کد خبر ۷۲۵۰۹ انتشار : ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۸
تکذیب شایعات اخیر پیرامون اظهارات آیت الله سیستانی توسط دفتر ایشان

ادعای استاد اصلاح طلبی که خیلی زود تکذیب شد

طی روزهای گذشته، اظهارات مجتبی لطفی _یکی از ملاقات‌کنندگان آیت‌الله سیستانی_ و ادعای این موضوع که ایشان فرموده اند روحانیون عراقی وارد سیاست نشوند خبر ساز شد. خبری که خیلی زود سایت رسمی ایشان این دست اخبار را تکذیب کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، روزنامه شرق، شنبه 24فروردین 98 در مطلبی مدعی شد که تعدادی از استادان و علمای قم که نزدیک به گرایش اصلاح‌طلبی بودند؛ در ایام تعطیلات نوروز به دیدار آیت‌الله سیستانی رفته‌اند. گفته شده که این خبر را مجتبی لطفی _از شاگردان و یکی از مسوولان دفتر مرحوم آیت الله منتظری_ به شرق داده است. چند روز گذشته البته او این خبر را در کانال تلگرامی خود منتشر و توضیحاتی درباره این دیدار ارائه کرده بود.

لطفی در بیان جزئیات بیشتر اضافه کرد که این ملاقات از سوی حدود هفت یا هشت نفر از استادانی صورت گرفت که کرسی درس خارج‌فقه دارند که بعضی از آنها در فیضیه و برخی هم در بیوت خود تدریس می‌کنند. لطفی از بیان جزئیات بیشتر درباره نام و نشانی این افراد خودداری کرد، اما در پاسخ به سؤال شرق که نحوه ارتباط آیت‌الله سیستانی در قم با مراجع و بیوت و علما چگونه است، توضیح داد که آقای شهرستانی، نماینده آیت‌الله سیستانی، سیاست درهای باز را در قم پیگیری می‌کنند، به همین جهت با افرادی از گروه‌ها و نحله‌های مختلف فکری دیدار می‌کنند و در مناسبات مختلف، از جمله اعیاد و روضه‌ها حضور دارند.

لطفی در کانال خود مطلبی را به این دیدار اختصاص داده بود او در این مطلب درباره محتوای دیدار انجام‌شده چنین نوشته بود: برخی از علمای قم در سفری به نجف به دیدار آیت‌الله سیستانی رفتند که در این دیدار، آیت‌الله سیستانی به سه نکته اشاره داشت:

1. از روحانیون عراق خواسته‌ام به‌هیچ‌وجه وارد مناصب دولتی نشوند و در صورت تمایل یا نیاز به ورود، لباس روحانیت را کنار گذاشته و از حوزوی‌بودن استعفا دهند.

2. از نیروهای حشدالشعبی (بسیج مردمی عراق) اکیدا درخواست کردم به‌هیچ‌عنوان وارد فعالیت اقتصادی نشوند.

3. در هیاهوهای سیاسی داخل ایران نگرانم که وضعیت معیشتی مردم به فراموشی سپرده شود.

او در گفت‌وگوی خود با «شرق» اضافه کرد که کسانی که با نگاه سیاسی آیت‌الله سیستانی آشنایی داشتند از طرح این نکات چندان شگفت‌زده نشدند. نظرات آیت‌الله سیستانی نزدیک به نظرات آیت‌الله خویی است. ایشان هم به مثابه آیت‌الله خویی به تفکیک بین علما از اشتغالات رسمی و حکومتی اعتقاد دارد.

او در توضیح این نکته که نظر آیت‌الله سیستانی درباره حشدالشعبی بر مبنای گزارش بوده یا توصیه‌ای بوده است، گفت که این سخنان توصیه‌ای و از جنبه پیشگیرانه مطرح شده است.

***

این ادعاها اگرچه با بازتاب های فراوانی در فضای سیاسی کشور همراه بود؛ اما صحت و سقم آن در حد همن یک روز باقی ماند و خیلی زود توسط دفتر آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجع شیعیان در عراق، تکذیب شد.
پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله سیستانی در پاسخ به این پرسش که «گاه و بی‌گاه، اظهارات و تحلیل‌های مختلفی درباره موضع معظم‌له در مورد نظام شایسته حکومتی در عراق و دیدگاه‌های فکری، سیاسی و اداری ایشان در این خصوص منتشر می‌شود. این قبیل اظهارات تا چه اندازه قابل اعتماد است؟»، اعلام کرد: «موضع ایشان در این خصوص با مراجعه به کتاب «متون صادره از حضرت سید سیستانی درباره مسئله عراق» قابل شناسایی است.»
این اطلاعیه می‌افزاید: «همچنین موضع آیت‌الله سیستانی در این خصوص، در آخرین بیانیه صادرشده از سوی دفتر ایشان اندکی پیش از انتخابات مجلس نمایندگان مورخ ۱۷ شعبان ۱۴۳۹ مصادف با ۴ می‌۲۰۱۸ اعلام شده است و غیراز آن، تمام اظهارات و تحلیل‌ها تنها بیانگر رویکرد‌های گوینده آنهاست و چه‌بسا درست و دقیق نباشد.»

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com