کد خبر ۷۱۴۲۷ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۷
باشگاه خبرنگاران جوان قم گزارش می دهد؛

کمبود سرانه فضای ورزشی در قم

میانگین سرانه فضای ورزشی در کشور بیش از یک متر مربع است این در حالی که این مقدار در شهر قم کمتر از 60 سانتی متر است.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،حتما شما هم وقتی در سطح شهرمون قم قدم می زنید یابرای خودتان یافرزندتان دنبال جایی برای ورزش هستید با مسئله‌ای به نام مکان ورزشی یا به تعبیر کلی تر، سرانه فضای ورزشی مواجه شده اید. سرانه‌ای که به گفته وزیر ورزش و جوانان درکشورما بیش از یک مترمربع هست!

امابرای اینکه بفهمیم سرانه فضای ورزشی درشهرما چقدر است وبه طور کلی وضعیت فضا‌های ورزشی درشهر چگونه است تا انتهای این گزارش باماهمراه باشید.

کمبود سرانه فضای ورزشی در قم


سرانه فضای ورزشی درقم زیر ۶۰ سانتی متراست


به طور کلی سرانه فضای ورزشی به تعداد مکان‌های ورزشی برحسب متراژ درمقایسه باجمعیت شهر یا استان گفته می شود،که برای هرنفر برحسب مترمربع تعریف می‌شود.

این سرانه شامل فضا‌های ورزشی زیرنظر اداره کل ورزش، بخش خصوصی وبخش‌های دولتی مثل آموزش وپرورش و غیره است که از میزان این فضا‌ها دربخش دولتی اطلاعات دقیقی دردسترس نیست، اما به گفته منعم، رئیس اداره کل ورزش و جوانان ، مجموع این فضاها زیر ۶۰ سانتی متراست که باتوجه به این مقدار، قم جایگاه متوسط رو به پایینی  رادر بین شهر‌های کشور را دارا است.


تکمیل ۲۰ پروژه ورزشی در قم  طی ۴ سال گذشته


منعم،مدیر کل ورزش و جوانان استان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،  درخصوص طرح‌های افتتاح شده ازسال ۹۲ تا ۹۶ گفت: درطی ۴ سال گذشته ۲۰ پروژه نظیر زمین چمن مصنوعی هفت تیر، سالن ورزشی ولایت و زمین روباز در مجموعه شهدای مدافع حرم پردیسان،سالن ورزشی حضرت ابوالفضل (ع) در منطقه شاه ابراهیم قم، چمن مصنوعی وپیست دو و میدانی شهیدحیدریان، سالن ورزشی چندمنظوره صبا وغیره راتکمیل وتجهیزشده است.


وی در ادامه بیان کرد: دو خانه جوانان در بخش کهک ودستجرد، زمین چمن مصنوعی کهک، ساختمان اداری و رختکن مجموعه شهدای مدافع حرم پردیسان در آینده نزدیک افتتاح  خواهد شد.

کمبود سرانه ورزشی در قم


منعم که به تازگی رئیس اداره کل ورزش و جوانان قم شده است درباره‌ ی مجموعه ورزشی میثم که دردوره‌ی مدیریت قبلی قراربود واگذارشود گفت: ما الان به این نتیجه رسیدیم این فضا را احیاکنیم وبه زودی به بهره برداری برسانیم.

وی با بیان این که جمعیت استان رو به افزایش است گفت: افزایش سرانه فضای ورزشی در درازمدت نتیجه می دهد،بنابرین باید از ۷ تا ۱۰ سال پیش استارت آن می خورد  تا امسال شاهد بهره برداری از آن‌ها بودیم.

مدیر کل ورزش و جوانان استان عملکرد چهارساله عابدی رئیس سابق رامثبت ارزیابی کرد و ادامه داد:این که اداره کل ورزش و جوانان قم دربین استان‌های دیگر دوبار اول و یک بار دوم شده نشان دهنده عملکرد خوب این مجموعه بوده است.

