کد خبر ۷۰۹۸۰ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۸
حجت الاسلام پناهیان در حرم مطهر حضرت معصومه (س):

خودسازی، جامعه سازی و تمدن سازی، سه کلیدواژه بیانیه گام دوم انقلاب

اقشار مختلف در جامعه اسلامی باید به عمق این بیانیه توجه داشته و در مسیر تحقق برنامه ها گام بردارند و تلاش کنند/ اصول اساسی که در حوزه خودسازی دنبال می‌شود در حوزه تمدن‌سازی نیز باید دنبال شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان شامگاه دوشنبه در سلسله نشست‌های تبیین منشور راهبردی رهبری در خصوص گام دوم انقلاب که در حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد، اظهار کرد: امام خمینی (ره) زمان شناس بودند و امروز نیز در مقام معظم رهبری این ویژگی وجود دارد.

وی با اشاره به بندهای منشور راهبردی گام دوم انقلاب، افزود: اقشار مختلف در جامعه اسلامی باید به عمق این بیانیه توجه داشته باشند و در این مسیر گام بردارند و تلاش کنند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مقام معظم رهبری در بیانیه خود سه عبارت خودسازی، جامعه سازی و تمدن سازی را مطرح کردند، گفت: میان این سه عبارت ارتباط تنگاتنگی وجود دارد که این ارتباط باید مورد توجه حوزه‌های علمیه قرار گیرد تا روحانیون به‌عنوان قشر مطالبه‌گر بتوانند پیگیری‌های لازم را در این راستا داشته باشند.

وی تصریح کرد: خودسازی و تمدن سازی در یک راستا است و لذا برای اینکه جامعه مورد نظر شکل بگیرد، اصول اساسی که در حوزه خودسازی دنبال می‌شود در حوزه تمدن‌سازی نیز باید دنبال شود.

 

حجت الاسلام پناهیان ابراز کرد: برخی از انتقادها در حوزه علمیه نسبت به سند ۲۰۳۰ مطرح شد که انتقادها صرفاً فردی و اخلاقی بود و می‌گفتند کودک را در سنین پایین با مباحث جنسی آشنا نکنید یعنی این سند مشکل دیگر نداشته است؛ حوزه علمیه در برابر این سند چه اقدامی انجام داد؟

وی بیان کرد: آن‌هایی که در حوزه می‌گویند فقه نظام نداریم و حوزه مسئول نوشتن سندی چون ۲۰۳۰ نیست بدانند که استخراج آموزه‌های دینی در عرصه‌های مختلف باید مورد توجه قرار گیرد و حوزه مسئول است.

 

این سخنران مذهبی با بیان اینکه ساختارهای اجتماعی ما هنوز با ساختاری که برای خودسازی پیشنهاد می‌شود منطبق نیست، افزود: قرض الحسنه نیز در کشور ما ضعیف است و به بهانه مضاربه نتیجه‌ای حاصل شده که با روح مضاربه و احکام اقتصادی منافات دارد.

وی در پایان گفت: با وجود اینکه روح حاکم بر تمدن غرب خود خواهی است اما همه آن را نقد نمی‌کنم چرا که در برخی وجوه از ما جلوتر هستند و باید تلاش کنیم تا از آنها جلو بزنیم.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com