کد خبر ۷۲۵۲۰ انتشار : ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۴۲

برگزاری همایش بین‌المللی بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران در قم

همایش بین‌المللی بازخوانی آثارعلمی وفرهنگی انقلاب اسلامی ایران امروز با حضورجمعی از طلاب،علما،اساتید و پژوهشگران حوزوی ایرانی وغیرایرانی در قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛اختتامیه همایش بین‌المللی «بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران» ظهر امروز با حضور جمعی از طلاب، علما، اساتید و پژوهشگران حوزوی و با همکاری ۱۳ مرکز داخلی و ۱۵ مرکز خارج از کشور در مجتمع امین قم برگزار شد.

نصیر‌الله معروف پژوهشگر حوزوی اهل کشور تاجیکستان در نخستین کمیسیون ارائه مقالات این همایش،در بیان خلاصه‌ای از مقاله علمی خود با عنوان «انقلاب اسلامی و قدرت منطق در حوزه بین‌الملل»گفت: این مقاله در سه بخش «مفهوم‌شناسی»، «گفتگو بر پایه منطق» و «قدرت منطق در کلام امام (ره) و رهبری» تدوین شده است.

وی اضافه کرد: منطق از پایه‌های فلسفه است، فلاسفه از گذشته تا کنون به تشریح و بررسی مسئله منطق پرداخته‌اند.

این پژوهشگر حوزوی بیان کرد: در علم سیاست، سیاستمداران قدرت را از منظر خود تعریف می‌کنند که ممکن است با تعاریفی که از فلاسفه یا منطقیون ارائه شده است متفاوت باشد. منطق توان و یارای اندیشه و تفکر در گفتگو با طرف مقابل اعم از دوست و دشمن است.

معروف منطق در حوزه‌های مختلف را امروزه در حوزه دیپلماسی و گفت‌وگوی دیپلماسی از مهم‌ترین مباحث دانست و افزود: قرآن کتاب الگوی گفتگو است، در این کتب همواره گفت‌وگوی بین خداوند و بنده‌ها، پیامبران و امت‌ها، ملائکه و پیامبران و ... ذکر شده است.

وی در توضیح قدرت منطق در نگاه امام و رهبری تصریح کرد: از نگاه امام (ره) و رهبری قدرت به صورت اعم و اخص دارای اصالت نیستند، یعنی نگاه آنان به قدرت نگاهی وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف اصلی مانند سعادت، کمال و ... است.

ایجاد گرایشات جدید علمی دینی پس از انقلاب

در ادامه این برنامه محمدعلی رضایی اصفهانی محقق ایرانی و استاد تمام مجموعه علمی حوزوی «جامعة المصطفی» در قالب کمیسیون دوم با محوریت «بازخوانی آثار فرهنگی انقلاب اسلامی» در بیان خلاصه‌ای از مقاله خود با عنوان «جایگاه مطالعات قرآن در جهان معاصر و نقش انقلاب اسلامی در گسترش آن» بیان کرد: رشته‌های متعددی از جمله رشته ارشد تفسیر علوم و قرآن، دکتری قرآن و حدیث و دکتری قرآن و علوم با ۱۰ گرایش برای نخستین بار بعد از انقلاب اسلامی به عنوان سیر میان‌رشته‌ای علوم و قرآن در قم، مشهد و ... ایحاد شد و تداوم یافت.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی در عرصه پژوهش، تحقیق، تفسیر، کرسی‌های آزاداندیشی، تألیفات، مباحث ترویجی و ... پایه‌گذار خطوط جدید و روشنِ مورد تأیید اهل دین و اهل فن بوده است که موجب تحول گسترده و نبوغ مبانی علوم دینی شده است.

زینب جابر پزوهشگر لبنانی نیز در ادامه این جلسه به بیان خلاصه‌ای از مقاله خود با عنوان «زن در آینه انقلاب اسلامی» با محوریت بررسی حضور زنان در عرصه‌های مختلف جامعه و تأثیر آنان در روحیه دادن به نیرو‌های انقلابی پرداخت.

افزایش ضریب رشد جمعیت شیعیان در تایلند

سید مبارک حسینی (لریانگ ساید) محقق تایلندی و دانش پژوه دکتری قرآن و علوم سیاسی در ادامه این برنامه در بیان خلاصه‌ای از مقاله خود با عنوان «نقش انقلاب اسلامی در گسترش آموزه‌های قرآنی، مکتب اهل‌بیت و فرهنگ انقلابی در کشور تایلند»ابرازکرد: امام خمینی فرمود: ما انقلاب خود را به جهان صادر می‌کنیم چرا که انقلاب ما اسلامی است. بانگ لا اله الا الله را در تمام جهان منتشر می‌کنیم و هر جا که مقابله با طاغوت است ما آنجا هستیم.

وی اضافه کرد: اسلام به عنوان دومین دین در کشور تایلند است، تایلند ۷.۵ میلیون مسلمان دارد و زبان عربی در این کشور در حال گسترش است.

محقق تایلندی اشاره کرد: مذهب شیعه به دلیل حضور شیخ احمد قمی از عالمان بزرگ دینی در تایلند به صورت نظام‌مند توسعه یافت.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران از بزرگترین اتفاقات سیاسی قرن حاضر است که توده‌های مردم را به حرکت واداشته و تغییرات محسوسی را در معادلات جهانی ایجاد کرده است به گونه‌ای که از شیعیان مهره‌های مؤثری در عرصه جهانی ساخته است.