  تعامل حلقه گمشده میان برخی هیئت های ورزشی با اداره کل ورزش استان

 برای این که بیشتر درباره وضعیت فضا‌های ورزشی شهرمون بدونیم به سراغ اسکندی، قهرمان دو ومیدانی و از افتخارات این رشته ورزشی  رفتیم  که سابقه ورزشی درخشانی دارند و ورزش مهم‌ترین دغدغه زندگی اش است.


اسکندری، قهرمان دوومیدانی استان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،گفت:از دید من به عنوان یک ورزشکار سرانه فضای ورزشی دراستان خوبه،ولی کافی نیست.

وی در ادامه افزود:در واقع من فکرمی کنم مشکل اصلی ما در این حوزه تعداد فضاها نیست بلکه نحوه ساماندهی آنهاست.

کمبود سرانه فضای ورزشی در قم

اسکندری عنوان کرد: بحث اصلی این است بین بعضی هیئت‌های ورزشی با ورزشکاران و اداره کل ورزش و جوانان  تعامل خوبی وجودندارد و گرنه با توجه به تعداد سالن‌ها وفضا‌هایی که وجود دارد هر رشته‌ای می تواند دوتا سه سالن داشته باشد.

این قهرمان دو ومیدانی ادامه داد: متاسفانه برخی ورزشکاران  خودشان برای گرفتن سالن وفضا با اداره کل تربیت بدنی اقدام می کنند،در این بین نقش بعضی هیئت ها در واقع صرفا به گرفتن بودجه ختم می شود!

وی دربخشی از صحبت هایش درخصوص وضعیت سالن‌های ورزشی استان گفت:متاسفانه سالنی مثل سالن پانزده خرداد که می تواند درجهت بالابردن این سرانه موثر باشد مخروبه شده است،بخش دولتی که مایل نیست هزینه کند بخش خصوصی هم با توجه به شرایط اقتصادی اخیر رغبتی برای سرمایه گذاری ندارد.

دراین خصوص روابط عمومی اداره کل ورزش استان به ماگفت: سالن پانزده خرداد مشکل محوطه سازی دارد، درحال حاضر مشکل برق و زیرساخت ها حل شده است و برای محوطه سازی این سالن درسال ۹۸ باید بودجه‌ای درنظرگرفته شود.

برای این که به طور ویژه تر شرایط سرانه فضای ورزشی  را بررسی کنیم در مورد سرانه ای که به بانوان اختصاص داده شده است سراغ   خانم فلاح کارشناس ورزش بانوان رفتیم.

 

وضعیت سرانه ورزشی بانوان قم


فلاح کارشناس امور ورزشی بانوان در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، گفت:اکثر سرانه های فضای ورزشی بین خانم ها وآقایان مشترک هستند،در این بین سهم بانوان از سالن های ورزشی استان کمتر است، ازنظر من  چیزی که باعث تفاوت سرانه می شود زمان استفاده ازاین فضاها است.

سالن‌های ما اصولا ازصبح تاحدود ۲ تا ۳ بعدازظهر دراختیار خانم ها است وبعداز آن تا ۱۲ شب به آقایان اختصاص دارد.

بحثی که دراینجا پیش می آید این است  که خانم هاو آقایان شاغل ما که بعدازظهر از سرکارمی آیند می خواهند ازاین فضا استفاده کنند، ولی چون تقاضای آقایون بیشتره، بنابراین سالن دار درآمدزایی بیشتری دارد  و ترجیح می دهد سالن رو در اختیار آقایان قرار بدهند به همین دلیل امکان استفاده از این فضاها برای بانوان شاغل ما سخت می شود.

