کد خبر ۷۱۲۹۴ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۵۳

400 هکتار عملیات نهال‌کاری در امامزاده عبدالله(ع) قم انجام شد

در نشست کارگروه اجرایی مدیریت جامع حوزه آبخیز استان قم از نهال‌کاری 400 هکتاری در حریم امامزاده عبدالله(ع) خبر داده شد.
- اخبار استانها -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، نشست کارگروه اجرایی مدیریت جامع حوزه آبخیز استان قم با حضور رضا سیار فرماندار و جمعی از مسئولان استانی در سالن جلسات معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری قم برگزار شد.

مدیرکل مدیریت بحران قم در این نشست، با اشاره به اختصاص اعتبارات ویژه از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری در قم اظهار داشت:  اجرای این پروژه‌ها می‌تواند در رفع چالش‌های منابع طبیعی و محیط‌زیست استان بسیار تأثیرگذار باشد.

محسن اروجی از وضعیت نامناسبت بیابان‌های قم یادکرد و افزود: دستگاه‌های مختلف باید در کنار یکدیگر قرار گیرند و در اجرای پروژه‌های خود به مباحث منابع طبیعی و زیست‌محیطی توجه لازم را داشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم خاطرنشان کرد: سند راهبردی حوزه مدیریت جامع با استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان ارائه‌شده است اما به دستگاه‌های اجرایی مرتبط استان نیز ارسال شود تا پیشنهادات تکمیلی ارائه و در فروردین‌ماه سال آینده تصویب آن دنبال شود.

وی با اشاره به حجم بالای بارندگی‌های اخیر در روستاهای اطراف قم عنوان کرد: این بارندگی‌ها اهمیت اجرای بندهای مختلف کنترلی را برای همگان به اثبات رساند.

البرز| 200 هکتار از اراضی اطراف شهرک صنعتی اشتهارد درختکاری می‌شودطرح نهضت درختکاری در روستاهای مازندران اجرایی می‌شودآئین روز درختکاری در بجنورد به روایت تصویر

تشکیل پنج صندوق خرد اعتباری در حوزه آبخیز امامزاده عبدالله(ع)

دبیر ستاد پروژه‌های آبخیزداری صندوق توسعه ملی  نیز با اشاره به اینکه جانمایی حوزه آبخیز امام‌زاده عبدالله(ع) از دو سال گذشته در دستور کار قرارگرفته است، اظهار داشت: با هماهنگی دستگاه‌های مختلف تلاش کرده‌ایم تا با تدوین برنامه‌ای بتوانیم کارهای اجرایی این حوزه را با هماهنگی یکدیگر به نتیجه برسانیم تا علاوه بر تأمین نظر مردم از اجرای پروژه‌های موازی نیز جلوگیری کنیم.

شاهپور ابراهیمی با بیان اینکه حوزه آبخیز امامزاده عبدالله(ع) با چهار هزار و 86  نفر جمعیت و 60 هزار هکتار مساحت در جنوب شرق قم قرارگرفته است، اضافه کرد: سیلاب، مباحث مرتبط با خشکسالی، از بین رفتن مراتع و پایین بودن وضعیت معیشتی مردم از جملات چالش‌های این حوزه آبخیز است که امیدواریم با مشارکت مردم این مشکلات را به حداقل برسانیم.

دبیر ستاد پروژه‌های آبخیزداری صندوق توسعه ملی در استان قم خاطرنشان کرد: در مدیریت جامع حوزه آبخیز بر اساس دستورالعمل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری هفت گام در نظر گرفته که نخستین مورد آن تشکیل ساختار مناسب در ستاد و استان بوده و در ادامه نیز انتخاب حوزه آبخیز، ارائه برنامه راهبردی، ظرفیت‌سازی، توانمندسازی، آموزش هماهنگ‌سازی پروژه‌های دولتی، توجه به نیازها، اجرا، نظارت، پایش، ارزشیابی و مستندسازی دنبال شده است.

وی از برگزاری جلسات مختلف با حضور مسئولان و کارشناسان استانی یادکرد و گفت: در راستای تدوین برنامه راهبردی حوزه آبخیز، تهیه سند راهبردی حوزه و ارزیابی‌ها مورد توجه قرارگرفته است.

ابراهیمی با بیان اینکه پروژه‌های اجراشده و آینده دستگاه‌های اجرایی مختلف در حوزه آبخیز امامزاده عبدالله(ع) مورد تحلیل قرارگرفته است، مطرح کرد: اجرای پروژه‌های مرتبط با کنترل سیل و جلوگیری از فرسایش و ایجاد تشکل‌های مردمی توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم دنبال شده است.

وی با اشاره به اینکه اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قم پروژه‌های تأمین حق‌آبه زیست‌محیطی و احیای گونه‌های جنگی را در حوزه آبخیز امامزاده عبدالله(ع) دنبال می‌کند، عنوان کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم برای این حوزه ایجاد منطقه نمونه گردشگری روستای طایقان، احداث بازارچه‌های روستایی و کارگاه‌های سفال و سرامیک را برنامه‌ریزی کرده است.

ابراهیمی از اجرای طرح هادی و جدول‌گذاری، زیرسازی و آسفالت‌کاری به‌عنوان اقدامات بنیاد مسکن در حوزه آبخیز امامزاده عبدالله(ع) یادکرد و گفت: شرکت آب منطقه‌ای استان قم نیز در این حوزه رعایت حریم کیفی رودخانه قم‌رود را دنبال می‌کند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم خاطرنشان کرد: پنج صندوق خرد اعتباری را در این حوزه آبخیز تشکیل داده تا مردم بتوانند در طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط با حفاظت و آب‌وخاک و اشتغال‌زایی سرمایه‌گذاری کنند.

وی برگزاری دوره‌های آموزشی، تأمین آب کشاورزی و لایروبی قنوات را از درخواست مردمی حوزه آبخیز امامزاده عبدالله(ع) دانست و مطرح کرد: اعطای تسهیلات برای تأمین اشتغال پایدار یکی دیگر از نیازهاست که باید مورد توجه قرار گیرد.

ابراهیمی با بیان اینکه امسال نزدیک به 90 سازه در عملیات آبخیزداری احداث می‌شود، گفت: با توجه به اینکه این آمار در سال گذشته نیز نزدیک به 50 مورد بوده است امیدواریم دیگر شاهد جریان گرفتن سیلاب نباشیم.

وی از افزایش تولیدات دامی و گیاهی به‌عنوان یکی از دستاوردهای مدیریت جامع حوزه آبخیز یادکرد و افزود: تاکنون 400 هکتار عملیات نهال‌کاری منطقه امامزاده عبدالله(ع) انجام‌شده است.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com