کد خبر ۷۱۲۶۴ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۳
کاظمی قمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

سفر روحانی به بغداد همکاری راهبردی را به رابطه راهبردی تبدیل می کند

سفیر سابق ایران در بغداد گفت:سفر روحانی در صدر هیات سیاسی و اقتصادی به عراق همکاری‌های راهبردی را به رابطه راهبردی تبدیل کند.

پرواز روحانی به بغداد  همکاری راهبردی را به رابطه راهبردی تبدیل می کندحسن کاظمی قمی سفیر سابق ایران در عراق در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی  باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان پس از شش سال به عراق و زمینه سازی برای گسترش تعاملات در حوزه های مختلف اقتصادی و سیاسی با بغداد،اظهار کرد:سطح همکاری های بین دو کشور ایران وعراق یک خط همکاری راهبردی است  به طوری که امروزه این همکاری  در همه سطوح و بخش های سیاسی، اقتصادی، دفاعی، امنیتی و فرهنگی  رو به گسترش است.

سفیر سابق ایران در عراق بیان کرد:همکاری‌های دو کشور بعد از سقوط رژیم صدام گسترش یافته  و ایران  تا کنون از عراق به صورت همه جانبه حمایت کرده است، تهران  در کنار مردم  و رهبران سیاسی این کشور  و همگام با مراجع دینی در جهت کمک به ساخت عراقی جدید و ایجاد   ثبات، امنیت و آبادانی  در  این کشور تلاش کرده است.

وی گفت ایران در سخت ترین شرایطی که جنگ های نیابتی  توسط گروههای تکفیری- تروریستی نظیر داعش  با حمایت صهیونیزم و ارتجاع همراه بوده در کنار عراق ایستاد.  بسیاری می خواستند  نظام سیاسی نو پای  این کشور  از بین برود در حالی که حمایت‌های ایران  از دولت عراق به مقاومت این ملت در برابر درگیری ها کمک کرد.

وی ادامه داد: مردم عراق پس از بحران هایی که از سر گذراندند  به خوبی درک کردند که  ایران تنها  نظامی  در منطقه بود  که به شکلی همه جانبه  از این کشور حمایت کرد؛ در حالی که  آمریکایی ها این کشور را اشغال کرده بودند و به دروغ داعیه حمایت از مردم عراق  را داشتند. آمریکایی ها در حمله داعش حاضر نشدند حتی در چارچوب توافقات امنیتی انجام شده  تعهدات خود را عملیاتی کنند.

کاظمی قمی گفت: در شرایطی که زمینه اقتصادی مناسبی در  عراق مهیا نبود ایران شروع به ارسال خدمات به این کشور کرد چنانچه  مسئله اتصال شبکه های برق و برق رسانی از جمله خدماتی بود که پس از جنگ ایران در اختیار عراق قرار داد.

وی افزود: امروز از رهگذر این نوع همکاری‌های شاهد  ثبات، امنیت  و نظام سیاسی مردم سالار در عراق هستیم به طوری که  دولت برآمده از اراده مردم عراق تعاملات خود را با جهان گسترش داد  و سازندگی در این کشور را آغاز کرد.

سفیر سابق ایران در بغداد اظهار کرد: در فضایی که طرح های دشمن شکست خورد، محور مقاومت در جنگ های نیابتی پیروز شد٬ دولت عراق به سمت ثبات کامل و ایفای نقش در سطح منطقه حرکت  کرد و ایران نقش بی بدیلی را در این زمینه داشته‌است.

وی عنوان کرد:سفر  رئیس جمهور در صدر یک هیات مهم سیاسی و اقتصادی به عراق  می تواند  نقطه عطفی باشد  تا همکاری‌های  راهبردی به سمت یک رابطه راهبردی حرکت کند. طی چند سال گذشته توافقات خوبی بین دو کشور به امضا رسیده و این سفر می تواند در اجرایی کردن آن توافقات موثر باشد.  همکاری‌ها در زمینه اقتصادی و فرهنگی  گسترش یابد در نتیجه  از دستاوردهایی قابل توجه این سفر  عملیاتی شدن توافقات قبلی و شکل گیری افق های جدید همکاری برای دو کشور است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به فضای حاکم و وجود منافع و تهدیدات مشترک  بین دو کشور ایران و عراق، این سفر می تواند ظرفیت  همکاری‌ها در بخش های مختلف را  تقویت و حتی تا مرحله اجرا حرکت کند و تا  سطح منطقه ای نیز گسترش یابد.

کاظمی قمی با اشاره به اینکه موضوع امنیت امروز یک بحث منطقه ای است که می تواند  همکاری منطقه ای را هم به دنبال داشته باشد،گفت: اتصال خط راه آهن شلمچه به بصره تنها یک اتصال  زمینی بین دو کشور نیست و با راه اندازی این خط آهن عراق به آسیای مرکزی و دور  متصل  و  مسیر ترانزیتی این کشور  هموارتر می شود.

وی با بیان اینکه توافقاتی در حوزه  انرژی  نظیر برق و گاز صورت گرفته است، تصریح کرد: بر اساس این توافقات گاز ایران به سمت شمال عراق و از آنجا به طرف سوریه و لبنان حرکت می‌کند٬ بنابراین عملیاتی شدن آن مزیت های زیادی را برای ایران دارد. 

سفیر سابق ایران در بغداد بیان کرد: مسئله گردو غبار  به عنوان یکی از مشکلات زیست محیطی محسوب می شود که خسارات سنگینی را در پی دارد در نتیجه این سفر می تواند در جهت همکاری‌های منطقه ای و حل مشکل ریزگردها  پیامدهای  قابل توجهی را  داشته باشد.

وی اظهار کرد: با توجه به هم سویی سیاست های ایران و عراق سفر رئیس جمهور   به بغداد زمینه  گفت‌وگو ها  در حوزه ثبات منطقه ای و بین المللی  را  فراهم می کند  تا رابطه راهبردی و استراتژیک بین دو کشور شکل بگیرد و  زمینه همکاری سایر کشور با عراق نیز فراهم شود.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com