کد خبر ۶۹۱۸۱ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۳۷
در نشست خبری بررسی کنوانسیون پالرمو در قم مطرح شد

مجمع تشخیص نظر هیئت نظارت، مراجع و فقها درباره پالرمو را مورد توجه قرار دهد

نشست خبری تشکل‌های حوزوی با موضوع بررسی کنوانسیون پالرمو با حضور حجج اسلام قاسم روانبخش عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، محمدرضا باقرزاده عضو هیئت علمی و استادیار مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، علی اصغر گرجی، نماینده قرارگاه اساتید و طلاب انقلابی حوزه علمیه قم و سید حسین حسینی، عضو نهضت مبلغین گفتمان انقلاب اسلامی در قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام محقق حضرتی، دبیر نشست اظهار داشت: وقتی دشمنان به دنبال آن هستند که ببینند ما چطور تحریم را دور می‌زنیم. آیا ما باید اطلاعات اساسی خود را فاش کنیم یا باید پوشیده نگاه داریم تا بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم؟ وی تصریح کرد: هدف از کنوانسیون پالرمو این است که مصادیقی که سازمان ملل متحد و هر یک از اعضای 38‌گانه FATF به‌عنوان مجرم یا تروریست معرفی کنند، پیگیری اطلاعاتی و قضایی شود؛ نکته قابل توجه دیگر اینکه فقط اعضای FATF  حق نظر داشته؛ اما کشورهایی که به آن می‌پیوندند، حق نظر نخواهند داشت.
 حجت‌الاسلام باقرزاده نیز در این نشست بیان داشت: کنوانسیون پالرمو در سال 2000 به تصویب رسیده و کشورهای زیادی نیز با فضاسازی‌های بین‌المللی به این کنوانسیون پیوستند؛ یک کنوانسیون بین‌المللی برای کشوری که در شرایط عادی قرار دارد، فی نفسه یا تهدید حساب نشده و یا تهدید کمی دارد؛ اما باید میان کشورهایی که در شرایط عادی و شرایط جنگ قرار دارند، تفاوت قائل شد. یکی از نقاط آسیب‌‌زا برای ما این است که ایران را با کشوری عادی و کشورهایی که پنجه در پنجه استکبار نینداخته‌اند، مقایسه کنیم. کنوانسیون‌ها برای مزیت ایجاد می‌شود و ما باید به گذشته برگشته و ببینیم که آیا پیوستن ما به برخی از کنوانسیون‌ها همچون ان‌پی‌تی مزیتی برای ما داشته یا خیر.
وی افزود: با ارزیابی که از این کنوانسیون‌ها انجام شده، متوجه خواهیم شد که ان‌پی‌تی هیچ مزیتی برای ما نداشته؛ غرض از ان‌پی‌تی منع گسترش بود؛ اما باید ببینیم به این سمت حرکت کرده یا خیر؟ امروز ان‌پی‌تی ابزار محدودکننده برای ما شده و ما را زیر دوربین‌های شدید آژانس قرار داده؛ ما اگر عضو این کنوانسیون نبودیم، امروز چیزی را از دست نداده بودیم؛ این کنوانسیون هیچ وضعیتی را برای ما بهتر نکرده است.
حجت‌الاسلام باقرزاده خاطرنشان کرد: همین که شورای نگهبان پالرمو را رد می‌کند، غیرشرعی است و الان نیز برای این موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته، آیا وضعیت ما به‌گونه‌ای است که آنقدر محذور و لابد باشیم که بپیوندیم یا نه؟ آیا وضعیت آنقدر بد است که علیرغم غیرشرعی بودن، بپیوندیم یا نه؟ با ملاحظه مواد این کنوانسیون مشاهده می‌کنیم که دستگاه اطلاعاتی، قضایی و پلیس ایران به ضابط قضائی نهادهای قضائی بین‌المللی و سازمان ملل متحد تبدیل می‌شود. به نظر می‌رسد که از نظر اجتماعی و سیاسی پیوستن ما به کنوانسیون فشارها را بر ما تشدید خواهد کرد؛ آن هم در فضای جنگی که ما در آن قرار داریم. عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: یکی از مواد کنوانسیون پالرمو این است که جرائم سازمان‌یافته بین‌المللی را تحریم نموده و در آن مشارک ‌نماییم؛ حال سؤال اینجاست که جرایم چیست؟ باید گفت مقابله با تروریسم و پولشویی از این جرایم می‌باشد. نکته قابل توجه اینجاست که اگر سازمان ملل متحد اعلام کند سپاه تروریست است، دولت جمهوری اسلامی ایران ملزم خواهد بود سپاه را تحریم نماید و یا اینکه یکی از کارهای ملت ایران کمک به نهضت‌های آزادی بخش است؛ حماس از نظر سازمان ملل متحد اگر متهم به تروریست شود، پولی که در نمازجمعه‌های ایران جمع خواهد شد، کمک به تروریسم تلقی خواهد شد.
وی اظهار داشت: از دیگر مضرات پیوستن به کنوانسیون پالرمو این است که سازمان ملل متحد، اسرائیل را به رسمیت شناخته و کمک ایران به فلسطینیان، جرم سازمان یافته بین‌المللی خواهد بود. پیوستن به این کنوانسیون، خلاف اصل نفی سلطه، خلاف اصل حمایت از نهضت‌های آزادی‌بخش در قانون اساسی و خلاف استقلال ملی است. حجت‌الاسلام روانبخش نیز در این نشست در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا در این چهل سال نتوانستیم عدالت و فقرزدایی ایجاد کنیم که برخی مسئولین به سمت غرب دست دراز کنند و مردم هم راضی به برجام و پالرمو باشند؟ گفت: اینکه بگوییم مردم همین دولت، مجلس و پالرمو را می‌خواهند، زیاد سخن درستی نیست؛ چون شاهد پشیمانی‌های بسیاری از سوی مردم و حتی سلبریتی‌ها بوده و مطالب موجود فضای مجازی شاهد بر این قضیه است. فقرزدایی و عدالت باید از مسئولین کشور انجام شود و مردم باید در انتخاب‌های خود دقت بیشتری داشته باشند تا شاهد این مسائل باشیم.
حجت‌الاسلام گرجی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سؤالی درباره برجام گفت: مردم به دولتی رأی دادند که شعارشان برجام بود؛ اما کدام برجام؟ مردم به برجامی که تورم چهل درصدی می‌آورد رأی دادند یا برجامی که اقتصاد را حل کند؟
حجت‌الاسلام سید‌حسین حسینی نیز در این نشست بیان داشت: این کنوانسیون برای مقابله با پولشویی تصویب شده است؛ اما  تعریف ما از پولشویی با تعریف آنان متفاوت است؛ دور زدن تحریم‌هایی که ما انجام می‌دهیم، از نظر آنان پولشویی است. حجت‌الاسلام باقرزاده در بخش دیگری از این نشست گفت: اینکه بگوییم اجماع بین‌المللی علیه ما شکسته شده است، توهم است؛ اروپاییان و آمریکایی‌ها دستشان در یک کاسه بوده و هدف آنان شکستن ماست. وی اظهار داشت: روزگاری گاو شیرده‌ای که امروز به عربستان می‌گوییم، خود ما بوده ایم؛ اما به برکت انقلاب پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم.
برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com