کد خبر ۷۰۳۶۱ انتشار : ۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۳
مصاحبه خواندنی با فعال سیاسی دوران انقلاب؛

کتاب‌های ممنوعه را زیر تراشه‌ها ی چوب پنهان می‌کردم/ «تا شاه کفن نشود این وطن، وطن نشود» شعار بچه مدرسه‌ای‌ها بود

بچه‌ مدرسه‌ای‌ها شعار "تا شاه کفن نشود این وطن، وطن نشود" را سر می‌دادند، همان موقع بود که گفتیم این رژیم فاتحه‌اش خوانده شده و انقلاب ما ریشه دوانده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  شاخص، امسال چهل سالگی عمر با برکت انقلاب اسلامی را پشت سرگذاشتیم و علی رغم بسیاری از تبلیغات منفی و هجمه‌های دشمن نیز ملت ایران بار دیگر عزت و اقتدار نظام و انقلاب را به رخ جهانیان کشیدند.

بدون شک سرمایه‌های زیادی برای به ثمر نشستن این انقلاب هزینه شده است و امروز امنیت و استقلال کشور را مدیون این سرمایه‌ها هستیم.

جوانان پیش از انقلاب با مبارزه و مجاهدت در این مسیر که حتی از جان خود هم هزینه کردند نیز قدم برداشتند؛ چهره‌های پیشکسوت و با سابقه امروز نیز جوانان دیروز هستند که تجربه و ناگفته‌های زیادی برای نسل امروز دارند.

خبرنگار شاخص، به گفت‌وگو با صفت‌الله صالحی، یکی از چهره‌های انقلابی قزوین پرداخته است که از خاطرات و وقایع آن دوران می‌گوید.

وی با بیان اینکه انقلاب در چهل سالگی به یک پختگی خاصی رسیده است، ابراز می‌کند: امروز تمام دنیا به انقلاب اسلامی خیره شده‌اند اما انقلاب ما در چهل سالگی تنها انقلابی است که بدون اینکه از آرمان‌ها و اهداف دور شده باشد، پایدار مانده و وفادار است.

قائم مقام حزب موتلفه اسلامی استان قزوین ابراز می‌کند: اگر بخواهیم به قبل از انقلاب بپردازیم باید به پیشرفت‌هایی که در عرصه‌های مختلف داشتیم توجه کنیم؛ متاسفانه مقایسه‌هایی که می‌شود شرایط امروز با سال‌های قبل از انقلاب است و زمانی می‌توانیم به واقعیت برسیم که یک مقایسه عینی در رابطه با خباثت‌ها و جنایت‌های رژیم طاغوت داشته باشیم.

فضای ابتذال دوران طاغوت جوانان را به غفلت زده بود

صالحی بیان می‌کند: مسائل فرهنگی و اجتماعی در زمان طاغوت به نحوی بود که فضاهای ابتذال و بی‌بند و باری موجب می‌شد تا جوانان از محیط خانه و خانواده درور شوند درواقع یک روش برای ناآگاهی جامعه بود.

وی ادامه می‌دهد: در رابطه با فعالیت‌های مذهبی و دینی در مساجد صرفا خواندن نماز و اعمال عبادی فردی مجاز بود و عملا مردم برای فعالیت‌های دینی و مذهبی از آزادی برخوردار نبودند.

این فعال سیاسی دوران انقلاب می‌گوید: توسط ساواک یک جو ارعاب و تهدیدی در جامعه ایجاد شده بود که حتی اعضای خانواده به همدیگر اطمینان لازم را نداشتند و می‌ترسیدند که از عوامل ساواک باشند.

صالحی با بیان اینکه فضای آزادی که به برکت انقلاب در جامعه ما به وجود آمده، در قبل از انقلاب وجود نداشت، ادامه می‌دهد: در زمان پهلوی فقر عمومی در بین عام مردم وجود داشت، امروز درست است که مشکلات اقتصادی داریم اما قابل مقایسه با زمان قبل از انقلاب نیست.

فقر به معنای اخص کلمه در جامعه گسترش داشت 

وی ابراز می‌کند: فقر به معنای اخص کلمه در جامعه گسترش داشت به گونه‌ای که فرد محتاج به نان شب بود اما امروز این طور نیست و درست است که مشکل داریم اما درآمدها هم در مقابل افزایش پیدا کرده است.

