کد خبر ۷۱۴۰۹ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۹
پنج شنبه آخرسال قم نا در آرامستان امامزاده احمد

اعتراض مردم قم به طرح یکسان سازی قبور+گزارش تصویری

مردم در آخرین پنجشنبه به رسم بر پایی سنت دیرینه "پنجشنبه آخرسال” در آرامستان ها یاد عزیزان از دست رفته شان را گرامی داشتند. این حضور اما در امامزاده احمد قم که به تازگی بخشی دیگر از قبور آن یک دست شده است؛ با گلایه های برخی از مردم همراه بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، مردم در آخرین پنجشنبه به رسم بر پایی سنت دیرینه «پنجشنبه آخرسال» در آرامستان ها و گلزارهای شهدا یاد عزیزان از دست رفته شان را گرامی داشتند. این حضور اما در امامزاده احمد (ع) قم که به تازگی بخشی دیگر از قبور آن یک دست شده است؛ با گلایه های برخی از مردم همراه بود.

یکی از شهروندان قمی حاضر در امامزاده احمد (ع) در به پاسخ به سوال خبرنگار خبرقم مبنی بر هماهنگی و کسب اجازه از خانواده های متوفی جهت یکسان سازی قبور اظهار داشت: "هیچ گونه هماهنگی صورت نگرفته است و ما نیز اعتراض کردیم. در مواردی بین برخی از شهروندان و مهندس اجرایی و کارگران این طرح درگیری فیزیکی رخ داده و اعتراض های مردم راه به جایی نبرده است. اوقاف حتی اجازه درج تصویر فرد مرحوم شده را هم نمی دهند و در یک مورد تصویر چاپ شده روی سنگ قبر بعد از اجرای طرح یکسان سازی قبور را درآوردند و جای آن سیمان ریخته و ضمن اخذ تعهد از آن خانواده متوفی، هزینه آن سیمان و سنگ را هم از آنها گرفتند".

یک شهروند دیگر که درحال رنگ کردن اسم متوفی خود بر روی سنگ های یک دست شده قبور بود؛ در گفت و گو با خبرنگار خبرقم بیان کرد: "بدون اطلاع ما سنگ های قبر درگذشتگان مارا برداشته اند و مردم را سردرگم کرده اند. بنده از بعد از مدتها از تهران آمده ام و از دیدن این صحنه شوکه شده ام!"

یکی از کارشناشان سازمان اوقاف نیز در توضیح طرح یکسان سازی قبور در پاسخ به خبرنگار خبرقم گفت: "خانواده های متوفی طبق قراردادی که پیش از دفن میت شان، امضا کرده اند تنها مالک زیر قبر بوده و علاوه بر این، قبور به صورت سرقفلی به مدت سی سال متعلق به آنهاست و بعد از سی سال اختیاری نسبت به این قبور نخواهند داشت و این طرح سبب تسهیل در رفت‌وآمد شده و اینکه نمای بهتری را در محیط امامزاده ها شاهد باشیم". 

همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز در این باره انتقاد کردند و این کار را امری غلط معرفی کردند که یکی از کارهای بدی که بعضی از مدیران انجام می‌دهند، کار یکسان‌سازی قبور است. آرامستان ها به شکل کنونی باید باقی بماند همین شکل طبیعی قبور است که صاحبانشان، پدرانشان، مادرانشان، فرزندانشان، همسرانشان، علامتی داشته باشند، عکسی داشته باشند. هیچ لزومی ندارد که این علامت‌ها را صاف کنند، به خیال اینکه می‌خواهیم زیباسازی کنیم. زیبایی هر جایی و هر چیزی به حَسَب خودش است؛ زیبایی قبرستان و زیبایی هر چیزی را باید به حَسَب خودش محاسبه کنیم؛ که این موضوع را نه تنها به گلزار شهدا که به تمانی قبور نیتوان تعمیم داد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com