کمبود سرانه فضای ورزشی در قم


 برای ورزشی مثل دوومیدانی که فعالیت هوازی دارد  فضای مناسب نداریم؛ بنابراین عمده محدودیت ما برای بهره برداری ازفضای باز است که تا حدی مربوط به اداره کل ورزش و جوانان  و تا حد بسیارزیادی مربوط به شهرداری است  که این فضا را طوری مدیریت کند که قم هم مثل همه جای ایران که پارک‌ها و بوستان‌هایی اختصاصی بانوان را بیشتر دارا باشدو تا بانوان قم  راحت بتوانند ازآن استفاده کنند.

وی ادامه داد: ما بوستان های  بزرگی در شهر داریم که می توان تعدادی از آن ها را اختصاصی کردد و یا محوطه سازیویژه بانوان  ایجاد شود


وی ادامه داد: خیلی از دستگاه‌های دولتی که فضای ورزشی دارند می توانند تازمانی که فضا دراختیارخودشان هست از آن استفاده کنند وبعد این فضاها را در اختیارعموم قراربدهند، درواقع بااین روش هم درسرمایه گذاری کلان استان صرفه جویی می شود وهم ازظرفیت ها استفاده خواهدشد.


بامتخلفین برخورد می شود


این بار به سراغ نسرین رامین ،مربی والیبال رفتیم ، وی بابیان این که  از نظرفضای ورزشی بسیار دچار کمبودهستیم گفت: یکی دیگر از مشکلات ما زیاد بودن هزینه برخی سالن‌های ورزشی است.

کمبود سرانه فضای ورزشی در قم

این موضوع رو  از اداره کل ورزش وجوانان پیگیری کردیم که منعم رئیس اداره کل ورزش وجوانان استان در گفت و گو خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،گفت: تمامی باشگاه‌های دولتی وخصوصی موظف اند طبق نرخ مصوبی که به تصویب کمیته نرخ گذاری رسیده پیروی و آن را درمحل دید نصب کنند؛چنانچه باشگاه ها نرخ اضافه‌ای را درخواست شهروندان می‌تواند موارد را به بازرسی اداره کل ورزش و جوانان و یا با سامانه  ۱۲۴ واحدبازرسی وزارت صنعت، معدن تجارت اطلاع دهند.

 

وعده‌ای که عملی نشد


مهرماه امسال بود که رضایی معاون توسعه منابع انسانی وپشتیبانی اداره کل ورزش استان از افتتاح دوطرح شهدای دروازه ری واستخرمجموعه تختی دربهمن ماه امسال خبر داده بود اما جویا شدیم دوطرح مذکور تا کنون افتتاح نشده اند.

دراین باره منعم رئیس اداره کل ورزش به ما گفت:امیدواریم بارفع مشکلات پیش آمده درمسیر تکمیل این دوطرح، شاهدافتتاح این دوپروژه تا اوایل سال آینده باشیم.

کمبود سرانه ورزشی در قم


به نظرمی رسد مهمترین بحث درسرانه ورزشی استان درکنارکم بودن این فضاها نحوه ساماندهی آن هاست فضا‌هایی که وجوددارند اما نحوه بعضا به غلط مدیریت واستفاده از آن هاباعث شده سرانه ورزش در استان کافی ومطلوب نباشد.

مسائلی هم چون نبود تعامل بعضی هیئت‌های ورزشی با ورزشکاران و اداره کل ورزش و جوانان استان، اختصاص ندادن ساعات بیشتری به بانوان،  تجهیز و استفاده نکردن برخی فضا‌های ورزشی وکمبودفضا‌های اختصاصی بانوان که دراین گزارش به تفضیل به اون هاپرداختیم ازمهم‌ترین معضلات این روز‌های ورزش وخاصه سرانه فضای ورزشی شهرقم است.

امید که خیرین محترم استان هم درکنار اداره کل ورزش، شهرداری ودستگاه‌های دولتی وخصوصی قرارگیرند تادرجهت ارتقای سرانه فضای ورزشی که نقش مهمی درنشاط و پویایی جامعه وجوانان استان دارد یار وهمراه آنان باشند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com