حسینی ادامه داد: تاریخ شیعیان تایلند به دو دوره قبل از انقلاب اسلامی ایران و بعد از انقلاب اسلامی ایران تقسیم می‌شود. امام خمینی (ره) نزد شیعیان تایلند به عنوان مرجعی عالیقدر و عالمی ربانی شناخته شده است و از شخصت ایشان الگوگیری می‌کنند و البته اعتقاد بر این است که رهبر ایران امام خامنه‌ای نیز ادامه دهنده راه امام خمینی (ره) هستند.

دکتر عبد‌المحمدی، محقق حوزوی در ادامه این برنامه در بیان مقاله خود در قالب کمیسیون سوم با محوریت «چالش‌ها و راهکارها» عنوان کرد: انقلاب اسلامی ایران به عنوان حرکتی جریان‌ساز برآمده از حوزه‌های علمیه شیعه است.

وی انقلاب اسلامی ایران را مولود روحانیت شیعه دانست و گفت: روحانیت شیعه همواره در طول تاریخ در مبارزه با استعمار و استکبار نقش مهمی داشته است.

این محقق حوزوی اضافه کرد: روحانیت شیعه که در راستای تحقق انقلاب اسلامی نقش بی‌همتایی داشته است در مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب نیز نقش مهمی خواهد داشت.

بررسی چند چالش پیش روی انقلاب از منظر مقام معظم رهبری

عبدالمحمدی تصریح کرد: امام خامنه‌ای به عنوان رهبر حرکت عظیم انقلاب در حال حاضر ۱۲ چالش پیش روی انقلاب تبیین کرده است که نداشتن اهتمام کافی در تبیین تاریخ و ایدئولوژی دقیق انقلاب اسلامی در حوزه‌های علمیه یکی از مهم‌ترین این موارد است.

این محقق حوزوی اذعان کرد: عدم قبول مسئولیت در تأمین نیاز‌های فرهنگی و فکری انقلاب یکی دیگر از چالش‌های پیش روی انقلاب اسلامی ایران از منظر مقام معظم رهبری است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: امروزه دشمنان انقلاب در حال تلاش برای تفسیر تاریخ شفاهی و کتبی انقلاب به سلیقه خود هستند از این رو مقام معظم رهبری فرموده‌اند یکی از کار‌هایی که حوزه باید انجام دهد تبیین تاریخ دقیق انقلاب است.

عبدالمحمدی عدم اهتمام لازم در راستای کادرسازی برای نظام اسلامی ایران و عدم پاسخگویی لازم به نیاز‌های متعدد و فراوان جامعه بشریت را از دیگر چالش‌های پیش روی انقلاب اسلامی ایران از نگاه مقام معظم رهبری دانست و افزود: مقام معظم رهبری فرموده است انقلاب ایران به نام اسلام معرفی شده است و موفقیت یا عدم موفقیت آن به پای اسلام تمام می‌شود. این نکته نشان‌دهنده میزان اهمیت تلاش برای رساندن انقلاب به قله‌های پیروزی در عرصه‌های مختلف است.

سید علی عباس رضوی پژوهشگر هندوستانی در ادامه این برنامه در بیان خلاصه‌ای از مقاله خود با عنوان «سیاست صدور انقلاب اسلامی ایران و چالش‌ها در هند»عنوان کرد: انقلاب ایران انقلابی ایرانی نبود بلکه انقلاب اسلامی بود که این مسئله در جهان اسلام قابل بررسی است.

وی ادامه داد: چیستی، چرایی و چگونگی انقلاب اسلامی باید مورد بررسی قرار گیرد به ویژه در نگاه بنیان‌گذار آن یعنی امام خمینی ره. بعضی از تندروی‌ها در مسئله ظهور انقلاب نه تنها نتیجه خوبی نداشته است بلکه نتایج معکوسی را در پی داشته است.

رضوی   کرد: مسئله ولایت فقیه باید به صورت علمی بررسی و تبیین شود تا ابهامات افراد جامعه در این زمینه برطرف شود.

وی تصریح کرد: فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی در راستای صدور انقلاب در هر کشور باید متناسب با نیاز‌ها و اقتضائات هر کشور انجام شود تا نتایج مطلوب حاصل شود.

این پژوهشگر هندی ادامه داد: در بحث دشمن‌شناسی در عرصه بین‌المللی در کشور‌های مختلف باید به گونه‌ای قدم برداشت که مبادا دشمن‌سازی شود، در مجموع شتابزدگی در عرصه اقدام و عدم پیش‌بینی نتیجه فعالیت‌های در دست اقدام ممکن است موجب حاصل شدن نتایج خلاف انتظار شود.

رضوی اذعان کرد: در راستای صدور انقلاب اسلامی ایران به هند باید ضمن در نظر داشتن اقئصائات فرهنگی این کشور و به دور از تحمیل و بلکه با روش‌های نرم فرهنگی، فکری، اقناعی و تبلیغی پیش رود.

فاطمه جهانبخش محقق اهل کشور سوریه نیز در ادامه این برنامه خلاصه‌ای از مقاله خود با عنوان «نقش انقلاب اسلامی ایران در راستای مقابله با تهاجم فرهنگی را بیان کرد.

در بخش پایانی این برنامه از صاحبان مقالات برتر با موضوع «بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران» تقدیر به عمل آمد.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com