کد خبر ۷۲۲۴۷ انتشار : ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۵
همدردي مراجع تقلید با سیل‌زدگان

سیل برای همه ما امتحان بود/همه افراد در حد امکان، در کمک رسانی به این خانواده ها سهیم باشند

مراجع معظم تقلید با موضع‌گیری و توصیه‌های دلسوزانه خود با داغ‌دیدگان سیل ابراز همدلی و به مسئولان مختلف کشوری در تسریع در کمک و امدادرسانی تأکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، از همان ساعات نخست و آغازین روزهای وقوع سیل ویرانگر در برخی مناطق کشور، تلاش همه جانبه ای برای کمک به مردم مناطق سیل زده آغاز شد. مراجع عظام تقلید نیز ضمن ابراز همدردی با سیل زدگان کشور و تاکید به کمک رسانی و رفع مشکلات مردم گرفتار در سیل و آبگرفتگی همانند دیگر هموطنان نیکوکار، به کمک مردم گرفتار سیل در استان‌های مختلف کشور آمدند.

 

 

 

***

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در درس خارج فقه در مسجد اعظم، با اشاره به وقوع سیلاب در برخی از نقاط کشور تأکید کرد: سیلاب‌های اخیر آسیب‌های فراوانی به‌ جای گذاشته است و خطر سیل کمتر از زلزله نیست.

مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر اینکه کنار جبران خسارت به سیل‌زدگان باید مشکل مناطق آسیب‌پذیر حل شود، تصریح کرد: این‌همه سیل در خارج از این کشور می‌آید ولی این‌همه خسارت به‌جای نمی‌گذارند ولی ما با بستن راه مسیر سیلاب‌ها این‌همه خسارت به‌جای می‌گذاریم. همه باید دست‌به‌دست هم داده تا جبران خسارت سیل‌زدگان انجام شود، البته این جبران خسارت کار آسانی نیست.

آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر مظلومیت مردم سیل زده خاطرنشان کرد: انسان وقتی صحنه‌ها را می‌بیند، ناراحت می‌شود؛ بنده وقتی برخی صحنه‌ها را دیدم، گریه‌ام گرفت؛ امیدواریم صدای ما به گوش همه برسد و مردم کمک کنند.

وی با اشاره به کمک ۲۵۰ میلیون تومانی به سیل زدگان گفت: در راستای کمک به سیل زدگان جز مبلغ اول، امروز هم ۱۰۰ میلیون تومان واریز خواهیم کرد و امیدواریم دیگران هم به اندازه توان خود کمک کنند.

***

آیت الله نوری همدانی در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با بیان این موضوع که قرآن تاکید می‌کند هیچ کس از امتحان الهی مستثنی نیست و همه در معرض امتحان هستیم، گفت: سیل برای همه ما و نیز سیل زدگان و سایر مردم یک امتحان بود. مردم سیل زده با صبر و استقامت این امتحان را تحمل کنند البته خسارت و مصیبت خیلی سنگین است، ولی انشاءالله با صبر و تحمل و همکاری هم این مشکل حل می‌شود.

ایشان عنوان کرد: ما هم در حد خودمان کمک کردیم و خواهیم کرد،اما باید همه به میدان بیائیم تا هموطنان عزیز مشکلاتشان حل شود البته کمیته امداد و هلال احمر مشغول جمع آوری کمک‌ها هستند.

این مرجع تقلید مبلغ یکصد میلیون تومان از طریق کمیته امداد به سیل زدگان کمک کرد و برای مقلدان یک سوم از سهم مبارک اجازه مصرف در این مورد را دادند.

***

آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی ضمن ابراز تأسف شدید از مصیبت وارده به مردم در مناطق سیل‌زده اظهار داشت: باید در زمینه کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده تسریع شود و عملیات عمرانی و کمک به خانواده‌ها جهت جبران خسارت وارده به اثاثیه و زمین‌های کشاورزی آن‌ها اقدامات اساسی انجام شود.

