کد خبر ۷۲۵۴۸ انتشار : ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۴
معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی قم مطرح کرد؛

تصویب شدن طراحی شهری محور چهارمردان در کمیسیون

صالحی گفت: در سال ۱۳۹۷ در جلسات متعدد و بررسی‌های کارشناسی، طراحی شهری محور چهارمردان در کمسیون ماده پنج استان تصویب شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛ حسین صالحی معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قم در خصوص اقدامات و عملکرد کمیسیون ماده پنج و کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان در سال ۱۳۹۷ و چشم انداز و برنامه‌های سال ۱۳۹۸ گفت: این اداره کل به عنوان دبیرخانه کمیسیون ماده پنج، طی ۱۷ جلسه که در سال گذشته برگزار شد، علاوه بر بررسی و تصویب درخواست‌های مردمی، به طراحی شهری محور چهارمردان، مسیر و ایستگاه خط B متروی شهر قم و طراحی شهری ورودی شهر قم از سمت تهران پرداخت.

وی افزود: همچنین بررسی و تصویب طرح اراضی ۳۲ هکتاری جایگزین اراضی زیر دکل برق، طرح بازآفرینی محله شاه ابراهیم، طرح بازآفرینی محله حایری، بازنگری در ضوابط و مقررات تراکم ساختمانی محله بنیاد، طراحی شهری اطراف مسجد چهارمردان، بازنگری در ضوابط و مقررات خیابان عماریاسر از دیگر مصوبات و اقدامات کمیسیون ماده پنج در سال ۱۳۹۷ بوده است.

صالحی در خصوص تغییرات جمعیتی شهر قم و لزوم تناسب طرح تفصیلی شهر با این مسئله توضیح داد: در کمیسیون ماده پنج ضوابط و مقررات تراکم‌های ساختمانی و جمعیتی طرح تفصیلی شهر قم منطبق بر طرح جامع شهر مطابقت داده شد.

وی با بیان این که وظایف اصلی دبیرخانه کمیسیون ماده پنج، سیاست گذاری، راهبری و هدایت طرح تفصیلی می‌باشد، در خصوص چشم انداز سال ۱۳۹۸ توضیح داد: در سال جدید دبیرخانه کمیسیون ماده پنج موضوعاتی مانند تهیه و تدوین پیوست زیست محیطی طرح‌های توسعه شهری، ضوابط بلند مرتبه سازی، بازنگری ضوابط سیما و منظر شهر قم، تهیه و تدوین ضوابط جامع و مختص باغات و اراضی کشاورزی و تهیه و تصویب سند دستور العمل الزامات و ملاحظات دفاعی و پدافند غیر عامل را بررسی و پیگیری خواهد نمود.

وی به نقش طرح‌های باز آفرینی شهری قم در توسعه و احیای شهر قم اشاره کرد و افزود: بر همین اساس طرح‌های تفصیلی بافت تاریخی شهر، طراحی شهری محور‌های عماریاسر، آذر، بلوار غدیر و ... در دستور کار دبیرخانه کمیسیون ماده پنج استان خواهد بود.

صالحی تصریح نمود: جایگاه و نقش مذهبی شهر قم و رفت و آمد میلیون‌ها زائر در طول سال به این شهر، بررسی و تصویب طرح تفصیلی محور قم- جمکران و ساماندهی ورودی‌های شهر را یادآور می‌سازد و این مسائل در جلسات سال جاری مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

صالحی با بیان این که اداره کل راه و شهرسازی، دبیرخانه کارگروه تخصصی امور زیربنایی و شهرسازی نیز می‌باشد، توضیح داد: کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی درخواست‌های متقاضیان احداث کاربری‌های عمومی و خدمات عام المنفعه اعم از درمانی، گردشگری، فضای سبز، نیروگاه‌های خورشیدی، ورزشی و مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین راهی مربوط به اراضی ملکی (شخصی) و ملی واقع در خارج از محدوده و داخل و خارج حریم شهر‌ها را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

وی افزود: موارد تأیید شده پس از طرح در شورای برنامه ریزی و توسعه استان و تصویب نهایی در شورای مذکور، به دستگاه‌های اجرایی و مراجع صدور پروانه ابلاغ می‌گردد.

وی تاکید کرد: در سال ۱۳۹۸ نیز درخواست‌های احداث بنا و تاسیسات در خارج از محدوده و داخل و خارج حریم شهر‌ها و همینطور طرح‌های موضعی، موضوعی مورد نیاز استان در چارچوب شرح وظائف کارگروه تخصصی امور زیربنائی و شهرسازی با جدیت و حساسیت بررسی و مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com