کد خبر ۷۲۵۴۵ انتشار : ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۵

هیچ‌کس قدمی برای کارگران ساختمانی قم برنداشته

مصوبه ساماندهی کارگران فصلی قم از 5 سال قبل در گیرودار بی‌توجهی و بی‌مبالاتی مجموعه مسئولان و مدیران شهری قم خاک می‌خورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم(قم نا)،زمستان سرد و سوزان امسال را نیز مانند تمام سال‌های رفته بر خود زیر سقف کبود آسمان پشت سر گذاشتند و حالا چیزی نمانده که گرمای سوزان تابستان را نیز به همین منوال تجربه کنند. سرما و گرمای قم هر دو سوزانند اما این کجا و آن کجا.

آن‌هایی که وقتی مسئولان استانی و مدیران شهری می‌خواهند راهی محل کار خود شوند با نگاه‌های بی‌تفاوت از کنارشان عبور می‌کنند، همان‌هایی که در حاشیه میدان‌ها و خیابان‌ها به امید کسب روزی حلال دورهم حلقه‌زده‌اند یا به خاطر عمق نگرانی و ناامیدی گوشه‌ای در خود فرورفته‌اند.

نگران‌کننده‌تر از وضعیت سخت معیشتی، رکود ساخت‌وساز و بی‌مهری مسکن، بی‌مبالاتی مجموعه مسئولان و مدیران شهری در این تأمین ابتدایی‌ترین زیرساخت‌های ساماندهی این قشر زحمت‌کش و رنج‌دیده است.

ناگفته پیداست اگر امروز مجتمعی، کارخانه‌ای، خانه‌ای، ویلایی، پاساژی و یا هر چیزی که ساخته‌شده و رونق در آن شکل‌گرفته؛ آجرش را همین کارگران زحمت‌کش یک‌به‌یک روی‌هم گذاشته‌اند، همان افرادی که امروز سقفی را در سرد و گرم روزگار در میادین شهری بالای سرخود ندارند.

وسعت کارگران ساختمانی در قم تقریباً به وسعت تمام میادین اصلی شهر است که با کوله‌بار کوچک خود و با هر صدای ترمز خودرو، بارقه‌هایی از امید در دلشان زنده می‌شود.

به گفته مسئولان استان 24 هزار کارگر ساختمانی ثبت‌شده در قم وجود دارد درحالی‌که آمار واقعی این افراد بیش از 30 هزار نفر است، میدان کارگر که در چند متری ساختمان شورای شهر قم نمونه‌ای مشخص از وضعیت آشفته اجتماع کارگران فصلی است.

سکانسی آزاردهنده که هر روز در مقابل مجموعه مدیریت شهری قم تکرار می‌شود اما راه و چاره‌ای برای آن اندیشیده نمی‌شود، به عبارت بهتر دغدغه‌ای برای ساماندهی و احداث یک سوله سازه سبک نیز برای آن دیده نمی‌شود.

انتظار کارگران ساختمانی قم در ساماندهی میادین شهر 5 ساله شد

در همین رابطه شهرداری قم در چند هفته قبل جوابیه‌ای پیرو گزارش انتقادی تسنیم صادر و این عمل را خارج از وظایف ذاتی این نهاد دانست و در آن تأکید شده بود که از سال 93 نسبت به جمع‌آوری اطلاعات و انجام طرح مطالعاتی کارگران ساختمانی و فصلی و برگزاری جلسات متعددی برگزارشده است.

در این پاسخ شهرداری همچنین ذکر شده که  این سازمان با همکاری مناطق 8 گانه فقط نسبت به تأمین مکان با توجه به ظرفیت‌های سازمان و شهرداری اقدام و در اختیار اداره کار تشکل‌های کارگری قرار دهد سپس با تعامل نماینده اداره کار و تشکل‌های کارگری ، کارشناسی لازم از 8 مکان تجمع کارگران ساختمانی جهت خرید یا اجاره ملک صورت پذیرفت ولی هیچ‌کدام پتانسیل لازم را نداشت.

درنهایت شهرداری از سال 93، قول احداث سه سازه سبک را سه میدان اصلی شهر داده که همچنان در وضعیت ابهام‌آمیزی به نتیجه نرسیده است. به‌عبارت‌دیگر شهرداری قم از سال 93 قرار است 3 سازه کوچک و یا کانکس‌های ستاد مدیریت بحران برای قشر 30 هزارنفری کارگران ساختمانی در حاشیه سه میدان پرتجمع احداث کند که هنوز به دلایل نامشخصی این خواسته کوچک کارگران ساختمانی جامه عمل نپوشیده است.

شهرداری هیچ گامی در ساماندهی کارگران ساختمانی شهر قم برنداشته است

بازرس کانون کارگران ساختمانی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار می‌دارد: تاکنون هیچ اقدامی از سوی شهرداری و شورای شهر قم در امر ساماندهی کارگران فصلی صورت نگرفته و تمام ادعاهای آن‌ها در این رابطه شوی تبلیغاتی است.

عباس شیری تأکید می‌کند: ساماندهی کارگران ساختمانی و همچنین اتباع بیگانه در مدیریت شهری قم به‌شدت احساس می‌شود. آشفتگی این بخش مشکلاتی جدی در شهر به وجود آورده است. ساماندهی کارگران فصلی و اتباع بیگانه شاغل در این بخش باید به‌صورت همزمان صورت بگیرد.

وی ابراز می‌کند: مصوبه ساماندهی کارگران فصلی قم سال 92 به تصویب مجموعه مدیریت شهری و استانداری قم رسیده که طبق آن شهرداری موظف شده که با همکاری سازمان میادین خود بستر و زیرساخت‌های ساماندهی کارگران ساختمانی را ایجاد کند که باگذشت بیش از 7 سال از آن تاریخ درصحنه عمل هیچ‌گونه اقدامی صورت نگرفته است.

وی عنوان می‌کند: شهرداری و شورای شهر قم ابتدا قرار شد 8 میدان اصلی شهر که مهم‌ترین محل تجمع کارگران ساختمانی است را ساماندهی کند که بعدها این هشت میدان را به 3 میدان تقلیل داد. سال 95 شهرداری قم قرار بود در 3 میدان اصلی شهر سوله‌هایی با سازه سبک به‌صورت نمادین اختصاص دهد که از این کار نیز درنهایت خودداری به عمل آورد.

ساماندهی کارگران ساختمانی در این وادی به معنای حل مشکل بیمه، ایجاد امنیت شغلی و رسیدگی به دیگر مشکلات رنج‌آور این قشر نیست و منظور از آن صرفاً احداث چند سوله یا مجموعه سبک اما شکیل برای حفظ مبلمان و نظم انضباط شهری و جلوگیری از مشکلات ترافیکی و همچنین حفظ کرامت ذاتی این قشر محترم و ارزشمند بوده که هزینه چندانی نیز به شهر تحمیل نمی‌کند.

 

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com