کد خبر ۷۲۴۱۶ انتشار : ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۰۶:۰۶
گزارشی از آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده |

تا یک ماه دیگر لرستان را کاملا پاکسازی می‌کنیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بعد از موج دوم

تمام تلاش‌ها برای لرهای دوست‌داشتنی/ تا یک ماه دیگر لرستان را کاملا پاکسازی می‌کنیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بعد از موج دوم سامانهٔ بارشی در لرستان سیلاب خسارت های شدیدی در شهرستان های استان لرستان بوجود آورد و باعث به زیر آب رفتن بخش هایی از درود، خرم آباد، معمولان و پلدختر شد.

به دلیل تخریب راه ها بخصوص در پلدختر امدادرسانی زمینی با مشکل مواجه شد و همچنین به دلیل شرایط بد جوی امکان امداد هوایی در برخی از نقاط وجود نداشت. اما با این حال نیروهای جهادی و دانشجویان دست روی دست نگذاشته و آماده اعزام به مناطق سیل زده شدند.   مسعود ناصری، مسئول جهادی بسیج دانشجویی استان لرستان ۱۲ فروردین در خصوص آخرین وضعیت سیلاب پلدختر به خبرنگار ما گفته بود: بر اثر بروز سیلاب در شهرستان پلدختر، اوضاع این منطقه بحرانی‌تر شده. ارتباطات تلفنی این شهرستان به طور کامل قطع شده و با توجه به اینکه راه‌های ارتباطی نیز مسدود شده اند، در حال حاضر از اوضاع بحرانی پلدختر اطلاعاتی در دست نیست و فعلا منتظر آرام شدن اوضاع هستیم. ناصری گفته بود به محض رفع این بحران، گروه‌های جهادی دانشجویی برای امدادرسانی به این منطقه اعزام می‌شوند.   تمام تلاش‌ها برای لرهای دوست‌داشتنی/ تا یک ماه دیگر لرستان را کاملا پاکسازی می‌کنیم
مفرد، مسئول حرکت‌های جهادی سازمان بسیج دانشجویی فردای همان روز، از حضور ۸۰ گروه جهادی استان لرستان و گروه‌های محله محور خبر داد و از جهادگران خواست از اعزام انفرادی جلوگیری کنند. او گفت: با توجه به شرایط سخت و بحرانی در استان، گروه‌های جهادی‌ای می‌توانند در منطقه حضور داشته باشند که نیاز به میزبانی نداشته باشند، یعنی لوازم رفت و آمد و حتی غذا برعهده خودشان ‌باشد. مفرد تصریح کرد که تیم‌های عمرانی با تجهیزات ویژه و یا تیم‌های پزشکی درمانی با این ویژگی‌ها با مجمع جهادگران استان لرستان در ارتباط باشند و از طریق سازندگی استان اعزام شوند.

در استان قم که معین لرستان قرار داده شد، ۹۰ جهادگران دانشجو غیر دانشجو عازم پلدختر شدند. مسئول گروه جهادی بسیج دانشجویی قم گفته تا یک ماه آینده نیز هر هفته اعزام خواهیم داشت. لازم به ذکر است که همراه با اولین گروهی که از قم اعزام شد، تجهیزاتی مانند بیل، کلنگ، لجن کش و دیگر ابزار مورد نیاز برای پاکسازی خانه‌ها از گل و کمک های دانشجویی نیز به منطقه ارسال شد.

البته چهار گروه ۱۲ نفره متشکل از دانشجویان دانشگاه‌های آزاد، فنی و حرفه‌ای و دانشگاه اراک نیز راهی پلدختر شدند. مسئول جهادسازندگی بسیج دانشجویی همدان هم از حضور ۱۲۰ دانشجوی جهادگر همدانی در پلدختر در قالب ۱۰ گروه جهادی خبر داد. عزیزوند، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد زنجان نیز به خبرنگار خبرگزاری دانشجو گفته که ۱۷ نفر از جهادگران بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد زنجان از ۱۵ فروردین به مناطق سیل زده لرستان اعزام شدند که همراه این جهادگران اقلامی همچون یک دستگاه لجن کش، ۲۵ جفت چکمه، ۱۰ عدد بیل، ۳۰ عدد دستکش، ۲۴ عدد ماسک، ۱۵ دست لباس کار، ۲ کارتون نودالیت نیمه آماده، ۱۵ بسته نوار بهداشتی، ۱۲ کارتون کلوچه، ۸ کارتون پودر لباسشویی، ۵ بسته پوشاک بچه، ۲۰ عدد پتو و ۸ بسته نان به مناطق سیل زده لرستان ارسال کردیم.   تمام تلاش‌ها برای لرهای دوست‌داشتنی/ تا یک ماه دیگر لرستان را کاملا پاکسازی می‌کنیم
دانشجویان قزوین هم خودشان را به لرستان رساندند؛ دانشجویان بسیجی، شورای صنفی، انجمن اسلامی و جامعه اسلامی دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین به منظور کمک به سیل‌زدگان در شهر معمولان حضور یافتند و به صورت عملیاتی و اجرایی در بخشهای مختلف پخش موادغذایی، لایروبی و بهسازی منازل، تسهیل در امدادرسانی به فعالیت مشغول هستند.

