کد خبر ۷۱۸۲۳ انتشار : ۵ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۷
فارس گزارش مي‌دهد

كشتي قم و صيد نخستين طلاي سال 98 از سرزمين مغول‌ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری فارس از قم، کشتی همواره یکی از بهترین‌ و موفق‌ترین رشته‌ها برای ورزش استان قم بوده و همچنان به روند درخشش و نتایج موفق خود در میادین داخلی و برون‌مرزی ادامه می‌دهد، رشته‌ای که در بخش‌های آزاد، فرنگی و آلیش در قم فعال است ولی در رشته فرنگی دستاوردهای بیشتری نصیب ورزش قم کرده است.

حلوایی: پیشرفت کشتی قم نتیجه توجه به رده‌های پایه است

محسن حلوایی رئیس پیشین هیات کشتی استان قم راجع به موفقیت‌های این رشته به فارس گفت: این رشته ورزشی در رشته فرنگی به واسطه سرمایه‌گذاری بسیار خوب روی رده‌های سنی پایه، استعدادیابی و برخورداری از امکانات و فضای مناسب ورزشی توانسته در سال‌های اخیر، نخبه‌ها و آینده‌سازان کشتی فرنگی را از نقاط مختلف شهر قم جذب خود کرده و همچنان در مسیر پیشرفت گام بردارد.

علیایی: قهرمانان با سابقه قم به عرصه استعدادپروری وارد شده‌اند

محمدهادی علیایی از چهره‌های با سابقه کشتی قم و یکی از داوران شاخص این رشته در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: کشتی فرنگی قم در دهه 1380 تنها در چند نام نظیر زنده‌یاد محسن پودنکی، افشین میرصالحی، روح‌الله میکائیلی، عباس نوری، مسعود فشکی و حمیدرضا رضایی خلاصه می‌شد اما اکنون با ورود این قهرمانان خوش‌نام به عرصه سازندگی در این رشته ورزشی، نخبه‌های زیادی جانشین آنها در میادین داخلی و برون‌مرزی کشتی فرنگی شده‌اند.

وزیری: یک دهه شاهد حضور کشتی‌گیران قم در تیم‌های ملی هستیم

محسن وزیری رئیس هیات کشتی استان قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان کرد: به همین دلیل در یک دهه اخیر همواره کشتی فرنگی قم دارای سهمیه ملی در رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان بوده و تقریبا هر ساله در میادین بین‌المللی، آسیایی، جهانی و جام جهانی کشتی فرنگی شاهد حضور کشتی‌گیران مستعد قم و افتخار آفرینی آنها برای ایران اسلامی بوده‌ایم.

نخستین طلا در نخستین روز سال 1398

وزیری یاد آور شد: این مهم موجب شده تا هیات کشتی استان قم همواره یکی از هیات‌های موفق در عرصه پرورش استعدادهای ورزشی، افزایش جمعیت سازمان یافته ورزش قم و به ویژه مدال‌آوری از میادین داخلی و برون‌مرزی باشد، رشته‌ای که در نخستین روز سال 1398 توانست نخستین طلای آسیایی امسال را نصیب ورزش قم کند.

رقابت فرنگی‌کاران در 10 وزن پیکارهای آسیایی

در روزهای واپسین سال 1397 مهدی ابراهیمی یکی از نخبه‌ها و پرورش یافته‌ها در خانه کشتی فجر مجموعه ورزشی جواد الائمه زیر نظر یکی از بهترین‌ مربیان چند سال اخیر مربی کشتی فرنگی ایران یعنی روح‌الله میکائیلی، در ترکیب تیم ملی کشتی فرنگی امید ایران به رقابت‌های 2019 قهرمانی آسیا اعزام شد.

این در حالی است که پیکارهای کشتی فرنگی زیر 23 سال قهرمانی قاره کهن به میزبانی شهر اولانباتور کشور مغولستان به انجام رسید و ترکیب تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان در اوزان 55، 60، 63، 67، 72، 77، 82، 87، 97 و 130 کیلوگرم برای کسب مدال و عنوان برابر حریفان به روی تشک رفت.