قائم مقام حزب موتلفه اسلامی استان قزوین تصریح می‌کند: پیشرفت‌های علمی، صنعتی، فرهنگی، کشاورزی و اقتصادی قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست به گونه‌ای که بسیاری از روستاهای ما حتی از آب، برق، گاز و مخابرات محروم بودند.

صالحی خاطرنشان می‌کند: در قزوین تنها یک مرکز آموزشی وجود داشت اما امروز حدود ۱۳۰هزار نفر دانشجو در این استان وجود دارد.

وی یادآور می‌شود: قزوین جزو معدود شهرهایی است که در سراسر کشور علی رغم اینکه مرکز استان هم نبود، حکومت نظامی برقرار می‌شد و این نشان از وجود نیروهای متدین و مبارزی در شهر قزوین بود که رژیم طاغوت از آن واهمه داشت.

این فعال سیاسی ادامه می‌دهد: اتفاقاتی در قزوین افتاد که در شهرهای بزرگی مثل قم، مشهد، تبریز و اصفهان هم شاهد بودیم؛ از جمله حمله عناصر رژیم طاغوت به جمعیت صف نفت و یا حمله به جمعیتی که در تظاهرات بودند و مردم را به شهادت رساندند.

فعالیت سیاسی را از نوجوانی آغاز کردم

قائم مقام حزب موتلفه اسلامی استان قزوین می‌افزاید: در دی ماه ۵۶ که کشتار مردم قم اتفاق افتاد و چهلمین روزهایی که به مناسبت شهادت هم وطنانمان در شهرهای مختلف برگزار شد، همین طور در قزوین هم باعث شد که اقشار مختلف به حرکت درآیند.

صالحی ادامه می‌دهد: روحانیت در راس اقشار مختلف پیشرو بود و اصناف قزوین هم با اعتصاب و بستن مغازه‌ها تحرکات خود را نشان دادند و لذا نارضایتی‌ها هر روز بیشتر شد که در ۲۲بهمن به نتیجه رسید و بعد از آن هم دانش آموزان، فرهنگیان و کارگران نیز به این جمع‌ها اضافه شدند.

وی با اشاره به فعالیت‌های سیاسی خود در قبل از انقلاب، می‌گوید: من از ۱۳سالگی فعالیت‌های مذهبی و سیاسی را شروع کردم و در این زمینه انجمن‌هایی داشتیم که در منازل تشکیل می‌شد که به گروه‌های مختلف تقسیم می‌شدیم تا رژیم طاغوت به تحرکات مشکوک نشود.

فعال سیاسی دوران انقلاب می‌افزاید: پیش از انقلاب در کارخانه کفش مشغول به کار بودم که پس از تشکیل انجمن اسلامی، سعی می‌کردیم اطلاعیه‌های امام خمینی(ره) را در برخی از کارخانجات توزیع کنیم و غالبا در راهپیمایی‌ها و تظاهراتی که بر علیه رژیم برگزار می‌شد، شرکت داشتیم.

هیئت‌های مذهبی آغازگر فعالیت‌های سیاسی بود

قائم مقام حزب موتلفه اسلامی استان قزوین ادامه می‌دهد: مرحوم حاج محمدحسین خاکساران حلقه اتصال مبارزین سیاسی قبل از انقلاب بود که به واسطه حضورش در کتابخانه عمومی شهر قزوین کتاب‌هایی که در آن زمان ممنوع بود را در اختیار دانش آموزان و دانشجویان و فعالان سیاسی قرار می‌داد.

وی خاطرنشان می‌کند: مرحوم خاکساران با اقدامات خود روشنگری می‌کرد و استاد اقلب فعالان سیاسی قزوین بود و نقش عظیمی در کنار چهره‌هایی همچون آیت الله باریک بین، هجرتی، شهید چگینی و مرحوم یزدان پناه و حق شناس داشتند.

صالحی با بیان اینکه از سال ۱۳۴۸ فعالیت‌های سیاسی را شروع کردم، می‌گوید: عصرهای جمعه جلسه تشکیل می‌دادیم و گاهی هم به خاطر مزاحمتهای ساواک مجبور می‌شدیم که جلسات را به صورت گردشی برگزار کنیم.

قائم مقام حزب موتلفه اسلامی استان قزوین بیان می‌کند: اولین باری که حضرت امام را دیدم سال ۱۳۴۲ در قم و در جریان سخنرانی ایشان در مدرسه فیضیه بود که من در سن کودکی بودم و این خاطره در ذهنم نقش بست.