یک تیم ۱۹ نفره دانشجویان جهادی دانشگاه آزاد قزوین نیز به مدت ۱۰ روز به مناطق سیل زده معمولان اعزام شدند؛ نوروزی، مسئول بسیج این دانشگاه به خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفته: با کمک دکتر موسی خانی یک سری تجهیزات مکانیکی خودروی سواری در اختیار بچه‌ها قرار گرفت و بچه‌ها در منطقه مستقر شدند و به مدت یک هفته در منطقه معمولان و در خیابان هایش مستقرند و فعالیت می کنند.   البته کمک دانشجویان دانشگاه آزاد محدود به حضور در منطقه سیل زده نشد. به دستور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دانشجویان و مخترعان واحد قزوین دستگاهی برای حفاری ِگل و لای ساختند.    نبویان در جمع دانشجویان آزاد شیراز در پلدختر   از تهران هم دانشجویان دانشگاه تهران، علم و صنعت و شریف به یاری لرستانی ها رفتند؛ جودی، مسئول گروه جهادی دانشگاه علم و صنعت گفته قرار شده تا تجهیزات را با تیم‌های کوچک به منطقه ببریم و در آنجا کار خود را آغاز کنیم. زمانی حدود یک هفته در منطقه خواهیم ماند و بعد از آن رفت و آمد‌های پشت سر هم به منطقه خواهیم داشت. حدودا آخر هر هفته یک تیم سه چهار نفره به منطقه اعزام می‌شوند، اقدامات لازم را انجام می‌دهند و بازمی‌گردند و تا زمانی که مشکلات به صورت کامل حل شود به منطقه رفت و آمد خواهیم داشت.     یکی از جهادگران هیئت الزهرا (س) دانشگاه شریف در منطقه پلدختر هم گفته تیم اولی که وارد منطقه شد، یک کامیون شامل اقلام خوراکی نیز با خود داشت که در یکی از روستا‌های اطراف پل دختر ساکن شده و در آن منطقه یک آشپزخانه پخت غذای گرم دایر کرده است. او یادآور شده که گل زدایی از منازل و شستن فرش‌ها و وسایل با ورود نیرو‌های تازه نفس به زودی انجام خواهد شد.    نیک روش، مسئول سازمان بسیج دانشجویی نیز در این چند روز اخیر راهی این مناطق سیل زده شد و از نزدیک درر جرین امدادرسانی به مردم قرارگرفت. وی با حضور در جمع دانشجوین جهادی از تلاشهای آنها قدردانی کرد.   تمام تلاش‌ها برای لرهای دوست‌داشتنی/ تا یک ماه دیگر لرستان را کاملا پاکسازی می‌کنیم   با این حال که به نظر می رسد نیرو‌های جهادی بیشماری در مناطق سیل زده در حال کمک رسانی به هموطنان لرستانی هستند، کم کم به نیروی فنی جهادی در این مناطق نیاز است. با صحبت با مسئولان جهادی در این شهرها دریافتیم بعد از پاکسازی، نیاز به حضور گروههای جهادی عمرانی است تا بخشی از این خانه ها که نیاز به مرمت و یا بازسازی دارند با تلاش جهادگران زودتر آماده زندگی برای مردم شوند. همچنین مردم منطقه به جیره خشک، حبوبات، آرد و برنج نیاز دارند تا پاسخگوی حدود یک ماه آینده از برنامه غذاییشان باشد. به گفته مسئولان جهادی در روز‌های آینده دمای هوا به شدت افزایش می‌یابد و زندگی بدون وسایل سرمایشی طاقت فرسا خواهد بود. ضمن اینکه گرم شدن هوا و گذشت حدود دوهفته از وقوع سیل و شیوع بیماری های عفونی، بر حضور نیروهای جهادی بهداشت و درمان و همچنین مسئولان وزارت بهداشت در منطقه تاکید می‌کند.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com