کد خبر ۶۹۹۶۰ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۷
مسئول مدرسه علمیه امام صادق (ع) بجنورد:

اولین جرقه های انقلاب از حوزه علمیه زده شد/ ناآگاه نگه داشتن مردم، بزرگترین جنایت پهلوی

مسئول مدرسه علمیه امام صادق (ع) بجنورد با اشاره به نقش روحانیت در شکل گیری انقلاب گفت: انقلاب ایران ریشه مذهبی داشت و رهبری انقلاب با روحانیت بود، اولین جرقه های انقلاب از حوزه های علمیه قم شروع شد و با انگیزه غیرمادیات بوده، در واقع هدف اصلی مبارزه با ظلم و ظالم بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، حجت السلام والمسلمین علی اصغر ایزدی، مسئول مدرسه علمیه امام صادق (ع) بجنورد در روزهای پیروزی انقلاب 22 سال سن داشت و در حوزه علمیه قم مشغول به تحصیل بود، در آن زمان به همراه تعداد زیادی از طلاب در راه رساندن انقلاب به پیروزی تلاش می کردند ، جابجایی اعلامیه ها از حوزه علمیه قم به بجنورد بخشی از فعالیت های آنها بود.


مسئول مدرسه علمیه امام صادق (ع) بجنورد گفت: در 19 دیماه سال 56 بعد از توهین هایی که به امام (ره) شد، حوزه های علمیه به حمایت از ایشان تعطیل شدند و مردم قیام کردند که منجر به شهادت چند تن از طلاب شد، به دنبال این حوادث قیام و مبارزات به صورت آشکارا آغاز شد و مردم بجنورد بیدارتر وهوشیارتر در صحنه حضور پیدا کردند.


وی ادامه داد: حرکت های انقلابی به صورت آشکارا از اواخر سال 56 آغاز شد و در سال 57 به اوج خود رسیده بود، در بجنورد هم انقلابیون با پخش نوارها، اعلامیه ها و برگزاری راهپیمایی ها همگام با سایر نقاط کشور در این حرکت بزرگ نقش خود را به خوبی ایفا می کردند.



به اشغال درآوردن شهربانی بجنورد توسط مردم


حجت الاسلام ایزدی افزود: چند روزی مانده به 22 بهمن سال 57 مردم بجنورد بعد از راهپیمایی از سمت چهارراه مخابرات به سمت فلکه شهربانی سابق و فلکه کارگر کنونی به سمت شهربانی حرکت کردند و با به اشغال درآوردن شهربانی، اقدام به پاره و پخش کردن پرونده ها و پرت کردن نجفی مسئول اطلاعات شهربانی از پنجره طبقه دوم به پایین کردند، بعد از آن جسم بی جان او را به پشت وانتی بستند و مسیری را به دنبال ماشین کشیدند، بعد از آن مردم در فلکه کارگر تجمع کردند و قطع نامه ای را خواندند و راهپیمایی آن روز به اتمام رسید.

 


وی خاطرنشان کرد: در روزهای نزدیک به پیروزی انقلاب شکوهمند ایران راهپیمایی ها هر روزه برگزار می شد و مردم هیچ ترس و واهمه ای نداشتند و کمر همت به پیروزی اسلام و نابودی دشمن بسته بودند.
حجت السلام ایزدی با اشاره به نقش روحانیت در شکل گیری انقلاب گفت: مردم ما متدین هستند و به دنبال حفظ دین و دفاع از اسلام از امام (ره) پیروی کردند و انقلاب را رقم زدند، امام هم به دنبال دفاع از اسلام قدم در این راه گذاشته بود، نکته اصلی این بود که انقلاب ریشه مذهبی داشت و رهبری انقلاب با روحانیت بود، باتوجه به اینکه اولین جرقه های انقلاب از حوزه های علمیه قم شروع شده و با انگیزه غیرمادیات بوده ، در واقع هدف اصلی مبارزه با ظلم و ظالم بوده است.


حجت الاسلام ایزدی عنوان کرد: بجنورد جزیی از کل کشور بود و مردم به خاطر حفظ دین به میدان آمده بودند، خیلی از طلاب برای جابجا کردن اعلامیه ها از قم به بجنورد تمام هزینه ها را از جیب خودشان صرف می کردند و هیچ گونه منفعت مالی برای آنها وجود نداشت، از خوراک و پوشاک خانواده شان می زدند و در راه خدا خرج می کردند و انگیزه ای جز پاسداری از دین خدا در ذهن نداشتند.


وی ادامه داد: مردم با دیدن مرجعیت و روحانیت در راس انقلاب و به خاطر اعتمادی که در تاریخ ایران به روحانیت داشتند، با خوش بینی در صحنه حضور پیدا کردند از راه امام دفاع کردند و خدا هم لطف کرد و مردم را با کمترین خسارت پیروز کرد.


حجت الاسلام ایزدی بیان کرد: شهدا برای ما ارزشمند هستند، اما در مقابل انقلابی با این عظمت، کشته هایی که ما داشته ایم در برابر خیلی از انقلاب های دیگر خیلی ناچیز بود هم چنین با این انقلاب  ایران که بزرگترین و مهم ترین پایگاه آمریکا در خاورمیانه بود، از دست آمریکا خارج شد.