قهرمانی ایران در کشتی فرنگی امیدهای قاره کهن

در این دوره نماینده ایران در وزن 55 کیلوگرم پویا دادمرز، 60 کیلوگرم مهدی محسن‌نژاد، 63 کیلوگرم میثم دل‌خانی، 67 کیلوگرم محمد الیاسی، 72 کیلوگرم امین کاویانی‌نژاد، 77 کیلوگرم محمدرضا گرایی، 82 کیلوگرم مهدی ابراهیمی، 87 کیلوگرم محمدهادی ساروی، 97 کیلوگرم حسن آریا‌نژاد و 130 کیلوگرم علی‌اکبر یوسفی بودند.

این در حالی است که سرمربیگری تیم ملی کشتی فرنگی امید ایران در این دوره از پیکارهای آسیایی را جمشید خیرآبادی بر عهده داشت و مربیان این تیم ناصر نوربخش، رسول جزینی، فرید عدنانی و صابر میرزاده بودند و این تیم به سرپرستی بهروز حضرتی‌پور بالاتر از دیگر رقبای خود قهرمان قاره کهن شد.

دومین مدال فرنگی‌کار قم از سرزمین مغول‌ها

اما افتخار مهم برای ورزش قم از این دوره پیکارهای کشتی زیر 23 سال قهرمانی آسیا، رتبه نخست مهدی ابراهیمی در وزن 82 کیلوگرم مسابقات رشته فرنگی بود، کشتی‌گیری که 6 سال قبل زمانی که عضو تیم ملی کشتی فرنگی نوجوانان ایران بود، نخستین سفر برون‌مرزی خود را به مقصد مغولستان تجربه کرده بود.

خاطره عجیب کشتی‌گیر قم از سفر به مغولستان

در آن زمان مهدی ابراهیمی در ترکیب تیم ملی کشتی فرنگی نوجوانان ایران توانست نخستین مدال آسیایی خود را به رنگ برنز از کشور مغلوستان به دست بیاورد، اما اتفاق جالب و البته عجیب برای ابراهیمی در سفر سال 2013 به اولانباتور، گلایه شدید این کشتی‌گیر و دیگر اعضای تیم ملی از وضعیت تغذیه ملی‌پوشان در آن زمان بود که البته در سفر سال 2019 تکرار نشد و ابراهیمی توانست برنز آن سال را به طلا تبدیل کند.

قهرمانی مقتدرانه ابراهیمی در آسیا

در شرایطی که پیکارهای وزن ٨٢ کیلوگرم به شکل دوره‌ای در یک گروه پنج تیمی به انجام رسید، مهدی ابراهیمی در مبارزه نخست خود با نتیجه قاطع و مطمئن 9 بر صفر دیانبیلگ گان اوچیر از کشور میزبان یعنی مغولستان را مغلوب کرد، ضمن اینکه در کشتی دوم با نتیجه 10 بر یک از سد سانجیت از هند گذشت.

عضو تیم ملی کشتی فرنگی ایران در دو دوره مسابقات جهانی جوانان به میزبانی برزیل و فرانسه و دارنده مدال برنز سال 2018 کشتی فرنگی امیدهای جهان در کشتی سوم خود نیز با نتیجه پنج بر صفر ایلگیز بیلیموف کشتی‌گیر اهل کشور قرقیزستان را از پیش‌رو برداشت و به دیدار نهایی رسید.

ابراهیمی نخستین طلایی ورزش قم در سال 98

چهره‌ شاخص سال‌های اخیر کشتی فرنگی قم که در اوج جوانی سابقه قهرمانی بزرگسالان ایران را نیز در کارنامه دارد و چندین دوره حضور در پیکارهای آسیایی و جهانی را تجربه کرده و قبل از سفر به مغولستان موفق به کسب مدال برنز امیدهای جهان در فرانسه نیز شده بود، در مسابقه فینال با نتیجه 9 بر صفر از سد کانیشبک دوسجانوف از کشور قزاقستان گذشت و به مدال طلای آسیا دست یافت تا نخستین طلایی ورزش قم در سال 1398 لقب بگیرد.

==============

گزارش از رضا جعفری

==============

انتهای پیام / 78002*40/و

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com