مرجع تقلید شیعیان گفت: نباید به‌ مرورزمان این مردم فراموش شوند و تا بازگشت امور به شرایط عادی زندگی برای آن‌ها باید مسئولین کنار آن‌ها باشند.

همچنین دفتر این مرجع تقلید هفتم فروردین ماه سال جاری در پی وقوع سیل اخیر، هیاتی را برای بررسی و رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان و اهدای ارزاق و کمک‌های مورد نیاز این افراد تعداد پانصد بسته مواد غذایی به همراه هزاران باکس آب معدنی به مناطق روستایی و کمتر برخوردار آق قلا و گمیشان اعزام کرد.

***

آیت الله العظمی سبحانی از دیگر مراجع تقلید نیز از همه مردم خواستند، عملا به ندای یا للمسلمین پاسخ بگویند و به هر نحو ممکن به سیل زدگان کمک کنند.

ایشان در بیانیه ای که دو روز پیش در سایت منتسب به ایشان منتشر شد ابراز داشتند: صدیع می دهد گزارش های موثق از مراکز سیل زده، حاکی از آن است که خسارات سیل، فاجعه آمیز است و از آنجا که همه ما از وضع رقت بار این مناطق، آگاه هستیم نیازی به تفصیل و تبیین نیست.

آنچه لازم است اینکه همه افراد در حد امکان، در کمک رسانی به این خانواده ها سهیم باشند، خواه خدمت کوچک، خواه خدمت بزرگ. مسلما خدمات همه ما، ذخیره آخرت ماست.

***

هم چنین آیت‌الله وحید خراسانی با اشاره به ابعاد خسارت و ویرانی‌های سیل اخیر در برخی از استان‌ها و شهرهای کشور با تأکید بر لزوم کمک به سیل‌زدگان، اظهار داشت: کمک به سیل‌زدگان و یاری‌رسانی به آنان از افضل عبادات است.

دفتر آیت‌الله سیستانی در شهر مقدس قم نیز با اشاره سیل ویرانگر اخیر در کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد: مؤمنین مجاز هستند نصف سهم امام را به سیل زدگان اختصاص دهند.

***

آیت‌الله شبیری زنجانی از خسارات و صدماتی که به مردم ایران در سیل اخیر وارد شد ابراز تأثر کرد و گفت: این سیل اگرچه کشور را در سوگ تعدادی از هم‌وطنانمان نشاند و سبب خسارت‌های زیادی شد، اما برای مسئولان باید زمینه‌ای برای خدمت بیشتر باشد.

وی خاطرنشان کرد: البته من هم از مسئولانی که در ایام تعطیل ترجیح دادند کنار مردم باشند، تشکر می‌کنم و قطعاً عنایات حضرت ولی‌عصر(عج) شامل حال آن‌ها می‌شود.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به تجربه جاری شدن سیل در شهر قم در سال‌های گذشته، عنوان کرد: قبلاً سیل در قم خسارت‌های زیادی را به‌جا می‌گذاشت، اما با اقداماتی که مسئولان داشتند این خسارت‌ها کمتر دیده شد.

***

دفتر آیت الله عبدالله جوادی آملی با صدور اطلاعیه ای از اجازه این مرجع تقلید برای پرداخت از ثلث سهمین مبارکین به سیل‌ زدگان خبر داد.

در اطلاعیه دفتر این مرجع تقلید آمده است: در پی وقوع حادثه تلخ جاری شدن سیل در نقاط مختلف کشور، آیت الله جوادی آملی اجازه فرمودند که مومنین، می توانند ثلث سهمین مبارکین را به سیل زدگان تمامی مناطق، پرداخت نمایند.

***

 دفتر آیت‌الله حسینی‌شاهرودی مرجع تقلید شیعیان با صدور اطلاعیه‌ای از مؤمنان خواست نصف سهم امام خود را به سیل‌زدگان اختصاص دهند.

 

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com