 

 

چماق دستان طاقوت دوست بر مسیر قوچان و شیروان


وی خاطر نشان کرد: آمریکا تا آخرین لحظه سعی در حفظ نظام طاقوت داشت و با سرکوب کردن مردم در این مسیر حرکت می کرد، مردم ایران با لطف خدا در این مسیر موفق شدند، معتقدیم که این انقلاب را خداوند برپا کرده و تاکنون حفظ کرده است.


حجت الاسلام ایزدی گفت: آن روزها فعالیت های انقلابی در بجنورد بیشتر به چشم می خورد و شهرهایی از جمله قوچان و شیروان طرفداران طافوتی داشت که در مسیر ورود و خروج شهر با چماقی در دست می ایستادند و با ورود به اتوبوس ها اگر چهره ای مشکوک می دیدند آن را از اتوبوس خارج می کردند و با چماق به آن کتک می زدند.

 

وی ادامه داد: همچنین درمسجد امام حسن عسگری فلکه کارگر در تابستان سال 57 در ایام رمضان سخنرانی از قم دعوت شده و این حساسیت ساواک را دوچندان کرده بود در شب های نخست تعدادی از ما با قطع کردن برق از کنتور و عده ای در تاریکی اقدام به پخش اعلامیه می کردند و این باعث شده بود تا ساواک بعد از آن در کنار کنتور بماند تا کسی نتواند برق را قطع کند براین اساس یکی از بچه ها ضبط صوتی که اتصالی داشت را به برق وصل می کرد و با انداختن فیوز اعلامیه ها را پخش می کردند.

 

 

حجت الاسلام ایزدی با اشاره به اینکه آن روزها علاوه بر پخش کردن اعلامیه ها برداشتن و خواندنشان جرم محسوب می شد، عنوان کرد: در زمان پخش اعلامیه ها کسی از آنها دستگیر نشد، بلکه بعد از وصل شدن برق احمد محقر رئیس دانشگاه فعلی بجنورد و شهید علی طالب زاده با خواندن اعلامیه ها در مسجد دستگیر شدند و مدتی را در زندان مورد شکنجه های ساواک واقع شدند.

 

ناآگاه نگه داشتن مردم ایران بزرگترین جنایت رژیم پهلوی


وی با اشاره به جنایت های عمومی رژیم پهلوی در آن روزها گفت: ایران یک کشور ثروتمند و دوبرابر فروش فعلی نفت کنونی را دارا بود، در حالیکه جمعیت ایران 35 میلیون نفر و نصف جمعیت فعلی بود، اما از لحاظ امکانات اولیه آب، برق، گاز، راه خیلی ضعیف و فقیر بودند، راه های روستایی به گونه ای بود که با بارش برف و باران مسدود می شد، همچنین از لحاظ بهداشت وضعیت خیلی نامطلوبی بود به گونه ای که سرخک و اسهال هر ساله باعث مرگ و میر تعداد زیادی از کودکان می شد و تنها در بجنورد چند پزشک غیر ایرانی فعالیت داشتند.


حجت الاسلام ایزدی بزرگترین جنایت رژیم پهلوی در مقابل مردم ایران را ناآگاه نگه داشتن مردم ایران خواند و گفت: آنها سعی داشتند تا مردم با فقر فرهنگی از حقوقشان آگاهی نداشته باشند و متوجه نشوند که حاکمیت در مقابل تمامی آنها مسئول است .


وی ادامه داد: امروز در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران قرار داریم و جمهوری اسلامی با تمام وجود سعی دارد که مردم را آگاه و با سواد شوند، نمی گوییم امروز هیچ گونه مشکلی نداریم اما انقلاب اسلامی ایران این روزها قابل مقایسه با رژیم پهلوی نیست، کشور ایران که آن روزها در جهان به حساب نمی آمد به یک کشور مقتدر و قابل توجه برای دنیا تبدیل شده است. 


حجت الاسلام ایزدی خاطر نشان کرد: جوانان باید نسبت به انقلاب هوشیاری و آگاهی داشته باشند، فرمایشات مقام معظم رهبری را حفظ کنند و در صحنه انقلاب به دنبال رهبری گام بردارند تا بتوانیم این هدف اصلی که اجرای کامل دستورات الهی و نابود کردن ظلم و مستکبرین است مخصوصا آمریکا در راس همه جنایتکاران قرار دهد پیروز شویم.

 


وی افزود: مشکلات اقتصادی که این روزها گریبان گیر جامعه شده است، ربطی به انقلاب ندارد، انقلاب آرامش مردم را می خواهد، گاهی مسئولین در مواردی دچار اشتباه می شوند و امید است با تدبیر بیشتر و با توجه به اینکه اصل نظام بر دوش مردم است، خدمت به مردم اصل قرار دهیم.


حجت الاسلام ایزدی اشاره کرد: باها کشور ایران از این تنگناها به سلامت گذشته است، با حرکت در مسیر چارچوب قانون می توانند این مشکلات را نیز پشت سر بگذرانند و دشمنان ایران و اسلام را ناامید کنند.

 

تهیه و تنظیم گفتگو: آرزو رحمانی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com