حتی از انشای دانش‌آموزان واهمه داشتند

وی با اشاره به نقش فرهنگیان در انقلاب اسلامی، ادامه می‌دهد: در کلاس ششم ابتدایی معلمی به نام آقای شهیدی داشتم که تاثیر زیادی در روشنگری دانش آموزان داشتند و تقریبا خمیر مایه فعالیت‌های دینی و مذهبی و سیاسی ما را ایشان رقم زدند؛ درواقع ناعدالتی‌ها و مسائل فرهنگی و اجتماعی عواملی بود موجب روی آوردن انقلابیون به این مسئله بود.

صالحی می‌افزاید: پدر و مادرم خیلی در جریان فعالیت‌های سیاسی من نبودند اما از زمانی که جلسات در منزل ما تشکیل می‌شد همراه بودند و مخالفتی نداشتند.

قائم مقام حزب موتلفه اسلامی استان قزوین با اشاره به خاطرات آن دوران، می‌گوید: یکی از عوامل ساواک در محله ما زندگی می‌کرد  که به طور غیرمستقیم پیغام داد که ساواک دنبال شما هستند و مراقب رفت و آمدها باشید و اگر کتابی دارید پنهان کنید.

وی ادامه می‌دهد: از آنجایی که پدرم نجاری داشت و ما تراشه‌های چوب را در زیرزمین خانه نگهداری می‌کردیم، من کتاب‌‎ها را زیر این تراشه‌ها پنهان می‌کردم.

به سخنرانی‌ها عرصه نمی‌دادند

صالحی می‌افزادی: یک روز هم نیروهای ساواک به منزل ما ریختند اما چیزی پیدا نکردند حتی زیرزمین را هم جستجو کردند اما با کوهی از تراشینه چوب مواجه شدند و فکر نمی‌کردند که زیر آن کتاب پنهان شده باشد.

این فعال سیاسی با اشاره به خاطره دیگری از دوران پیش از انقلاب می‌گوید: در مقطع دبیرستان معلم خواسته بود انشائی با موضوع ایمان بنویسیم که من با برداشت از دو کتاب مرحوم حجازی و شریعتی در سه صفحه برگه امتحانی درمورد ایمان به خدا نوشتم.

وی ادامه می‌دهد: از انجایی که این معلم وابسته به رژیم طاغوت بود از شنیدن انشای من خشمگین شد و از این رو نمره‌ام را صفر داد؛ درواقع جو به گونه‌ای بود که حتی از دست نوشته یک دانش اموز هم واهمه داشتند و با او برخورد می‌شد.

صالحی یادآور می‌شود: به سخنرانی‌ها عرصه نمی‌دادند؛ به خاطر دارم حاج آقای شجونی از مبارزین قبل از انقلاب در مسجد آقا سیدعلی سخنرانی کردند که مطلع شدیم رژیم درصدد دستگیری ایشان است لذا پس از اتمام سخنرانی ایشان امام سفید خود را با امام مشکی تعویض کردند و از مسجد خارج شدند و اینگونه توانستیم ایشان را نجات دهیم.

رژیم پهلوی نشاط کاذب و از خودباختگی را برای قشر جوان ایجاد می‌کرد

قائم مقام حزب موتلفه اسلامی استان قزوین تصریح می‌کند: رژیم طاغوت سعی می‌کرد که جوانان به مسائل سیاسی و جنایت‌ها نپردازند و زمینه‌های شادی و نشاط کاذب و از خودباختگی را برای قشر جوان ایجاد می‌کردند که آن‌ها را فریب دهند.

وی یادآور می‌شود: یک مدرسه ابتدایی به اسم “جهان تربیت” در خیابان طالقانی بود، ما در آبان سال ۵۷ از کارخانه بازمی‌گشتیم که دیدیم بچه‌ها از مدرسه درآمدند و درحالی که پامی‌زنند، این شعر را می‌خوانند که “تا شاه کفن نشود این وطن، وطن نشود” همان موقع بود که گفتیم این رژیم فاتحه‌اش خوانده شده و انقلاب ما ریشه دوانده است.

صالحی می‌افزاید: مردم ما علی رغم اینکه با دست خالی مقابل شاه ایستادند اما توانستند یک رژیم ۲۵۰۰ساله را ساقط کنند و انقلابی برپایه حاکمیت ولایت فقیه تشکیل دهند که بسیاری از انقلاب‌ها این ویژگی را نداشتند و با گذشت یک دهه به آرمان‌ها پشت پا زدند و یا ساقط شدند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com