کد خبر ۶۹۸۰۱ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۲

سنگری: کتاب «نخل و نارنج» نیمه پنهان یامین‌پور است

مراسم رونمایی از کتاب «نخل و نارنج» اثر وحید یامین‌پور باحضور صفار هرندی، حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات، محسن مؤمنی‌شریف رئیس حوزه هنری و جمعی از شخصیت‌های فرهنگی در تمماشاخانه مهر برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از مشرق، مراسم رونمایی از کتاب «نخل و نارنج» تازه‌ترین اثر وحید یامین‌پور باحضور محمدحسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محسن مؤمنی‌شریف رئیس حوزه هنری، محمدرضا سنگری، حسین قرائی و بزرگی نویسندگان کتاب‌های دینی و دیگر شخصیت‌های فرهنگی در تماشاخانه مهر برگزار شد.

سنگری: کتاب «نخل و نارنج» نیمه پنهان یامین‌پور است

در ابتدای این نشست محمدرضا سنگری عاشوراپژوه با بیان اینکه کتاب «نخل و نارنج» نیمه پنهان آقای یامین‌پور است، گفت: اگر این کتاب نشر نمی‌شد، بعد شاعری و عرفانی آقای یامین‌پور را هرگز نمی‌دیدیم. شاید بعد از «نخل و نارنج»، با یامین‌پور دیگری شاهد هستیم که در واقع خود پنهان ایشان است.

وی با بیان اینکه نویسنده به بیان زندگانی یکی از علمای شهرش یعنی دزفول پرداخته است، افزود: آغاز این کتاب با یک انفجار شروع می‌شود. کتاب لبریز از ارزش‌هایی است که مطرح می‌شود.

سنگری با بیان اینکه پایان این کتاب با شتابزدگی همراه بوده است، ابراز داشت: بسیاری از ما تا هنگام مرگ شناختی از خود نداریم. فهم انسان از خودش بزرگ‌ترین شناخت است. کتاب «نخل و نارنج» فرصتی برای کشف است که آقای یامین‌پور خودش را بشناسد.

قرایی: یامین‌پور به قول شاعر، کفر خیلی افراد را با صحبت‌هایش در فتنه ۸۸ درآورد

حسین قرایی از شعرا و فعال فرهنگی نیز با خواندن یکی از شعرهای یامین‌پور که در سال ۷۶ در دوران نوجوانی‌اش سروده بود، بیان داشت: دزفول را با دو شخصیت آقای سنگری و قیصر امین‌پور می‌شناختم. در ملکوتی که یامین‌پور در این کتاب سیر می‌کند، در واقع در هوای صبح انقلاب تنفس می‌کشیم.

بیشتر بخوانیم:

«یامین‌پور» کتابش را برایتان امضا می‌کند پول سینمای ایران از کجا می‌آید؟ روایت «وحید یامین‌پور» از همشهری‌اش در یک کتاب

وی ادامه داد: پرورش چنین انسان‌هایی در فضای انقلاب رخ داده است از قیصر امین‌پور دیروز تا وحد یامین‌پور امروز که حتی چندین شعر به خصوص درباره غواصان گفته است.

قرایی اظهار داشت: یامین‌پور را در موضع‌گیری علیه فتنه ۸۸ شناختیم به قول شاعر کفر خیلی افراد را با صحبت‌هایش در فتنه ۸۸ درآورد.

وی با اشاره به اینکه در معرفی بچه‌های انقلاب در عرصه‌های هنری کم کاری صورت گرفته است، افزود: حوزه علمیه باید با ضریب دادن به علما و چهره‌های خود وارد عرصه شود.

صفارهرندی: بروز و ظهور افرادی مانند یامین‌پور از رویش‌های انقلاب است

محمدحسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با بیان اینکه در خجستگی انقلاب اسلامی همین بس که چهره‌هایی مانند یامین‌پور را تحویل جامعه داده است، تصریح کرد: حقیقتاً در برابر شخصیت مستحکم، پایدار و لطیفی مانند آقای یامین‌پور باید متواضع بود.

وی بیشتر سخنانش را بر محور ضرورت نگارش چنین کارهایی قرار داد و با اشاره به خاطره‌ای از شیخ اعظم انصاری و اهتمام ایشان به نحوه هزینه‌کرد خانواده و عدم ارتزاق از پول بیت‌المال گفت: اکنون استفاده از مقوله‌ای به نام «آقازادگی» جفا است، زیرا این واژه برای انسان‌های با فضیلت به کار می‌رود.

