کد خبر ۶۹۳۶۰ انتشار : ۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۴
مدیر حوزه‌های علمیه کشور:

پژوهش های حوزوی ناظر بر اساس نیازهای جدید جامعه باشد

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: تحقیقات و پژوهش های حوزوی ناظر بر نیازهای جدید جامعه باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله علی‌رضا اعرافی پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز بیستمین همایش کتاب سال حوزه و دومین جشنواره مقالات علمی حوزوی که در سالن جلسات مدرسه دارالشفا برگزار شد، اظهار داشت: اندیشمندان حوزوی آثار علمی غنی و پرباری را به دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه ارسال کرده‌اند.

وی با اشاره به ویژگی‌های شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار داشت: این بانوی بزرگوار حلقه اتصال بین علوم الهی بین خداوند متعال و ائمه اطهار(ع)است، مصحف حضرت زهرا(س) در ابتدای امر به این بانوی بزرگوار عرضه‌شده و از طریق ایشان در اختیار سایر اولیای الهی قرار گرفت.

آیت‌الله اعرافی گفت: حضرت زهرا(س) در نظام تشریع و تکوین حلقه وصل و واسط فیض بین معارف و علوم الهی است، مدیریت و رهبری این بانوی بزرگوار در مسئله سقیفه از ویژگی‌های برجسته و منحصربه‌فرد حضرت فاطمه زهرا(س) بود که از عهده‌ی فرد دیگر برنمی‌آمد.

امام‌جمعه قم با اشاره به بیستمین همایش کتاب سال حوزه تأکید کرد: حوزه و دانشگاه دو رسالت مهم، تربیت نیروی کارآمد و معتقد به ارزش‌های اسلامی و تولید فکر و محتوای موردنیاز را بر عهده‌دارند که در آستانه چهل‌سالگی انقلاب نیازی مبرمی است.

وی ادامه داد: باوجود پیشرفت‌های عظیم علمی نباید به وضع موجود بسنده شود و همواره در مسیر پیشرفت و ترقی بیشتری علمی گام برداشت، همه شاخص‌های علمی نشان از این دارد که ایران در 40 سال گذشته در مسیر پیشرفت‌های علمی گام‌های بسیار بزرگی برداشته است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ابراز کرد: فاصله و گسستی بین نظام سنتی و شکل جدید تحقیق و پژوهش در حوزه علمیه وجود دارد، برخی از تحقیقات حوزوی به دلیل شکل سنتی خود نمی‌تواند ارتباطی با نیازهای زمانه برقرار کند.

وی گفت: در عین اینکه تحقیقات عمیق سنتی باید حفظ و تقویت شود اما باید نگاه تحقیقات حوزوی به نیازهای جدید معطوف شود، ماندن درگذشته بدون نگاه به نیازهای جدید از ضعف‌های حوزوی است، همچنین توجه صرف به نیازهای جدید بدون توجه به روش‌های سنتی نیز ضعفی دیگر است، تلفیق نگاه‌های سنتی و جدید نیاز امروز حوزه‌های علمیه است.

آیت‌الله اعرافی با تأکید بر نیاز حوزه به تدوین رشته‌های متناسب با نیازهای جدید اضافه کرد: حوزه علمیه باید متناسب با نیازهای جدید جامعه، نظام رشته‌ای و دانشی را تدوین کند، قلمروهای جدیدی علمی باید از عمق سنت‌های حوزوی برخوردار باشند در غیر این صورت تمی تواند پاسخ متقنی به نیازهای جدید اجتماع بدهد.

امام‌جمعه قم ادامه داد: در قلمرو علوم انسانی و اجتماعی باید گام‌های جدیدی برداشته و کاستی و ضعف‌های موجود را از بین ببرد، دبیرخانه کتاب سال حوزه از سال 96 در حوزه مقالات نیز ورود کرده که ورودی سنجیده و موفقی بوده است.

وی ابراز کرد: تولید مقالات در سطح حوزه‌های علمیه مطلوب و در حد قابل‌قبول است، حوزه تقریرات از دیگر قلمروهای مهم حوزوی بوده که باید در سطح حوزه‌های علمیه توسعه پیدا کند، قدم‌های اندکی در زمینه توسعه تقریرات مانند راه‌اندازی سامانه تقریر اتفاق افتاده است.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com