کد خبر ۶۹۹۷۳ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۴۲
/یادداشت/ عشرت شایق

درسهایی از قیام 29 بهمن مردم تبریز

بدون شک، قیام 29 بهمن مردم تبریز در سال 1356 یکی از این رویدادهاست که نقش اساسی در تعمیق بخشی به حرکت توفنده و سرنوشت ساز مردم مسلمان ایران داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم، متن یادداشت عشرت شایق * با عنوان «درسهایی از قیام 29 بهمن مردم تبریز» به شرح ذیل است:

در تاریخ پر فراز و نشیب ملت ایران، رویدادها و حوادث بسیاری بوقوع پیوسته که هرکدام از آن ها دارای ویژه گی های خاص بوده و آثار مهمی در روند تکاملی جامعه داشته اند.
بدون شک، قیام 29 بهمن مردم تبریز در سال 1356 یکی از این رویدادهاست که نقش اساسی در تعمیق بخشی به حرکت توفنده و سرنوشت ساز مردم مسلمان ایران داشت.
هوشیاری و درک موقعیت، داشتن تعهد دینی و روحیه عدالت خواهانه از ویژگی‌های برجسته اعتقادی، ‌اجتماعی و فرهنگی مردم آذربایجان است و قیام مردم تبریز در چهلم شهدای قم که با دعوت و رهبری روحانیت مبارز بویژه شهید والامقام، آیت الله سیدعلی قاضی طباطبایی بوقوع پیوست، نشان دهنده این آگاهی و تعهد دینی است.
منطقه آذربایجان و بویژه شهر قهرمانپرور تبریز در طول تاریخ، پرچمدار عزت و شرافت، استقلال و آزادیخواهی بوده اند و در جریان شکل گیری انقلاب اسلامی و پیروزی آن نیز نقش مردم این خطه از میهن اسلامی بسیار پررنگ بوده است.
مرجعیت شیعی که همواره نقشی اساسی در تحولات جوامع اسلامی داشته‌، از جایگاه خاصی نزد مردم ایران و بویژه آذربایجان برخوردار بوده و از خصوصیات تغییر ناپذیر مردم این دیار محسوب میشود.کلام و نظرات علما به علت جایگاه خاص مردمی که داشته اند در تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... جامعه بسیار تاثیر گذار بوده و حمایت از مرجعیت در قیام های مردمی دریار آذربایجان همیشه پررنگ بوده است و کمترین توهین و بی‌احترامی نسبت به مقام مرجعیت، اعتراضات گسترده ی اجتماعی و سیاسی را به دنبال داشته است.این اعتراضات نسبت به هتک حرمت به علما همواره سبب تغییرات گسترده در جامعه شده است که وقوع انقلاب اسلامی در ایران و تاثیر گذاری آن در تحولات منطقه از آن جمله اند.خواستگاه قیام 29 بهمن مردم تبریز در 29 بهمن 1356 نیز همین عشق و علاقه به مرجعیت و روحانیت بود که در جریان آن، مردم تبریز نسبت به اهانت روزنامه اطلاعات به امام خمینی(ره) و کشتار طلاب و مردم قم اعتراض نموده و مسیر سرنگونی طاغوت زمان را سرعت بخشیدند.
به جرات می توان گفت، هیچ رویدادی به اندازه قیام خونین 29 بهمن تبریز در احیای خیزش انقلابی 19 دی مردم قم و تثبیت هویت اسلامی آن تاثیرگذار نبوده است و به همین دلیل، از جهات مختلف قابل بررسی و درس آموزی است و می تواند چراغ راه آیندگان قرار گیرد.
این قیام ریشه در ولایتمداری و ظلم ستیزی مردم دیار آذربایجان داشت و مردمی بودن و حرکت بر اساس باورهای دینی و توحیدی تحت رهبری روحانیت از شاخص‌های مهم آن به شمار می آید و همین ویژگی بود که انگیزه بیداری و مبارزه را در سراسر کشور شعله ور ساخت.
مردم قهرمان تبریز همچون بزرگان تاریخ ظلم‌ستیز این خطه با خیزش ماندگار خود بار دیگر مهر تاییدی بر پیشگامی خود در سرنوشت‌سازترین وقایع کشور زدند و تسریع بخش روند پیروزی انقلاب پیر و مراد خود امام خمینی شدند.
فضای سراسر رعب، وحشت و خفقان آن دوران عملاً امکان هر گونه اقدام انقلابی را در شکلی عملی و رو در رو سلب کرده بود اما خروش انقلابی و حرکت مردم تبریز در 29 بهمن 1356 چنان پایه های رژیم طاغوت را لرزاند که شکست قطعی طاغوت به همه انقلابیون و آحاد مردم ایران نوید داده شد.
بعد از این حرکت قهرآمیز مردم تبریز بود که حضرت امام خمینی(ره) صراحتا از نزدیک بودن اضمحلال رژیم ضد اسلامی پهلوی سخن به میان آورد و در فرازی از پیام خود بمناسبت این قیام فرمود:« من به شما اهالی محترم آذربایجان نوید می‌دهم، نوید پیروزی نهایی را…».قیام 29 بهمن مردم تبریز باعث تشدید مبارزه ملت مسلمان ایران در جای جای کشور علیه رژیم منفور پهلوی گردید و ابهت پوشالی رژیم طاغوت را که با حمایت دولت های بیگانه و زور سرنیزه و سرکوب انقلابیون، در کشور سایه انداخته بود شکست و نشان داد که اتحاد مردم می تواند مخوف ترین و وابسته ترین رژیم های سیاسی را در هم فرو ریزد.
آری قیام 29 بهمن تبریز آتش زیر خاکستر خشم مردم ایران را شعله‌ور کرد و ارمغان بزرگ و با عظمت، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را در این سرزمین به ماندگاری رساند.

مردم تبریز در جریان قیام 29 بهمن با تقدیم جوانانی همچون محمد تجلا، علی نجفیان‌پور، علی فتحی، بهمن اره‌چی، حبیب نقی‌نژاد، محمدباقر رنجبر آذرفام، پرویز حسن‌زاده، سید حسن جدیدی گلابی، سعید فیاض صالح‌آبادی، قربانعلی شاکری، بالاآقا کشاورزی، اصغر علی‌زاده، محرم جبرائیلی، جعفر درگاهی و دیگر شهیدان، دین ماندگار خود به امام و انقلاب اسلامی را ادا کرد.

مقام معظم رهبری همواره در دیدار با مردم آذربایجان با واژگانی نظیر «عزیزان من»، «جوانان عزیز»، «مردان دلاور و غیور» سخن گفته و از حماسه‌ی 29 بهمن مردم تبریز به عنوان «شاخص» و «یک سنگ نشان» یاد کرده اند.

لزوم درس آموزی از قیام 29 بهمن مردم تبریز، نکته ی اساسی دیگری است که ایشان بر آن تاکید داشته و سفارش فرموده اند.

اقدام بموقع برای دفاع از اصول و ارزشهای اسلامی و انقلابی از مهمترین درسهای قیام 29 بهمن بوده و باعث تداوم راه امام خمینی(ره) تحت رهبری حکیمانه  مقام معظم رهبری خواهد شد.
حضور موثر و آگاهانه در انتخابات پیش رو نیز گامی در جهت تداوم قیام مردمی 29 بهمن مردم تبریز و مبارزات و مجاهدت های ملت ایران محسوب میشود و یقین داریم که پیروز واقعی انتخابات، مردم قهرمان و آزاده ایران خواهند بود.

.................................................
*پزوهشگر مسائل سیاسی و اجتماعی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com