صفارهرندی با اشاره به نفوذ برخی آقازاده‌ها در انعقاد برخی معاملات بزرگ کشور خاطرنشان کرد: اینکه فردی با یک کمپانی کشور دیگری در ازای قراردادی امتیازی می‌گیرد و آن کشور فرد رشوه‌دهنده را مجازات می‌کند و در کشور ما نیز آن رشوه‌گیرنده بعد از سال‌ها به دست قانون می‌سپاریم و دستگاه قضا او را به محکمه سپرد. امثال این وقایع نشان می‌دهد که بزرگ‌ترها نتوانستند آن عظمت را به فرزندان خودشان تعمیم دهند و این لکه‌های تاریک را به جا گذاشتند. بنابراین باید با شخصیت‌هایی نظیر شیخ انصاری بیش از پیش آشنا شویم و از این آفات آقازاده‌ها خود را برهانیم.

حجت‌الاسلام قمی: اثر معرفتی امام خمینی (ره) با تولید چنین آثاری نمایان می‌شود

حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در سخنان کوتاهی با بیان اینکه یکی از آرزوها و علائقش رونمایی از چنین آثاری است، ابراز داشت: در این قبیل کارها می‌توان از اثر معرفتی شخصیت بزرگ و آسمانی امام خمینی (ره) را نمایان ساخت.

وی گفت: همه ما موظف هستیم در این راستا گام برداریم و هیچ کوتاهی نداشته باشیم.

یامین‌پور: فریضه‌ام راجع به شیخ انصاری را انجام دادم

در پایان وحید یامین‌پور پژوهشگر و نویسنده رمان «نخل و نارنج» با بیان اینکه پیش از این هم چیزهایی نوشته بوده ولی هرگز منتشرشان نکرده است، گفت: نوشتن این رمان با سفارش انجام نشد. یکی از علائق‌ام این بود که آثار ادبیات داستانی را درباره شخصیت‌های مهم مطالعه کنم. بنابراین یکی از شخصیت‌هایی که در این زمینه برایم جالب بود و هیچ کتابی هم درباره‌اش نوشته نشده بود،

وی افزود: شیخ انصاری تقریباً برجسته‌ترین چهره حوزه علمی شیعه در چند سده پیش بوده است. دو کتاب مشهور شیخ، مکاتب و رسائل کتاب‌های مهم حوزه علمیه هستند که در همه مدارس تدریس می‌شوند و اگر کسی بخواهد مجتهد شود، باید این دو را حتماً خوانده و فرا بگیرد.

یامین‌پور بیان داشت: دلیل دیگری که من را به نوشتن کتاب مورد نظر تشویق می‌کرد، این است که همشهری شیخ و دزفولی هستم و فضایی را که او در آن رشد کرده، می‌شناسم. به این ترتیب، با تردید کار را شروع کردم و اسنادی درباره زندگی این شخصیت گردآوری کردم. به سراغ کتاب سخت‌خوانی هم رفتم که یکی از نوادگان شیخ درباره زندگی‌اش نوشته است.

وی با بیان اینکه بعد از نگارش کتاب به یکی از بیانات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه معرفی شیخ اعظم به جهان اسلام فریضه و تکلیف است، رسیده است، ادامه داد: بنابراین من فریضه‌ام را انجام داده‌ام.

کتاب نخل و نارنج نوشته وحید یامین‌پور درباره زندگی و زمانه شیخ مرتضی انصاری است که توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر و راهی بازار نشر شده است.

اثرگذاری شیخ مرتضی انصاری بر جریان فقه شیعه مشهور است و تلاش مثال‌زدنی و ستودنی او در تربیت شاگردانی که ساختار علمی دین را قوت بخشیدند و شاگردان آن‌ها بعدها دنیا را تکان دادند بر همه مشخص است.

شاگردانی که این عالم تربیت کرد، پرچمدار مبارزات سیاسی تاریخ‌سازی در خاورمیانه شدند؛ به عنوان نمونه میرزا محمدحسن شیرازی عهده‌دار زعامت دینی شیعیان شد وتوانست در برابر قرارداد استعماری عصر ناصرالدین شاه فتوای مهم تحریم تنباکو را صادر کند و مردم را به مقاومت فرا بخواند.

پیروزی میرزای شیرازی توانست راه را بر جنبش‌های بعدی فراهم کند و دیگر شاگردان شیخ انصاری در ربع نخست قرن چهاردهم هجری توانستند نخستین انقلاب ۱۰۰ ساله اخیر را در منطقه خاورمیانه رهبری کنند. مکتب علمی و فقهی او شاگردانی چون امام خمینی (ره) داشت که اولین حکومت دینی در دوران غیبت کبری را بنا کردند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com