید در شان این شهر وظایف خود را انجام دهند.
آیت‌الله سبحانی نیز در این دیدار وضعیت بیکاری و حجاب و عفاف را دو مسئله اولویت دار در استان قم مطرح کرد و اظهار داشت: ساماندهی این دو موضوع باید در دستور کار مسئولان استان قم باشد. وی اعتیاد و ناامنی را از پیامدهای اصلی بیکاری دانست و تصریح کرد: با حل مشکل‌اشتغال جوانان، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مرتفع خواهند شد.
آیت‌الله شبیری زنجانی نیز در دیدار استاندار قم با بیان اینکه خدمت در قم با سایر استان‌های کشور متفاوت است اظهار داشت: خدمت به مردم و زائرین شهر مقدس قم عنایت خاص حضرت معصومه(س) را به همراه خواهد داشت.
حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی نیز در دیدار سرمست، اهمیت و جایگاه ویژه شهر قم را مورد توجه قرار داد و گفت: توسعه استان بایستی توام با آینده‌نگری باشد. وی پرورش نیروهای جوان برای ساخت آینده کشور را ضروری دانست و افزود: از ظرفیت‌های نخبگان باید در بهبود وضعیت استان در بخش‌های مختلف استفاده شود.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com